Bandentests

Bandentests staan behoorlijk centraal in het testprograma van de ANWB. Samen met een aantal Europese partners, testen we regelmatig zowel zomer- als winterbanden.


Direct naar de meest recente bandentest

ANWB Allseasonbandentest
ANWB Winterbandentest
ANWB Zomerbandentest

Winterbandentest, stapel banden

Waarom testen we banden?

Als je aan nieuwe banden toe bent kun je niet eerst even een proefrit maken. En zelfs als dat zou kunnen heb je daarmee niet het hele plaatje. Een zelfstandige beoordeling (of reviews) van aspecten als afrolgeluid of verbruik is nog wel mogelijk. Maar hoeveel grip er is in een noodsituatie op nat wegdek wordt lastig. Het gevaar zit er in dat een te lange remweg of te weinig grip lang onopgemerkt blijft totdat het, in een noodsituatie, ineens te laat is.

Uitproberen onder alle omstandigheden

Met onze bandentests proberen wij de banden voor u uit. Samen met onze internationale partners kopen wij (anoniem) een hele stapel banden en slaan aan het uitproberen, onder alle mogelijke omstandigheden die u kunt tegenkomen.

Belang van bandentests

Om onder al die mogelijke, sterk wisselende, dagelijkse omstandigheden veilig en duurzaam te zijn, moet een band een combinatie van veel verschillende eigenschappen hebben. Eigenschappen die vaak strijdig zijn. Veel grip gaat bijvoorbeeld ten koste van een goede slijtvastheid, denk maar aan de Formule 1. Of het gaat ten koste van het brandstofverbruik. De fabrikant moet al die strijdige eigenschappen combineren tot een goed en veilig afgestemd geheel. Met onze bandentests beoordelen wij in hoeverre fabrikanten daarin geslaagd zijn

Winterbanden en zomerbanden

Bij lage temperaturen wordt rubber hard en onelastisch. Om te zorgen dat een band de juiste elasticiteit en soepelheid heeft maken fabrikanten twee verschillende type banden: de winterband voor lage temperaturen en de zomerband voor hoge temperaturen. Beide typen hebben de afgelopen jaren een enorme technische ontwikkeling doorgemaakt, zowel van het rubbermengsel als het loopvlak. Winterbanden zijn echte specialisten geworden voor winterse omstandigheden, niet alleen sneeuw ook bij regen en (koud) droog weer.

Zomerbanden zijn doorontwikkeld om zuiniger en stiller te zijn en tegelijkertijd goed om te kunnen gaan met hoge snelheid en hoge vermogens, in steeds grotere bandenmaten. Tegelijkertijd zien we dat dit zomerbanden steeds minder geschikt maakt voor winterse omstandigheden. Al bij lage snelheden is de remweg op sneeuw met zomerbanden ruim dubbel zo lang als met winterbanden.

Daarom adviseert de ANWB dan ook de auto met zomerbanden te laten staan op dagen dat er sneeuw op de weg ligt of sneeuw verwacht wordt. Voor mensen die iedere dag op de auto moeten kunnen vertrouwen en voor mensen die met de auto op wintersport gaan, adviseren we winterbanden.

Naast zomer- en winterbanden zijn er ook nog all seasonbanden, een compromis bedoelt om het hele jaar mee te kunnen rijden. Een all seasonband heeft duidelijke voordelen ten opzichte van een zomerband in de winter of een winterband in de zomer. Maar ook duidelijke nadelen ten opzichte van de echte specialisten, een winterband in de winter en vooral ook, een zomerband in de zomer.

Uit onze tests blijkt verder dat all seasonbanden beter werken onder kleinere, lichte auto’s en in kleinere bandenmaten. Onder grotere auto’s (SUV’s) of in uitgesproken grote en/of sportieve bandenmaten ben je veel beter af met een combinatie van zomer- en winterbanden. Voor een kleinere auto (of tweede auto) die vooral in Nederland gebruikt kunnen all seasonbanden een goed alternatief zijn.

Regels in het buitenland

Steeds meer landen kennen verkeersregels over het gebruik van winterbanden. Ook de regels voor het gebruik van sneeuwkettingen verschillen per land.

Winterbanden en sneeuwkettingen in andere landen
Alles over winterbanden