Met een elektrische auto naar Italië: dit moet je weten

Er is door heel Italië laadinfrastructuur voor elektrische auto’s aanwezig. Het noorden van het land – tot aan Rome – is wel opvallend beter voorzien dan het zuiden. En ga je naar Sicilië, bereid het laatste deel van je reis goed voor. We helpen je op weg met de belangrijkste informatie voor je elektrische reis naar Italië.

Laadpassen in Italië

In Italië kun je met veel Nederlandse laadpassen goed terecht, zo ook met die van de ANWB. Wil je echt élk laadpunt kunnen bedienen, dan kun je een Italiaanse laadpas meenemen die op álle Italiaanse netwerken wordt geaccepteerd. Dit zijn onder meer de laadpassen van Enel-X en Duferco.

Kosten ten opzichte van Nederland

De tarieven in Italië zijn bij de reguliere laadpalen vergelijkbaar of iets hoger dan in Nederland, de snelladers zijn ongeveer even duur. De tarieven van de ANWB-laadpas zijn ook in het buitenland altijd gebaseerd op verbruik (kWh). 

Bekijk alle voordelen van de ANWB laadpas

Snelladen

Er staan zo’n kleine driehonderd snelladers in Italië. Die staan vrijwel allemaal aan of nabij de hoofd(snel)wegen. Naast Ionity en Enel/EVA+ bestaan er in Italië geen typische snellaadnetwerken. Slechts enkele snelladers hebben een vermogen groter dan 100 kW; dat zijn de twintig Ionity-stations waarvan er zestien in het noorden staan en een enkele verdwaalde ten zuiden van Florence.

Publieke laadpunten

Ook in Italië zijn er een paar honderd gratis publieke laadpunten, voornamelijk bij hotels en supermarkten of in betaalde parkeergarages. De vermogens variëren van 3.7 tot 22 kW. Vooral bij hotels zijn er vaak aanvullende voorwaarden, bijvoorbeeld dat het laadpunt alleen voor gasten beschikbaar is.

Sicilië

Wil je via snelladers naar Sicilië, dan heb je maar één keuze: snelweg E45. Dit is de enige weg naar het zuiden waar op redelijke afstanden snelladers zijn gesitueerd; meestal elke 50 kilometer, maar soms zit er ook 100 kilometer tussen. Goed plannen dus.

Tesla

De Tesla-bestuurder heeft in heel Europa de luxe van honderden superchargers en duizenden destination chargers (zoals zij de normale laadpalen noemen) waardoor Tesla-rijders vaak geen tot weinig oog hebben voor de generieke laadinfrastructuur in Europa, mede doordat de Tesla zelf bij voorkeur navigeert naar die laadstations.

Wat je verder moet weten

Langs de grote tolwegen zijn enkele laadpleinen aangelegd, zoals dat bij het Plessi Museum aan de A22 vlak na de Brennerpas. Hier vind je naast de Tesla-superchargers ook meerdere snelladers met alle soorten aansluitingen voor alle soorten elektrische auto’s. Naast dat het een mooie service is in de bergen, zijn deze laadpunten ook helemaal gratis te gebruiken. Alle reguliere AC-laadpalen in Italië zijn voorzien van een 22 kW stopcontact zoals we die ook in Nederland kennen.

Wellicht overbodig, maar ook voor je elektrische reis naar Italië moet je niet de gebruikelijke praktische zaken vergeten, zoals millieustickers en verschillende verplichte uitrusting.

Plan je elektrische reis met onze routeplanner