Kleber Krisalp HP3
Winterbandentest 2025 - 225/40 R18V
ANWB eindoordeel: Ruim voldoende
Testbeoordeling
De Kleber Krisalp HP3 is al wat langer op de markt. Sinds 2017 hebben we de band al in 7 verschillende maten getest, daar komt nu met deze 18" een achtste maat bij.
- Op droog wegdek reageert de Kleber redelijk direct op stuurcommando's met een redelijk goede nauwkeurigheid en een (nog) goed stuurgevoel. De band heeft goede veiligheidsreserves.
- Op nat wegdek heeft de Kleber lichte tekortkomingen op remmen. Op aquaplaning dwars en ook op wegligging zijn de tekortkomingen wat groter. De band heeft op nat niet zo veel grip waardoor er al snel onderstuur ontstaat.
- Op winters wegdek presteert de Kleber sterk, met een korte remweg zowel op sneeuw als op ijs en goede tractie. De wegligging is zelfs zeer goed, de testauto laat zich met deze banden heel precies en veilig over het besneeuwde parcours sturen. In noodsituaties zijn er veel reserves.
- Op milieu eigenschappen heeft de Kleber goed gescoord, vooral dankzij een goede slijtvastheid en een laag verbruik. Negatief is dat de band nog veel rubber uitsteekseltjes heeft die nu in de eerste kilometers onnodig in de natuur komen.
Rijeigenschappen en veiligheid
Weging | Beoordeling | |
---|---|---|
DROOG WEGDEK | 30% | + |
Rijeigenschappen | 40% | + |
Veilig weggedrag | 40% | + |
Remmen | 20% | + |
NAT WEGDEK | 40% | Ø/+ |
Remmen | 30% | Ø/+ |
Aquaplaning lengterichting | 20% | + |
Aquaplaning dwarsrichting | 10% | Ø |
Wegligging | 30% | Ø |
Zijdelingse grip (cirkelbaan) | 10% | + |
WINTERS WEGDEK | 30% | +/++ |
Remmen op sneeuw | 25% | +/++ |
Tractie op sneeuw | 15% | + |
Wegligging op sneeuw | 40% | ++ |
Remmen op ijs | 20% | + |
Rijeigenschappen en veiligheid | 100% | 7,1 |
Milieu-eigenschappen
Weging | Beoordeling | |
---|---|---|
Slijtvastheid | 40% | + |
Slijtage deeltjes | 20% | +/++ |
Brandstofverbruik | 20% | + |
Gewicht van de band | 50% | Ø/+ |
Verbruik | 50% | +/++ |
Geluid | 10% | Ø/+ |
Geluid in de auto | 50% | Ø/+ |
Geluid buiten de auto | 50% | Ø/+ |
Duurzaamheid productie | 10% | Ø |
Milieu-eigenschappen | 100% | 7,5 |
Eindcijfer Kleber Krisalp HP3: 7,3
(Score gebaseerd op 70% van cijfer Rijeigenschappen en veiligheid en 30% cijfer Milieu-eigenschappen)
Testdetails Kleber Krisalp HP3 (pdf: 588kB)
ANWB score | Eindoordeel | Aanbeveling |
9,5 - 10 | Uitmuntend | Zeer aan te raden |
8,5 - 9,4 | Zeer goed | Zeer aan te raden |
7,5 - 8,4 | Goed | Zeer aan te raden |
6,6 - 7,4 | Ruim voldoende | Aan te raden |
5,6 - 6,5 | Voldoende | Aan te raden |
5,0 - 5,5 | Net onvoldoende | Beperkt aan te raden |
4,0 - 4,9 | Onvoldoende | Beperkt aan te raden |
2,5 - 3,9 | Slecht | Niet aan te raden |
1,0 - 2,4 | Zeer slecht | Niet aan te raden |
++ | zeer goed | 8,5 - 10 |
+/++ | goed tot zeer goed | 8,1 - 8,4 |
+ | goed | 7,5 - 8,0 |
Ø/+ | ruim voldoende | 6,6 - 7,4 |
Ø | voldoende | 5,6 - 6,5 |
-/Ø | net onvoldoende | 5,0 - 5,5 |
- | onvoldoende | 4,0 - 4,9 |
--/- | slecht | 2,5 - 3,9 |
-- | zeer slecht | 1,0 - 2,4 |
- Het eindcijfer (ANWB score) is opgebouwd uit 70% van de score op het blok "rijeigenschappen en veiligheid" en 30% van de score op het blok "milieueigenschappen". Het blok rijeigenschappen en veiligheid bestaat uit de testonderdelen droog wegdek, nat wegdek en winters wegdek. Ieder testonderdeel bestaat weer uit diverse sub-onderdelen (bijvoorbeeld remmen op nat wegdek, of weerstand tegen aquaplaning). Door te klikken op een band in de tabel zijn de scores op de hoofd- en sub-onderdelen te zien.
- Het blok milieueigenschappen bestaat uit de testonderdelen slijtvastheid van de band (levenduur in kilometers), hoeveelheid vrijkomende slijtagedeeltjes, brandstofverbruik, geluid en duurzaamheid van de productie. Ook hier bestaan testonderdelen weer uit meerdere sub-onderdelen. Klik op een band in de tabel voor meer informatie.
- Als het rapportcijfer van een band op een blok onvoldoende is (d.w.z. lager dan een 5,6), dan kan de ANWB score (het eindcijfer) niet hoger zijn dan dat onvoldoende rapportcijfer.
- Als een band op een hoofdonderdeel tekortkomingen heeft ten opzichte van een goed niveau (dus niet tenminste een + scoort op droog, nat en winters wegdek) dan kan het rapportcijfer van het blok (in dit geval "rijeigenschappen en veiligheid" niet hoger zijn dan het laagste cijfer op één van die hoofdonderdelen. Voor het blok milieueigenschappen gaat het om de hoofdonderdelen slijtvastheid, slijtage deeltjes en brandstofverbruik.
- Als een band op een subonderdeel slecht scoort (een --/- of --) dan wordt de score op dat hoofdonderdeel afgewaardeerd naar deze laagste score. Deze afwaardering van het hoofdonderdeel slaat vervolgens ook door naar het blok en daarmee naar het eindcijfer. Een band met een slechte score (op een sub-onderdeel) is, volgens onze normen, onveilig en wordt daarom afgewaardeerd.