Autorijden in de bergen
Zo voorkom je dat je strandt
Rijden in de bergen vraagt om een iets andere rijstijl. Zo voorkom je dat je strandt met een oververhitte motor, gloeiendhete remschijven of een weggebrande koppeling.
Zo ga je de berg op…
- Vergeet het nieuwe rijden! Laat de auto dus niet in een hoge versnelling (dus bij een laag toerental) de berg op zwoegen. De motor wordt dan te zwaar belast en raakt oververhit. Vuistregel: als je het gas intrapt, moet de auto nog gemakkelijk kunnen versnellen. Rijd je vol gas en versnelt de auto niet (of vertraagt deze zelfs)? Schakel dan terug.
- Probeer, bij optrekken vanuit stilstand op een helling, de koppeling te ontzien. Zorg voor een zo kort mogelijk 'slipmoment'. Een slippende koppeling slijt snel (en gaat stinken), wordt heet en leidt in het ergste geval tot een verbrande koppelingsplaat.
- Sta je in de file op een helling? Probeer het schakelen te beperken door de afstand op je voorligger iets groter te laten worden en het gat in één keer te overbruggen. Of gebruik de ruimte zodat je zoveel mogelijk in de versnelling kan doorrollen. Houd je voet hierbij van de koppeling.
- Rijd je automaat? Kies dan, zowel bergop als bergaf voor handmatige bediening en schakel tijdig terug. Zo kan de motor wat meer toeren maken en kan er ook bij afdalen afgeremd worden op de motor. Heb je een automaat met de keuzemogelijkheid voor 1, 2 of 3? Gebruik dan een van deze versnellingen om gemakkelijker de berg op te komen of om op de motor af te remmen bij het afdalen.
…en zo ga je de berg weer af
- Rijd bergaf in dezelfde versnelling als omhoog. Zo remt de auto af op de motor en dat voorkomt schade aan de remmen.
- Ga je in een te hoge versnelling de berg af, dan moet je continu bij remmen. Hierdoor gaan de remmen stinken, worden ze bloedheet en kunnen ze hun remkracht verliezen. Vuistregel: als je je voet van het gas haalt, moet de auto vaart minderen. Ga je nog steeds te hard, schakel dan terug.
- Als je toch moet bijremmen, probeer de rem dan niet continu ingedrukt te houden. Rem even hard af, bijvoorbeeld voor een bocht, zodat de remmen erna weer kunnen afkoelen.
- Rijd NOOIT in z'n vrij bergafwaarts, je bent dan een ongeremd projectiel en dat is gevaarlijk.
- Als je remt op de motor is het verleidelijk om de koppeling (deels) in te trappen om sneller te gaan. Doe dit niet, dit kan fikse schade aan je auto brengen en het is gevaarlijk.
- Heb je een auto met een (plug-in) hybride aandrijflijn, kies dan voor de sterkste regeneratie-stand. Zo kun je de remmen nog wat meer ontzien en laad je bovendien je accu op.
Wat te doen bij:
Let op de temperatuurmeter. Loopt de motor warm? Schakel dan terug en draai meer toeren zodat de waterpomp en ventilator sneller gaan draaien. Zet ook de airco uit zodat de motor meer van de koeling kan gebruiken. Je kan eventueel de kachel en blower vol aan zetten om overtollige warmte af te voeren. Loopt de auto nu nóg warm? Dan stoppen en laten afkoelen.
Stijgend verkeer heeft op een smal bergweggetje meestal voorrang op dalend verkeer, want het kan lastiger weer op gang komen als het stilvalt. Is de situatie erg ingewikkeld? Dan moet degene die het makkelijkst kan uitwijken dat doen.
Langzaam verkeer geeft vaak met het knipperlicht naar rechts aan dat de weg vrij is en dat je kan inhalen. Andersom: hangt er een hele sliert (snellere) auto's achter je, stop dan even op een uitwijkplaats. Je rijdt daarna relaxter verder.
Bij het inhalen van een fietser moet je in de bergen richting aangeven. Ga ruim om de fietser heen, want een klimmende fietser wil nog wel eens slingeren.
Vertrouw bij steil parkeren niet alleen op de handrem. Zet de auto ook in de eerste versnelling of beter nog, in de achteruit. Een steen achter de wielen helpt ook. Draai met het stuur de voorwielen zodanig, dat als de auto toch zou gaan rollen, hij tegen een obstakel tot stilstand komt.
Voor rijden met een caravan in de bergen gelden dezelfde regels, toeren draaien is nog meer van belang omdat de auto zwaarder beladen is. Houd de motor goed op toeren om oververhitting te voorkomen. Check de temperatuurmeter van de motor dan ook regelmatig.
Veel bergwegen hebben vaak korte en onverlichte tunnels. Doe het dimlicht aan en rijd rustig, de overgang van felle zon naar de donkere tunnel is groot. Schrik niet: in veel bergtunnels druipt er water van het plafond.
Zie je op de weg langs een bergwand gesteente liggen? Dan is de kans groot dat er nog meer gaat vallen op die plek. Rijd er ruim om heen en stop niet.
Rijden in de bergen met een elektrische auto
Een van de grote voordelen van een elektrische auto is de forse trekkracht die al vanaf stilstand beschikbaar is. Dat maakt dat elektrische auto's maar weinig moeite hebben met steile hellingen. Nu kost een helling oprijden meer energie dan dezelfde afstand afleggen op een vlakke weg, maar het mooie van een elektrische auto is dat je die energie voor een deel weer kunt terugwinnen met regeneratief remmen.
Berg op met een elektrische auto
Omhoog rijden is dus geen probleem voor een elektrische auto, maar hou wel rekening met een hoger verbruik en daardoor ook een kortere actieradius. Zorg daarom voor wat extra lading in de accu voor je aan een bergpas begint. Zeker omdat laadpunten doorgaans niet rijkelijk gezaaid zijn langs bergwegen.
Berg af met een elektrische auto
Het grote pluspunt van een elektrische auto is dat je tijdens de afdaling een deel van de extra energie die nodig was om boven te komen weer kunt terugwinnen (regenereren) door de elektromotor als dynamo in te zetten. Net als bij het afremmen op een brandstofmotor ontzie je zo de remmen, iets wat bij een zware elektrische auto extra belangrijk is. Zet je auto bij voorkeur in de stand waarin hij het sterkst regenereert en je zult zien dat je accu onderaan de berg voller is dan bovenop. Onderaan de streep is het meerverbruik van een elektrische auto in de bergen daardoor veel lager dan dat van een brandstofauto.
Op vakantie met een elektrische auto? Dit moet je weten!
Pechhulp in het buitenland
Wil je zorgeloos op vakantie? Met Wegenwacht Europa kun je dag en nacht op ons rekenen.