Met een elektrische auto naar de sneeuw

Jouw EV vraagt minder energie dan de reisvoorbereiding

Een elektrische auto blinkt doorgaans niet uit bij kou of over grote afstanden. Toch kun je eenvoudig met jouw EV op wintersport, zo ontdekte de ANWB. Alleen de voorbereiding vergt meer tijd.

We zijn nog niet eens halverwege ons bord rundergoulash, wanneer de app die bij onze elektrische Kia Soul hoort, aangeeft dat de batterij alweer voor 70 procent vol is. Met een glimlach leunen we achterover in het wegrestaurant: onderweg van Breukelen naar Mannheim is dit onze enige laadstop van de dag en de auto is eerder op krachten gekomen dan wij!

Dat hebben we wel eens anders meegemaakt. In 2017 en 2018 reisde de ANWB eveneens per elektrische auto door Europa en die tochten vormden een stevige aanslag op ons gemoed. Een beperkte actieradius in combinatie met een spaarzaam aantal oplaadpunten zorgden onderweg voor het nodige chagrijn. 

Een goede voorbereiding blijft een pré, wanneer je louter op stroom op weg wilt naar je vakantiebestemming. Bovendien missen we nog altijd een indicatie van de aanwezigheid van een laadpaal langs de snelweg en blijft het gissen wat een laadbeurt jou gaat kosten. Maar aan de elektrische auto zelf zal het niet langer liggen: drie laadstops waren voldoende om dik 1.700 kilometer af te leggen. Twee keer lunchen, één keer slapen. En op de terugweg idem dito!

7 tips voor vakantie met een elektrische auto

Louter snelwegkilometers

Onze Kia heeft een batterijpakket van 64 kWh, waarmee de EV op papier 452 kilometer kan afleggen voordat je op zoek moet naar een laadpunt. Dat getal is echter tot stand gekomen in een laboratorium; in de praktijk ligt de actieradius een stuk lager. Een rijbereik tot wel 330 kilometer - met louter snelwegkilometers – vinden we alsnog keurig. Zeker wanneer je bedenkt dat we de verwarming ingeschakeld konden laten. In tegenstelling tot bij eerdere trips!

De Koreaanse EV waarmee wij op pad gingen, gebruikt een zogenaamde CCS-aansluiting om onderweg te kunnen snelladen. Dergelijke laadpunten zijn binnen Europa nog niet overal te vinden. In Frankrijk kun je bijvoorbeeld beter met andere types elektrische auto terecht. Wij kozen daarom voor een wintersporttrip naar het Oostenrijkse Ischgl: op die route zijn genoeg CCS-laders te vinden en bovendien liggen de accommodaties in Oostenrijk vaak wat lager. Een steile klim aan het staartje van je reis, zoals in Frankrijk doorgaans het geval is, zou je zomaar op een extra laadstop kunnen komen te staan.

Routeplanners voor EV's

Een simpele zoekopdracht op internet levert verschillende routeplanners op, specifiek voor elektrische auto’s. Wij maakten gebruik van ABetterRouteplanner.com: je voert niet alleen jouw bestemming, maar ook het type auto in en er komt een panklare routebeschrijving naar voren, afgestemd op een reële actieradius van jouw EV. Daarbij houdt de website wijselijk een reserve, omdat je onderweg nu eenmaal op verrassingen kunt stuiten. Een afgesloten afrit bijvoorbeeld, of niet een maar twéé defecte snelladers.

Laden over de landsgrenzen was bij onze eerdere reizen nog een probleem, maar ditmaal volstond één laadpas om overal langs de route te kunnen laden. Slechts eenmaal hebben we onze toevlucht moeten zoeken tot een pas van een andere aanbieder, waarvan we er voor de zekerheid meerdere bij ons hadden. Onder de rook van Stuttgart stuiten we zelfs op een laadpunt, waar met een creditcard kon worden afgerekend. Hopelijk krijgt dat voorbeeld breed navolging.

Hotel met/zonder laadvoorziening

Bij het zoeken van een accommodatie kun je tegenwoordig ook aangeven, of het hotel van jouw keuze moet beschikken over een oplaadmogelijkheid voor een elektrische auto. Doorgaans zijn dat niet de voordeligste slaapgelegenheden. Bovendien biedt een vermelding op het internet geen garantie, dat de palen ook daadwerkelijk worden gebruikt. Zo troffen wij bij ons overnachtingsadres vijf keurige parkeerplekken inclusief bewegwijzering aan, maar ontbraken de daadwerkelijke laadpunten. Een telefoontje vooraf kan daarom geen kwaad.

Ook in Oostenrijk wordt de aanschaf van elektrische auto’s door de overheid gesubsidieerd, maar dat leidt vooralsnog niet tot drukte bij de aanwezige laadpunten. Op onze eindbestemming kwamen we desondanks in een verhitte discussie terecht met de kok van ons hotel, die weigerde zijn auto weg te halen bij de laadpaal. Saillant detail: het ging hier om een brandstofauto. Zijn EV had hij vanwege het winterse weer thuis laten staan, maar voor het geval dat, wilde hij toch bij het laadpunt terecht kunnen. De hoteleigenaar moest tussenbeide komen, om onze Kia alsnog geladen te krijgen. We zijn die avond wijselijk ergens anders gaan eten…

 

Onze laadbeurten

Gereden afstand vs. gemiddeld stroomverbruik
304,6 km    19,1 kWh/100 km
173,9 km    19,4 kWh/100 km
218,7 km    18,8 kWh/100 km
243 km        20,6 kWh/100 km
330,3 km    15,5 kWh/100 km
135,3 km    15,7 kWh/100 km
322,5 km    18,3 kWh/100 km

Totaal
1.728,3 km    127,4 kWh/7 laadbeurten = 18,2 kWh/100 km

 

Lees onze rijtest van de Kia e-Soul
Lees meer over elektrisch rijden
Bezoek de modelpagina van Kia