Met een elektrische auto naar Spanje: dit moet je weten

Alle informatie over laden en elektrisch rijden in Spanje

Historische steden zoals Barcelona en Valencia bezoeken, een culinaire reis door Baskenland maken, of flinke stukken wandelen in Andalusië: Spanje is een populaire vakantiebestemming. Ga je met de elektrische auto naar de Spaanse zon, dan zijn er een aantal zaken waar je op moet letten.

Dichtheid van het laadnetwerk

Zodra je met je elektrische auto de laadwoestijn van Frankrijk hebt getrotseerd en de Pyreneeën bent overgestoken, bereik je het Spaanse grondgebied. Verwacht overigens niet dat het vinden van een laadpunt daar ineens heel gemakkelijk is. Hoewel grote energiebedrijven hebben aangekondigd dat ze de komende jaren duizenden laadpalen gaan plaatsen, beschikt Spanje momenteel over ‘slechts’ tienduizend laadpunten, verdeeld over circa drieduizend locaties. Voor de grotere stroombehoefte onderweg zijn er ongeveer 500 snelladers met een laadsnelheid van 50 kW of meer. Je kunt echter niet overal terecht: ongeveer 30 procent van alle laadpalen is als publiek laadpunt ingericht.

Beste dekking aan de kust

Het netwerk van reguliere laadpunten is geconcentreerd langs de kustlijnen, zowel aan de oostkust als langs de noord- en westkust tot aan Portugal. De oostkust heeft de meeste laadpunten. Van Barcelona tot aan Cartagena is het laadnetwerk zelfs relatief goed te noemen. Na Cartagena wordt de spoeling snel dunner. In het binnenland staan de laadpunten voornamelijk in en om de hoofdstad Madrid.

Langs de rest van de grotere doorgaande hoofdwegen is Spanje via 50kW-snelladers redelijk goed begaanbaar. Met nadruk op redelijk, want houd er rekening mee dat er stukken bij zitten van 150-180 kilometer zonder oplaadmogelijkheden. Dat is bij voorbeeld het geval op het traject tussen Zaragoza en Madrid. Bovendien hebben veel van die snelladers maar één laadkabel. Dat brengt enig risico met zich mee, want je zal maar net zien dat iemand anders zijn auto staat te laden of dat de lader defect is. Het is daarom raadzaam om altijd een flinke accureserve achter de hand te houden in Spanje.

Snellaadstations in aanbouw

Wil je sneller laden dan 50 kW, dan zijn je mogelijkheden in Spanje relatief beperkt. Tesla-rijders kunnen terecht bij de Tesla Superchargers, maar voor berijders van andere EV’s blijven alleen de laadstations van aanbieder Ionity over. Andere aanbieders, zoals Fastned en Allego zijn nog niet vertegenwoordigd in Spanje.

Inmiddels heeft Ionity in Spanje vijftien operationele stations met nog eens vijf in aanbouw. Ze zijn strategisch geplaatst om het hele land goed af te dekken, waarbij Ionity zich vooral richt op de gebieden zonder dekking. De snelladers van Ionity kunnen een maximale laadsnelheid van 350 kW leveren. Dat wordt ook wel ‘hyperchargen’ genoemd. Voor berijders van auto’s die snel kunnen laden, zoals de Audi e-tron, Polestar 2, Hyundai Ioniq 5 en Kia EV6, biedt dat een voordeel. Zij zijn bij zo’n ‘hypercharger’ snel weer op weg met een volle accu.

In Spanje is het echter moeilijk om van hypercharger naar hypercharger te rijden. Soms zit er tot wel 400 kilometer afstand tussen twee van deze laadpunten. Het warme Spaanse klimaat helpt je wel een handje mee om zoveel mogelijk kilometers uit de accu van je auto te persen, maar het kan dus voorkomen dat je op bepaalde trajecten ook de eerder aangehaalde, minder snelle 50kW-laadpunten nodig hebt. Ga je diep het binnenland in, dan tref je deze laadpunten op een gegeven moment ook niet meer aan.

Wanneer je geen snelladers meer kunt vinden, ben je overgeleverd aan regulier laden via openbare laadpunten. Hoewel je hier ook wel mee door Spanje komt, duurt je reis via deze laadpunten aanzienlijk langer. Probeer dit daarom vooral te combineren met een overnachting of een lekker lange wandeltocht door een stad.

Tesla

De Tesla-bestuurder heeft in heel Europa de luxe van honderden Superchargers en duizenden destination chargers (zoals de reguliere laadpunten van Tesla genoemd worden). Ook in Spanje zijn er meer dan genoeg Superchargers en destination chargers, zelfs in het binnenland. Daardoor hoeven Tesla-rijders in Spanje vaak geen tot weinig zorgen hebben, ook doordat de Tesla zelf bij voorkeur navigeert naar die laadstations. Toch kom je met je Tesla ook op bestemmingen zonder deze laadpunten en is het dus verstandig om je ook als Tesla-rijder goed voor te bereiden op je elektrische reis naar Spanje.

Ook bestuurders van andere elektrische auto's kunnen tegenwoordig in Spanje terecht bij de Tesla superchargers. Bij wijze van proef stelde Tesla in een groot deel van de West-Europese landen namelijk zijn eigen snelladers open voor alle elektrische auto's. Dat betekent dus dat je onderweg net wat meer mogelijkheden hebt om te kunnen snelladen of hyperchargen. Check voorafgaand aan je reis wel in de Tesla-app of de superchargers op jouw route ook opengesteld zijn voor niet-Tesla's, want dat is niet altijd het geval. De Tesla-app heb je overigens ook nodig om een laadsessie te starten. Hoe dat in zijn werk gaat, lees je via ons stappenplan voor het laden bij Tesla.

Lees hier hoe je kunt laden bij Tesla zonder Tesla

Op doorreis naar de steden of naar Portugal

Wil je vanuit Frankrijk naar Madrid, neem dan de route vanaf Bordeaux via Vitoria-Gasteiz (onder Bilbao) naar beneden, via de snelwegen AP-1 en A1. Langs dit traject staan de meeste snelladers. Raadpleeg voor een actueel overzicht van deze snelladers de EV-routeplanner van de ANWB.

De beste route vanaf Frankrijk naar Portugal is deels hetzelfde als de bovenstaande route naar Madrid: hij begint op de AP-1 en gaat vanaf Burgos door naar de A62 via Salamanca, om uiteindelijk uit te komen in het Portugese Guarda. Aan de oostkust van Spanje zijn zowel Barcelona als Valencia redelijk ruim voorzien van snelladers, net zoals de zuidelijke steden Málaga, Córdoba en Sevilla. In het noorden bieden Pamplona, Bilbao, Oviedo en Valladolid (snel)laders.

Het probleem van te weinig oplaadpunten is vooral aanwezig op de trajecten tussen de steden. Er zijn trajecten van 100 kilometer waar zelfs geen enkel regulier laadpunt voorkomt. Neem daarom altijd je 230V-lader mee om deze bij noodgevallen op een gewoon stopcontact aan te sluiten. Mocht je bij het plannen van je reis merken dat laadpunten matig voorhanden zijn, plan dan ruimte voor extra wachttijd. Het laden via een stopcontact neemt immers veel meer tijd in beslag dan laden via een openbare laadpaal.

Kosten

De laadtarieven van de reguliere laadpalen zijn laag, vaak zelfs gratis. Dat komt omdat de Spaanse overheid elektrisch rijden wil stimuleren. Wordt er wel geld gevraagd, dan is dit een bescheiden tarief van € 0,25 tot € 0,30 per kWh. Heeft je elektrische auto een accupakket met een capaciteit van om en nabij 60 kWh, dan ben je voor een volle accu dus tussen de € 15 en € 18 kwijt.

Welke laadpas voor Spanje?

Hoewel de laadpas van de ANWB bij de grote netwerken zoals Ibil, Endesa en Ionity werkt, raden wij dringend aan een laadpas van Electromaps te bestellen en mee te nemen als je met de elektrische auto naar Spanje gaat. Deze laadpas kun je gebruiken op meer dan 95 procent van alle Spaanse laadpalen. Zeker als je van de hoofdwegen af gaat, is deze laadpas onmisbaar.

Wat je verder moet weten

Net als in veel andere zuidelijke landen moet je ervan uitgaan dat laadpalen in bebouwde gebieden, zoals de hierboven aangehaalde steden, meer voorkomen dan in landelijke gebieden. Het is daarom slim om van stad naar stad te reizen, omdat in de stad de snelladers veel vaker vrij zijn en het aanbod aan reguliere laadpunten ruim is.

Ga je naar het Spaanse binnenland, zorg er dan voor dat je goed volgeladen aan je reis begint en plan vooraf je route via de EV-routeplanner. Check ook of je op de plaats van bestemming, bijvoorbeeld bij je geboekte accommodatie, kunt laden en of dit laadpunt niet defect is. Een telefoontje naar de accommodatie is wat dit betreft een aanrader. Is laden niet mogelijk, zorg dan dat je met voldoende capaciteit aankomt, zodat je later weer met een gerust hart op pad kunt.

Plan je elektrische reis met onze routeplanner