Met een elektrische auto naar Frankrijk: dit moet je weten
Alle informatie over laden en elektrisch rijden in Frankrijk
Frankrijk is en blijft één van de populairste vakantiebestemmingen. Dus zetten naar verwachting ook steeds meer elektrische rijders koers naar Frankrijk. Dat is goed te doen, al vergt je reis enige voorbereiding. Wij helpen je op weg.
Het Franse laadnetwerk is de afgelopen jaren fors uitgebreid. Toch moet je op sommige plekken in Frankrijk je resterende actieradius goed in de gaten houden. Maak bij de planning daarom gebruik van de EV-routeplanner van de ANWB. Dan krijg je namelijk een actueel overzicht van alle laadmogelijkheden langs jouw route.
Snelladen langs de snelwegen
Het Franse laadnetwerk is de laatste jaren sterk verbeterd. Aanbieders als Ionity, Allego en Fastned realiseerden er diverse snellaadstations en blijven hun Franse laadnetwerk ook uitbreiden. Bij die stations kun je in ieder geval terecht voor een snellading.
In Frankrijk zijn laadaanbieders verplicht om aan de snelwegen alle soorten stekkers aan te bieden. Heb je dus een auto met ChaDeMo of AC43 snellaad-aansluiting, bijvoorbeeld een Nissan Leaf of Renault Zoe, dan kun je bij alle snellaadstations terecht. Ook de snellaadstations van Fastned en Ionity hebben in Frankrijk alle aansluitingen.
Laden bij Tesla
Daarnaast opende Tesla in Frankrijk een aantal Superchargers voor niet-Tesla’s. Hierdoor kun je op die plekken ook met elke andere elektrische auto met CCS-aansluiting laden. Daarvoor moet je wel eerst de Tesla-app installeren. In ons stappenplan lees je uitgebreid hoe je op deze manier kunt laden bij Tesla zonder een Tesla te bezitten.
De mogelijkheden tot snelladen zijn dus ruimer geworden in Frankrijk, maar er zijn ook een aantal trajecten waar je je resterende actieradius iets scherper in de gaten moet houden. Zo is het gebied tussen Luxemburg en Dijon bijvoorbeeld een lastig traject. De opening van de Tesla Supercharger Nancy in 2022 nabij de Route du Soleil maakt het echter weer een stuk eenvoudiger voor elektrische auto's met CCS-stekker.
Plan je route met onze EV-routeplanner
Redelijke laadinfrastructuur, maar ook een Franse ‘laadwoestijn’
Frankrijk heeft inmiddels een behoorlijke laadinfrastructuur in de bewoonde gebieden, in elke stad kan aan reguliere laadpalen worden geladen tot 22kW. Vooral elektrische auto’s die geschikt zijn voor 3-fasenladen hebben daar veel profijt van. Ook in kleinere dorpjes is vaak wel een laadpaal te vinden.
Er is echter een gebied in Frankrijk waar ook de normale laadpalen schaars zijn. Dit wordt ook wel de Franse laadwoestijn genoemd. Vooral in de Bourgogne en Auvergne blijft het aanbod achter en is er soms simpelweg geen laadpaal in de omgeving te vinden. Zeker voor eigenaren van elektrische auto's met een klein accupakket kan dit lastig zijn.
Laden en shoppen
Laden en shoppen: een ideale combinatie. Zo hebben vestigingen van LeClerc steeds vaker snelladers van Ionity, en concurrent Carréfour bouwt bij talloze winkels snelladers van Allego. Dat zijn er nu al zo’n tweeduizend (en het moeten er vijfduizend worden in 2025). Die laatste vind je via de gratis app Carréfour Recharge.
Houd de laadfiles in de gaten
In de zomer zullen met name in Noord-Frankrijk langs de Route du Soleil laadfiles ontstaan. Bijvoorbeeld het Ionity-station Metz-Hauconcourt bij hypermarché Leclerc (A31/afslag 35). Hier zijn niet veel CCS-snellaadpalen en bovendien zijn deze bereikbaar vanuit zuidelijke én noordelijke richting. Aire de Langres-Perrogney, het eerstvolgende Ionity-station in zuidelijke richting, heeft eveneens niet veel snelladers en ligt vlak ná het punt waar de snelwegen A5 uit Reims/Parijs en A31 uit Nancy/Metz samenkomen. Heb je genoeg actieradius? Rijd dan door naar Aire de Gevrey-Chambertin, 80 kilometer verderop: hier ligt een Fastned laadstation met een klein aantal CCS-stekkers, ook toegankelijk vanuit zuidelijke richting.
Welke laadpas voor Frankrijk?
Je kunt met een Nederlandse laadpas met een goede Frankrijk-dekking bij ruim 80% van de laadpalen terecht. Ook de ANWB-laadpas werkt bij een groot deel van alle Franse laadpalen. Voor sommige specifieke gebieden kan een extra laadpas noodzakelijk zijn, bijvoorbeeld in Nice, waar men met een regionale laadpas werkt. Er zijn ook netwerken die alleen de bekendste Franse KiWhi- of Freshmile-laadpassen accepteren en geen buitenlandse laadpassen toestaan, zoals de snelladers bij supermarktketen Auchan. Gelukkig komt dat steeds minder voor.
Extra laadpassen meenemen is in Frankrijk dus geen overbodige luxe. Met de passen van Freshmile, Shell Recharge, Izivia, KiWhi en Chargemap als voornaamste kandidaten.
Laadpas bestellen? Hier moet je op letten
Ook is verstandig naast de ANWB Onderweg app meerdere apps te downloaden als je met je elektrische auto op reis gaat. Bijvoorbeeld NewMotion en Plugsurfing.
Heb ik een verloopstekker nodig?
De Franse laadpalen met een typisch ‘Franse’ Type 3c aansluiting worden al jaren niet meer geplaatst en komen nog maar weinig voor. Anno 2022 zijn bijna alle publieke laadpalen in Frankrijk voorzien van minimaal één Type 2-aansluiting. Dat betekent dat je gewoon de laadkabel kunt gebruiken die je in Nederland ook altijd gebruikt.
Laden bij het vakantiehuis of op de camping zonder oplaadpunt
Je kunt een elektrische auto opladen aan het stopcontact. Dat kan in Frankrijk met dezelfde 230V-stekker als in Nederland. Het is dan ook verstandig om het laadsnoer met stopcontactstekker mee te nemen. Zo kun je altijd nog - zij het heel traag - aan het stopcontact laden als er geen laadpalen beschikbaar zijn.
Vraag vooraf altijd toestemming aan de eigenaar van de accommodatie of camping. Een elektrische auto is een grootverbruiker en het laden brengt dan ook extra elektriciteitskosten met zich mee. Daarnaast is het mogelijk dat de stopcontacten op een camping niet geschikt zijn voor de hoge vermogens die een elektrische auto van het elektriciteitsnet vraagt.
Alternatieve routes naar Franse bestemmingen
Als je de Route du Soleil wilt vermijden kun je natuurlijk ook via de Oosterburen Zuid-Frankrijk bereiken. Dit kost je gemiddeld zo’n 60 kilometer extra, maar bespaart mogelijk veel laadstress. Alternatieve routes voor onder andere de Côte d'Azur lopen via Duitsland en Zwitserland (Keulen /Basel/ Genève).
Geen paniek bij pech onderweg in Frankrijk
De kans op pech onderweg is altijd aanwezig, ook met een elektrische auto. Elke auto heeft tenslotte banden die lek kunnen raken én een 12 volt-accu die leeg kan lopen of misschien wel stuk gaat. Het zijn immers de meest voorkomende oorzaken van pech. Sluit daarom ook voor je elektrische auto de Wegenwacht Europa service af. Mocht je dan in het buitenland stil komen te staan, dan kun je contact opnemen met de ANWB Alarmcentrale en helpen wij je weer op weg.
Regionale verschillen in laadtarieven
Er zijn grote regionale verschillen in laadtarieven, maar over het algemeen is laden bij de reguliere laadpalen goedkoper dan in Nederland, zo rond de €0,30 per kWh. Snelladen is even duur als in Nederland. Het tarief ligt zo rond de € 0,70 tot € 0,80 per kWh, afhankelijk van de aanbieder waar je laadt. In sommige regio’s is ook dit volledig gratis.
Opladen tijdens het afdalen
Door het heuvelachtige Franse landschap kun je als EV rijder veel voordeel behalen. Bij het afdalen wordt immers energie herwonnen bij elektrische voertuigen. Lunch of dineer je dus bovenop een berg of heuvel en laad je daar je auto bij, dan zal daarna tijdens het afdalen de actieradius van je elektrische auto aanzienlijk verhogen.
Het landschap kan ook een risico zijn als je juist te weinig rekening houdt met het stijgen in hoogte. De oplossing voor dat probleem is eenvoudig maar doeltreffend: keer simpelweg om en je krijgt het grootste gedeelte van je kilometers weer terug, zodat je naar het dichtstbijzijnde laadpunt kunt rijden. Het is natuurlijk beter om zo’n situatie te voorkomen, al was het alleen maar omdat omkeren op een snelweg niet altijd eenvoudig is.
Milieusticker voor elektrische auto
In verschillende steden, waaronder Parijs, bestaan milieuzones. Hiervoor heb je een zogenaamde Crit'Air milieusticker nodig. Deze milieuzones kunnen bij slechte luchtomstandigheden worden uitgebreid, bijvoorbeeld met de nabij gelegen snelwegen. Ook dan heb je daar ineens de sticker nodig. De aanschaf er van is dus erg aan te raden. Voor de kosten hoef je het niet te laten. De sticker is namelijk alleen online te koop via een website van de Franse overheid en kost € 4,51 (inclusief verzending). Houdt wel rekening met een verzendtijd van circa tien dagen. Voor elektrische voertuigen is een aparte groene sticker beschikbaar.
Bekijk welke gebruikelijke praktische zaken je nog meer niet moet vergeten voor je elektrische reis door Frankrijk.
Parijs: gratis parkeren voor elektrische auto's
Elektrische auto's kunnen gratis parkeren in Parijs. Dit geldt ook voor auto's op niet-Franse kentekens. Er zijn wel een paar voorwaarden en beperkingen voor niet-Parijzenaars. Zo mag een buitenlands gekentekende auto niet langer dan zes uur achter elkaar gratis parkeren (met een parkeerschijf). Ook moet er vooraf een aanvraag worden ingediend. Dit kan voor buitenlanders alleen per brief, met daarin een kopie van het kentekenbewijs met voertuigcategorie en CO2-uitstoot. Deze stuur je naar:
Section du Stationnement sur Voie Publique (SSVP)
22, rue du Château des Rentiers
75013 Paris
Meer over de aanvraag lees je hier (in het Frans).
Maak van de reis ook een vakantie
Frankrijk is een perfect land voor de EV-rijder die van ontspannen reizen houdt. Dus een paar uurtjes rijden over de route nationales, en dan tijdens een Bourgondisch diner jezelf en de auto weer opladen aan een reguliere laadpaal in een dorpscentrum. Of bij een hotel natuurlijk.
Route Nationale: geen tol, wel snelladers!
Op de bekende en vaak fraaie route nationales kom je ook regelmatig snelladers tegen en bovendien is 80 tot 90km/h een perfecte kruissnelheid voor elektrische voertuigen. Naast het voordeel van tolvrij reizen (wat op kan lopen tot meer dan honderd euro voor een retour) reis je op deze wegen zeer zuinig en zie je bovendien nog eens wat van het binnenland en de uitgestrekte velden met zonnebloemen of lavendel.