Radardetectie en flitspaalsignalering in het buitenland
Radardetectie en flitspaalsignalering is niet in alle landen toegestaan. Hieronder vind je de regels van de meest bezochte vakantielanden binnen Europa.
Verschil radardetectie en flitspaalsignalering
Flitsplaalsignalering en radardetectie zijn twee verschillende manieren om te waarschuwen voor snelheidscontroles. Maar ze werken anders. Een radardetector zoekt actief de radarsignalen van een snelheidscontrole met bijvoorbeeld mobiele radarwagens. Deze scant permanent naar frequenties die door politieapparatuur wordt gebruikt. Een radardetector waarschuwt ook voor mobiele snelheidscontroles. Flitspaalsignalering werkt passief via apps als bijvoorbeeld TomTom. Je krijgt een waarschuwing voor de locatie van vaste flitspalen en trajectcontroles, gebaseerd op GPS-database. Flitspaalsignalering werkt niet bij mobiele controles.
Radardetectie
Het gebruik en het bezit van radardetectie-apparatuur is in bijna alle Europese landen verboden. Je loopt het risico op hoge boetes en inbeslagname van de apparatuur. Daarnaast is het verboden apparatuur in de auto te hebben die de apparatuur van de politie verstoort, zoals de zogenaamde jammers.
Flitspaalsignalering
Op vakantie naar of via een land met een verbod op flitspaal-app? Dan raden we aan om die app te verwijderen. Het enkel uitschakelen van de functie is meestal niet voldoende.
Flitspaalsignalering in het navigatiesysteem, zoals POI-signalering (Points of Interest, zoals wegrestaurants, parkeerplaatsen, maar ook flitspalen) is in veel landen toegestaan. In landen waar dit niet is toegestaan, is in nieuwe(re) navigatiesystemen en -apps de flitspaalsignalering niet aanwezig. In die gevallen hoef je dus niets te doen. Dit geldt ook voor de ANWB Onderweg app.
Bij nieuwere navigatiesystemen en apps is vaak geen flitspaalsignalering aanwezig van landen waar dat niet is toegestaan. In deze gevallen hoef je dus niets te doen. Dat geldt ook voor de ANWB Onderweg app.
Regels per land
Hieronder staat een overzicht van landen waar regelgeving bestaat met betrekking tot het gebruik van flitspaalsignalering.
België | Alle apparatuur die actief zoekt naar mobiele of vaste snelheidsapparatuur en roodlicht-camera's is verboden. GPS apparatuur die gebruikt maakt van een openbare databank (POI) is toegestaan. |
Duitsland | Het gebruik en bezit van alle apparatuur met flitspaalsignalering is verboden. Verwijder of deactiveer voor vertrek alle flitspaalinformatie. Ook andere inzittenden mogen geen app met actieve flitspaalsignalering op hun telefoon hebben. |
Frankrijk | Het gebruik en bezit van alle apparatuur met flitspaalsignalering is verboden. Overtredingen kunnen worden bestraft met een boete van € 1500,-. Informatie over gevarenzones is wel toegestaan op een navigatiesysteem. |
Italië | Alle apparatuur die actief zoekt naar mobiele of vaste snelheidsmeters en roodlichtcamera's is verboden. GPS apparatuur die gebruik maakt van een openbare databank (POI) is toegestaan. |
Oostenrijk | Alle apparatuur die actief zoekt naar mobiele of vaste snelheidsmeters en roodlichtcamera's is verboden. GPS apparatuur die gebruik maakt van een openbare databank (POI) is toegestaan. |
Slowakije | Het gebruik en bezit van alle apparatuur met flitspaalsignalering is verboden. |
Spanje | Het gebruik en bezit van apparatuur met flitspaalsignalering is toegestaan. |
Tsjechië | Alle apparatuur die actief zoekt naar mobiele of vaste snelheidsmeters en roodlichtcamera's is verboden. GPS apparatuur die gebruik maakt van een openbare databank (POI) is toegestaan. |
Zwitserland | Het gebruik en bezit van alle apparatuur met flitspaalinformatie is verboden. Verwijder voor vertrek alle flitspaalinformatie van de apparatuur want ook het bezitten en vervoeren van een apparaat met deze informatie is verboden. |