Kamperen in een camper

Vind je vrijheid belangrijk en kampeer je tijdens de vakantie graag op veel verschillende plekken? Dan is de camper voor jou een ideaal kampeermiddel. Steeds meer kampeerders ontdekken het gemak van de camper.

Campers in de praktijk

In Nederland mag je in een camper overnachten langs de openbare weg waar dat is toegestaan. Let wel op: vaak is slapen toegestaan, maar uitpakken om te kamperen niet. Dus luifel in, geen tuinset en geen barbecue naast de camper. Informeer bij de lokale overheid wat de regels zijn.

Wil je meer dan alleen overnachten? Voor kamperen ben je in Nederland aangewezen op campings en camperplaatsen; vrij kamperen is eigenlijk nergens meer toegestaan. Steeds meer steden, dorpen en gemeenten bieden speciale camperplaatsen met voorzieningen, zoals een watertappunt, afvalbakken of een mogelijkheid om het chemisch toilet schoon te maken en de vuilwatertank te legen. Vooral in gebieden met weinig campings zijn zulke camperplekken een groot voordeel.

Comfort

Het kampeergedeelte van een camper biedt alle luxe. Grote, hoge campers met veel comfort en ruimte zijn ideaal om in te vertoeven. Het rijcomfort kan echter niet altijd concurreren met dat van een personenauto. Het brandstofverbruik van grote modellen is ook hoger en soms kun je er minder hard mee rijden. Naarmate de opbouw hoger wordt, neemt de windgevoeligheid toe. Op smalle binnenwegen kan de breedte een nadeel zijn, en in binnensteden de lengte. Het is daar lastiger een passende parkeerplaats te vinden.

Verlichting

Steeds meer kampeerders ontdekken dat je het camper- en caravanseizoen met alle comfort kunt verlengen. Maar door de kortere dagen in voor- en najaar is het gauw somber in het interieur. In dit artikel (pdf) uit de KCK staat in 18 stappen hoe je zelf ledverlichting aanbrengt in de camper, vrijwel zonder de omvormer extra te belasten. Bekijk het stappenplan en creëer zelf een gezellige sfeer in je camper.

Veiligheid in een camper

Een camper is hét ultieme kampeermiddel voor de kampeerder die zijn eigen plan wil trekken. Maar ook hier is veiligheid van groot belang. Lees in dit artikel alles over het vervoeren van passagiers, veiligheid onderweg en hoe je omgaat met de gasinstallatie.

Veiligheid

10 vragen over campers

Ja, het Voertuigregelement verplicht de aanwezigheid van autogordels op naar voren gerichte zitplaatsen. Het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 stelt het dragen verplicht. Zijn alle zitplaatsen met gordels in gebruik, dan mogen passagiers meereizen op de overige, zijwaarts of achterwaarts gerichte zitplaatsen. Uit veiligheidsoverwegingen is dat echter niet verstandig. Fabrikanten van campers stellen, in verband met de aansprakelijkheid, het maximumaantal passagiers vast. Houd je daar aan.

Wie een ex-bedrijfsauto, met grijs kenteken, tot camper ombouwt, moet BPM bijbetalen. Campers vallen namelijk in de categorie personenauto’s en daarvoor is BPM verschuldigd. De heffing geldt alleen voor het auto-onderstel; een eventuele camperopbouw wordt niet meegerekend. Voor bijvoorbeeld een Fiat Ducato camperchassis reken je de BPM uit aan de hand van een soortgelijke Fiat Ducato gesloten bestelauto met aanwezige accessoires. Voor elke maand na de afgiftedatum van het kentekenbewijs wordt BPM in mindering gebracht. De korting loopt op tot maximaal 90%.

De RDW eist minimaal een vast bevestigde tafel met zitplaatsen en een vaste slaapplaats van minstens 180 x 60 centimeter met 60 centimeter of meer bovenruimte. Een vastgeschroefde kookgelegenheid maakt ook deel uit van het eisenpakket. De belastingdienst gaat verder. Wie aan die eisen voldoet komt, ook door de keuring van de RDW. Brochures kun je opvragen bij de RDW.

De ‘ruimte voor verblijf en overnachting’ moet minstens 200 centimeter lang, 170 centimeter hoog, en 90 centimeter breed zijn, zonder de kampeerinrichting. Minimaal moeten twee vaste zitplaatsen, een tafel, twee slaapplaatsen (zonder gebruikmaking van bestuurders- en passagiersstoel) en een vaste, afsluitbare opbergruimte aanwezig zijn. Een 60 centimeter hoog keukenblok met kookplaat en watervoorziening (spoelbak, kraan en afvoer) zijn ook nog verplicht. Uitzonderingen voor de hoogte worden gemaakt voor campers met een hefdak. Meer informatie: www.douane.nl.

Als aan de bovenstaande inrichtingseisen van de belastingdienst is voldaan, kun je het lage belastingtarief aanvragen; het zogenoemde ‘kwarttarief’. De eigenaar tekent een verklaring dat z’n camper aan alle eisen voldoet. Blijkt bij eventuele controle dat niet alles conform de verklaring en eisen is ingericht, dan volgt een boete. Meer informatie: www.belastingdienst.nl, zoekwoord ‘Motorrijtuigenbelasting’.

Het is tankstations in Nederland nog altijd verboden lpg te leveren anders dan voor tractie (aandrijving van motoren). Pomphouders – niet de klant – kunnen daarvoor hoge boetes krijgen. Het is dus niet verwonderlijk dat campers nog vaak worden weggestuurd als ze lpg willen tanken. In het buitenland of bij officiële gasvulstations in Nederland is tanken van autogas meestal geen probleem. Huishoudelijk gebruik van lpg is overigens wel toegestaan, maar let op dat het toestel geschikt is voor zowel propaan- als butaangas. Gebruik een speciaal daarvoor bedoelde gasfles.

Voor het besturen van motorvoertuigen (inclusief laadvermogen) tot 3.500 kilo is een B-rijbewijs vereist. De meeste campers blijven daarom onder die gewichtsgrens. Wordt het reisgezelschap groter en het laadvermogen daardoor te gering, dan is een zwaardere camper nodig. Voor het besturen van campers tussen 3.500 en 7.500 kg is rijbewijs ‘C1’ verplicht. Voor zwaardere campers rijbewijs ‘C’.

In een camper mogen zoveel personen worden vervoerd als het aantal zitplaatsen dat beschikbaar is. De fabrikant kan daaraan beperkingen stellen en doet dat meestal ook. Veiligheid moet voor de camperaar echter de belangrijkste reden zijn om het aantal inzittenden te beperken. Iedereen in de standaard aanwezige gordels.

Voor alle voertuigen geldt een maximale maat van 2,55 meter breed, 4 meter hoog en 12 meter lang. Ook voor campers.

In ons land is parkeren van zo'n grote camper over het algemeen niet erg sociaal. Daarom verbiedt de algemene plaatselijke verordening (APV) in veel gemeenten het parkeren van voertuigen langer dan 6 of hoger dan 2,4 meter in door Burgemeester en Wethouders aangewezen straten en op uitzicht belemmerende plaatsen. In de praktijk reikt dit verbod de politie slechts een handvat om bij klachten of overlast te kunnen optreden.