Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Met een elektrische auto naar Frankrijk: dit moet je weten

Alle informatie over laden en elektrisch rijden in Frankrijk

Frankrijk is en blijft voor Nederlanders één van de populairste vakantiebestemmingen, ook voor mensen met een elektrische auto. Wij helpen je op weg.

Het Franse laadnetwerk is de afgelopen jaren fors uitgebreid. Toch moet je op sommige plekken in Frankrijk je resterende actieradius goed in de gaten houden. Maak bij de planning daarom gebruik van de EV-routeplanner van de ANWB. Dan krijg je namelijk een actueel overzicht van alle laadmogelijkheden langs jouw route. De functie werkt op je mobiele telefoon, maar ook vooraf thuis. Handig wanneer je geen liefhebber bent van gehannes met allerhande telefoonapplicaties onderweg!

Welke laadpas voor Frankrijk?

Met Nederlandse laadpassen zoals de ANWB-laadpas kun je bij ruim 85% van de laadpalen terecht. Ook netwerken die vroeger wat meer waren afgesloten, zijn nu geopend voor roaming, wat wil zeggen dat laadpassen uit Nederland daar nu ook werken. 

Tip: Een extra pasje kan in Frankrijk handig zijn. Vrijwel alle Nederlandse laadpassen aangevuld met een Franse laadpas van bijv. Freshmile, Izivia of Fulli bieden je toegang tot ruim 95% van de Franse laadinfrastructuur.

Snelladen langs de snelwegen

Het Franse laadnetwerk is de laatste jaren sterk verbeterd. Aanbieders als IONITY, Allego en Fastned realiseerden er diverse snellaadstations en blijven het aantal snellaadstations uitbreiden. Bij die aanbieders kun je in ieder geval terecht.

In Frankrijk zijn laadaanbieders verplicht om aan de snelwegen alle soorten stekkers aan te bieden. Heb je dus een auto met ChaDeMo of AC43 snellaad-aansluiting (bijvoorbeeld een Nissan Leaf of Renault Zoe) dan kun je overal terecht. Ook de snellaadstations van Fastned en IONITY beschikken in Frankrijk over alle mogelijke aansluitingen.

Tesla supercharger Frankrijk

Daarnaast opende Tesla in Frankrijk een aantal Superchargers voor niet-Tesla’s. Hierdoor kun je op die plekken ook met elke andere elektrische auto met CCS-aansluiting laden. Daarvoor moet je wel eerst de Tesla-app installeren. In ons stappenplan lees je uitgebreid hoe je op deze manier kunt laden bij Tesla zonder een Tesla te bezitten.

De mogelijkheden om te snelladen zijn dus ruimer geworden in Frankrijk, maar er zijn ook een aantal trajecten waar je je resterende actieradius iets scherper in de gaten moet houden. Zo is het gebied tussen Luxemburg en Dijon bijvoorbeeld een lastig traject. De opening van de Tesla Supercharger Nancy nabij de Route du Soleil maakt het echter weer een stuk eenvoudiger voor elektrische auto's met CCS-stekker. 

Houd de laadfiles in de gaten

In Noord-Frankrijk kunnen nog steeds enkele wachtrijen bij snellaadstions ontstaan, met name langs de Route du Soleil.

  • Ga eens bij één van de drie Tesla superchargers langs rondom Metz/Nancy.
  • Ga je via Parijs naar het zuiden gaan? Tussen Parijs en Bordeaux vind je zomaar een stuk of tien Tesla Superchargers.
  • Heb je op de Route du Soleil de stad Dijon eenmaal bereikt dan zijn er ruim voldoende snellaadstations van alle aanbieders en op korte afstand van elkaar om de Spaanse grens eenvoudig te bereiken. 
  • De regio Bourgogne / Auvergne werd voorheen 'de Franse laadwoestijn' genoemd, maar die bangmakerij behoort inmiddels tot het verleden. Langs de hoofdroutes is er de laatste jaren een aantal snellaadstations bij geplaatst. Voor veel EV-rijders is het nu mogelijk om volledig via Fastned van Maastricht naar Marseille te rijden. Daarvoor moet het rijbereik van jouw EV rond de 275 kilometer bedragen.
  • De 210 kilometer tussen Nancy en Dijon kunnen nog altijd lastig zijn. Onderweg heb je slechts één IONITY station met 5 laadpalen nabij Langres (154 km verder richting het zuiden), waar het op piekdagen druk kan zijn.
  • Lichtpuntje op deze route is het AVIA laadstation, direct aan de Aire de Montigny le Roi - A31, 52140, Val-de-Meuse. Dit station ligt op precies 150 km ten zuiden van Nancy en hiervoor hoef je de tolweg niet te verlaten. Aan de westzijde van de A31 staan 8x 300 kW snelladers en aan de Oostzijde zelfs 10 stuks waarmee je de drukte bij IONITY Langres kunt ontlopen. Dit is meteen een adres om voor de terugweg te onthouden, compleet met de nodige voorzieningen.
  • Extra voordeel (op de heenweg) is dat je bij Dijon - waar iedereen gaat laden - nog elektriciteit genoeg hebt, waardoor je verder door kunt rijden. Vervolgens kom je op dat traject bij de rustiger laadstations uit.

Laden en shoppen

Laden en shoppen: een ideale combinatie. Onder andere de supermarkten e.Leclerc en Carréfour bieden (snel)laadinfrastructuur aan, waarbij voor Nederlanders de laadpunten bij Carrefour het gemakkelijkst zijn. Die worden namelijk geëxploiteerd door het Nederlandse Allego! Hierdoor weet je zeker dat jouw Nederlandse laadpas daar werkt.

Download ANWB Onderweg app

In de ANWB Onderweg app vind je alle openbare laadpalen voor je elektrische auto. De app laat meteen zien of de laadpaal vrij is of in gebruik. Ook kun je in heel Europa zoeken naar laadstations van specifieke aanbieders.

Alternatieve routes naar Franse bestemmingen

Als je de Route du Soleil wilt vermijden kun je natuurlijk ook via de Oosterburen Zuid-Frankrijk bereiken. Dit kost je gemiddeld zo’n 60 kilometer extra, maar bespaart mogelijk veel laadstress. Alternatieve routes voor onder andere de Côte d'Azur lopen via Duitsland en Zwitserland (Keulen /Basel/ Genève).

Geen paniek bij pech onderweg in Frankrijk

De kans op pech onderweg is altijd aanwezig, ook met een elektrische auto. Elke auto heeft tenslotte banden die lek kunnen raken én een 12 volt-accu die leeg kan lopen of misschien wel stuk gaat. Het zijn immers de meest voorkomende oorzaken van pech. Sluit daarom ook voor je elektrische auto de Wegenwacht Europa service af. Mocht je dan in het buitenland stil komen te staan, dan kun je contact opnemen met de ANWB Alarmcentrale en helpen wij je weer op weg.

Regionale verschillen in laadtarieven

Er zijn grote regionale verschillen in laadtarieven, maar over het algemeen is laden bij de reguliere laadpalen goedkoper dan in Nederland, zo rond de €0,30 per kWh. Snelladen is even duur als in Nederland. Het tarief ligt zo rond de € 0,70 tot € 0,80 per kWh, afhankelijk van de aanbieder waar je laadt. In sommige regio’s is ook dit volledig gratis.

Opladen tijdens het afdalen

Door het heuvelachtige Franse landschap kun je als EV rijder veel voordeel behalen. Bij het afdalen wordt immers energie herwonnen bij elektrische voertuigen. Lunch of dineer je dus bovenop een berg of heuvel en laad je daar je auto bij, dan zal daarna tijdens het afdalen de actieradius van je elektrische auto aanzienlijk verhogen.

Het landschap kan ook een risico zijn als je juist te weinig rekening houdt met het stijgen in hoogte. De oplossing voor dat probleem is eenvoudig maar doeltreffend: keer simpelweg om en je krijgt het grootste gedeelte van je kilometers weer terug, zodat je naar het dichtstbijzijnde laadpunt kunt rijden. Het is natuurlijk beter om zo’n situatie te voorkomen, al was het alleen maar omdat omkeren op een snelweg niet altijd eenvoudig is.

Milieusticker voor elektrische auto

In verschillende steden, waaronder Parijs, bestaan milieuzones. Hiervoor heb je een zogenaamde Crit'Air milieusticker nodig. Deze milieuzones kunnen bij slechte luchtomstandigheden worden uitgebreid, bijvoorbeeld met de nabij gelegen snelwegen. Ook dan heb je daar ineens de sticker nodig. De aanschaf er van is dus erg aan te raden. Voor de kosten hoef je het niet te laten. De sticker is namelijk alleen online te koop via een website van de Franse overheid en kost € 4,51 (inclusief verzending). Houdt wel rekening met een verzendtijd van circa tien dagen. Voor elektrische voertuigen is een aparte groene sticker beschikbaar. 

Bekijk welke gebruikelijke praktische zaken je nog meer niet moet vergeten voor je elektrische reis door Frankrijk.

Maak van de reis ook een vakantie

Frankrijk is een perfect land voor de EV-rijder die van ontspannen reizen houdt. Dus een paar uurtjes rijden over de route nationales, en dan tijdens een Bourgondisch diner jezelf en de auto weer opladen aan een reguliere laadpaal in een dorpscentrum. Of bij een hotel natuurlijk.

Route Nationale: geen tol, wel snelladers!

Op de bekende en vaak fraaie route nationales kom je ook regelmatig snelladers tegen en bovendien is 80 tot 90km/h een perfecte kruissnelheid voor elektrische voertuigen. Naast het voordeel van tolvrij reizen (wat op kan lopen tot meer dan honderd euro voor een retour) reis je op deze wegen zeer zuinig en zie je bovendien nog eens wat van het binnenland en de uitgestrekte velden met zonnebloemen of lavendel.

Openbare laadpalen: redelijke laadinfrastructuur

In de bewoonde gebieden heeft Frankrijk inmiddels een behoorlijke laadinfrastructuur. In elke stad kan aan reguliere laadpalen worden geladen tot 22 kW. Vooral elektrische auto’s die geschikt zijn voor 3 fase laden hebben daar profijt van. Ook in kleinere dorpjes is steeds vaker een laadpaal te vinden.

Parijs: gratis parkeren voor elektrische auto's 

Elektrische auto's kunnen gratis parkeren in Parijs. Dit geldt ook voor auto's op niet-Franse kentekens. Er zijn wel een paar voorwaarden en beperkingen voor niet-Parijzenaars. Zo mag een buitenlands gekentekende auto niet langer dan zes uur achter elkaar gratis parkeren (met een parkeerschijf). Ook moet er vooraf een aanvraag worden ingediend. Dit kan voor buitenlanders alleen per brief, met daarin een kopie van het kentekenbewijs met voertuigcategorie en CO2-uitstoot. Deze stuur je naar:

Section du Stationnement sur Voie Publique (SSVP)
22, rue du Château des Rentiers
75013 Paris

Meer over de aanvraag lees je hier (in het Frans).

Heb ik een verloopstekker nodig?

De Franse laadpalen met een typisch ‘Franse’ Type 3c aansluiting worden al jaren niet meer geplaatst en komen nog maar weinig voor. Anno 2022 zijn bijna alle publieke laadpalen in Frankrijk voorzien van minimaal één Type 2-aansluiting. Dat betekent dat je gewoon de laadkabel kunt gebruiken die je in Nederland ook altijd gebruikt.

Laden bij het vakantiehuis of op de camping zonder oplaadpunt

Je kunt een elektrische auto opladen aan het stopcontact. Dat kan in Frankrijk met dezelfde 230V-stekker als in Nederland. Het is dan ook verstandig om het laadsnoer met stopcontactstekker mee te nemen. Zo kun je altijd nog - zij het heel traag - aan het stopcontact laden als er geen laadpalen beschikbaar zijn. 

Vraag vooraf altijd toestemming aan de eigenaar van de accommodatie of camping. Een elektrische auto is een grootverbruiker en het laden brengt dan ook extra elektriciteitskosten met zich mee.

Daarnaast is het mogelijk dat de stopcontacten op een camping niet geschikt zijn voor de hoge vermogens die een elektrische auto van het elektriciteitsnet vraagt.

Pechhulp voor je elektrische auto 

Ga ook met je elektrische auto goed voorbereid de weg op.

Je elektrische auto verzekeren 

Met de autoverzekering van de ANWB is ook je elektrische auto goed verzekerd. Bereken je premie.

Laadpas van ANWB 

De gratis ANWB-laadpas geeft je toegang tot alle openbare oplaadpunten in Nederland.

ANWB Laadpalen 

Kies de laadpaal die bij jouw situatie past, voor thuis en op het werk. Vraag gratis en vrijblijvend een offerte aan.