Michelin Pilot Alpin 5
Winterbandentest 2025 - 225/40 R18V
ANWB eindoordeel: Goed
Testbeoordeling
De Michelin Pilot Alpin 5 is er vanaf 18" bandenmaten, in de kleinere maten biedt Michelin de Alpin 7 aan. Deze Pilot Alpin 5 is iets meer performance gericht, dus wat meer nadruk op prestaties op droog en nat wegdek. Bij de Alpin 7 ligt de focus wellicht wat meer op sneeuw.
- De Pilot Alpin is goed tot zeer goed op droog. De band reageert direct en nauwkeurig met goede feedback in het stuur. In noodsituaties zijn er veel reserves. De remweg is het kortste van alle banden uit de test.
- Ook op nat wegdek scoort de Michelin erg goed op remmen. De testauto laat zich met deze banden veilig en over het algemeen ook nauwkeurig over het natte circuit jagen. Op weerstand tegen aquaplaning in bochten zijn er tekortkomingen.
- Op winters wegdek scoort de Michelin goed op alle testonderdelen. De band remt goed, heeft een goede tractie en laat zich veilig en nauwkeuring over het besneeuwde parcours sturen.
- Op het blok milieu eigenschappen zien we een zeer goede slijtvastheid (lange levensduur) met maar weinig vrijkomende slijtage deeltjes. Negatief is dat de band nog veel rubber uitsteekseltjes heeft die nu in de eerste kilometers onnodig in de natuur komen.
Rijeigenschappen en veiligheid
Weging | Beoordeling | |
---|---|---|
DROOG WEGDEK | 30% | +/++ |
Rijeigenschappen | 40% | +/++ |
Veilig weggedrag | 40% | +/++ |
Remmen | 20% | +/++ |
NAT WEGDEK | 40% | + |
Remmen | 30% | +/++ |
Aquaplaning lengterichting | 20% | + |
Aquaplaning dwarsrichting | 10% | Ø |
Wegligging | 30% | + |
Zijdelingse grip (cirkelbaan) | 10% | + |
WINTERS WEGDEK | 30% | + |
Remmen op sneeuw | 25% | +/++ |
Tractie op sneeuw | 15% | + |
Wegligging op sneeuw | 40% | + |
Remmen op ijs | 20% | + |
Rijeigenschappen en veiligheid | 100% | 7,9 |
Milieu-eigenschappen
Weging | Beoordeling | |
---|---|---|
Slijtvastheid | 40% | ++ |
Slijtage deeltjes | 20% | ++ |
Brandstofverbruik | 20% | + |
Gewicht van de band | 50% | Ø/+ |
Verbruik | 50% | + |
Geluid | 10% | Ø/+ |
Geluid in de auto | 50% | Ø/+ |
Geluid buiten de auto | 50% | Ø/+ |
Duurzaamheid productie | 10% | Ø |
Milieu-eigenschappen | 100% | 8,0 |
Eindcijfer Michelin Pilot Alpin 5: 7,9
(Score gebaseerd op 70% van cijfer Rijeigenschappen en veiligheid en 30% cijfer Milieu-eigenschappen)
Testdetails Michelin Pilot Alpin 5 (pdf: 621B)
ANWB score | Eindoordeel | Aanbeveling |
9,5 - 10 | Uitmuntend | Zeer aan te raden |
8,5 - 9,4 | Zeer goed | Zeer aan te raden |
7,5 - 8,4 | Goed | Zeer aan te raden |
6,6 - 7,4 | Ruim voldoende | Aan te raden |
5,6 - 6,5 | Voldoende | Aan te raden |
5,0 - 5,5 | Net onvoldoende | Beperkt aan te raden |
4,0 - 4,9 | Onvoldoende | Beperkt aan te raden |
2,5 - 3,9 | Slecht | Niet aan te raden |
1,0 - 2,4 | Zeer slecht | Niet aan te raden |
++ | zeer goed | 8,5 - 10 |
+/++ | goed tot zeer goed | 8,1 - 8,4 |
+ | goed | 7,5 - 8,0 |
Ø/+ | ruim voldoende | 6,6 - 7,4 |
Ø | voldoende | 5,6 - 6,5 |
-/Ø | net onvoldoende | 5,0 - 5,5 |
- | onvoldoende | 4,0 - 4,9 |
--/- | slecht | 2,5 - 3,9 |
-- | zeer slecht | 1,0 - 2,4 |
- Het eindcijfer (ANWB score) is opgebouwd uit 70% van de score op het blok "rijeigenschappen en veiligheid" en 30% van de score op het blok "milieueigenschappen". Het blok rijeigenschappen en veiligheid bestaat uit de testonderdelen droog wegdek, nat wegdek en winters wegdek. Ieder testonderdeel bestaat weer uit diverse sub-onderdelen (bijvoorbeeld remmen op nat wegdek, of weerstand tegen aquaplaning). Door te klikken op een band in de tabel zijn de scores op de hoofd- en sub-onderdelen te zien.
- Het blok milieueigenschappen bestaat uit de testonderdelen slijtvastheid van de band (levenduur in kilometers), hoeveelheid vrijkomende slijtagedeeltjes, brandstofverbruik, geluid en duurzaamheid van de productie. Ook hier bestaan testonderdelen weer uit meerdere sub-onderdelen. Klik op een band in de tabel voor meer informatie.
- Als het rapportcijfer van een band op een blok onvoldoende is (d.w.z. lager dan een 5,6), dan kan de ANWB score (het eindcijfer) niet hoger zijn dan dat onvoldoende rapportcijfer.
- Als een band op een hoofdonderdeel tekortkomingen heeft ten opzichte van een goed niveau (dus niet tenminste een + scoort op droog, nat en winters wegdek) dan kan het rapportcijfer van het blok (in dit geval "rijeigenschappen en veiligheid" niet hoger zijn dan het laagste cijfer op één van die hoofdonderdelen. Voor het blok milieueigenschappen gaat het om de hoofdonderdelen slijtvastheid, slijtage deeltjes en brandstofverbruik.
- Als een band op een subonderdeel slecht scoort (een --/- of --) dan wordt de score op dat hoofdonderdeel afgewaardeerd naar deze laagste score. Deze afwaardering van het hoofdonderdeel slaat vervolgens ook door naar het blok en daarmee naar het eindcijfer. Een band met een slechte score (op een sub-onderdeel) is, volgens onze normen, onveilig en wordt daarom afgewaardeerd.