Met een elektrische auto naar Duitsland: dit moet je weten

Alle informatie over laden en elektrisch rijden in Duitsland

De laadmogelijkheden voor elektrische auto’s zijn in Duitsland prima, zeker langs de grote wegen staan voldoende snelladers. Laden op je bestemming is soms iets lastiger. Vooral buiten de steden zijn er minder publieke laadpunten in Duitsland. Wel kun je op behoorlijk wat plekken gratis (snel)laden!

Dekking

Duitsland kent een groot en goed dekkend netwerk van snelladers. Inmiddels staan er circa zevenduizend snelladers in Duitsland, verdeeld over ongeveer tweeduizend locaties. Hiervan biedt ruim de helft een laadvermogen van 100 kW of meer. Zeker langs de door Nederlanders veel gebruikte routes richting het zuiden staan veel snellaadstations. Steden met veel snelladers zijn Bremen, Hamburg, Stuttgart, Berlijn en München. Weinig snellaaddekking vind je in Centraal- en Oost-Duitsland. Het (rijke) zuiden van Duitsland is het beste voorzien.

Bekende grote aanbieders van snelladers in Duitsland zijn EnBW, ARAL, EWE, Ionity, Virta en het Nederlandse Allego. De snellaadnetwerken van Ionity en Allego zijn in Duitsland het grootst. Ook Fastned exploiteert stations in Duitsland.

Publieke laadpunten

In Nederland staan op vrijwel elke straathoek publieke (langzame) laadpalen, in Duitsland is dat nog lang niet zo vanzelfsprekend. Vooral in woonwijken vind je nog nauwelijks publieke laadpunten, waarbij vooral het noordoosten van Duitsland flink achterblijft.

Het aanbod van reguliere laadpalen is versnipperd door de organisatiestructuur van de Duitse overheid, met deelstaten en honderden bijbehorende nutsbedrijven of Stadtwerke. Ongeveer 70 procent van deze Stadtwerke zijn aan elkaar gekoppeld via het samenwerkingsverband Ladenetz. Je vindt deze laadpalen vooral bij publieke plekken, zoals overheidsgebouwen, ziekenhuizen en winkelcentra. Check vooraf of en waar op je bestemming in Duitsland laadpalen staan. Dat kan bijvoorbeeld met de ANWB Onderweg App.

Niet zelden zijn deze 'stadspalen' simpelweg gratis. Dan heb je geen laadpas of laad-app meer nodig. Het laden begint als je de laadkabel op de auto en de paal hebt aangesloten, de kabel zal dan vergrendelen. Het stoppen van het laadproces doe je door de kabel aan de autozijde los te koppelen. Het laadpunt ontgrendelt vervolgens automatisch je laadkabel, waardoor je hem weer mee kunt nemen.

Gratis laden!

Kijk, daar hebben we als Nederlanders natuurlijk wel oren naar. In ons land kun je op een handvol plekken gratis (snel)laden, voornamelijk bij supermarkt Lidl. In Duitsland kan dit, naast de eerder genoemde gratis laadpalen, op heel veel plekken. Wederom vaak bij de Lidl, maar ook bij supermarkten Aldi Süd en Kaufland vind je vaak gratis snelladers. Mocht je in Duitsland een bezoek willen brengen aan de IKEA, dan kun je daar dikwijls ook gratis je elektrische auto volgooien met stroom. De winkels verwachten doorgaans wel dat je ze bezoekt als je er komt laden.

Houd bij het gebruiken van deze snelladers verder rekening met eventuele openingstijden en met de hoge bezettingsgraad van deze palen. Het kan voorkomen dat bijvoorbeeld 's avonds het parkeerterrein met een hek wordt afgesloten. Ook het aangeboden maximale laadvermogen kan verschillen.

In de app van Chargemap kun je deze locaties vinden door te filteren op gratis laadpunten. Filter ook op snelladen, anders laat de app veel niet-toegankelijke laadpunten bij bedrijven zien.

Laadpassen in Duitsland

De laadpas van ANWB wordt op de meeste netwerken geaccepteerd, zo ook op alle laadpunten die zijn aangesloten bij Ladenetz. Er zijn ook Nederlandse laadpasaanbieders die niet werken met Ladenetz. Als extra Duitse laadpas is daarom de pas van Maingau aan te bevelen. Die wordt op veel Duitse netwerken geaccepteerd, waaronder dus ook Ladenetz.

Kosten ten opzichte van Nederland

Hoewel je op sommige plekken gratis kunt laden, is het opladen van elektrische auto's bij de reguliere laadpalen iets duurder dan in Nederland. Het bedrag per kWh is gemiddeld zo'n €0,40. Als het gaat om het snelladen, is het tarief juist vaak wat lager. Bij de laders van EnBW reken je bijvoorbeeld zo rond de €0,60 per kWh af.

Let bij de Duitse snelladers wel goed op welke laadpas je gebruikt. Ionity spant de kroon met de grootste tariefverschillen, afhankelijk van de gebruikte laadpas. Laad je bijvoorbeeld met de laadpas van Plugsurfing bij een station van Ionity, dan is het tarief maar liefst €1,09 per kWh! Ter vergelijking: laad je met een Nederlandse laadpas bij een snellaadstation van ARAL, dan bedraagt het tarief ongeveer €0,65. Dat scheelt je zomaar een paar tientjes op een volle lading. Ook tijdsgebaseerde tarieven komen voor, al dan niet gecombineerd met tarieven per kilowattuur of starttarieven. Je betaalt dan dus voor zowel de geladen stroom als de tijd dat je hebt staan laden. Bij de snelladers worden de tarieven over het algemeen per kWh afgerekend, bij reguliere laadpalen is dit sterk afhankelijk van de regio.

In veel plaatsen is het laden ’s nachts goedkoper of zelfs gratis, maar soms ook duurder! Check goed de voorwaarden van de partij waarbij jij de laadsessie afrekent. Vooral bij ’s nachts laden zijn tijdstarieven iets om rekening mee te houden. Zo voorkom je nare verrassingen. In populaire toeristische gebieden, zoals de Duitse skigebieden, staan snelladers die dan juist hogere tarieven in rekening brengen. De ANWB maakt het makkelijk, want de tarieven van de ANWB-laadpas zijn ook in het buitenland altijd gebaseerd op het verbruik in kWh.

Tesla

De Tesla-bestuurder heeft in heel Europa de luxe van honderden superchargers en duizenden destination chargers (zoals zij de normale laadpalen noemen), waardoor Tesla-rijders op doorreis in Europa vaak geen tot weinig zorgen hoeven te hebben over het vinden van een laadplek. De Tesla navigeert bij het plannen van de reis automatisch naar de laadstations van het merk. Toch kom je met je Tesla ook op bestemmingen zonder Tesla-laadpunten en is het dus verstandig om je ook als Tesla-rijder voor te bereiden op een reis naar Duitsland. Daarbij is het 'superchargen' voor veel Tesla-eigenaren niet gratis, dus kun je wellicht nog je voordeel doen met de bovenstaande tips.

Ook bestuurders van andere elektrische auto's kunnen tegenwoordig in Duitsland terecht bij de Tesla superchargers. Bij wijze van proef stelde Tesla in een groot deel van de West-Europese landen namelijk zijn eigen snelladers open voor alle elektrische auto's. Dat betekent dus dat je onderweg net wat meer mogelijkheden hebt om te kunnen snelladen of hyperchargen. Check voorafgaand aan je reis wel in de Tesla-app of de superchargers op jouw route ook opengesteld zijn voor niet-Tesla's, want dat is niet altijd het geval. De Tesla-app heb je overigens ook nodig om een laadsessie te starten. Hoe dat in zijn werk gaat, lees je via ons stappenplan voor het laden bij Tesla.

Lees hier hoe je kunt laden bij Tesla zonder Tesla

Wat je verder moet weten

Voor sommige steden heb je een lokale laadpas nodig voor. Dit kan ook een app zijn. In bijna alle gevallen is voor toeristen toegang tot deze laadpunten via een Nederlandse laadpas gerealiseerd, maar dit is geen garantie. Op de laadpunten zelf staan dan instructies. Ondanks de rommelige nationale organisatie hoef je je als EV-rijder weinig zorgen te maken; vrijwel alle steden hebben inmiddels zogeheten 'roamingovereenkomsten' gesloten met meerdere grotere aanbieders van laadpassen.

Niet zelden zijn deze ‘stads’ palen simpelweg gratis. Hier is geen laadpas of laad-app voor nodig. Het laden begint zodra je de laadkabel aan beide zijden hebt aangesloten, waarna de laadkabel wordt vergrendeld. Je stopt het laden door de kabel aan de autozijde los te koppelen (met je autosleutel de auto openen). Het laadpunt ontgrendelt vervolgens ook de laadkabel in het laadpunt.

En let op: op sommige laadlocaties kan het gebruik van een parkeerschijf verplicht zijn.

Wellicht overbodig, maar ook voor je elektrische reis naar Duitsland moet je niet de gebruikelijke praktische zaken vergeten, zoals millieustickers, verschillende verplichte uitrusting en eventueel winterbanden.

Plan je elektrische reis met onze routeplanner