Autorijden in de bergen

Zo voorkom je dat je strandt

Rijden in de bergen vraagt om een iets andere rijstijl. Zo voorkom je dat je strandt met een oververhitte motor, gloeiendhete remschijven of een weggebrande koppeling.  

Zo ga je de berg op…

  • Vergeet het nieuwe rijden! Laat de auto dus niet in een hoge versnelling (dus bij een laag toerental) de berg op zwoegen. De motor wordt dan te zwaar belast en raakt oververhit. Vuistregel: als je het gas intrapt, moet de auto nog gemakkelijk kunnen versnellen. Rijd je vol gas en versnelt de auto niet (of vertraagt zelfs)? Schakel dan terug.
  • Probeer, bij optrekken vanuit stilstand op een helling, de koppeling te ontzien. Zorg voor een zo kort mogelijk 'slipmoment'. Een slippende koppeling slijt snel (en gaat stinken), wordt heet en leidt in het ergste geval tot een verbrande koppelingsplaat.
  • Sta je in de file op een helling? Probeer het schakelen te beperken door de afstand op je voorligger iets groter te laten worden en het gat in één keer te overbruggen. Of gebruik de ruimte zodat je zoveel mogelijk in de versnelling kan doorrollen. Houd je voet hierbij van de koppeling.
  • Rijd je automaat? Kies dan, zowel berg op als berg af, voor één van de speciale bergversnellingen, meestal aangeduid met 1, 2 of 3. In D (Drive) schakelt de auto bergop te snel door en remt hij bergaf niet op de motor.

…en zo ga je de berg weer af

  • Rijd bergaf in dezelfde versnelling als omhoog. Zo remt de auto op de motor en dat voorkomt schade aan de remmen.
  • Ga je in een te hoge versnelling de berg af, dan moet je continu bij remmen. Hierdoor gaan de remmen stinken, worden ze bloedheet en kunnen hun remkracht verliezen. Vuistregel: als je je voet van het gas haalt, moet de auto vaart minderen. Ga je nog steeds te hard, schakel dan terug.
  • Als je toch moet bijremmen, probeer de rem dan niet continu ingedrukt te houden. Rem even hard af, bijvoorbeeld voor een bocht, zodat de remmen erna weer kunnen afkoelen.
  • Rijd NOOIT in z'n vrij bergafwaarts, je bent dan een ongeremd projectiel en dat is gevaarlijk.
  • Als je remt op de motor is het verleidelijk om de koppeling (deels) in te trappen om sneller te gaan. Doe dit niet, dit kan fikse schade aan je auto brengen en het is gevaarlijk.

 Wat te doen bij:

Let op de temperatuurmeter. Loopt de motor warm? Schakel dan terug en draai meer toeren zodat de waterpomp en ventilator sneller gaan draaien. Zet ook de airco uit zodat de motor meer van de koeling kan gebruiken. Je kan eventueel de kachel en blower vol aan zetten om overtollige warmte af te voeren. Loopt de auto nu nóg warm? Dan stoppen en laten afkoelen.

Stijgend verkeer heeft op een smal bergweggetje meestal voorrang op dalend verkeer, want het kan lastiger weer op gang komen als het stilvalt. Is de situatie erg ingewikkeld? Dan moet degene die het makkelijkst kan uitwijken dat doen.

Langzaam verkeer geeft vaak met het knipperlicht naar rechts aan dat de weg vrij is en dat je kan inhalen. Andersom: hangt er een hele sliert (snellere) auto's achter je, stop dan even op een uitwijkplaats. Je rijdt daarna relaxter verder.

Bij het inhalen van een fietser moet je in de bergen richting aangeven. Ga ruim om de fietser heen, want een klimmende fietser wil nog wel eens slingeren.

Vertrouw bij steil parkeren niet alleen op de handrem. Zet de auto ook in de eerste versnelling of beter nog, in de achteruit. Een steen achter de wielen helpt ook. Draai met het stuur de voorwielen zodanig, dat als de auto toch zou gaan rollen, hij tegen een obstakel tot stilstand komt.

Voor rijden met een caravan in de bergen gelden dezelfde regels, toeren draaien is nog meer van belang omdat de auto zwaarder beladen is. Houd de motor goed op toeren om oververhitting te voorkomen. Check de temperatuurmeter van de motor dan ook regelmatig.

Veel bergwegen hebben vaak korte en onverlichte tunnels. Doe het dimlicht aan en rijd rustig, de overgang van felle zon naar de donkere tunnel is groot. Schrik niet: in veel bergtunnels druipt er water van het plafond.

Zie je op de weg langs een bergwand gesteente liggen? Dan is de kans groot dat er nog meer gaat vallen op die plek. Rijd er ruim om heen en stop niet.  

Pechhulp in het buitenland

Wil je zorgeloos op vakantie? Met Wegenwacht Europa kun je dag en nacht op ons rekenen.

Bekijk de pakketten