Met een elektrische auto naar Duitsland: dit moet je weten

De laadmogelijkheden voor elektrische auto’s zijn in Duitsland prima, al zijn er ook wat gebieden waar de dekking minder is. Maar bij en in de grote steden en langs de snelwegen is laden geen probleem. De kosten kunnen wel flink oplopen. Wat dat betreft raden we aan onderstaande tot je te nemen.

Dekking

In woonwijken zijn relatief weinig publieke laadpalen. Het Bundesnetzagentur biedt een interactieve kaart met alle laadpalen in Duitsland: het Ladesaulenregister. Hiermee krijg je een goede indruk van de verdeling van de laadpunten. Check altijd de omgeving van je bestemming in de app van je laadpasaanbieder. Je kunt dan zien bij welke laadpunten in de buurt jouw pas wordt geaccepteerd en welke tarieven voor het laden bij deze laadpunten worden berekend.

Laadpassen in Duitsland

De laadpas van ANWB wordt op de meeste netwerken geaccepteerd, zo ook op alle laadpunten die zijn aangesloten bij Ladenetz (zie hieronder bij publieke laadpunten).

Ladenetz is een vorm van roaming voor publieke laadpalen, opgericht omdat er per deelstaat verschillende aanbieders en verschillende nutsbedrijven zijn.

Let op: er zijn Nederlandse laadpasaanbieders die geen roaming met Ladenetz hebben. Als extra Duitse laadpas is daarom de pas van Maingau aan te bevelen. Die wordt op veel Duitse netwerken geaccepteerd, waaronder dus ook Ladenetz.

Kosten ten opzichte van Nederland

De laadkosten kunnen in Duitsland stevig oplopen. Ionity spant hierbij de kroon met de grootste tariefverschillen, afhankelijk van de gebruikte laadpas. Ook tijdsgebaseerde tarieven komen voor, al dan niet gecombineerd met tarieven per volume of starttarieven, et cetera.

In veel plaatsen is het laden ’s nachts goedkoper of zelfs gratis. Check goed de voorwaarden van de partij waarbij jij de laadsessie afrekent. Vooral bij ’s nachts laden zijn tijdstarieven iets om rekening mee te houden – om verrassingen te voorkomen. In populaire toeristische gebieden, zoals de Duitse skigebieden, staan snelladers die dan juist hoge(re) tarieven in rekening brengen.

De ANWB maakt het gemakkelijk; de tarieven van de ANWB-laadpas zijn ook in het buitenland altijd gebaseerd op verbruik (kWh). 

Bekijk alle voordelen van de ANWB laadpas

Snelladen

Inmiddels staan er in Duitsland ongeveer zesduizend snelladers, verdeeld over ongeveer tweeduizend locaties. Hiervan heeft ruim de helft 100 kW vermogen of meer. Ze staan geconcentreerd rond het hoofdwegennet, het Ruhrgebied en verstedelijkte gebieden. Steden met veel snelladers zijn Bremen, Hamburg, Stuttgart, Berlijn en München.

Bekende grote aanbieders zijn EnBW, EWE, Ionity, Virta en het Nederlandse Allego. Het snellaadnetwerk van Ionity en Allego is in Duitsland het grootst. Ook Fastned exploiteert enkele stations in Duitsland.

Weinig snellaaddekking vind je in Centraal- en Oost-Duitsland maar ook bijvoorbeeld rond Winterberg.

Publieke laadpunten

Het aanbod van reguliere laadpalen is versnipperd door de organisatiestructuur van de Duitse overheid met deelstaten en honderden bijbehorende nutsbedrijven of Stadtwerke. Een aanzienlijk deel van deze Stadtwerke zijn aan elkaar gekoppeld via het samenwerkingsverband Ladenetz. Niet alle laadpassen bieden toegang tot het Ladenetz-netwerk. De ANWB-laadpas biedt wél toegang. Veel laadpalen staan bij supermarkten, stadhuizen, banken, kantoren en winkelketens en kunnen vaak gratis gebruikt worden! Houd rekening met eventuele openingstijden en met de hoge bezettingsgraad van deze palen. De aangeboden maximale vermogens variëren er van 20 tot 150 kW.

Tesla

De Tesla-bestuurder heeft in heel Europa de luxe van honderden superchargers en duizenden destination chargers (zoals zij de normale laadpalen noemen) waardoor Tesla-rijders vaak geen tot weinig oog hebben voor de generieke laadinfrastructuur in Europa, mede doordat de Tesla zelf bij voorkeur navigeert naar die laadstations.

Wat je verder moet weten

Voor sommige steden heb je een lokale laadpas nodig voor een plaatselijke Stadtwerke. Dit kan ook een app zijn. Meestal is voor toeristen ook een toegang tot deze laadpunten bedacht, maar dat is geen garantie. Op de laadpunten zelf staan dan instructies. Ondanks de rommelige nationale organisatie hoef je je als EV-rijder weinig zorgen te maken; de meeste steden hebben roamingovereenkomsten gesloten met meerdere grotere providers.

Wellicht overbodig, maar ook voor je elektrische reis naar Duitsland moet je niet de gebruikelijke praktische zaken vergeten zoals, millieustickers, verschillende verplichte uitrusting en eventueel winterbanden.

Plan je elektrische reis met onze routeplanner