Met een elektrische auto naar Italië: dit moet je weten

Alle informatie over laden en elektrisch rijden in Italië

Er is door heel Italië laadinfrastructuur voor elektrische auto’s aanwezig. Het noorden van het land – tot aan Rome – is wel opvallend beter voorzien dan het zuiden. En ga je naar Sicilië, bereid het laatste deel van je reis goed voor. We helpen je op weg met de belangrijkste informatie voor je elektrische reis naar Italië.

Laadpassen in Italië

In Italië kun je met veel Nederlandse laadpassen goed terecht, zo ook met die van de ANWB. Wil je echt élk laadpunt kunnen benutten, dan kun je een Italiaanse laadpas meenemen die op álle Italiaanse netwerken wordt geaccepteerd. Dit zijn onder meer de laadpassen van Enel-X en Nextcharge.

Kosten ten opzichte van Nederland

De tarieven in Italië zijn bij de reguliere laadpalen vergelijkbaar of iets hoger dan in Nederland, de snelladers zijn ongeveer even duur. De tarieven van de ANWB-laadpas zijn bij de reguliere laadpalen ook in het buitenland altijd gebaseerd op verbruik (kWh). 

Bekijk alle voordelen van de ANWB laadpas

Snelladen en hyperchargen

Er staan zo’n kleine driehonderd snelladers in Italië. Die staan vrijwel allemaal aan of nabij de hoofd(snel)wegen. Naast Ionity, Enel en EVA+ bestaan er in Italië geen typische snellaadnetwerken. Daar komt verbetering in, want laadexploitant Allego heeft aangekondigd dat het vanaf eind 2022 diverse ‘hyperchargers’ bij 11 stations van Tamoil gaat openen. Die laadstations kunnen je auto met een maximale laadsnelheid van 300 kW opladen. Op die plekken kun je dan ook laden met de ANWB-laadpas.

Helaas heb je dit jaar nog weinig aan de hyperchargers van Allego. De meeste zullen pas in 2023 operationeel zijn. Vooralsnog kan slechts drie procent van de huidige snelladers in Italië sneller laden dan 50 kW. Dat zijn de twintig Ionity-stations, waarvan er zestien in het noorden staan en vier stuks onder Rome.

Naast deze Ionity-stations is er momenteel nagenoeg geen aanbod van hyperchargers in Italie, wat betekent dat je altijd op de 50kW-snellaadpunten bent aangewezen. Heb je een elektrische auto die met 150 kW of sneller kan laden, zoals een Tesla Model 3, Hyundai Ioniq 5, Polestar 2 of Kia EV6, dan is dat iets om rekening mee te houden. Bij de 50kW-snelladers sta je in plaats van 20 minuten namelijk al snel een uur te wachten voordat je batterij weer vol is. Gelukkig zijn er rondom de meeste 50kW-snelladers van Enel vaak wel wat voorzieningen zoals restaurants, toiletten en supermarkten.

Publieke laadpunten

95% van alle publieke laadpunten zijn van het ENEL-netwerk. Dit is de grootste nationale energieleverancier van Italië. Als je met de elektrische auto door Italië reist, lijkt het soms ook de enige leverancier. Toch zijn er wel enkele andere aanbieders die publieke laadpunten exploiteren, zoals BeCharge, NextCharge, Duferco en Alperia.

Het komt weleens voor dat ENEL geen algemene Europese laadpassen accepteert. Zorg er daarom voor dat je altijd een ENEL-X-laadpas bij je hebt. Of minimaal hun app, genaamd ‘Juicepass’, hebt gedownload op je telefoon. Daarmee kun je alle laadpunten activeren. De betaling verloopt vervolgens via Paypal of een debit- of creditcard.

Tip: Je kunt een Paypal-rekening aan een Nederlands IBAN-bankrekeningnummer koppelen zodat Paypal de bedragen van je bankrekening kan incasseren. Deze koppeling is vooral handig als je geen creditcard bezit en je kunt het voorafgaand aan je reis al in orde maken.

Sicilië

Wil je via snelladers naar Sicilië, dan heb je maar één keuze: snelweg E45. Dit is de enige weg naar het zuiden waar op redelijke afstanden snelladers zijn gesitueerd. Meestal staan ze er om de 50 kilometer, maar soms zit er ook 100 kilometer tussen twee laadpunten. Plan je reis dus goed, vooral als je een auto met een kleine accu hebt. Daarvoor kun je bijvoorbeeld de EV-routeplanner van de ANWB gebruiken.

Tesla

Dankzij de luxe van honderden superchargers en duizenden ‘destination chargers’, zoals de reguliere Tesla laadpalen worden genoemd, hebben Tesla-rijders het in het buitenland wat gemakkelijker dan elektrische rijders die geen Tesla hebben. Dat komt ook doordat Tesla’s zelf bij voorkeur navigeren naar de Tesla-laadstations. Op doorreis is dat comfortabel. Eenmaal op de bestemming aangekomen, kunnen ook de Tesla-rijders bij de publieke ENEL-laadstations terecht. De informatie in dit artikel kan dus ook relevant zijn voor eigenaren van een Tesla.

Wat je verder moet weten

Langs de grote tolwegen zijn enkele laadpleinen aangelegd, zoals dat bij het Plessi Museum aan de A22 vlak na de Brennerpas. Hier vind je naast de Tesla-superchargers ook meerdere snelladers met alle soorten aansluitingen voor alle soorten elektrische auto’s. Naast dat het een mooie service is in de bergen, zijn deze laadpunten ook helemaal gratis te gebruiken.

Wellicht overbodig, maar ook voor je elektrische reis naar Italië moet je niet de gebruikelijke praktische zaken vergeten, zoals milieustickers voor specifieke steden en verschillende verplichte uitrusting.

Plan je elektrische reis met onze routeplanner