Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Met een elektrische auto naar België: dit moet je weten

Alle informatie over laden en elektrisch rijden in België

Wie met een elektrische auto naar onze zuiderburen rijdt, moet met een aantal zaken rekening houden. Laadpalen in België zijn vooralsnog niet eerlijk verdeeld.

Laadpalen in Begië

Verschillen in Vlaanderen en Wallonië

Dwars door België loopt een grens. Niet alleen spreken ze er een andere taal, ook het aantal laadpunten is in Wallonië van een heel ander, lager niveau dan in Vlaanderen. Het Waalse deel van België is nog niet zo ingesteld op elektrisch rijden. Onze kaart met laadpunten laat dan ook duidelijk de grens tussen Vlaanderen en Wallonië zien.

Welke laadpas voor België?

In Vlaanderen worden alle Nederlandse laadpassen geaccepteerd. Op de bekende laadpunten, zoals die van Bluecorner en Allego, kun je dus prima terecht met de ANWB laadpas.

In Wallonië is het lastiger. Niet alleen omdat er maar weinig laadpunten zijn, maar ook omdat de roaming tegenvalt. Dat wil zeggen dat veel laadpunten geen universele laadpassen accepteren. Voor de laadpunten van Ores 4411 heb je bijvoorbeeld een speciale app nodig, de laadpunten van Ze-Mo zijn in te bedienen met een laadpas van Plugsurfing of Shell Recharge. In de praktijk zijn de hotels en supermarkten in Wallonië qua laadmogelijkheden dus beter voorzien dan de publieke ruimte.

Snellaadpunten Vlaanderen

In Vlaanderen zijn de doorgaande routes, zoals de E25 en de E19 naar Parijs, prima voorzien van snelladers. Snellaadstations van partijen zoals Allego, Fastned, Ionity en Luminus zijn prima te vinden rondom en tussen de grote Vlaamse steden.

Voor de exacte locatie van de snelladers kun je natuurlijk een app van je favoriete netwerk zoals Fastned of Ionity gebruiken, de app van de ANWB laat uiteraard ook alle snelladers zien. Wie langer aan de snellader moet staan en ondertussen wat vertier wil hebben, kan terecht bij snelladers aan uitvalswegen of stadsranden waar grote winkels of winkelcentra zijn te vinden.

De grootste publieke aanbieders van laadpunten in België zijn Allego en Bluecorner. Vooral in Vlaanderen vind je veel van deze laadpalen, want daar staat namelijk 97 procent van hun aanbod.

Snellaadpunten Wallonië

In Wallonië is het aanbod snelladers helaas beperkt, waardoor snelladen nabij Maastricht of in Vlaanderen een logische keuze is. Zeker als je op doorreis bent naar Luxemburg of Frankrijk, waar de snellaadinfrastructuur met name in het noorden nog dun gezaaid is. Gelukkig is er tussen Maastricht en Luxemburg dit jaar een nieuw Fastned station geopend, genaamd 'Viersalm Baraque de Fraiture' waar 8 snelladers zijn te vinden. Een veilige haven voor als je in Wallonië op zoek bent naar wat extra kilometers, onderaan afrit 50 van de A26/E25 tussen Luik en Bastenaken.

Ben je op doorreis zorg er dan voor dat je hier zo'n 200 km bijlaadt, de volgende grote snellaadstations onderweg naar het zuiden vind je vooral in de buurt van Metz (174km verderop).

Hyperchargen op doorgaande routes

Als je via Brussel naar Parijs rijdt dan is er goed nieuws te melden, op dit traject zijn veel snelladers bijgekomen. Hoewel het aantal snellaadstations nog altijd niet overhoudt is er vooral in 2023 veel veranderd. Stations van onder andere TotalEnergies, Fastned, Engie en Ionity zijn geopend langs de hoofdwegen en daarmee worden de laatste stukken laadwoestijn uitgefaseerd. Tussen Gent en het Frans Arras zijn volop snellaadstations waarmee de volgende snellaadstations op de route nabij St. Denis (voorstad Parijs) bereikbaar worden. Je kunt deze stations raadplegen in de app in de ANWB Onderweg app. Nog beter is het om je route voorafgaand aan je reis voor te bereiden via de ANWB EV-routeplanner.

Laden bij Tesla langs de Autoroute du Soleil

Reis je via de bekende Autoroute du Soleil, dan heb je inmiddels voldoende keuzemogelijkheid tussen snellaadstations op bereisbare afstanden. Goed, nog altijd minder dan de hoofdroutes van bijvoorbeeld Duitsland, maar ruim voldoende om Frankrijk zonder stress te bereiken, ook met een beperktere actieradius van 150km.

Speel je het liefst op safe dan kan het interessant zijn om ook de geopende Tesla Superchargers in je route op te nemen. Bijvoorbeeld bij vd Valk in Arlon vlak voor de Luxemburgse grens , waar op een steenworp afstand van de Autoroute du Soleil 30 Tesla Superchargers bij elkaar te vinden zijn. Op de Tesla laadlocatiekaart kun je deze Superchargers vinden. Superchargers bij elkaar te vinden zijn. Op de Tesla laadlocatiekaart kun je de Superchargers vinden.

Heb je geen Tesla? Dat is geen probleem, want een deel van de superchargers in België is opengesteld voor alle elektrische voertuigen met CCS snellaad-aansluiting. Je moet alleen wel de Tesla-app op je telefoon geïnstalleerd hebben om ze in te kunnen schakelen. In ons stappenplan voor het laden bij Tesla lees je hoe dat in zijn werk gaat.

Laden aan de kust en bij hotels

Aan de Belgische kust zijn bij vrijwel elk strand laadpunten te vinden en ook hotels bieden vaak laadpunten aan. Bijvoorbeeld een Tesla ‘Destination Charger’. Veelal hebben die twee laadpunten: eentje voor Tesla’s, eentje voor andere elektrische voertuigen. Soms zijn deze gratis te gebruiken, soms wordt er door het hotel gevraagd om ter plekke iets te consumeren. In weer andere gevallen zijn ze echt alleen bedoeld voor gasten. Je vindt deze Tesla Destination Chargers op deze overzichtskaart. Hier staat per laadpunt ook vermeld of er aanvullende voorwaarden gelden. Je kunt geen laadpas gebruiken bij deze laadpunten.

Veel hotels hebben Type 2-laadpunten, maar geven dit niet altijd duidelijk aan. Het is daarom handig om dat na te vragen bij de boeking. Boek je online, via bijvoorbeeld Booking.com, dan wordt mogelijk al aangegeven welke type laadpunt er bij jouw hotel is en of het gaat om een eigen (gratis) laadpunt of om een publieke laadpaal. Houd er rekening mee dat deze informatie niet altijd accuraat is en je bij sommige hotels de laadplek moet reserveren. Het kan voorkomen dat je naar een parkeerplek met een stopcontact wordt geleid. Dan duurt het dus veel langer voordat je weer op weg kunt met een volle accu.

Laadtarieven in België

Heb je geen laadpas met een vast tarief, zoals die van de ANWB, dan moet je rekening houden met prijzen die zo’n 15 tot 20 procent hoger liggen dan in Nederland. Ook wordt er nog regelmatig met starttarieven gewerkt. De Belgische snellaadtarieven zijn ongeveer gelijk aan die van Nederland.

Laden aan het stopcontact

Je kunt een elektrische auto opladen aan het stopcontact. Dat kan in België met dezelfde stekker als in Nederland. Het is dan ook verstandig om het laadsnoer met stopcontactstekker mee te nemen. Zo kun je altijd nog – zij het heel traag – aan het stopcontact laden wanneer er geen laadpalen beschikbaar zijn.

Vraag vooraf altijd toestemming aan de eigenaar van de accommodatie of camping. Een elektrische auto is een grootverbruiker en het is mogelijk dat de stopcontacten op een camping niet geschikt zijn voor de hoge vermogens die een elektrische auto vraagt – of dat de kosten simpelweg te hoog zijn.

Soms weigert de auto te laden

Daarbij komt het in België voor dat je je auto niet kunt opladen via de gewone stekker. Dit heeft te maken met het afwijkende aardingssysteem in België. De veiligheidscheck van je auto ziet dit als een onveilige aarding en weigert dan aan de slag te gaan. In Wallonië lukt laden via een gewoon stopcontact daarom bij slechts 45 procent van de camping- of vakantiehuisjes, in Vlaanderen slaagt het laden bij circa 75 procent van de stopcontacten.

Pechhulp voor je elektrische auto 

Ga ook met je elektrische auto goed voorbereid de weg op.

Je elektrische auto verzekeren 

Met de autoverzekering van de ANWB is ook je elektrische auto goed verzekerd. Bereken je premie.

Laadpas van ANWB 

De gratis ANWB-laadpas geeft je toegang tot alle openbare oplaadpunten in Nederland.

ANWB Laadpalen 

Kies de laadpaal die bij jouw situatie past, voor thuis en op het werk. Vraag gratis en vrijblijvend een offerte aan.