Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Met hybride of semi-elektrische auto naar wintersport

Tips en trucs bij bevroren PHEV en halve EV's

We vergelijken het brandstofverbruik van een stekkerhybride Ford Kuga met die van een semi-elektrische auto, de Nissan Qashqai e-Power. Dat doen we op weg naar de wintersport. We vertellen je meteen slimme trucs voor als je auto is bevroren en leggen uit hoe je een sneeuwketting omlegt. Bekijk video:

Ga je naar de wintersport dan zul je in normaal gesproken honderden kilometers afleggen op weg naar de sneeuw. Doe je dat met een stekkerhybride dan kun je die onderweg opladen. De verleiding is echter groot dat niet te doen, om zo tijd te winnen. Want je kunt met vrijwel geen enkele PHEV snelladen. Maar wat doet dat met je brandstofverbruik? Toch maar laden en veel tijdverlies accepteren? Of is het verschil zodanig dat je beter die tijdwinst kunt pakken?

Hybride of (semi-)elekrtrisch

We nemen de proef op de som en vergelijken de Ford Kuga PHEV met de Nissan Qashqai e-Power. Die laatste is in zekere zin semi-elektrisch want hij wordt aangedreven door een elektromotor. Maar de stroom die daarvoor nodig is, maakt de auto zelf met een kleine benzinemotor; een 1,5 liter driecilinder turbomotor. Helemaal nieuw is deze opzet trouwens niet, de Chevrolet Volt en Opel Ampéra hadden jaren geleden eenzelfde soort constructie.

Pluspunt: je zit nooit zonder stroom, hoeft nooit een laadpaal te zoeken en hebt dus geen gedoe met laadpassen en vieze kabels. Maar hij rijdt dus permanent óók op benzine. Wat is het verbruik van deze Japanner en wat is het nut van deze ingewikkelde techniek? Is hij bijvoorbeeld zuiniger dan de Ford Kuga PHEV met een lege batterij (van 14,4 kWh) die onderweg alleen maar een beetje door de fikse 2,5 liter viercilinder motor wordt bijgeladen?

Toch maar opladen?

Eerst nog even dit: Is de Nissan Qashqai e-Power nou een hybride of een EV? Het antwoord is heel simpel. Je betaalt de volle mep wegenbelasting dus het is geen EV. Het is net als de Ford Kuga PHEV een hybride. Voor een goed brandstofverbruik-vergelijk hebben we meerdere metingen uitgevoerd. Zolang je trouw ‘stekkert’ kun je met de Ford spectaculaire scores halen. Vooral als je vaak stukken rijdt die korter zijn dan 50 km. Dan kun je louter elektrisch rijden en verbrand je geen druppel brandstof. Wij kwamen onder die omstandigheden tot 1 op 41,7 (!). Ga je langere stukken rijden en laden dan scoorden we gemiddeld een fraaie 1 op 20,4. Maar als we expres niet hadden geladen en alleen op benzine reden kwam het brandstofverbruik uit op 1 op 13,1. Dat is een flinke reality check dus. Toch maar laden als en zodra het kan, is de conclusie. 

Temeer daar de Nissan Qashqai e-Power, waarvan de benzinemotor vrijwel permanent draait om stroom op te wekken (je kunt als je het écht wilt anderhalve kilometer louter elektrisch afleggen), zuiniger is dan een ‘ongeladen’ Kuga PHEV. De Nissan scoorde een gemiddeld brandstofverbruik van 1 op 14,6. Redelijk netjes maar zeker niet spectaculair. Ook hier hebben we diverse metingen gedaan. Nissan beweert namelijk dat de e-Power gemiddeld 1 op 21 zou halen met een actieradius van 1.000 kilometer. Wij kwamen bij een zeer rustige rijstijl op z´n best tot 1 op 16,7. Maar we hebben bij stevig doorrijden ook 1 op 12,9 gescoord. In het geval van de deze e-Power kun je maar het beste de e-Pedal modus altijd aan hebben (de auto zet dan een maximum aan remenergie om in stroom) en niet keihard optrekken. Dat laatste vreet echt stroom. En nog even ter verdediging van de Nissan Qashqai e-Power. Bij de Ford Kuga PHEV moet je voor een totaalbeeld nog wel de kosten van stroom mee tellen. Dat is de bij de Nissan niet het geval omdat hij die zelf opwekt.

Winter issues

Eenmaal op de wintersportbestemming aangekomen kennen deze twee auto’s natuurlijk dezelfde ‘winter-issues’ als elke andere auto in de kou. Bij sneeuwkettingen-plicht zul je op je knieën in de sneeuw moeten ploeteren met die vervelende kettingen. In de video hierboven leggen we uit hoe je de stress kunt verkleinen. Hou er rekening mee dat lang niet elke sneeuwketting hetzelfde werkt. Verder zie je hoe je het beste ijs van de ramen kunt halen – gebruik geen heet water! - en wat je kunt doen tegen bevroren sloten. Wil je nog meer weten, kijk dan op www.anwb.nl/wintersport.

Geheel elektrisch

Ga je met een geheel elektrisch aangedreven auto op naar de sneeuw, houd er dan rekening mee dat de actieradius door de kou een stuk kleiner zal zijn. En wat het ontdooien betreft: daar ben je als EV-rijder flink in het voordeel. EV’s hebben bijna altijd een handige app waarbij je de auto vanuit je leunstoel alvast kan opwarmen. Tip: doe dat wel als de auto aan de laadpaal hangt. Dan gebruikt hij namelijk niet de stroom uit je batterijen maar rechtstreeks uit de paal. Scheelt weer in de actieradius.

Rijimpressie van de Nissan Qashqai e-Power

Rijtest van de Ford Kuga PHEV

Speciaal voor jou geselecteerd

Vanaf249,-p.m.
Private lease van ANWB 

Het meest complete Private Lease pakket. Nu als aanbieding de nieuwe Kia Picanto.

Je auto verzekeren 

Met een ANWB Autoverzekering ben je altijd verzekerd van de beste hulp bij een botsing of andere autoschade. Zo kun jij zonder zorgen de weg op.

Huur je auto bij de ANWB 

Huur een auto bij de ANWB in binnen- en buitenland. Tegen aantrekkelijke all-in tarieven. Goed verzekerd en zonder eigen risico!

Nu10%korting
De beste pechhulp, altijd dichtbij 

We doen er alles aan je zo snel mogelijk in eigen auto weer op weg te helpen.