Met een elektrische auto naar Zwitserland: dit moet je weten

Alle informatie over laden en elektrisch rijden in Zwitserland

Met een elektrische auto de bergen in. Spannend? Niet in Zwitserland, waar snelladers duidelijk op alle verkeersborden staan aangegeven. Wij helpen je op weg met de belangrijkste informatie voor je elektrische reis naar Zwitserland.

Laadpassen in Zwitserland

Ga je op vakantie met een elektrische auto, dan kan je met veel Nederlandse laadpassen overal terecht. De laadpas van de ANWB heeft in Zwitserland bijvoorbeeld een dekking van ongeveer 85-90 procent. Wil je meer zekerheid, dan kan het natuurlijk geen kwaad om een alternatief achter de hand te houden. Met een pasje van Maingau of EVPass heb je ook dekking voor de overige tien tot vijftien procent van de laadpunten. Vaak zijn deze laadpunten onderdeel van de wat onbekendere netwerken in de kleinere plaatsen.

Gratis laden?

In Zwitserland kunnen de laadtarieven erg fluctueren en soms zijn deze erg hoog. Hierdoor is in Zwitserland (het aanbieden van) gratis laden erg populair en geven bedrijven - waaronder Ikea en supermarkten - hun zonnestroom weg. Er zijn in Zwitserland dus relatief veel gratis laadpunten. In een goede laadpalenapp kun je daar onderscheid in aanbrengen, waardoor het dure Zwitserland qua laden toch voordelig uit kan pakken. Daarbij staan op steeds meer plekken (dubbele) Hyperchargers (HPC’s of High-Power-Chargers, met een vermogen van meer dan 50 kW) die volledig gratis zijn te gebruiken. Dan zit je auto na een kort bezoek aan de supermarkt alweer vol met stroom.

Ook hotels bieden vaak gratis laden aan, al zijn daar wel aanvullende voorwaarden aan verbonden. Bijvoorbeeld dat het laadpunt alleen voor gasten beschikbaar is.

Laadkosten ten opzichte van Nederland

In Nederland zijn we gewend dat snelladers hogere tarieven hebben dan reguliere laadpalen. In Zwitserland kan een regulier laadpunt ook een hoger tarief hebben dan een snellader in Nederland. Er wordt in Zwitserland namelijk met tijdsgebaseerde tarieven gewerkt. Bijvoorbeeld CHF 0,13/minuut, of een combinatie van volume en tijd, zoals CHF 0,37/kWh + CHF 0,03/min. 

Hierdoor is het lastig in te schatten wat de kosten precies zullen zijn, aangezien de laadsnelheid per auto verschilt. Laadt jouw auto langzaam, dan heeft dit natuurlijk een behoorlijke impact op de prijs. Dit probleem is te ondervangen door een laadpas te nemen met een vast kWh-tarief in het buitenland, zoals die van de ANWB. Dan weet je vooraf altijd precies welk bedrag je betaalt omdat je op basis van geladen stroom afrekent in plaats van per tijdseenheid. Of je koerst op de gratis laadpunten, die hierboven beschreven zijn.

Tot slot is het op doorreis ook mogelijk om Zwitserland helemaal over te slaan, mits je actieradius dit toelaat (Weil am Rhein – Como: 298 kilometer).

Bekijk alle voordelen van de ANWB laadpas

Snelladen

In Zwitserland vind je zo’n 275 snelladers, opgesteld langs de snelweg of bij tactische punten. Wil je bijvoorbeeld via snelladers naar Italië, dan kun je overal langs de hoofdwegen terecht. De snelladers staan uitstekend aangegeven op de bebording met een eigen pictogram en de aanduiding ‘EV’. Vaak staat er ook bij vermeld hoeveel van deze snelladers er op de parkeerplaats aanwezig zijn. Het aantal Hyperchargers loopt nog wel wat achter op Nederland, al worden dit er sinds 2020 snel meer.

Publieke laadpunten

Zwitserland beschikt over 7200 publieke laadpunten, waar je over het algemeen kunt laden met drie fasen vanaf 11 kW. Je vindt ze overal; aan de straatkant, op dorpspleinen en bij bed & breakfasts. De laadinfrastructuur in de zuidelijke helft van Zwitserland ziet er overigens anders uit dan in de noordelijke helft. Dit heeft waarschijnlijk te maken met de demografie van de Zwitsers. Er zijn in het noorden minder gebieden met bebouwing en minder steden. Toch vind je er in vrijwel elk dorp een laadpaal, al loopt de dichtheid wel wat achter op Nederland.

Tesla

Tesla-eigenaren hebben de luxe van honderden Superchargers en duizenden destination chargers (zoals reguliere 'Tesla’ laadpalen worden genoemd) waardoor berijders weinig tot geen zorgen hoeven te hebben op hun doorreis in Europa. Vooral doordat Tesla's bij voorkeur navigeren naar hun 'eigen' laadstations. Toch is het als Tesla-rijder ook verstandig om wat kennis op te doen van de Zwitserse laadinfrastructuur, voor het geval er geen Tesla-laadpunt op je plek van bestemming staat.

Ook bestuurders van andere elektrische auto's kunnen tegenwoordig in Zwitserland terecht bij de Tesla superchargers. Bij wijze van proef stelde Tesla in een groot deel van de West-Europese landen namelijk zijn eigen snelladers open voor alle elektrische auto's. Dat betekent dus dat je onderweg net wat meer mogelijkheden hebt om te kunnen snelladen of hyperchargen. Check voorafgaand aan je reis wel in de Tesla-app of de superchargers op jouw route ook opengesteld zijn voor niet-Tesla's, want dat is niet altijd het geval. De Tesla-app heb je overigens ook nodig om een laadsessie te starten. Hoe dat in zijn werk gaat, lees je via ons stappenplan voor het laden bij Tesla.

Lees hier hoe je kunt laden bij Tesla zonder Tesla

ANWB Routeplanner

Door jouw bestemming én het merk en type van jouw elektrische auto in te voeren in de ANWB EV-Routeplanner weet je precies waar je onderweg moet stoppen om zonder tussenkomst van de Wegenwacht op je vakantieaccommodatie te arriveren.

Plan je elektrische reis met onze routeplanner

Wat je verder moet weten

In Zwitserland kun je met een aanzienlijk deel van de Nederlandse laadpassen goed terecht. Aan het begin van dit artikel stipten we al aan dat de ANWB-laadpas 85 tot 90 procent van alle laadpalen dekt. Verder accepteren vooral snelladers veel buitenlandse laadpassen, waardoor je daar niet of nauwelijks zorgen hoeft te hebben.

Lukt het laden toch niet, kijk dan even of er een QR-code op de laadpaal te vinden is. Veel Zwitserse laadpalen zijn voorzien van zo’n QR-code: die scan je met jouw smartphone en vervolgens kun je de transactie afrekenen met je creditcard of via een Paypal-account. De kosten kunnen bij deze manier van betaling iets hoger uitvallen, maar je kan dan in elk geval de laadpaal activeren en je reis voortzetten.

In Zwitserland gelden verder ook voor elektrische auto's bepaalde algemene verplichtingen, zoals een tolvignet voor gebruik van de snelwegen.

Lees alles over vakantie met een elektrische auto