Winterbandentest 2025
Dit jaar ook veel goedkope banden getest!
Zoeken naar de juiste winterband is een hele klus door het enorme aanbod. Want hoe vind je een band die past bij hoe je je auto gebruikt? Dan kunnen deze testresultaten helpen. Wij testen gedetailleerd en objectief: de plussen en minnen bij zowel de duurdere als goedkopere varianten. Dit jaar hebben we de bandenmaat 225/40 R18V getest.
Waarom winterbanden ?
Klimaatverandering blijkt zich in de praktijk niet alleen te manifesteren als een wat hogere gemiddelde temperatuur maar vooral ook als onverwachte en onvoorziene weersextremen. Met de juiste, aan het seizoen aangepaste banden onder je auto, kun jij je vast voorbereiden. Zelfs als er sprake is van winterse gladheid kun je met winterbanden nog veilig rijden. Zomerbanden bieden geen enkele grip bij sneeuw of ijs.
Dan helpt zelfs het aanpassen van snelheid en volgafstand niet meer om veilig te kunnen rijden. Voor wie met de auto op wintersport gaat, zijn winterbanden een must. Niet alleen om veilig met het overige verkeer mee te kunnen komen maar ook vanwege de wettelijk verplichting.
Zo presteren de winterbanden in maat 225/40 R18:
6 keer goed, 10 keer voldoende, 4 keer onvoldoende en 11 keer slecht.
Van de 31 geteste banden scoren er 11 slecht, deze banden zijn volgens onze normen onveilig. Zoveel slechte banden, dat is zorgelijk. Het gaat hier in alle 11 de gevallen om budgetbanden, dus de goedkope (vaak onbekende) merken en vaak via internet te bestellen. We hadden 14 budgetbanden in de test, er zijn er twee die ruim voldoende scoren, de andere scoort net onvoldoende (een 5,5 waar een 5,6 net voldoende is). Er zijn ook 3 kwaliteitsmerken die onvoldoende scoren, die banden raden we niet aan. Uiteindelijk kunnen we van het testveld van 31 banden ruim de helft (16 banden) aanraden.
Wat kwamen we tegen tijdens de test
Een goede band laat mooi afgestemde eigenschappen zien, dus een goed niveau op alle testonderdelen. In deze 225/40 R18 test doen de Goodyear UltraGrip Performance 3, de Michelin Pilot Alpin 5, de (nieuwe) Bridgestone Blizzak 6, de Dunlop Winter Sport 5 dat. De Hankook i*cept evo3 W330 en de Continental WInterContact TS 870 P hebben lichte tekortkomingen op winters wegdek maar komen dankzij goede milieu eigenschappen toch op een goede eindscore uit. Hoewel al deze toppers zeer aan te raden zijn en hieruit eigenlijk geen verkeerde keus te maken valt, zijn er wel verschillen.
De Goodyear is erg goed op nat en de band heeft een uitzonderlijke goede slijtvastheid (te verwachten levensduur 76.500 km). De Michelin is heel erg goed op droog wegdek, waarschijnlijk ook in de winter nog steeds de meest voorkomende wegdekconditie. Ook deze band heeft een zeer goede slijtvastheid, maar wel ca. 10.000 km onder die van de Goodyear. De Bridgestone zit zowel op droog als op nat tussen de Goodyear en de Michelin in. Op winters wegdek is hij net iets minder dan de andere twee en de levensduur is met 57.700 km gewoon goed, niet zeer goed.
De Dunlop zit op droog en nat iets onder de Bridgestone maar de band gaat wel iets langer mee en het verbruik is lager. De Hankook is van de toppers de band met veruit de laagste kosten per kilometer. Het is de goedkoopste premium band die ook nog eens heel lang mee gaat (72.400 km) én behoorlijk zuinig is. De Continental is de zuinigste en ook de stilste band van alle toppers.
De banden die voldoende scoren hebben (lichte) tekortkomingen op één of soms enkele onderdelen. Afhankelijk van de eigen eisen aan en verwachtingen van een band kunnen daar heel interessante, voordelige, kandidaten bij zitten.
De Kleber is erg goed op winters wegdek en ook goed met fijne rijeigenschappen op droog terwijl de band door een lage aanschafprijs, goede levensduur en een laag verbruik ook lage kilometerkosten heeft. Alleen op nat heeft de band lichte tekortkomingen, ten opzichte van een goed niveau. Alleen de Matador, de Ceat en de Hankook (in die volgorde) zijn nog goedkoper per kilometer dan de Kleber. De Matador en de Ceat zijn wel van iets lager niveau. De Hankook is ten opzichte van de Kleber beter op nat maar minder goed op winters wegdek. De Uniroyal en de Semperit zijn juist weer opties met goed prestaties op nat wegdek.
Bedenk dat de groep banden met een voldoende aan te raden zijn en dat hier banden in zitten die waarschijnlijk heel goed bij je rijstijl en gebruiksomstandigheden passen. Voor wie maar weinig op de snelweg zit kan de Momo een goed alternatief zijn. Goed (en veilig) bij slechte weersomstandigheden. Bekijk de resultatentabel vooral met de eigen verwachtingen van en eisen aan een band in het achterhoofd.
Veel van de geteste banden in deze maat hebben tekortkomingen of zelfs een onvoldoende op rijeigenschappen op droog wegdek. Bij de banden die zwak (onvoldoende) scoren merk je dat ze op de snelweg niet mooi rechtuit lopen. Er zijn steeds kleine stuurcorrecties nodig. Als bestuurder heb je geen goed gevoel over de auto in het stuur. Bijvoorbeeld bij smalle rijbanen vanwege wegwerkzaamheden is dit inspannend. In een bocht merk je dat de juiste stuuruitslag niet direct te vinden is (omdat voor- en achterbanden niet harmonisch reageren). Je bent dan steeds een beetje heen en weer aan het sturen. In plaats van een mooie bochtstraal breng je dan steeds de auto een klein beetje uit balans. Dit gedrag is niet direct onveilig maar wel oncomfortabel en vermoeiend.
Als een band ook op het sub-onderdeel “veilig weggedrag” onvoldoende scoort dan wordt het wel kritisch. In de praktijk merk je, bijvoorbeeld na een uitwijkmanoeuvre, dat er snel overstuur ontstaat, de band gaat glijden, de auto breekt uit en is niet eenvoudig te controleren. Pas als de glijfase van de band over is en er weer grip gevonden wordt kun je de auto controleren. In onze test beoordelen we hoe snel en hoe gemakkelijk de auto vanuit de slip weer te controleren is. De vier banden in onze test die op (net) onvoldoende eindigen hebben op dit onderdeel onvoldoende gescoord.
Elf banden krijgen het eindoordeel (zeer) slecht omdat deze banden volgens onze normen onveilig zijn. We kunnen niet anders dan deze banden afraden, het zijn de Radar Dimax Winter, Nankang Winter Activa 4, Landsail Winter Lander, Petlas SnowMaster 2 Sport, Imperial Snowdragon UHP, Tomket Snowroad Pro 3, Star Performer Stratos UHP, Goodride SW608, Evergreen EW66, CST Medallion Winter WCP1, Syron Everest 2.
Deze banden zijn ronduit slecht op één of soms ook wel een combinatie van testonderdelen. Dit soort banden hebben dan bijvoorbeeld heel weinig grip, waardoor er al heel snel onder- of overstuur ontstaat. In noodsituaties kunnen die banden onvoldoende krachten overbrengen om de auto te stabiliseren en weer in de juiste richting te leiden. Wat we ook wel zien is een zeer lange remweg. Een voorbeeld, bij een noodstop vanaf 80 km/h op nat wegdek staat onze testauto met goede banden na 31,7 meter stil. Met de Syron band is voor diezelfde noodstop maar liefst 47,1 meter nodig. Anders gezegd, als de auto met goede banden al stilstaat komt de auto met slechte banden nog met 45 km/h aanrazen. Een botsing met zulke snelheden kan dramatische gevolgen hebben.
Een premiumband in de veel verkochte bandenmaat 225/40 R18V komt al gauw op 170 euro. Monteren en balanceren kost tegenwoordig, bij de grote fittende ketens, al tussen de 34 en 39 euro per band. Dan ben je dus al rond de 800 euro kwijt voor een nieuw setje premium rubber onder je auto. Even zoeken op internet en je vindt genoeg alternatieven van rond de 100 euro per band, inclusief monteren/balanceren. Dat is dan al snel 400 euro bespaard.
Sommige goedkope sets blijken maar 34.000 km mee te kunnen. Dan ben je alsnog duurder uit dan met een premium band die 75.000 km mee kan. We zien ook verschillen in brandstofverbruik die kunnen oplopen tot 0,4 L/100 km. Bij de huidige benzineprijzen tikt dat aan tot een verschil van 390 euro over 50.000 km, de gemiddelde levensduur van deze bandenmaat. Waarmee maar gezegd is dat besparen op meerdere manieren kan.
Conclusies bandenmaat 225/40 R18V
- De beste banden uit de test (minimaal goede score op alle hoofdonderdelen) zijn de Goodyear, Michelin, Bridgestone en Dunlop.
- Voor wie prijs belangrijk is zolang het niet ten koste gaat van veiligheid kan kiezen voor de Matador, Ceat, Hankook of Kleber. We kijken hier naar een kilometerkostprijs gebaseerd op aanschafprijs, gemeten levensduur in kilometers en verbruik. De aanschafprijs per band staat in de tabel.
- Wie optimale prestaties op sneeuw en ijs wil kan het beste kiezen voor de Kleber, Ceat of Michelin.
- Wie optimale prestaties onder natte omstandigheden wil moet de Goodyear hebben. Iets daarachter komen de Bridgestone, Semperit en Uniroyal.
- Voor wie minimale slijtage prioriteit heeft is de Goodyear de Hankook of de Michelin de beste keuze, deze scoorden in onze test een te verwachten levensduur van ruim resp. 76.500, 72.400 en 67.000 km. De beste slijtvastheid uit de test (81.000 km) heeft de Radar, maar die raden we af vanwege slechte (onveilige) prestaties op nat wegdek.
- Voor wie echt fijne rijeigenschappen op droog wegdek het belangrijkste zijn adviseren we de Michelin of de Bridgestone. Alternatieven van iets lager niveau zijn de Hankook en de Kleber.
- De stilste band uit de test is de Continental met daar vlak achter de Vredestein.
- De zuinigste banden uit de test zijn de Continental en de Matador.
- De overige gegevens zijn te vinden in de datasheets (klik op een band in de tabel en dan op de link Testdetails)
Zo hebben we getest
Met onze bandentests proberen wij de banden voor je uit. Samen met onze internationale partners kopen wij (anoniem) hele stapels banden om te testen onder alle mogelijke omstandigheden die jij kunt tegenkomen. We leggen hierbij grote nadruk op de prestaties en geboden veiligheid in noodsituaties. Denk aan een plotselinge file op een natte snelweg in de spits, waarvoor je vol in de remmen moet. Of een situatie waarin je op snelheid plotseling het stuur moet omgooien om iets of iemand te ontwijken. Er zal maar ineens een kind de (misschien wel besneeuwde) weg op rennen.
Wij testen het hele scala van prestaties van de band onder alle mogelijke omstandigheden die je kunt tegenkomen. Voor winterbanden gaat het dan om rijeigenschappen (gedrag in dagelijks verkeer), veilig weggedrag (gedrag in noodsituaties) en remmen op droog wegdek.
Op nat wegdek testen we remmen, aquaplaning (zowel bij rechtuit rijden als in bochten), wegligging en zijdelingse grip, zowel bij gewoon rijden als in noodsituaties. Op sneeuw testen we remmen en tractie, dus de grip bij het wegrijden en dan de rijeigenschappen en het weggedrag dus de grip in bochten. Op ijs beperken we ons tot de remweg. Onze Midden-Europese winterbanden hebben op ijs toch niet veel tractie en zijdelingse grip. Voor goede grip op ijs heb je echt Nordic tires nodig, de banden voor Scandinavië, die voorzien zijn (of kunnen worden) van spikes.
Naast rijeigenschappen en veiligheid beoordelen we ook de milieu eigenschappen van een band. Dus welke impact of voetafdruk heeft de band op onze planeet. Denk hierbij aan de slijtvastheid en de hoeveelheid vrijkomende slijtagedeeltjes (die als micro-plastics langs de kant van de weg achterblijven). Ook het verbruik en de afrolgeluiden worden beoordeeld. En we checken of de band geen schadelijke stoffen bevat en hoe duurzaam deze eigenlijk geproduceerd is.
Het klinkt wellicht eenvoudig, nu we het even in een notendop samenvatten maar de doorlooptijd van één zo’n test is 8 maanden. We huren circuits af in Duitsland, in Italië en in Finland. We kopen alle geteste banden, anoniem, online of bij een groothandel, gewoon net zoals een particulier dat ook doet (om te voorkomen dat we speciaal geprepareerde banden krijgen). Omdat we hierin samenwerken met onze zusterclubs kunnen we deze investering doen.
Het eindoordeel is opgebouwd uit 70% van het rapportcijfer op het blok Rijeigenschappen en veiligheid en 30% van het rapportcijfer op het blok Milieu eigenschappen. Op afzonderlijk hoofd- en subonderdelen zoals droog wegdek of remmen op droog wegdek hebben we in de tabel de rapportcijfers omgezet in symbolen. Dan is voor de lezer makkelijker te interpreteren of het niveau van een band goed is of voldoende (of onvoldoende). De uiteindelijke testscore (de ANWB score) is aangevuld met een eindoordeel. Een band verdient alleen een goede eindbeoordeling als vastgesteld is dat alle eigenschappen van hoog niveau zijn.
En all seasonbanden dan ?
Naast zomer- en winterbanden zijn er vierseizoenenbanden, meestal allseasonbanden genoemd: een compromis waarmee je het hele jaar kunt rijden. Zonder bandenwissel dus. Deze band heeft duidelijke voordelen ten opzichte van een zomerband in de winter of een winterband in de zomer. Maar hij heeft ook tekortkomingen ten opzichte van het gebruik van een winterband in de winter en een zomerband in de zomer.
All seasonbanden worden steeds populairder en daardoor ook steeds verder doorontwikkeld. Moderne all seasonbanden halen nu een (ruim) voldoende niveau. Als dit niet bij jou verwachtingen of rijstijl past dan ben je beter af met de combinatie zomer- en winterbanden. Dan heb je de keuze uit banden die onder alle omstandigheden een goed niveau bieden. Ben je bereid tekortkomingen (een voldoende niveau in plaats van goed) voor lief te nemen dan kunnen all seasonbanden een optie zijn. Hiermee kun je ook voldoen aan de wettelijke verplichting banden met winterse eigenschappen te gebruiken in de Alpenlanden en Duitsland.
Wanneer bandenwissel ?
Als de herfst zijn intrede heeft gedaan, wordt het tijd om de zomerbanden in te wisselen voor het winterschoeisel. Plan die wissel tijdig om lang wachten te voorkomen. Bijvoorbeeld wanneer de klok op wintertijd gaat (dit jaar op 26 oktober). Bij het ingaan van de zomertijd (in 2026 op 29 maart) wordt het weer tijd voor de zomerbanden.
Tips bij het kiezen van banden
- Kijk naar de resultaten met in het achterhoofd je eigen verwachtingen van en eisen aan een band. Mensen die niet met de auto op wintersport gaan, vinden waarschijnlijk prestaties op droog en nat wegdek belangrijker dan op sneeuw.
- Resultaten van een band in een specifieke bandenmaat kunnen niet direct worden vertaald naar een andere bandenmaat. De rubbersamenstelling verschilt soms, en een loopvlak kan in de ene bandenmaat beter presteren dan in de andere. Vergelijk het maar met een afbeelding die je op een kopieerapparaat verkleint of vergroot. Soms gaan er details of scherpte verloren. Op anwb.nl/winterbandentest zijn ook resultaten van andere bandenmaten, uit voorgaande jaren te vinden.
- Een goede weerstand tegen aquaplaning is belangrijk voor winterbanden. Dit bepaalt ook hoe goed men de natte sneeuwpap op de weg kan beheersen na strooien en/of dooi. Om veilig te kunnen rijden door deze natte sneeuwpap is minimaal 4 mm profieldiepte nodig.
- Doe voor winterbanden rustig aan met de snelheidscode. Onze ervaring is dat de hogere snelheidscoderingen (zoals V – tot 240 km/u en W – tot 270 km/u) inboeten in de sneeuw. Door te kiezen voor T (tot 190 km/u) of H (tot 210 km/u) kom je verder in de sneeuw.
- Je hebt bij all-seasonbanden weinig keuze. Daarom kun je in de zomer beter de voorgeschreven snelheidscode van de auto volgen.
- Als je in zomer en winter optimale prestaties wilt, kies je het beste voor een combinatie van goede zomer- en winterbanden.
- Wie met één set het hele jaar door wil, kan kiezen voor all-seasonbanden. Maar wees je dan wel bewust van de nadelen of tekortkomingen. Je wisselt all-seasonbanden het beste minimaal eenmaal per jaar van voor naar achter voor gelijkmatige slijtage.
- All-seasonbanden zijn gevoeliger voor hoge en lage temperaturen dan de zomer- en winterbanden. Bij zowel hoge (25 tot 30 graden Celsius ) als lage (-10 tot -15 graden Celsius) temperaturen nemen de prestaties snel af. Dit is iets om rekening mee te houden bij zowel aanschaf als in gebruik (rijstijl, snelheid, volgafstand aanpassen).
- In Nederland, een vlak land met milde winters en weinig sneeuwdagen, bieden all-seasonbanden met 3 sterren een veilig alternatief voor winter- en zomerbanden.
- Veel eigenschappen van een auto die we belangrijk of juist irritant vinden, komen voort uit de banden. Kijk voor de aanschaf van banden goed naar de eigen wensen, rijstijl en gebruik. Veel all-seasonbanden presteren slechter dan zomerbanden bij de meeste rijomstandigheden, zowel bij droog als nat weer. Als je vaag sturen of weinig grip vervelend vindt, kies dan voor een band die goed scoort op alle testonderdelen.
- Reken voor de seizoensgebonden wissel van zomer- en winterbanden op de periodes april en oktober. Als je de banden laat wisselen, plan dan tijdig een afspraak in. Ingang van de zomer- en wintertijd is een makkelijk ezelsbruggetje.
Kijk naar de resultaten met in het achterhoofd de eigen verwachtingen van en eisen aan een band. Voor mensen die niet op wintersport gaan met de auto zijn de prestaties op droog en nat wegdek waarschijnlijk belangrijker dan op sneeuw. De scores op subonderdelen kun je zien als je doorklikt op een band in de tabel. Overigens kun je daar ook zien hoe wij al die verschillende scores hebben meegewogen in het eindoordeel. Vind je die weging eigenlijk wel logisch dan kom je uit bij onze toppers.
Bekijk de tabel met de testresultaten van bandenmaat 225/40 R18V.
Vragen over banden en de winterbandentest?
Stel je vraag op het ANWB Expertplatform.