Algemene veelgestelde vragen
Op deze pagina vind je een overzicht van algemene veelgestelde vragen over ANWB verzekeringen.
NAW gegevens
Je kunt je e-mailadres wijzigen via Mijn ANWB of via verzekeringen@anwb.nl.
Je kunt je adreswijziging doorgeven via Mijn ANWB. Je kunt ook een wijziging doorgeven via verzekeringen@anwb.nl.
Je relatienummer staat op je ANWB lidmaatschapspas. Heb je deze niet? Dan kun je jouw relatienummer vinden in de e-mail met verzekeringsgegegevens. Wanneer je het relatienummer niet kunt vinden, kun je bellen naar 088 269 28 37.
Financieel
Je kunt eenvoudig je rekeningnummer aanpassen via Mijn ANWB.
Voor het afsluiten, tussentijds wijzigen of beëindigen van een verzekering brengen wij poliskosten in rekening.
Als de automatisch incasso niet gelukt is, ontvang je van ons een herinnering met betaalinstructie. Zo kun je de premie alsnog betalen.
Wil je de premie meteen zelf overmaken? Onderaan brieven en emails die je van ons hebt ontvangen, vind je ons rekeningnummer. Je kunt de premie overmaken onder vermelding van je polisnummer. Je polisnummer vind je op je polisblad en bankafschrift.
Betaal je via maandelijkse incasso, dan kan je ook aangeven op welke dag wij het beste je premie kunnen incasseren. Log in op Mijn ANWB en ga naar Verzekeringen. Ga door naar Persoonlijke gegevens en kies de verzekering waarvoor je de automatische incasso wilt wijzigen.
Is de premie niet betaald na het sturen van de 1e en 2e betalingsherinnering? Afhankelijk van je communicatievoorkeur sturen wij je een brief per post of e-mail, waarin wij de ingetrokken dekking aan je bevestigen. Je ontvangt ook uitleg of wij de dekking van de polis nog kunnen herstellen na ontvangst van de betaling.
Je bent nog steeds verplicht de premie aan ons te betalen.
Staat er een minteken (-) voor het bedrag? Dan ontvang je dit bedrag nog van ons terug of wordt het verrekend met je openstaande premie. Staat er geen minteken voor het bedrag? Dan staan er nog overige kosten, zoals poliskosten, open op je verzekering. Dit kan komen doordat de beëindidingsdatum van je verzekering in de toekomst ligt.
Het kan zijn dat onze vordering al bij de bank lag op het moment dat je de polis hebt opgezegd. Dan kunnen wij niet meer voorkomen dat het bedrag geïncasseerd wordt. In die gevallen betalen we restitutie uit onder naam van Unigarant N.V.
Onderaan je correspondentie vind je ons rekeningnummer. Je kunt de premie overmaken onder vermelding van je polisnummer. Je polisnummer vind je op je polisblad en bankafschrift.
Heb je problemen met het betalen van je premie, neem dan zo snel mogelijk contact met ons op. Soms is het mogelijk een betalingsregeling te treffen. Wij helpen je graag verder.
Betalingsherinnering
acceptgiro of accept email
Afhankelijk van je communicatievoorkeur sturen wij de eerste betalingsherinnering, met betaalinstructie, per post of per e-mail. Je hebt nog 14 dagen de tijd om de premie alsnog te betalen. In de brief leggen we ook uit wat de gevolgen zijn als je de premie niet betaalt.
Als je e-mailadres bij ons bekend is, ontvang je deze brief per post én per e-mail. Ook waarschuwen wij je voor de ingetrokken dekking en de extra incassokosten als de premie niet wordt betaald.
Je hebt nog 14 dagen de tijd om de premie alsnog te betalen.
Is de premie niet betaald na het sturen van de 1e en 2e betalingsherinnering? Afhankelijk van je communicatievoorkeur sturen wij je een brief per post of e-mail, waarin wij de ingetrokken dekking aan je bevestigen. Je ontvangt ook uitleg of wij de dekking van de polis nog kunnen herstellen na ontvangst van de betaling.
Je bent nog steeds verplicht de premie aan ons te betalen. Je hebt nog 10 dagen de tijd om de premie te betalen.
Ontvangen wij geen betaling van de openstaande premie? Dan wordt de vordering overgedragen aan het incassobureau TKB. Daarnaast wordt de verzekering beëindigd vanwege wanbetaling. Voor het overdragen aan het incassobureau wordt minstens € 48,40 extra incassokosten in rekening gebracht.
Betalingsherinnering
automatische incasso
Afhankelijk van je communicatievoorkeur sturen wij de eerste betalingsherinnering, met betaalinstructie, per post of per e-mail. Je hebt nog 21 dagen de tijd om de premie alsnog te betalen.
In de brief leggen we ook uit wat de gevolgen zijn als je de premie niet betaalt
Als je e-mailadres bij ons bekend is, ontvang je deze brief per post én per e-mail. Ook waarschuwen wij je voor de ingetrokken dekking en de extra incassokosten als de premie niet wordt betaald.
Je hebt nog 18 dagen de tijd om de premie alsnog te betalen.
Is de premie niet betaald na het sturen van de 1e en 2e betalingsherinnering? Afhankelijk van je communicatievoorkeur sturen wij je een brief per post of e-mail, waarin wij de ingetrokken dekking aan je bevestigen. Je ontvangt ook uitleg of wij de dekking van de polis nog kunnen herstellen na ontvangst van de betaling.
Je bent nog steeds verplicht de premie aan ons te betalen. Je hebt nog 14 dagen de tijd om de premie te betalen.
Ontvangen wij geen betaling van de openstaande premie? Dan wordt de vordering overgedragen aan het incassobureau TKB. Daarnaast wordt de verzekering beëindigd vanwege wanbetaling. Voor het overdragen aan het incassobureau wordt minstens € 48,40 extra incassokosten in rekening gebracht.
Opzeggen
Onze adviseurs helpen je graag met het beëindigen van je verzekering. Je kunt onze adviseurs bereiken op 088-299 3000 of meer informatie vinden over opzeggen op onze site.
Bij de ANWB kun je de meeste verzekeringen dagelijks online opzeggen, je hebt geen opzegtermijn. Als je je voertuig hebt verkocht, stuur dan binnen dertig dagen het vrijwaringsbewijs naar ons op. Doe je dit na dertig dagen? Dan kan de verzekering vaak niet meer per verkoopdatum worden beëindigd. Meer informatie over opzeggen vind je ook op onze site.
Je kan je verzekering eenvoudig online opzeggen, je vindt meer informatie over opzeggen op onze site.
Bij de ANWB kun je de meeste verzekeringen dagelijks online opzeggen, je hebt geen opzegtermijn. Als je je voertuig hebt verkocht, wordt je verzekering een dag na de datum op het vrijwaringsbewijs stopgezet. Meer informatie over opzeggen vind je ook op onze site.
Afsluiten verzekering
Op onze site kun je gemakkelijk en snel zelf je premie berekenen voor onze ANWB Verzekeringen. Ook kunnen onze adviseurs je helpen met een premieberekening en het afsluiten van je verzekering. Je kunt onze adviseurs bereiken op 088 269 28 37.
Je kunt op onze site eenvoudig een nieuwe verzekering aanvragen. Wanneer je eerst inlogt op je Mijn ANWB omgeving, dan wordt de nieuwe verzekering meteen aan je account gekoppeld. Heb je nog geen MijnANWB account, dan kun je via de startpagina een verzekering aanvragen. Je ontvangt vanzelf een relatienummer waarmee je een MijnANWB account kunt aanmaken.
Wijzigingen
Je kunt zelf de dekking van je verzekering aanpassen via Mijn ANWB. Ook kun je de verzekering wijzigen via 088 269 2837.
Om je ANWB verzekeringen in te zien via je ANWB-inlogaccount, halen we jouw verzekeringsgegevens op bij ons dochterbedrijf ANWB Verzekeren. Omdat wij voorzichtig omgaan met persoonsgegevens, vragen wij je de eerste keer je polisnummer in te voeren. Daarna zijn je verzekeringen altijd in te zien via Mijn ANWB.
Mijn ANWB
Via Mijn ANWB kan je jouw gegevens inzien en wijzigen wanneer je maar wilt. Bekijk online jouw polissen, facturen en correspondentie over verzekeringen. Ook het melden van schade kun je online regelen.
Log in bij Mijn ANWB.
Ga naar Mijn ANWB en log in met behulp van jouw gebruikersnaam en wachtwoord. Ben je je inlognaam of wachtwoordt vergeten? Dan kun je eenvoudig je inloggegevens wijzigen of opvragen. Vul dan het e-mailadres in dat je bij aanmelding hebt gebruikt. Heb je nog geen inlogaccount? In een paar stappen maak je eenvoudig een ANWB-inlogaccount aan. Hou je relatienummer bij de hand.
Autoverzekering
De ANWB is een echte hulpverlener op wie je kunt rekenen als je bijvoorbeeld midden in de nacht een auto-ongeluk krijgt. De vertrouwde ANWB Alarmcentrale staat dag en nacht voor jou klaar. Je kunt ons altijd bellen, 24 uur per dag, zeven dagen per week staan we voor je klaar om alles voor jou te regelen.
De ANWB Autoverzekering sluit je makkelijk en snel af op onze website. Je kunt kiezen uit de ANWB Autoverzekering Regulier of de ANWB Veilig Rijden Autoverzekering. Met de ANWB Veilig Rijden Autoverzekering kun je tot 30% extra korting ontvangen als je een veilige rijstijl hebt.
Zoek direct een schadehersteller bij jou in de buurt en zij regelen verder alles voor je.
Alle veelgestelde vragen over de ANWB Autoverzekeringen
Reisverzekering
Onze reisverzekering sluit je binnen 5 minuten via onze website of telefonisch af. Je kunt bij ons kiezen uit een doorlopende of een kortlopende reisverzekering. Wij helpen je bovendien graag met het opzeggen van je huidige reisverzekering. Snel en gemakkelijk.
Je kunt de polisvoorwaarden van de ANWB Reisverzekering hier vinden.
Onze ANWB Kortlopende Reisverzekering sluit je binnen 5 minuten via onze website of telefonisch af. Je kunt snel en gemakkelijk je premie berekenen.
Onze ANWB Kortlopende Annuleringsverzekering sluit je binnen 5 minuten via onze website of telefonisch af. Je kunt snel en gemakkelijk je premie berekenen.
Onze ANWB Doorlopende Annuleringsverzekering sluit je binnen 5 minuten via onze website of telefonisch af. Je kunt snel en gemakkelijk je premie berekenen.
Kijk voor meer informatie over de ANWB Reisverzekering op onze website.
Bekijk welke landen er onder de Wereld- of Europadekking vallen.
Annuleer je vakantie zo snel mogelijk bij jouw reisorganisatie. Als het gaat om een annuleringsreden die onder de dekking valt, zorg dan dat je de volgende documenten bij de hand hebt om te kunnen uploaden:
- De annuleringskostennota die je van het reisbureau krijgt
- Een boekingsnota
- Een bewijs met betrekking tot de annuleringsreden
Direct schade melden
- Heb je een Mijn ANWB account? Login op Mijn ANWB om direct je schade te melden
Mocht je tijdens je vakantie naar huis moeten, neem dan contact op met onze alarmcentrale, zij kunnen je helpen dit te regelen. Thuis kun je de schade bij ons via Mijn ANWB melden.
De annuleringsredenen die gedekt zijn binnen de ANWB Annuleringsverzekering zijn te vinden in de polisvoorwaarden.
Er zijn verschillende geldige annuleringsredenen die onder de ANWB Annuleringsverzekering vallen. In de polisvoorwaarden kun je precies terugvinden of jouw annuleringsreden gedekt is.
Lees meer over annuleringsredenen.
Alle veelgestelde vragen over de ANWB Reisverzekeringen.
Caravanverzekering
Voor meer informatie over de ANWB Caravanverzekering kun je terecht op onze website.
Alle veelgestelde vragen over de ANWB Caravanverzekering.
Andere verzekeringen
Via Mijn ANWB regel je eenvoudig al je verzekeringszaken online. Je kunt hier schade melden en wijzigingen voor jouw verzekeringen doorgeven. Je kunt je wijziging ook telefonisch 088 269 22 22 of via het contactformulier doorgeven.
Let op! Bij het wijzigen van je verzekering kan het zijn dat er kosten in rekening worden gebracht.
Bij de ANWB kun je de meeste verzekeringen dagelijks online opzeggen, je hebt geen opzegtermijn. Behalve bij de doorlopende reis- en/of annuleringsverzekering, de doorlopende fietsverzekering, Woonverzekering, bootverzekering, rechtsbijstandsverzekering en ongevallenverzekering. Deze kun je na 1 jaar dagelijks opzeggen. Teveel betaalde premie storten we uiteraard terug op je rekening. Meer informatie over opzeggen vind je ook op onze site.
Je wilt jouw bestaande verzekering naar ons oversluiten?
Dat regelen wij graag voor je. Je kunt contact met ons opnemen via 088 - 269 22 22 of zelf online een verzekering afsluiten.
Via Mijn ANWB kun je direct al je verzekeringen inzien en wijzigen. Ook vind je hier je schades, facturen en overige correspondentie.
Via Mijn ANWB meld je schade eenvoudig online. Het Europees schadeformulier download je via deze pagina. Lees hier hoe je schades kunt melden.
Bijna alle doorlopende verzekeringen van de ANWB worden afgesloten voor onbepaalde duur zonder opzegtermijn. Een uitzondering hierop is de doorlopende reis- en/ of annuleringsverzekering; deze is na één jaar dagelijks opzegbaar.
Let op: bij het opzeggen van je verzekering kan het zijn dat er kosten in rekening worden gebracht.
Ben je nog op vakantie en heb je schade? Meld de schade dan als je thuis bent. Thuis heb je alle gegevens bij de hand zoals nota’s en bonnetjes. Zo kunnen wij jou zo goed en snel mogelijk helpen. Regel dit gemakkelijk en snel online voor een vlotte afhandeling.
Via Mijn ANWB regel je eenvoudig je verzekeringszaken online. Je kunt wijzigingen voor jouw verzekeringen ook telefonisch doorgeven via 088 269 28 37, via het contactformulier of per e-mail. Wil je wijzigingen schriftelijk doorgeven, dan kun je dit sturen naar:
ANWB Verzekeringen
Postbus 999
7900 AZ HOOGEVEEN
Let op! Bij het wijzigen van je verzekering kan het zijn dat er kosten in rekening worden gebracht.
- Alle veelgestelde vragen over de ANWB Scootmobielverzekering
- Alle veelgestelde vragen over de ANWB Rechtsbijstandverzekering
- Alle veelgestelde vragen over de ANWB Opstalverzekering
- Alle veelgestelde vragen over de ANWB Ongevallenverzekering
- Alle veelgestelde vragen over de ANWB Oldtimerverzekering
- Alle veelgestelde vragen over de ANWB Motorverzekering
- Alle veelgestelde vragen over de ANWB Inboedelverzekering
- Alle veelgestelde vragen over de ANWB Aansprakelijkheidsverzekering
- Alle veelgestelde vragen over de ANWB Woonpakketverzekering
- Alle veelgestelde vragen over de ANWB Blijven Fietsverzekering
- Alle veelgestelde vragen over de ANWB Fietsverzekering
- Alle veelgestelde vragen over de ANWB Bromfiets/Scooterverzekering
- Alle veelgestelde vragen over de ANWB Bootverzekering
- Alle veelgestelde vragen over de ANWB Annuleringsverzekering
- Alle veelgestelde vragen over de ANWB Veilig Rijden Autoverzekering
- Alle veelgestelde vragen over de ANWB Camperverzekering.
Deel deze pagina