Verkeersregels in Frankrijk
Ga snel naar
Ga snel naar
Sommige verkeersregels in Frankrijk zijn anders dan in Nederland. We geven hieronder een overzicht van de belangrijkste en afwijkende verkeersregels.
In Frankrijk zijn er geen haaientanden maar is er een lijn van dikke blokken. Dat betekent dat je voorrang moeten verlenen aan bestuurders op een kruisende weg. Vaak worden deze blokken voorafgegaan door een grote omgekeerde driehoek op het wegdek. Daarnaast wordt meestal een driehoekig verkeersbord gebruikt met de daaronder de tekst Cédez le passage (Voorrang verlenen).
Let op: Als je op de ringweg rond Parijs (Périphérique) rijdt, moet je voorrang verlenen aan bestuurders van rechts die vanaf de opritten de ringweg oprijden.
Rijd altijd met een ruime boog om fietsers heen. Je bent als automobilist verplicht om bij het inhalen te zorgen dat de afstand tussen jou en een fietser minstens 1,5 m bedraagt buiten de bebouwde kom (en minstens 1 m binnen de bebouwde kom).
Zie je een driehoekig waarschuwingsbord Rotonde en/of het bord Vous n'avez pas la priorité (U hebt geen voorrang), dan moet je voorrang verlenen aan bestuurders die al op de rotonde rijden. Ontbreken deze borden, dan moet je als je op de rotonde rijdt, voorrang verlenen aan bestuurders die de rotonde naderen (en dus van rechts komen).
Net als in Nederland is het alleen verplicht licht te voeren in het donker, in de schemering en wanneer het zicht beperkt wordt door regen, mist of sneeuwval. Je wordt in Frankrijk geadviseerd ook overdag dimlicht of dagrijlicht te voeren. Het voeren van dimlicht is ook verplicht in tunnels.
Het is verboden te parkeren aan de linkerkant van de weg (tegen de rijrichting in), ook in parkeervakken aan de linkerkant. In een straat met eenrichtingsverkeer mag je wel aan de linkerkant parkeren. Het is ook verboden te parkeren voor ziekenhuizen, politiebureaus en postkantoren. Bij een rood-witte, rode markering of gele markering van de stoep is het verboden te parkeren. Daarnaast is parkeren op een gevaarlijke of hinderlijke plaats is verboden, je rijbewijs kan hiervoor ingevorderd worden.
In Frankrijk kunnen rijstroken gereserveerd worden voor bepaalde type voertuigen zoals groene (milieuvriendelijke) auto's, bussen en taxi's. In de meeste gevallen is het tevens een carpoolstrook waar je alleen op mag als je met minimaal 2 personen in een voertuig zit. Let op: als je alleen in een voertuig zit, mag je dus niet op deze rijstrook rijden. Deze rijstrook wordt aangeduid met een ruit (of wybertje) en komt voor op verschillende kleuren verkeers- of matrixborden. De controle vindt plaats via speciale 'thermische' radars die kunnen scannen hoeveel personen er in de auto zitten. Hieronder vind je een voorbeeld van zo'n bord:
Je bent verplicht de waarschuwingslichten te gebruiken als je plotseling sterk moet afremmen of als je achteraan in de file staat. Het is verboden om met je koplampen te knipperen om tegemoetkomend verkeer te waarschuwen.
Je bent verplicht een veiligheidsstrook (corridor de sécurité) te creëren voor hulpverleners als je waarschuwingslichten of knipperlichten ziet bij een langzaam rijdend of stilstaand voertuig aan de rechterkant van de weg. Dit doe je door langzamer te gaan rijden en een rijstrook naar links op te schuiven.
Binnen de bebouwde kom is het gebruik van de toeter verboden, behalve bij direct gevaar. Buiten de bebouwde kom mag de toeter alleen gebruikt worden voor een waarschuwing als dat absoluut noodzakelijk is. Tussen zonsondergang en zonsopgang moeten bestuurders in dergelijke situaties met hun lichten knipperen.
Op smalle bergwegen heeft stijgend verkeer voorrang op dalend verkeer. Indien nodig moet het makkelijkst wendbare voertuig uitwijken voor het minder wendbare. Meer informatie over veilig autorijden in de bergen vind je hier.
Je bent in een tunnel verplicht te rijden met dimlicht. Je moet extra afstand houden tot je voorganger. Vaak wordt de afstand die je moet aanhouden aangegeven op borden bij ingang van de tunnel. Gebruik je alarmlichten bij langzaam rijdend en stilstaand verkeer om medeweggebruikers te waarschuwen. Meer informatie over veilig rijden in een tunnel vind je hier.
Het is in Frankrijk verboden om op de snelweg (of op de vluchtstrook) een auto te slepen. Wanneer je auto de auto(snel)weg niet meer op eigen kracht kan verlaten, moet je een bergingsbedrijf inschakelen om de auto weg te laten slepen. Op andere wegen is slepen over een korte afstand wel toegestaan. De maximumsnelheid bij het slepen is 25 km/h.
Het is in Frankrijk verboden om je voertuig te repareren langs een tolweg (péage). Het wordt om veiligheidsredenen ook sterk afgeraden om een auto met pech te repareren langs de andere snelwegen.
Het is verboden te liften langs autosnelwegen, langs vierbaanswegen en langs wegen zonder voetpaden.
Op kruispunten waar agenten het verkeer regelen, moeten bestuurders bij het linksaf slaan áchter de agent omgaan, tenzij de agent anders aangeeft.
In Frankrijk gelden andere regels met betrekking tot beginnend bestuurder dan in Nederland. In Nederland geldt als je bijvoorbeeld je AM-rijbewijs hebt behaald op 16-jarige leeftijd en je B-rijbewijs 1,5 jaar geleden, dat je volgens de Nederlandse wetgeving geen beginnend bestuurder meer bent. In Frankrijk geldt dat je geen beginnend bestuurder meer bent na 3 jaar in het bezit te zijn van je B-rijbewijs. Dit betekent dat je nog steeds onder de beperkingen valt, zoals een lagere maximumsnelheid en een maximaal toegestane alcoholpromillage van 0,2.
Buitenlandse bestuurders hoeven geen A-sticker op hun voertuig te voeren.
Als er buiten de bebouwde kom geen voetpad aanwezig is, moeten voetgangers zoveel mogelijk aan de linkerkant van de weg lopen. Behalve in bijzondere situaties of als dat een gevaar voor ze oplevert. Mensen die in een rolstoel rijden of met een fiets, bromfiets of motor aan de hand lopen, moeten aan de rechterkand van de weg rijden of lopen. Iedereen die in het donker, bij weinig licht of bij slecht zicht langs de weg loopt, wordt geadviseerd een reflector, kleding met reflecterende strepen of een reflecterend veiligheidsvest te dragen.
Net zoals in Nederland is het maximaal toegestane alcoholgehalte in het bloed 0,5 promille. Voor beginnend bestuurders (minder dan drie jaar in het bezit van rijbewijs A of B) geldt een limiet van 0,2 promille. Het is niet meer verplicht om een alcoholtest mee te nemen in de auto. Sporen van drugs zijn niet toegestaan.
Het bezitten, meenemen en gebruiken van radardetectieapparatuur is verboden, ook op je telefoon. Zie voor meer informatie: anwb.nl/juridisch-advies/op-vakantie.
In Frankrijk krijg je een boete als je tijdens het rijden iets doet waardoor je mogelijk niet direct kunt ingrijpen indien nodig. Denk aan eten of drinken, roken, iets uit het dashboardkastje pakken of onveilige schoenen (zoals teenslippers) dragen.
Ook in een auto die stilstaat, bijvoorbeeld in de file, voor een rood verkeerslicht of in de berm langs de weg, is het verboden je mobiele telefoon vast te houden. Je mag als bestuurder alleen je mobiele telefoon vasthouden als de auto stilstaat op een gemarkeerde parkeerplaats.
Er mag tijdens het rijden geen apparatuur met een scherm, zoals een smartphone of tablet, aanwezig zijn binnen het gezichtsveld van de bestuurder. Het gebruik van navigatieapparatuur in de auto is wel toegestaan, ook via een smartphone in een houder.
Het is verboden om als bestuurder een hoofdtelefoon of oortjes (zelfs die van de carkit) op het hoofd te hebben om bijvoorbeeld te bellen of te luisteren naar muziek. Dit geldt voor alle bestuurders, dus ook voor fietsers.
Kinderen jonger dan tien jaar moeten in een kinderzitje of op een zitverhoger worden vervoerd waarbij ze een in hoogte verstelbare veiligheidsgordel moeten dragen. Ze mogen niet op de voorstoel worden vervoerd, tenzij:
Er is geen minimumlengte vastgelegd voor het dragen van gewone veiligheidsgordels. De ANWB raadt aan om ook kinderen die tien jaar of ouder, maar kleiner dan 1,50 meter zijn, te vervoeren in of op een kinderzitje of zitverhoger.
Het is in Frankrijk voor iedere inzittende van een auto of camper verboden te roken in het bijzijn van een kind onder de achttien jaar.
Een huisdier in de auto wordt in Frankrijk gezien als 'lading'. Een huisdier mag de bestuurder niet hinderen en het zicht van de bestuurder en de inzittenden niet in gevaar brengen. Bovendien is de bestuurder verplicht het welzijn van het dier tijdens het transport te waarborgen. Daarom kun je een boete krijgen als je een huisdier los vervoert. Zet je huisdier dus veilig vast in de auto, bijvoorbeeld met een speciaal tuigje aan de veiligheidsgordel, in een reismand of -kennel of in de bagageruimte achter een net of rek. Lees hier meer informatie over hoe je jouw huisdier veilig vervoert in de auto.
De fietsen mogen aan beide zijden niet meer dan 20 centimeter uitsteken. Als de fietsendrager de achterlichten en reflectoren van je voertuig geheel of gedeeltelijk bedekt, moet de drager zijn voorzien van een verlichtingsbalk.
Als de fietsendrager of bagagebox op de trekhaak de kentekenplaat van je voertuig geheel of gedeeltelijk bedekt, moet je er een witte kentekenplaat op aanbrengen met het kenteken van het voertuig. Je moet in dat geval ook een ovale witte NL-sticker aanbrengen op de fietsendrager of bagagebox. Je mag de sticker niet op de witte kentekenplaat plakken. Je kunt de NL-sticker eventueel op een fiets aanbrengen. Een NL-sticker is verkrijgbaar via anwb.nl/webwinkel.
In Frankrijk moeten dodehoekstickers worden aangebracht op alle voertuigen, ook buitenlandse, met een toegestane maximummassa van meer dan 3500 kg. De wet geldt ook voor grote campers met een toegestane maximummassa van meer dan 3500 kg. De stickers zijn onder andere verkrijgbaar bij tankstations in het grensgebied en online.
Het gaat om speciale stickers van 25 cm hoog en 17 breed met de Franse tekst Attention - Angles morts. Er zijn twee soorten stickers:
Je moet drie stickers aanbrengen op de carrosserie, op een hoogte tussen de 90-150 cm boven de grond: één sticker achterop en rechts van het midden en de andere twee aan beide zijkanten binnen een meter vanaf de voorkant van het voertuig.
Van 1 november t/m 31 maart zijn winterbanden of sneeuwkettingen (om alle vier de wielen) verplicht in de berggebieden in Frankrijk. Een kaart met de precieze zones waar deze plicht geldt, vind je op securite-routiere.gouv.fr (Franstalig).
Onderstaand verkeersbord geeft aan dat je een zone binnengaat waar je in de winterperiode op winterbanden moet rijden of sneeuwkettingen in de auto moet hebben:
Bekijk alle informatie over winterbanden in Frankrijk. Meer informatie over sneeuwkettingen en sneeuwsokken op anwb.nl/webwinkel/sneeuwkettingen-informatie.
Let op: Een eventuele fietsendrager achterop wordt meegerekend in de lengte.
Niet alleen de banden van het trekkende voertuig, maar ook de banden van een caravan moeten een minimale profieldiepte hebben van 1,6 mm. Het rijden op banden met te weinig profieldiepte wordt in Frankrijk vrij zwaar bestraft.
Een voertuig dat een caravan trekt, moet aan beide zijden achteruitkijkspiegels hebben die niet meer dan 20 cm mogen uitsteken ten opzichte van de totale breedte van de caravan.
Het is verboden langs de weg de nacht door te brengen in een caravan. Het is toegestaan om enkele uren te parkeren op parkeerplaatsen langs snelwegen. Houd er rekening mee dat tolkaartjes slechts een beperkte tijd geldig zijn.
In Spanje en Portugal moeten achterop een voertuigcombinatie (zoals een auto met caravan, camper of auto met aanhangwagen) die langer is dan 12 m (inclusief fietsendrager en dergelijke), ECE 70-markeringsplaten worden aangebracht. Dit zijn reflecterende gele platen met een rode rand. Voor zover bekend is het voeren van deze markeringsplaten in Frankrijk en andere Europese landen, zoals Nederland, België en Luxemburg niet toegestaan.
In Frankrijk is een wet van kracht die bepaalt dat er dodehoekstickers moeten worden aangebracht op alle voertuigen, ook buitenlandse, met een toegestane maximummassa van meer dan 3500 kg. De wet geldt ook voor individuele trekauto's of aanhangers (caravan of aanhangwagen) met een toegestane maximummassa van meer dan 3500 kg. Als het trekkende voertuig en de aanhanger allebei apart een toegestane maximummassa hebben die niet groter is dan 3500 kg, is een dodehoeksticker niet verplicht. Dodehoekstickers waarschuwen fietsers, voetgangers en andere kwetsbare verkeersdeelnemerns voor de dode hoeken, dat wil zeggen plekken rondom het voertuig die de bestuurder niet kan waarnemen.
Het gaat om speciale stickers van 25 cm hoog en 17 breed met de Franse tekst Attention - Angles morts. Er zijn twee varianten:
Je moet 3 stickers aanbrengen op de carrosserie, op een hoogte tussen de 90-150 cm boven de grond: één sticker achterop en rechts van het midden en de andere twee aan beide zijkanten binnen 1 m vanaf de voorkant van het voertuig. De stickers kosten enkele euro's en zijn onder andere verkrijgbaar bij tankstations in het grensgebied en online.
Wanneer voertuigen of voertuigcombinaties die een toegestane maximummassa hebben van meer dan 3500 kg of die langer zijn dan zeven meter (denk aan een auto met caravan of een camper), buiten de bebouwde kom met dezelfde snelheid achter elkaar rijden, moeten ze ten opzichte van elkaar een afstand aanhouden van ten minste 50 meter.
Met een voertuigcombinatie (zoals een auto met een caravan of aanhanger) die meer dan 7 m lang is, mag je op autosnelwegen met drie of meer rijstroken in één richting uitsluitend op de twee meest rechtse rijstroken rijden, tenzij je linksaf wilt slaan.
De hieronder vermelde verkeersregels voor een fiets gelden ook voor een elektrische fiets met trapondersteuning tot 25 km/h en een vermogen tot 250 watt (VAE, Vélo à Assistance Electrique). Voor een speedpedelec gelden speciale regels, zie verderop.
Voor kinderen jonger dan 12 jaar is het dragen van een fietshelm (met CE-keurmerk) verplicht. Ook kinderen tot 12 jaar die achter op de fiets zitten, moeten een fietshelm op. Als je 18 jaar of ouder bent en een of meer kinderen op de fiets begeleidt die jonger zijn dan 12 jaar, ben je verplicht ervoor te zorgen dat elk van die kinderen een fietshelm draagt.
Bekijk fietshelmen in de webwinkel
Voor een speedpedelec (S-Pedelec, Speed Pedelec, VAE rapide), dat wil zeggen een elektrische fiets met trapondersteuning tot 45 km/h, gelden dezelfde regels als voor een bromfiets. De minimumleeftijd om op een speedpedelec te rijden is 14 jaar en de bestuurder moet in het bezit zijn van het bromfietsrijbewijs.
De bestuurder is verplicht een goedgekeurde bromfietshelm (norm ECE 22.05 of 22.06) te dragen. Voor zover bekend is het dragen van een speciale speedpedelec-helm (norm NTA 8776) niet toegestaan. Ook is de bestuurder verplicht handschoenen met een CE-markering te dragen en een reflecterend veiligheidsvest mee te nemen en dit zowel 's nachts als overdag bij pech of ongeval aan te trekken.
Speedpedelecs mogen niet op het fietspad rijden, tenzij met een bord wordt aangegeven dat bromfietsen zijn toegestaan.
Het is fietsers verboden tijdens het rijden een telefoon vast te houden.
Het gebruik van een hoofdtelefoon of oortjes tijdens het fietsen is verboden.
Fietsen moeten zijn voorzien van vaste lampen. Voor op de fiets moet het licht de kleur wit of geel hebben en achter op de fiets de kleur rood. De fiets moet achter een rode reflector hebben en gele of oranje reflectoren op de pedalen. Ook moet de fiets zijn voorzien van goed werkende remmen en een goed werkende bel.
Buiten de bebouwde kom en bij slecht zicht ben je verplicht een reflecterend veiligheidsvest te dragen. Dit geldt ook voor degenen die achterop de fiets zitten.
Na zonsondergang is het verboden om naast elkaar te rijden. Overdag is naast elkaar fietsen alleen toegestaan als hiermee het verkeer niet wordt belemmerd.
Het is in Frankrijk verboden om een rij stilstaande auto's bij bijvoorbeeld een stoplicht rechts in te halen.
In Parijs staat op sommige kruispunten met verkeerslichten een speciaal driehoekig verkeersbord met een fiets en een pijl erop dat betekent dat fietsers bij rood licht rechtsaf (of rechtdoor) mogen rijden, mits ze voorrang verlenen aan alle andere weggebruikers (vergelijkbaar met het Nederlandse
Wanneer er een verplicht fietspad (rond blauw bord met witte fiets) aanwezig is, moeten fietsers hiervan gebruikmaken. Wanneer er geen verplicht fietspad aanwezig is, mogen fietsers op de rijbaan (van routes nationales, routes départementales, routes communale etc.) fietsen, tenzij met een verkeersbord wordt aangegeven dat dit verboden is. Op auto(snel)wegen (autoroutes, voies expresses, etc.) is fietsen verboden.
In Frankrijk bestaat er geen aparte definitie van snorfiets; deze valt onder de bromfietsen.
Net zoals in Nederland is het dragen van een helm voor bromfietsers en snorfietsers verplicht. Ook bestuurders van een elektrische scooter tot 25 km/h moeten een bromfietshelm dragen. Deze helm moet voorzien zijn van reflecterende elementen (ECE 22/04). Dit geldt alleen voor helmen die in Frankrijk worden verkocht. Nederlandse bromfietsrijdersn hoeven geen reflecterende stickers op hun helm te plakken.
Bromfietsers zijn verplicht een reflecterend (geel) veiligheidsvest bij zich te hebben. Je mag dit vest dragen of bewaren in bijvoorbeeld een net of een koffer. Je moet dit veiligheidsvest zowel 's nachts als overdag bij pech of een ongeval aantrekken.
Brom- en snorfietsers en hun passagiers zijn verplicht om handschoenen te dragen. Dit moeten handschoenen met een CE-markering zijn.
Je mag niet rijden op een autoweg, autosnelweg en wegen die verboden zijn voor langzaam verkeer. Het is voor bromfietsers verboden gebruik te maken van fietsstroken en fietspaden, tenzij dit ter plaatse anders staat aangegeven op verkeersborden.
Het is voor bromfietsers verboden naast elkaar te rijden.
De Nederlandse verkeersregels vind je hier.
Ga je met de auto of motor naar Frankrijk, dan ben je verplicht deze spullen bij je te hebben.
De bestuurder is in Frankrijk verplicht een veiligheidsvest te dragen bij pech of een ongeval. De ANWB adviseert om voor alle inzittenden veiligheidsvesten mee te nemen. Bewaar deze op een makkelijk bereikbare plaats. Denk verder aan reservelampen en een reservewiel. Je wordt geadviseerd om deze mee te nemen. Een alcoholtest is niet meer verplicht. Controleer bij het huren van een auto altijd of de verplichte uitrusting aanwezig is.
Om in Frankrijk te komen, rijd je vanuit Nederland meestal door België, Luxemburg of Duitsland. Check dus ook welke items daar verplicht zijn in de auto:
Verplicht in België Verplicht in Luxemburg Verplicht in Duitsland
Verplicht:
Let op: De bestuurder van een motor is verplicht een veiligheidsvest bij pech of een ongeval aan te trekken. Motorrijders mogen het veiligheidsvest dragen of bewaren in bijvoorbeeld een net of een koffer.
Een alcoholtest is niet meer verplicht.
In Frankrijk moet een motorhelm voorzien zijn van reflecterende elementen aan de voor en achterkant en aan beide zijkanten. Als je helm deze niet heeft, kun je speciale reflecterende stickers op je helm plakken. Tot op heden zijn er bij de ANWB geen gevallen bekend van Nederlandse motorrijders die in Frankrijk zijn bekeurd vanwege het ontbreken van deze reflecterende elementen op hun helm.
Om in Frankrijk te komen, rijd je door België, Luxemburg of Duitsland. Check dus ook welke items daar verplicht zijn op de motor:
Verplicht in België Verplicht in Luxemburg Verplicht in Duitsland
Een milieusticker is in veel steden verplicht in Frankrijk.
Met dit kastje in de auto ga je razendsnel door de tolpoorten en betaal je automatisch.
Hier vind je de algemene toegestane maximumsnelheden per voertuig. Blijf altijd ter plaatse opletten of borden anders aangeven, houd dan die maximumsnelheid aan.
Auto < 3.500 kg
* tenzij met een verkeersbord 90 km/h wordt aangegeven.
Lichte combinatie <3.500 kg
* tenzij met een verkeersbord 90 km/h wordt aangegeven.
Zware combinatie >3.500 kg
* tenzij met een verkeersbord 90 km/h wordt aangegeven.
Let op: Hoe hard je mag met je caravan of aanhangwagen mag rijden, wordt bepaald door de maximum massa van de combinatie. Die kun je vinden op het kentekenbewijs van je auto (veld F.3) of via de kentekencheck van de RDW (bij rubriek Gewichten, veld F.3). Dit gewicht is leidend, ook al is het daadwerkelijke gewicht van de auto plus aanhanger lager.
De ANWB adviseert je om met een caravan of aanhangwagen de Nederlandse maximumsnelheid van 90 km/h aan te houden. Rij hooguit 100 km/h als de maximum constructiesnelheid het toelaat of je combinatie daar geschikt voor is. Dit laatste kun je bijvoorbeeld controleren met de rekentool 'caravantrekker' (anwb.nl/auto/trekauto): als de ANWB het rijden met jouw combinatie een veilig keuze vindt én als de prestaties van de combinatie bij 80 of 90 km/h voldoende zijn (minstens 4 sterren), kun je overwegen 100 km/h te rijden waar dat is toegestaan.
<80 cm³ met/zonder aanhanger
>80 cm³ met/zonder aanhanger
* tenzij met een verkeersbord 90 km/h wordt aangegeven.
<3.500 kg
* tenzij met een verkeersbord 90 km/h wordt aangegeven.
>3.500 kg tot 12 ton
Let op: Achter op een zware camper moeten de stickers 80, 100 en 110 zijn aangebracht. Deze zijn onder meer bij tankstations in Frankrijk verkrijgbaar.
Bij regen of andere neerslag en voor beginnende bestuurders (minder dan drie jaar in het bezit van rijbewijs A of B) gelden verlaagde maximumsnelheden:
De minimumsnelheid op de linkerrijstrook van autosnelwegen is 80 km/h.
Als door mist of andere omstandigheden het zicht vijftig meter of minder is, geldt op alle wegen een maximumsnelheid van 50 km/h.
Bij het binnenkomen van een plaats geeft een plaatsnaambord met een rode rand aan dat de maximumsnelheid 50 km/h is. Met een plaatsnaambord met een zwarte rand en een rode streep door de plaatsnaam wordt deze maximumsnelheid weer opgeheven. Blauwe borden met een plaatsnaam in witte letters geven geen maximumsnelheid aan.
Op wegen (met één rijstrook per rijrichting) buiten de bebouwde kom zonder middenberm waar in principe de maximumsnelheid 80 km/h is, kan in een toenemend aantal departementen een verhoogde maximumsnelheid van 90 km/h gelden. Deze hogere maximumsnelheid wordt altijd met borden aangegeven. Hou bij twijfel 80 km/h aan. Bij neerslag is de maximumsnelheid op deze wegen 80 km/h.
Let op: Mogelijk zijn flitspalen langs wegen waar een maximumsnelheid van 90 km/h geldt, nog afgestemd op een oude maximumsnelheid van 80 km/h. Een bekeuring voor een snelheidsovertreding op deze wegen kan daarom onterecht zijn en het kan de moeite waard zijn deze bekeuring aan te vechten. Op usagers.antai.gouv.fr kun je (online) bezwaar maken tegen een bekeuring.
Op delen van (snel)wegen kan een tijdelijke snelheidsbeperking gelden, onder andere bij smog. Dit wordt aangegeven op matrixborden boven de weg, bijvoorbeeld met de tekst: alerte pollution, vitesse limitée -20 km/h (smogalarm: de maximumsnelheid is verlaagd met 20 km/h).
Op de Boulevard Périphérique, de ringweg rondom Parijs, is de maximumsnelheid per 1 oktober 2024 verlaagd naar 50 km/h in plaats van 70 km/h.
Ter plekke mag de Franse politie een boete (amende) tot € 750 innen. Als je de boete binnen 15 dagen betaalt, wordt het boetebedrag verlaagd (amende forfaitaire minorée). Dit geldt niet voor boetes in de eerste categorie. Als je na 15 dagen de boete niet betaald hebt, moet binnen 45 dagen de amende forfaitaire worden betaald. Heb je dan nog niet betaald, dan is het te betalen boetebedrag aanzienlijk hoger (amende forfaitaire majorée).
Onderstaande bedragen (amende forfaitaire) zijn richtlijnen.
Als de boete niet direct betaald wordt, moet een waarborgsom (caution of consignation) betaald worden ter hoogte van de opgelegde boete. Als ook de waarborgsom niet betaald wordt, wordt het voertuig, het rijbewijs of het kentekenbewijs in beslag genomen totdat er is betaald. Een waarborgsom moet ook betaald worden indien beroep wordt aangetekend tegen de boete.
Bekeuringen die in Frankrijk worden opgelegd, kunnen naar het huisadres worden gestuurd. Voor meer informatie, zie anwb.nl/juridisch-advies/op-vakantie.
Uitgebreide informatie over Franse boetes (ook Nederlandstalig) is te vinden op antai.gouv.fr. Via deze website kan ook de boete worden betaald en er staat informatie over hoe beroep aan te tekenen als je het niet eens bent met de boete.