Met een elektrische auto naar Luxemburg: dit moet je weten

Alle informatie over laden en elektrisch rijden in Luxemburg

In Luxemburg hoef je over het algemeen weinig moeite te doen om je elektrische auto op te kunnen laden. Laadpunten zijn doorgaans goed te vinden, al staat het grootste deel van de laders wel in en rondom de stad Luxemburg. Ben je op doorreis, dan moet je je rit wel goed plannen. Wij helpen je op weg met de belangrijkste informatie voor je elektrische reis naar Luxemburg.

Laadpunten ongelijk verdeeld

Luxemburg heeft binnen zijn beperkte oppervlakte best een wijd vertakt netwerk van laadpalen. In totaal zijn er ongeveer 2300 laadpunten in Luxemburg, waarvan 1300 publiek en ongeveer 1000 semipubliek toegankelijk zijn. Die laadpunten zijn verdeeld over zo’n 700 plaatsen, waarvan de helft 24/7 publiek bereikbaar is. Alle laadpunten zijn, net als in Nederland, voorzien van een type 2-stopcontact, welke je kunt gebruiken met je eigen laadkabel. Gemak dient de mens.

De dichtheid van de laadpalen is in Luxemburg nog niet zo goed op orde als in Nederland. In elk Luxemburgs dorpje vind je wel één of twee laadpalen, maar ze staan niet in elke woonwijk. Bovendien is de dekking van de laadpalen behoorlijk ongelijk verdeeld. Het volledige noorden van Luxemburg, vanaf de stad naar boven, moet het met slechts 30 procent van alle laadpalen doen. In en om de stad Luxemburg staat de overige 70 procent van de laadpalen.

Weinig snelladers

Buiten de stad Luxemburg is er eigenlijk geen aanbod van snelladers. In het noorden is er, behalve misschien bij een verdwaalde supermarkt, niet een te vinden. In de stad Luxemburg zelf zijn er een stuk of tien locaties met een snel- of hypercharger. Met een hypercharger kun je je elektrische auto doorgaans opladen met een maximale laadsnelheid van tussen de 50 en 350 kW. Elektrische auto’s als de Kia EV6, Hyundai Ioniq 5, Audi e-tron, Tesla Model 3 en Porsche Taycan kunnen dergelijke laadsnelheden aan.

De Luxemburgse snellaadstations zijn van Total of Chargy en hebben meestal twee of drie CCS-aansluitingen. De grotere snellaadstations van bijvoorbeeld Fastned, Allego of Ionity schitteren in Luxemburg door afwezigheid.

Tesla

Ook Tesla-rijders moeten in Luxemburg goed zoeken naar laadmogelijkheden. Momenteel heeft de Amerikaanse autofabrikant namelijk slechts één Supercharger met vier laadpunten naast de A1 staan, vlakbij de stad Luxemburg. Bij die Supercharger kun je ook terecht als je geen Tesla hebt, want bij wijze van proef stelde Tesla in een flink aantal West-Europese landen, waaronder Luxemburg, zijn snelladers open voor niet-Tesla's. Via de onderstaande link lees je hoe dat in zijn werk gaat.

Lees hier hoe je kunt laden bij Tesla zonder Tesla

Kosten

De laadtarieven van de reguliere laadpalen zijn min of meer hetzelfde als in Nederland (ongeveer € 0,35 per kWh). Ad hoc laden bij de grootste aanbieder Chargy (zonder laadpas, dus met je bankpas of creditcard) kost ongeveer € 0,40 per kWh. Het is daarom aan te raden om altijd met een Europese laadpas op reis te gaan, bijvoorbeeld met die van de ANWB.

Bekijk alle voordelen van de ANWB-laadpas

Welke laadpas voor Luxemburg?

Het bedrijf Chargy exploiteert verreweg de meeste laadpunten in Luxemburg. Bijna alle Nederlandse laadpassen worden op dit netwerk geaccepteerd, waaronder ook de laadpas van de ANWB. Je hoeft dus in principe geen extra stappen te ondernemen om je auto op te kunnen laden in Luxemburg. Mocht de laadpas onverhoopt niet werken, dan kun je altijd nog je toevlucht zoeken tot het ad hoc laden.

Op doorreis: plan je laadstops goed

Op doorreis naar Frankrijk kan het gebrek aan snelladers in Luxemburg een rol van betekenis spelen, zeker als je nagaat dat het aanbod in Wallonië ook niet overlaat. Ben je dus op doorreis en stop je in Luxemburg stad, probeer deze stad dan te bereiken via Fastned Eijsden nabij Maastricht of Ionity Luik. Het is aan te raden om je route vooraf al uit te stippelen in de ANWB EV-routeplanner, dan krijg je een route voorgeschoteld met laadstops die zijn afgestemd op de actieradius van jouw auto.

Eenmaal in Luxemburg kun je moeilijk nog uitwijken naar Duitsland en België voor een snellading. Grenzend aan Luxemburg zijn daar in die landen geen opties voor, enkele supermarkten daargelaten.

Toch gloort er hoop aan de horizon in Luxemburg voor de liefhebbers van ultrasnel laden. In Schengen, een plaats in het uiterste zuidoosten van Luxemburg, staat sinds kort een groot station met acht 300kW-hyperchargers van exploitant Bestcharge. Op doorreis naar Frankrijk moet je echter wel een behoorlijk eind omrijden om daar een lading verse stroom te halen.

Plan je elektrische reis met onze routeplanner