Laadpas voor je elektrische auto: welke kies je?
Zo gemakkelijk als je overal met je pinpas een volle tank brandstof afrekent, zo ingewikkeld lijkt het oerwoud aan laadpassen voor je elektrische auto. Met welke laadpas op zak kun je overal in Nederland en Europa terecht en hoe weet je dat je niet te veel betaalt? We helpen je op weg.
Nederland loopt voorop als het om elektrisch rijden en de bijbehorende laadinfrastructuur gaat. En het aantal laadpunten zal de komende jaren alleen maar verder toenemen, ook in de rest van Europa. Met de juiste laadpas(sen) kun je bij vrijwel alle laadpunten in Nederland en Europa terecht.
Welke laadpas moet ik nemen?
Maar wat is dan de juiste laadpas? Laadpassen zijn er inmiddels in overvloed en de tarieven zijn, net als bij tankstations, niet overal gelijk. De voorwaarden evenmin.
Zo betaal je bij de één een flink starttarief per laadsessie en vervolgens een wat lager tarief per kWh stroom, terwijl het bij een ander juist andersom is. Ook wil je niet het risico lopen dat je met een bijna lege batterij komt te staan en niet kunt laden. Of dat je te veel betaalt.
Er zijn eigenlijk twee soorten laadpassen: een gratis laadpas zonder abonnement en een pas met abonnement.
Laadpas zonder abonnement
Vrijwel alle aanbieders verstrekken hun pas gratis en zonder abonnement. Hang je je auto niet zo vaak aan een (semi-)publieke laadpaal, dan kun je beter een laadpas zonder abonnement nemen. Je betaalt dan wel een starttarief per laadsessie, maar geen vast bedrag per maand.
Het starttarief en prijs per kWh verschilt per laadpas- én laadpaalaanbieder. Er zijn verschillende apps en websites waar je de tarieven kunt checken. Helaas weet je dan vaak nog niet wat je daadwerkelijk betaalt aan de laadpaal.
Sommige laadpasaanbieders maken namelijk prijsafspraken met exploitanten van laadpalen. Het kan dus zijn dat je een ander tarief betaalt dan op de laadpaal en verschillende websites en apps staat aangegeven.
Om er zeker van te zijn dat je niet voor het hoogste tarief staat te laden,kun je het beste meerdere gratis laadpassen aanvragen. Check dan voor het laden met welke pas je het goedkoopst kunt laden. Dit kan vaak in de mobiele app van de laadpasaanbieder.
Laadpas met abonnement
Voor diegene die heel vaak moet laden, levert een laadpas met abonnement vaak veel voordeel op. Je betaalt dan namelijk geen starttarief iedere keer dat je je auto oplaadt.
Dat geldt ook voor het laadpasabonnement van de ANWB, in dat geval betaal je € 3,99 per maand en hoef je niet meer een startbedrag van € 0,31 per laadsessie te betalen.
Sta je doorgaans vaker dan 18 keer per maand bij de laadpaal, dan kun je beter een laadpas met abonnement nemen. Je betaalt dan nog wel de werkelijke laadkosten per kWh. Ook hiervoor geldt dat de tarieven per laadpaalexploitant verschillen.
Laadpassen vergelijken
Inmiddels zijn er aardig wat verschillende laadpasaanbieders. Dit zijn laadpaalexploitanten en energiebedrijven, maar ook steeds meer automerken bieden laadpassen aan. Door laadpassen van verschillende aanbieders te vergelijken kun je veel geld besparen.
Kijk goed met welke laadpas je het goedkoopst kunt laden bij laadpalen bij jou in de straat of bij palen die je vaak verwacht te gebruiken. Vraag eventueel meerdere gratis passen aan.
Het kan zijn dat je met de ene laadpas goedkoper kunt laden dan bij een bepaalde paal dan met de andere en die verschillen kunnen zeker bij publiek laden en snelladen aanzienlijk zijn. Meerdere passen door elkaar heen gebruiken is weliswaar omslachtig, maar kan je onder aan de streep veel geld besparen.
Het loont dus om je te verdiepen in de verschillende aanbieders van passen en laadpunten en op basis daarvan een of meerdere passen aan te vragen.
Kan ik mijn laadpas in het buitenland gebruiken?
Inmiddels zijn er al heel veel laadpassen waarmee je overal in Europa terechtkan. Feit is wel dat een lange reis met een elektrische auto een iets zorgvuldiger planning vereist, maar de praktijk heeft uitgewezen dat het prima te doen is.
Waar je goed op moet letten, is of er geen afwijkende tarieven in het buitenland gelden bij de pas die je hebt gekozen en natuurlijk of je met de pas kunt laden in het land waar je (door)heen reist.
Of en bij welke laadpalen je kunt laden in het buitenland is namelijk afhankelijk van de afspraken die je laadpasprovider heeft gemaakt met buitenlandse exploitanten van laadpalen.
Check dus bij de provider van je pas bij welke laadstations in het buitenland je kunt laden en tegen welk tarief. Dit kan vaak in de mobiele app van de laadpasaanbieder. In sommige gevallen moet je laden in het buitenland eerst activeren om je pas buiten Nederland te kunnen gebruiken. De ANWB laadpas heeft een goede dekking in het buitenland. Alle aangesloten laadpalen en de actuele tarieven vind je op de pagina van de ANWB Laadpas.
Ook wanneer je met je elektrische auto naar het buitenland gaat, is het de moeite waard om meerdere laadpassen bij je te hebben. Zo voorkom je dat je te veel betaalt of geen gebruik kunt maken van een laadpaal omdat je niet de juiste pas hebt.
Laden in Europa: dit moet je weten
Laden zonder laadpas
Je hebt niet altijd een laadpas nodig om je elektrische auto op te laden. In veel gevallen kun je een mobiele app gebruiken die gekoppeld is aan je bankrekening of creditcard. Het is dus niet zo dat je even de bankpas of creditcard langs de paal swiped en dan met laden kan beginnen.
ANWB laadpas
De ANWB heeft een eigen laadpas. Met onze pas kun je laden bij vrijwel alle openbare (snel)laadstations in Nederland en een groot aantal laadpunten in Europa.