Met een elektrische auto naar België: dit moet je weten

Alle informatie over laden en elektrisch rijden in België

We gaan graag op vakantie in België. Een weekendje weg, een vakantie in de Ardennen of aan de kust of een avondje genieten van de Bourgondische keuken. Wie met een elektrische auto naar onze Zuiderburen rijdt, moet met een aantal zaken rekening houden.

Laadpalen in Vlaanderen en Wallonië

Dwars door België loopt een grens. Niet alleen spreken ze er een andere taal, ook het aantal laadpunten is in Wallonië van een heel ander -lees: lager- niveau dan in Vlaanderen. Het Waalse deel van België is nog niet zo ingesteld op elektrisch rijden. Ter vergelijking: in heel België staan op dit moment zo’n 7.000 publieke laadpalen, waarvan slechts 200 in Wallonië. Onze kaart met laadpunten laat dan ook duidelijk de grens tussen Vlaanderen en Wallonië zien.

Overigens laat die kaart veel meer laadpunten zien dan de genoemde 7.000. Maar van de in totaal circa 20.000 (peiling medio 2021) palen zijn er 13.000 te vinden op bedrijfsterreinen of bij particulieren. Daarom zijn deze zogeheten semi-publieke laadpunten niet 100% publiekelijk toegankelijk.

Publieke laadpunten

De grootste publieke aanbieders van laadpunten in België zijn Allego en Bluecorner. Vooral in Vlaanderen vind je veel van deze laadpalen, want daar staat namelijk 97 procent van hun aanbod. Dat Wallonië achterligt als het gaat om het aantal laadpalen, heeft onder andere te maken met een verouderd energienetwerk in die regio. Eén van de aanbieders in Wallonië is Ze-Mo, met enkele publieke laadpunten in de provincies Namen en Luik. Met name in de provincie Luxemburg, het zuidoosten van België, is er amper aanbod aan laadpunten, enkele supermarkten en hotels uitgezonderd.

Snel laden, snel weg

In Vlaanderen zijn de doorgaande routes, zoals de E25 en de E19 naar Parijs, prima voorzien van snelladers. Lidl biedt gratis snelladen aan, maar ook betaalde snelladers van partijen zoals Allego, Fastned, Ionity en Luminus zijn prima te vinden rondom en tussen de grote Vlaamse steden. Voor de exacte locatie van die snelladers kun je onder meer de ANWB Onderweg-app raadplegen. Wie langer aan de snellader moet staan en ondertussen wat vertier wil hebben, kan terecht bij snelladers aan uitvalswegen of stadsranden waar grote winkels of winkelcentra zijn te vinden.

In Wallonië is het aanbod snelladers helaas beperkter, waardoor snelladen nabij Maastricht of in Vlaanderen een logische keuze is. Zeker als je op doorreis bent naar Luxemburg of Frankrijk, waar de snellaadinfrastructuur met name in het noorden nog dun gezaaid is. Een 50kW-snellader van Allego aan de E25 bij Manhay is een positieve uitzondering, maar deze heeft slechts één CCS aansluiting. De kans is dus behoorlijk groot dat deze niet vrij is wanneer jij hem nodig hebt.

Hyperchargen op doorgaande routes

Ben je op doorreis naar Frankrijk via de E42, dan is de beste tip die we kunnen geven om vlak voor de Franse grens bij Ionity Doornik nog een lange stop te maken. Dit voorkomt problemen met je actieradius in de Franse laadwoestijn, waar het vinden van een snellader lang niet altijd even gemakkelijk is. Heb je een elektrische auto met een maximale laadsnelheid van 150 kW of hoger en zoek je hyperchargers, dan vind je die van de bekende aanbieders zoals Fastned en Allego in Vlaanderen. Beide hebben géén hyperchargers in Wallonië.

Is de nood hoog en moet je tóch bijladen in Wallonië, dan ben je aangewezen op enkele Ionity-stations. Gelukkig staan er een paar hyperchargers die je vlak voor de Franse grens nog snel een volle lading kunnen meegeven om een behoorlijk stuk Frankrijk in te komen, zoals Ionity Tournai.

Reis je via Brussel rechtstreeks naar Parijs? Neem dan Ionity ‘Le Roeulx - Thieu South E42/A7’. Als je via Brussel naar Luxemburg rijdt, is ook Ionity ‘Wellin’ een optie. Je kunt deze stations raadplegen in de app van Ionity of in de ANWB Onderweg-app. Nog beter is het om je route voorafgaand aan je reis voor te bereiden via de ANWB EV-routeplanner.

Laden bij Tesla langs de Autoroute du Soleil

Reis je via de bekende Autoroute du Soleil, dan is het aanbod hyperchargers zeer beperkt. Rondom Luik zijn twee Ionity-stations, maar die liggen beide wel een kilometer of tien van de E25 vandaan. De Franse laadwoestijn begint in België dus al wat vorm te krijgen; de volgende hyperchargers staan pas 230 kilometer verderop bij Metz in Frankrijk. Ook in Luxemburg (link) is het aanbod nihil.

Metz heeft hierdoor de enige hyperchargers in de wijde omgeving. Het is er dan ook vaak druk. Daarom is het -mits je actieradius dat toelaat- aan te raden nog een klein stukje door te rijden naar de recent geopende Tesla Supercharger “Laxou” bij Nancy, waar op een steenworp afstand van de Autoroute du Soleil maar liefst 28 Tesla Superchargers bij elkaar te vinden zijn. Op de Tesla laadlocatiekaart kun je de Superchargers vinden.

Heb je geen Tesla? Dat is geen probleem, want een deel van de superchargers in België is opengesteld voor alle elektrische voertuigen met CCS snellaad-aansluiting. Je moet alleen wel de Tesla-app op je telefoon geïnstalleerd hebben om ze in te kunnen schakelen. In ons stappenplan voor het laden bij Tesla lees je hoe dat in zijn werk gaat.

Laden aan de kust en bij hotels

Aan de Belgische kust zijn bij vrijwel elk strand laadpunten te vinden en ook hotels bieden vaak laadpunten aan. Zo’n 150 hotels hebben bijvoorbeeld een Tesla ‘Destination Charger’. Veelal hebben die twee laadpunten: eentje voor Tesla’s, eentje voor andere elektrische voertuigen. Soms zijn deze gratis te gebruiken, soms wordt er door het hotel gevraagd om ter plekke iets te consumeren. In weer andere gevallen zijn ze echt alleen bedoeld voor gasten. Je vindt deze Tesla Destination Chargers op deze wereldwijde overzichtskaart. Hier staat per laadpunt ook vermeld of er aanvullende voorwaarden gelden. Je kunt geen laadpas gebruiken bij deze laadpunten.

Veel hotels hebben Type 2-laadpunten, maar geven dit niet altijd duidelijk aan. Het is daarom handig om dat na te vragen bij de boeking. Boek je online, via bijvoorbeeld Booking.com, dan wordt mogelijk al aangegeven welke type laadpunt er bij jouw hotel is en of het gaat om een eigen (gratis) laadpunt of om een publieke laadpaal. Houd er rekening mee dat deze informatie niet altijd accuraat is en je bij sommige hotels de laadplek moet reserveren. Het kan voorkomen dat je naar een parkeerplek met een stopcontact wordt geleid. Dan duurt het dus veel langer voordat je weer op weg kunt met een volle accu.

Welke laadpas voor België?

In Vlaanderen worden alle Nederlandse laadpassen geaccepteerd. Op de bekende laadpunten, zoals die van Bluecorner en Allego, kun je dus prima terecht met de ANWB laadpas.

In Wallonië is het lastiger. Niet alleen omdat er maar weinig laadpunten zijn, maar ook omdat de roaming tegenvalt. Dat wil zeggen dat veel laadpunten geen universele laadpassen accepteren. Voor de laadpunten van Ores 4411 heb je bijvoorbeeld een speciale app nodig, de laadpunten van Ze-Mo zijn in te bedienen met een laadpas van Plugsurfing of Shell Recharge. In de praktijk zijn de hotels en supermarkten in Wallonië qua laadmogelijkheden dus beter voorzien dan de publieke ruimte.

Laadpas bestellen? Hier moet je op letten

Laadtarieven in België

Heb je geen laadpas met een vast tarief, zoals die van de ANWB, dan moet je rekening houden met prijzen die zo’n 15 tot 20 procent hoger liggen dan in Nederland. Ook wordt er nog regelmatig met starttarieven gewerkt. De Belgische snellaadtarieven zijn ongeveer gelijk aan die van Nederland.

Laden aan het stopcontact

Je kunt een elektrische auto opladen aan het stopcontact. Dat kan in België met dezelfde stekker als in Nederland. Het is dan ook verstandig om het laadsnoer met stopcontactstekker mee te nemen. Zo kun je altijd nog – zij het heel traag – aan het stopcontact laden wanneer er geen laadpalen beschikbaar zijn. Echter: vraag vooraf altijd toestemming aan de eigenaar van de accommodatie of camping. Een elektrische auto is een grootverbruiker en het is mogelijk dat de stopcontacten op een camping niet geschikt zijn voor de hoge vermogens die een elektrische auto vraagt – of dat de kosten simpelweg te hoog zijn.

Daarbij komt het in België voor dat je je auto niet kunt opladen via de gewone stekker. Dit heeft te maken met het afwijkende aardingssysteem in België. De veiligheidscheck van je auto ziet dit als een onveilige aarding en weigert dan aan de slag te gaan. In Wallonië lukt laden via een gewoon stopcontact daarom bij slechts 45 procent van de camping- of vakantiehuisjes, in Vlaanderen slaagt het laden bij circa 75 procent van de stopcontacten.

Plan je elektrische reis met onze routeplanner