Winterbanden en sneeuwkettingen in het buitenland
In welke landen zijn winterbanden en sneeuwkettingen verplicht?
Steeds meer landen kennen regels voor het gebruik van winterbanden, sneeuwkettingen en spijkerbanden. Omdat die per land verschillen, maakten wij een overzicht van de regels die gelden in de populairste Europese vakantielanden.
Winterbanden en sneeuwkettingen in Europa
Regels per land
Klik hieronder op een land om de regels voor het gebruik van winterbanden en sneeuwkettingen voor dit land te bekijken.
Duitsland | Oostenrijk | Frankrijk | België | Zwitserland | Italië | Luxemburg | Spanje | Noorwegen | Zweden | Denemarken | Tsjechië | Finland | Slovenië | Kroatië | Slowakije
Winterbanden: aansprakelijkheid en boetes
In veel landen is het strafbaar om in de winter op zomerbanden te rijden. Je hebt dan immers minder grip en brengt anderen en jezelf in gevaar. De boete verschilt per land. Het kan gaan om een vast bedrag, maar de boete kan ook afhankelijk zijn van bijvoorbeeld de weersomstandigheden of in hoeverre iemand verkeersoverlast (of een ongeval) heeft veroorzaakt.
Naast een boete kan het rijden zonder winterbanden of sneeuwkettingen ook gevolgen hebben voor de aansprakelijkheid en de te betalen schadevergoeding. Je moet dan mogelijk een groter deel van de schade van de wederpartij vergoeden of je kunt een groter deel van de eigen schade niet verhalen op de wederpartij, dan wanneer je op geschikte banden had gereden.
De verpichting om met winterbanden te rijden, geldt ook voor auto’s met een 4x4 aandrijving.
ANWB winterbandentest
Ben je op zoek naar winterbanden? ANWB test elk jaar verschillende winterbanden op meerdere eigenschappen. Welke banden raden we aan en welke raden we af?
Sneeuwkettingen
Ook de regels voor het gebruik van sneeuwkettingen verschillen per land. In veel wintersportgebieden geldt bij sneeuwval en daarna de verplichting sneeuwkettingen te gebruiken.
Andere veelgestelde vragen over winterbanden in het buitenland
Van winterse omstandigheden is in elk geval sprake bij ijzel, gladheid door sneeuw, sneeuwmodder en gladheid door ijs- of rijpvorming. Dat kan dus ook buiten het winterseizoen optreden. De definitie van winterse omstandigheden staat in de Duitse wet.
De verplichting tot een winteruitrusting heeft niet alleen betrekking op de banden maar ook op bijvoorbeeld de ruitensproeiervloeistof, de ruitenwissers en de koelvloeistof en in sommige landen ook een sneeuwschep.
In Duitsland geldt dat het gebruik van winterbanden verplicht is (situative Winterreifenpflicht) als winterse omstandigheden dat vereisen. Winterse omstandigheden kunnen ook buiten de klassieke wintermaanden voorkomen. Raadpleeg dus het weerbericht voordat je met zomerbanden de weg op gaat in Duitsland. Als je geen winterbanden onder de auto hebt en er winterse omstandigheden worden verwacht, blijf dan thuis.
Alle banden met het sneeuwvlok-symbool worden als winterband geaccepteerd. Het profiel op de band moet minimaal 1.6 mm zijn, maar het is verstandig om tenminste 4 mm profieldiepte aan te houden.
In een aantal landen worden autobanden met het M+S logo als winterband geaccepteerd, maar het is onverstandig hiermee te rijden bij winterse omstandigheden. Het bekende M+S logo zegt, in tegenstelling tot wat algemeen wordt aangenomen niet veel over de eigenschappen bij winterse omstandigheden van een autoband.
Het sneeuwvloksymbool (3PMSF) is daarentegen wel een indicatie voor wintereigenschappen van een band. Om het symbool te mogen gebruiken, moet de band voldoen aan een remtest (voorzien voor Europa) of een tractietest (standaard in de USA) op sneeuw. De eisen waaraan een band moet voldoen voor het sneeuwvloksymbool zijn echter minimaal. Het gezamenlijke niveau van alle veiligheidsrelevante eigenschappen van een winterband kan alleen in een omvangrijke winterbandentest worden vastgesteld, die alle mogelijke wegcondities (droog, nat, sneeuw, ijs) afdekt.
Bij onze winterbandentest kijken we daarnaast nog naar de slijtvastheid, de geluidsproductie, de rolweerstand (verbruik), de hoeveelheid giftige stoffen (PAK's), die vrijkomen bij slijtage van de banden en beproeven we de banden op hoge snelheid.
Banden met het sneeuwvloksymbool worden wel overal geaccepteerd als winterband, maar wij adviseren om bij winterse omstandigheden te rijden geeft slechts aan dat aan minimale eisen op sneeuw wordt voldaan. Wij adviseren daarom om bij winterse omstandigheden altijd te kiezen voor een goed geteste ‘echte winterband’.
De regels voor het gebruik van winterbanden verschillen per land. Duitsland kent bijvoorbeeld geen vaste periode waarin het gebruik van winterbanden verplicht is. Finland en Oostenrijk kennen wel een vaste periode. In Oostenrijk is het vanaf 2008 verplicht -tussen 1 november en 15 april- bij winterse omstandigheden op alle wielen winterbanden te voeren en/of sneeuwkettingen op de aandrijfwielen. Het laatste mag slechts als het geen schade aan het wegdek toebrengt. In Finland zijn winterbanden verplicht van 1 december tot 1 maart.
Voor winterbanden geldt dat een band mag worden gemonteerd waarvan de maximaal toelaatbare snelheid lager is dan de hoogst haalbare snelheid van de auto. Maar voor Duitsland is het raadzaam dezelfde snelheidscodering te handhaven als bij zomerbanden. Wanneer je bij winterbanden tóch kiest voor een T-band, ben je daar namelijk verplicht een sticker in het zichtveld van de bestuurder te plakken waar de beperkte maximumsnelheid van de banden op staat.
De verplichting om uw voertuig aan te passen aan de wegomstandigheden geldt in Duitsland, Finland, Frankrijk, Italië, Luxemburg, Noorwegen, Oostenrijk, Zweden en Zwitserland.
Ja. Het gebruik van winterbanden is een verkeersregel die voor iedere weggebruiker in dat land geldt. Houd je je er niet aan, dan riskeer je niet alleen een boete, maar het kan ook gevolgen hebben voor de mate van aansprakelijkheid als je bij een ongeval betrokken raakt. En misschien wel het belangrijkste: het gebruik van geschikte banden draagt bij aan de veiligheid voor jezelf én voor anderen.
In België is niet in de wetgeving opgenomen dat winterbanden verplicht zijn, net zomin als in Nederland. In de Franse wet is het uitgangspunt dat banden moeten corresponderen met de wegomstandigheden. In Luxemburg zijn winterbanden wel verplicht, als je daar doorheen komt moet je ze dus wel hebben gemonteerd. Op grond hiervan kan het rijden op zomerbanden in winterse omstandigheden leiden tot aansprakelijkheid bij ongevallen en strafrechtelijke vervolging. Ons advies: ga je in de wintermaanden naar de Ardennen of naar Frankrijk, rijd dan op winterbanden.
Ja, als je op kleine (berg-)wegen komt. In veel landen zijn sneeuwkettingen verplicht; dan staat er een verkeersbord met een wiel met sneeuwketting erop. Sneeuwkettingen zijn bedoeld als hulpmiddel om op besneeuwde (berg-)wegen te kunnen rijden, met beperkte snelheid (dat wordt aangegeven op de verpakking) en voor een kort stukje.
Ja. Sneeuwkettingen zijn niet geschikt voor het rijden van lange stukken op doorgaande wegen of snelwegen. En op zomerbanden kun je op doorgaande wegen niet veilig rijden bij (dreiging van) sneeuw of ijs.
Ja. Misschien kun je voor de heenweg nog bekijken of er sprake is van winterse omstandigheden, maar voor de terugweg lukt dat zeker niet. En in de wintersportgebieden kun je de winterbanden zeker nodig hebben.
Ons advies: rijd je in de wintermaanden naar of door Duitsland, rijd dan op winterbanden. In Oostenrijk is het sinds 2008 verplicht tussen 1 november en 15 april bij winterse omstandigheden op alle wielen winterbanden te voeren en/of sneeuwkettingen op de aandrijfwielen. Dat laatste mag slechts als het geen schade aan het wegdek kan toebrengen.
Voor campers gelden dezelfde regels als voor personenauto's. Voor caravans bestaat er geen verplicht gebruik van winterbanden, maar het levert wel een betere wegligging op bij winterse omstandigheden.
Deel deze pagina