Met een elektrische auto naar België: dit moet je weten
Alle informatie over laden en elektrisch rijden in België
Wie met een elektrische auto naar onze zuiderburen rijdt, moet met een aantal zaken rekening houden. Laadpalen in België zijn vooralsnog namelijk nog niet zo eerlijk verdeeld.
De Waalse grens
Dwars door België loopt een grens. Niet alleen spreken ze er een andere taal, ook het aantal laadpunten is in Wallonië van een heel ander, lager niveau dan in Vlaanderen. Het Waalse deel van België is nog niet zo ingesteld op elektrisch rijden als Vlaanderen.
Vlaanderen
Het Vlaamse deel van België lijkt veel op Nederland, overal worden laadpalen geplaatst, op straat, bij bedrijven, maar ook in parkeergarages en nabij publieke voorzieningen. Er staan ook veel snellaadstations in dit deel van België.
Wallonië
In Wallonië ligt dit heel anders. Er zijn gebieden waar in een cirkel van 25 kilometer geen laadpaal te vinden is, of in binnen 50 kilometer geen snellaadstation. Vooral op het gebied van snelladen laat Wallonië het afweten en hebben zij de twijfelachtige titel Laadwoestijn overgenomen van Frankrijk.
Op doorreis via West- of midden België
Ben je op doorreis naar Frankrijk, Spanje of Portugal en reis je over Antwerpen, Gent en Kortrijk, dan kom je niet door Wallonië. Onderweg naar de Franse grens kom je langs vele snellaadstations van alle grote aanbieders, met Fastned als meest voorkomende.
Reis je over Brussel naar het zuiden, dan wordt het na Brussel wat lastiger. Hier staan duidelijk minder snellaadstations. Op de grens van het Vlaamse gewest heeft Fastned meerdere stations geplaatst, zoals in ‘Halle’ ten zuidwesten van Brussel maar ook ‘Walshoutem Noord’ tussen Leuven en Luik. Daar kun je dus nog snel even je accu vullen voor je de Waalse laadwoestijn trotseert.
Op doorreis richting de Autoroute du Soleil
Misschien wel de populairste vakantieroute door België is via de E25 over Luik naar Luxemburg. Je rijdt dan via Metz, Nancy en Dijon naar de Route du Soleil. Opvallend is dat dit stuk maar matig voorzien is van snellaadstations. Tussen Luik en Aarlen (Liège en Arlon) is Fastned ‘Vielsalm Baraque de Fraiture’ het enige grote snellaadstation. Door de weinige opties in de omgeving en de acht laadplekken kan het hier in vakantietijd wel druk worden.
Bij Arlon vind je weer verschillende snellaadstations, waaronder een groot laadplein van Tesla. Ga je op een populaire reisdag richting het zuiden, dan zou ons advies zijn om in Nederland of Vlaanderen te snelladen. Zo kun je het stuk tussen Liège en Arlon makkelijk overbruggen.
Welke laadpassen heb je nodig in België?
In Vlaanderen worden alle Nederlandse laadpassen geaccepteerd. Op de bekende laadpunten, zoals die van Bluecorner en Allego, kun je dus gewoon terecht met de ANWB laadpas. Dit geldt ook voor de grotere stations in Wallonië zoals het hierboven genoemde Fastned station. Aan publieke palen in het Franstalige deel van België kun je soms maar met een beperkt aantal passen je laadsessie starten. Ga je veel publiek laden in Wallonië, neem dan een andere laadpas als back-up mee voor een zo groot mogelijke lokale dekking
Laden aan het stopcontact
Je kunt een elektrische auto opladen aan het stopcontact. Dat kan in België met dezelfde stekker als in Nederland. Je kan voor de zekerheid dan ook je 230V-laadsnoer meenemen. Vraag wel altijd toestemming aan de eigenaar van de accommodatie of camping als je daar wil laden aan het stopcontact. Het kan ook voorkomen dat het in België niet lukt om te laden aan het stopcontact door een ander aardingssysteem, in Wallonië is de kans daarop het grootst.
Wat kost het laden in België?
Daar kunnen we kort over zijn: de laadtarieven in België zijn ongeveer hetzelfde als die in Nederland. Het prijsvoordeel dat je als tankende automobilist hebt bij onze Zuiderburen is er dus niet voor de elektrische rijder.
Deel deze pagina