Matador MP93 Nordicca
Winterbandentest 2025 - 225/40 R18V
ANWB eindoordeel: Ruim voldoende
Testbeoordeling
Merk uit Slowakije maar behoort tot het Continental concern. Samen met de Momo is dit de enige van de 14 geteste budgetbanden die een voldoende scoort !
- Op droog wegdek zijn er tekortkomingen bij de nauwkeurigheid van sturen en bij het stuurgevoel. Om een bocht met de gewenste bochtstraal te ronden zijn er telkens kleine stuurcorrecties nodig. Dit is niet direct onveilig, wel vermoeiend. Ook in noodsituaties (dan gaat het wel over veiligheid) zijn er tekortkomingen ten opzichte van een goed niveau. De band neigt snel naar overstuur en heeft een vrij lange glijfase. Het is nog niet kritisch maar meer dan een 5,8 scoort de band op dit onderdeel niet.
- Ook op nat wegdek heeft de Matador tekortkomingen, ten opzichte van een goed niveau. Op wegligging nat krijgt de band een onvoldoende op het testrapport. De band kan maar moeilijk langs- en dwarskrachten verbinden waardoor de testauto snel en ook relatief lang onder- of overstuurt en niet nauwkeurig te plaatsen is. Het einde van de grip (het grensbereik) ligt niet ver weg.
- Op winters wegdek zijn tractie en remmen goed, alleen op wegligging zijn er lichte tekortkomingen.
- De slijtage is wat hoger dan gemiddeld en voldoet (net) niet aan onze norm voor een goede beoordeling (die op een levensduur van 51.500 km ligt).
Rijeigenschappen en veiligheid
Weging | Beoordeling | |
---|---|---|
DROOG WEGDEK | 30% | Ø |
Rijeigenschappen | 40% | Ø |
Veilig weggedrag | 40% | Ø |
Remmen | 20% | Ø/+ |
NAT WEGDEK | 40% | Ø/+ |
Remmen | 30% | Ø/+ |
Aquaplaning lengterichting | 20% | Ø/+ |
Aquaplaning dwarsrichting | 10% | Ø |
Wegligging | 30% | -/Ø |
Zijdelingse grip (cirkelbaan) | 10% | + |
WINTERS WEGDEK | 30% | Ø/+ |
Remmen op sneeuw | 25% | + |
Tractie op sneeuw | 15% | + |
Wegligging op sneeuw | 40% | Ø/+ |
Remmen op ijs | 20% | + |
Rijeigenschappen en veiligheid | 100% | 6,2 |
Milieu-eigenschappen
Weging | Beoordeling | |
---|---|---|
Slijtvastheid | 40% | Ø/+ |
Slijtage deeltjes | 20% | + |
Brandstofverbruik | 20% | +/++ |
Gewicht van de band | 50% | + |
Verbruik | 50% | +/++ |
Geluid | 10% | Ø/+ |
Geluid in de auto | 50% | Ø/+ |
Geluid buiten de auto | 50% | Ø/+ |
Duurzaamheid productie | 10% | Ø/+ |
Milieu-eigenschappen | 100% | 7,3 |
Eindcijfer Matador MP93 Nordicca: 6,6
(Score gebaseerd op 70% van cijfer Rijeigenschappen en veiligheid en 30% cijfer Milieu-eigenschappen)
Testdetails Matador MP93 Nordicca (pdf: 605kB)
ANWB score | Eindoordeel | Aanbeveling |
9,5 - 10 | Uitmuntend | Zeer aan te raden |
8,5 - 9,4 | Zeer goed | Zeer aan te raden |
7,5 - 8,4 | Goed | Zeer aan te raden |
6,6 - 7,4 | Ruim voldoende | Aan te raden |
5,6 - 6,5 | Voldoende | Aan te raden |
5,0 - 5,5 | Net onvoldoende | Beperkt aan te raden |
4,0 - 4,9 | Onvoldoende | Beperkt aan te raden |
2,5 - 3,9 | Slecht | Niet aan te raden |
1,0 - 2,4 | Zeer slecht | Niet aan te raden |
++ | zeer goed | 8,5 - 10 |
+/++ | goed tot zeer goed | 8,1 - 8,4 |
+ | goed | 7,5 - 8,0 |
Ø/+ | ruim voldoende | 6,6 - 7,4 |
Ø | voldoende | 5,6 - 6,5 |
-/Ø | net onvoldoende | 5,0 - 5,5 |
- | onvoldoende | 4,0 - 4,9 |
--/- | slecht | 2,5 - 3,9 |
-- | zeer slecht | 1,0 - 2,4 |
- Het eindcijfer (ANWB score) is opgebouwd uit 70% van de score op het blok "rijeigenschappen en veiligheid" en 30% van de score op het blok "milieueigenschappen". Het blok rijeigenschappen en veiligheid bestaat uit de testonderdelen droog wegdek, nat wegdek en winters wegdek. Ieder testonderdeel bestaat weer uit diverse sub-onderdelen (bijvoorbeeld remmen op nat wegdek, of weerstand tegen aquaplaning). Door te klikken op een band in de tabel zijn de scores op de hoofd- en sub-onderdelen te zien.
- Het blok milieueigenschappen bestaat uit de testonderdelen slijtvastheid van de band (levenduur in kilometers), hoeveelheid vrijkomende slijtagedeeltjes, brandstofverbruik, geluid en duurzaamheid van de productie. Ook hier bestaan testonderdelen weer uit meerdere sub-onderdelen. Klik op een band in de tabel voor meer informatie.
- Als het rapportcijfer van een band op een blok onvoldoende is (d.w.z. lager dan een 5,6), dan kan de ANWB score (het eindcijfer) niet hoger zijn dan dat onvoldoende rapportcijfer.
- Als een band op een hoofdonderdeel tekortkomingen heeft ten opzichte van een goed niveau (dus niet tenminste een + scoort op droog, nat en winters wegdek) dan kan het rapportcijfer van het blok (in dit geval "rijeigenschappen en veiligheid" niet hoger zijn dan het laagste cijfer op één van die hoofdonderdelen. Voor het blok milieueigenschappen gaat het om de hoofdonderdelen slijtvastheid, slijtage deeltjes en brandstofverbruik.
- Als een band op een subonderdeel slecht scoort (een --/- of --) dan wordt de score op dat hoofdonderdeel afgewaardeerd naar deze laagste score. Deze afwaardering van het hoofdonderdeel slaat vervolgens ook door naar het blok en daarmee naar het eindcijfer. Een band met een slechte score (op een sub-onderdeel) is, volgens onze normen, onveilig en wordt daarom afgewaardeerd.