Semperit Speed-Grip 5
Winterbandentest 2025 - 225/40 R18V
ANWB eindoordeel: Voldoende
Testbeoordeling
De Semperit Speed-Grip 5 heeft in deze grote bandenmaat duidelijke tekortkomingen op droog wegdek en lichte tekortkomingen op winters wegdek. Ook op slijtvastheid zijn er lichte tekortkomingen.
- Op droog wegdek heeft de Fulda duidelijke tekortkomingen op nauwkeurigheid van sturen en stuurgevoel. Om een bocht met de gewenste bochtstraal te ronden zijn er steeds kleine stuurcorrecties nodig. In noodsituaties is er overstuur en een lange glijfase. Het einde van de grip ligt niet ver weg zodat de band onvoldoende veiligheidsreserves heeft.
- Op nat wegdek laat de Semperit prima prestaties zien. Alleen op aquaplaning dwars zijn er tekortkomingen ten opzichte van een goed niveau. De testauto laat zich met deze banden veilig en goed beheersbaar over het natte circuit sturen. In noodsituaties zijn er goede vieligheidsreserves
- Op winters wegdek mist de Semperit maar net een goede beoordeling. Remmen en tractie zijn wel goed maar op wegligging blijkt dat de band veel moeite heeft met het combineren van langs- en dwarskrachten. Er is wel redelijke wat grip op sneeuw en de veiligheidsreserves zijn voldoende.
- De slijtage is bovengemiddeld hoog maar er komen niet te veel slijtagedeeltjes vrij. De afrolgeluiden (buiten de auto) zijn hoog.
Rijeigenschappen en veiligheid
Weging | Beoordeling | |
---|---|---|
DROOG WEGDEK | 30% | Ø |
Rijeigenschappen | 40% | Ø |
Veilig weggedrag | 40% | -/Ø |
Remmen | 20% | + |
NAT WEGDEK | 40% | + |
Remmen | 30% | +/++ |
Aquaplaning lengterichting | 20% | + |
Aquaplaning dwarsrichting | 10% | Ø |
Wegligging | 30% | +/++ |
Zijdelingse grip (cirkelbaan) | 10% | + |
WINTERS WEGDEK | 30% | Ø/+ |
Remmen op sneeuw | 25% | + |
Tractie op sneeuw | 15% | + |
Wegligging op sneeuw | 40% | Ø/+ |
Remmen op ijs | 20% | Ø/+ |
Rijeigenschappen en veiligheid | 100% | 6,0 |
Milieu-eigenschappen
Weging | Beoordeling | |
---|---|---|
Slijtvastheid | 40% | Ø/+ |
Slijtage deeltjes | 20% | +/++ |
Brandstofverbruik | 20% | + |
Gewicht van de band | 50% | +/++ |
Verbruik | 50% | + |
Geluid | 10% | Ø |
Geluid in de auto | 50% | Ø |
Geluid buiten de auto | 50% | -/Ø |
Duurzaamheid productie | 10% | Ø/+ |
Milieu-eigenschappen | 100% | 6,9 |
Eindcijfer Semperit Speed-Grip 5: 6,2
(Score gebaseerd op 70% van cijfer Rijeigenschappen en veiligheid en 30% cijfer Milieu-eigenschappen)
Testdetails Semperit Speed-Grip 5 (pdf: 616kB)
ANWB score | Eindoordeel | Aanbeveling |
9,5 - 10 | Uitmuntend | Zeer aan te raden |
8,5 - 9,4 | Zeer goed | Zeer aan te raden |
7,5 - 8,4 | Goed | Zeer aan te raden |
6,6 - 7,4 | Ruim voldoende | Aan te raden |
5,6 - 6,5 | Voldoende | Aan te raden |
5,0 - 5,5 | Net onvoldoende | Beperkt aan te raden |
4,0 - 4,9 | Onvoldoende | Beperkt aan te raden |
2,5 - 3,9 | Slecht | Niet aan te raden |
1,0 - 2,4 | Zeer slecht | Niet aan te raden |
++ | zeer goed | 8,5 - 10 |
+/++ | goed tot zeer goed | 8,1 - 8,4 |
+ | goed | 7,5 - 8,0 |
Ø/+ | ruim voldoende | 6,6 - 7,4 |
Ø | voldoende | 5,6 - 6,5 |
-/Ø | net onvoldoende | 5,0 - 5,5 |
- | onvoldoende | 4,0 - 4,9 |
--/- | slecht | 2,5 - 3,9 |
-- | zeer slecht | 1,0 - 2,4 |
- Het eindcijfer (ANWB score) is opgebouwd uit 70% van de score op het blok "rijeigenschappen en veiligheid" en 30% van de score op het blok "milieueigenschappen". Het blok rijeigenschappen en veiligheid bestaat uit de testonderdelen droog wegdek, nat wegdek en winters wegdek. Ieder testonderdeel bestaat weer uit diverse sub-onderdelen (bijvoorbeeld remmen op nat wegdek, of weerstand tegen aquaplaning). Door te klikken op een band in de tabel zijn de scores op de hoofd- en sub-onderdelen te zien.
- Het blok milieueigenschappen bestaat uit de testonderdelen slijtvastheid van de band (levenduur in kilometers), hoeveelheid vrijkomende slijtagedeeltjes, brandstofverbruik, geluid en duurzaamheid van de productie. Ook hier bestaan testonderdelen weer uit meerdere sub-onderdelen. Klik op een band in de tabel voor meer informatie.
- Als het rapportcijfer van een band op een blok onvoldoende is (d.w.z. lager dan een 5,6), dan kan de ANWB score (het eindcijfer) niet hoger zijn dan dat onvoldoende rapportcijfer.
- Als een band op een hoofdonderdeel tekortkomingen heeft ten opzichte van een goed niveau (dus niet tenminste een + scoort op droog, nat en winters wegdek) dan kan het rapportcijfer van het blok (in dit geval "rijeigenschappen en veiligheid" niet hoger zijn dan het laagste cijfer op één van die hoofdonderdelen. Voor het blok milieueigenschappen gaat het om de hoofdonderdelen slijtvastheid, slijtage deeltjes en brandstofverbruik.
- Als een band op een subonderdeel slecht scoort (een --/- of --) dan wordt de score op dat hoofdonderdeel afgewaardeerd naar deze laagste score. Deze afwaardering van het hoofdonderdeel slaat vervolgens ook door naar het blok en daarmee naar het eindcijfer. Een band met een slechte score (op een sub-onderdeel) is, volgens onze normen, onveilig en wordt daarom afgewaardeerd.