Radar Dimax Winter
Winterbandentest 2025 - 225/40 R18V
ANWB eindoordeel: Slecht
Testbeoordeling
Bandenmerk uit Zuid-Oost Azië (Singapore) dat zich met goedkope banden (budgetbanden) ook op de Europese markt richt. We hadden in 2023 al eens een zomerband van Radar in de test, die scoorde onvoldoende. Nu voor het eest een Radar winterband, die blijkt slecht (onveilig) op nat wegdek waardoor de band is afgewaardeerd.
- Op droog wegdek heeft de Radar onvoldoende stuurprecisie en stuurgevoel. Zowel bij het insturen als in het verdere verloop van de bocht zijn er continu kleine stuurcorrecties nodig omdat de band geen vaste koers volgt. In noodsituaties is er snel overstuur en een lange glijfase. In het grensbereik zijn er onvoldoende veiligheidsreserves.
- Op nat wegdek is er heel weinig grip en heel snel onder- of overstuur. Het grensbereik (het einde van de grip) ligt ook op een heel laag niveau. Met deze band is niet veilig op natte weg te rijden. Deze beoordeling slaat door op het eindcijfer (afwaardering).
- Op winters wegdek is de Radar erg goed, met overtuigende prestaties op alle testonderdelen. De testauto laat zich veilig en nauwkeurig over sneeuw rijden en in noodsituaties zijn er goede veiligheidsreserves.
- De slijtvastheid en te verwachten levensduur zijn zeer goed (beste uit de test). De productie is onvoldoende duurzaam.
Rijeigenschappen en veiligheid
Weging | Beoordeling | |
---|---|---|
DROOG WEGDEK | 30% | Ø |
Rijeigenschappen | 40% | -/Ø |
Veilig weggedrag | 40% | -/Ø |
Remmen | 20% | + |
NAT WEGDEK | 40% | --/- |
Remmen | 30% | Ø/+ |
Aquaplaning lengterichting | 20% | Ø |
Aquaplaning dwarsrichting | 10% | Ø |
Wegligging | 30% | --/- |
Zijdelingse grip (cirkelbaan) | 10% | Ø/+ |
WINTERS WEGDEK | 30% | + |
Remmen op sneeuw | 25% | + |
Tractie op sneeuw | 15% | + |
Wegligging op sneeuw | 40% | + |
Remmen op ijs | 20% | +/++ |
Rijeigenschappen en veiligheid | 100% | 3,7 |
Milieu-eigenschappen
Weging | Beoordeling | |
---|---|---|
Slijtvastheid | 40% | ++ |
Slijtage deeltjes | 20% | +/++ |
Brandstofverbruik | 20% | Ø/+ |
Gewicht van de band | 50% | -/Ø |
Verbruik | 50% | + |
Geluid | 10% | Ø |
Geluid in de auto | 50% | Ø |
Geluid buiten de auto | 50% | Ø |
Duurzaamheid productie | 10% | - |
Milieu-eigenschappen | 100% | 6,8 |
Eindcijfer Radar Dimax Winter: 3,7
(Score gebaseerd op 70% van cijfer Rijeigenschappen en veiligheid en 30% cijfer Milieu-eigenschappen)
Testdetails Radar Dimax Winter (pdf: 608kB)
ANWB score | Eindoordeel | Aanbeveling |
9,5 - 10 | Uitmuntend | Zeer aan te raden |
8,5 - 9,4 | Zeer goed | Zeer aan te raden |
7,5 - 8,4 | Goed | Zeer aan te raden |
6,6 - 7,4 | Ruim voldoende | Aan te raden |
5,6 - 6,5 | Voldoende | Aan te raden |
5,0 - 5,5 | Net onvoldoende | Beperkt aan te raden |
4,0 - 4,9 | Onvoldoende | Beperkt aan te raden |
2,5 - 3,9 | Slecht | Niet aan te raden |
1,0 - 2,4 | Zeer slecht | Niet aan te raden |
++ | zeer goed | 8,5 - 10 |
+/++ | goed tot zeer goed | 8,1 - 8,4 |
+ | goed | 7,5 - 8,0 |
Ø/+ | ruim voldoende | 6,6 - 7,4 |
Ø | voldoende | 5,6 - 6,5 |
-/Ø | net onvoldoende | 5,0 - 5,5 |
- | onvoldoende | 4,0 - 4,9 |
--/- | slecht | 2,5 - 3,9 |
-- | zeer slecht | 1,0 - 2,4 |
- Het eindcijfer (ANWB score) is opgebouwd uit 70% van de score op het blok "rijeigenschappen en veiligheid" en 30% van de score op het blok "milieueigenschappen". Het blok rijeigenschappen en veiligheid bestaat uit de testonderdelen droog wegdek, nat wegdek en winters wegdek. Ieder testonderdeel bestaat weer uit diverse sub-onderdelen (bijvoorbeeld remmen op nat wegdek, of weerstand tegen aquaplaning). Door te klikken op een band in de tabel zijn de scores op de hoofd- en sub-onderdelen te zien.
- Het blok milieueigenschappen bestaat uit de testonderdelen slijtvastheid van de band (levenduur in kilometers), hoeveelheid vrijkomende slijtagedeeltjes, brandstofverbruik, geluid en duurzaamheid van de productie. Ook hier bestaan testonderdelen weer uit meerdere sub-onderdelen. Klik op een band in de tabel voor meer informatie.
- Als het rapportcijfer van een band op een blok onvoldoende is (d.w.z. lager dan een 5,6), dan kan de ANWB score (het eindcijfer) niet hoger zijn dan dat onvoldoende rapportcijfer.
- Als een band op een hoofdonderdeel tekortkomingen heeft ten opzichte van een goed niveau (dus niet tenminste een + scoort op droog, nat en winters wegdek) dan kan het rapportcijfer van het blok (in dit geval "rijeigenschappen en veiligheid" niet hoger zijn dan het laagste cijfer op één van die hoofdonderdelen. Voor het blok milieueigenschappen gaat het om de hoofdonderdelen slijtvastheid, slijtage deeltjes en brandstofverbruik.
- Als een band op een subonderdeel slecht scoort (een --/- of --) dan wordt de score op dat hoofdonderdeel afgewaardeerd naar deze laagste score. Deze afwaardering van het hoofdonderdeel slaat vervolgens ook door naar het blok en daarmee naar het eindcijfer. Een band met een slechte score (op een sub-onderdeel) is, volgens onze normen, onveilig en wordt daarom afgewaardeerd.