Elektrische auto en vakantie: kan de caravan of vouwwagen mee?

Trekhaak steeds vaker mogelijk

De keuze uit elektrische auto’s die een aanhanger kunnen trekken, wordt steeds ruimer. Sterker nog: de Trekauto van het Jaar is deze keer volledig elektrisch. Verder schieten de maximale trekgewichten de lucht in. Tot 2500 kilo geremd is al mogelijk, weliswaar met een flink prijskaartje. Maar wie minder nodig heeft, wordt ook bediend.

VW ID4 met caravan opladen bij laadstation

Langzaam maar zeker lijkt het vertrouwen in elektrisch rijden te groeien. Er komen goedkopere modellen op de markt, actieradii worden steeds rianter, opladen gaat sneller en sneller en de oudere modellen laten zien dat het best wel goed is gesteld met de levensduur van een accupakket. Nog meer bewijs: zelfs de Trekauto van het Jaar 2022 is een volledig elektrische auto, de Hyundai Ioniq 5.

Volgende uitdaging: reizen op stroom

Tijd dus voor de volgende uitdaging: op vakantie met je elektrische auto, met daarachter een caravan of vouwwagen. Dit is tegenwoordig goed mogelijk, maar voor een trekgewicht van 1500, 1200 of zelfs 1000 kilo leg je toch al snel minimaal een halve ton neer. Heb je genoeg aan 750 kilo dan is er al keuze onder de 40 mille.

De (lichtere) vouwwagen en compacte caravan staan dan ook zeker in de belangstelling bij de elektrische rijders. Deze aanhangers zijn door hun lichte gewicht iets vriendelijker voor het verbruik van de elektrische auto.

Hoe ver kom je met een elektrische auto met een caravan?

Net als bij een auto met een brandstofmotor is het energieverbruik van een elektrische auto met een caravan afhankelijk van omstandigheden zoals de rijstijl van de bestuurder, weersomstandigheden, rijomgeving en het frontaal oppervlak van de caravan.

Over het algemeen kun je er met de huidige stand van de techniek van uitgaan dat de actieradius van een elektrische auto met een caravan erachter halveert. Ter vergelijking: een auto op benzine of diesel verbruikt ook ongeveer 30 tot 50 procent meer brandstof bij het trekken van een caravan. Wanneer je de reis goed plant, hoeft het beperkte rijbereik geen belemmering te zijn.

De snelheid waarmee de auto kan laden en de aanwezigheid van snelladers is een voorwaarde om een brandstofauto te verruilen voor een EV. Er komen steeds meer elektrische trekauto’s op de markt die je binnen een half uur al van 10 procent batterijlading naar de aanbevolen 80 procent oplaadt. Met de EV routeplanner bereken je precies hoe je van snellader naar snellader rijdt.

Tips tegen laadstress met een elektrische caravantrekker

  • Laad je auto op tijdens elke rustpauze en sanitaire stop. Zo ben je geen extra tijd kwijt aan laden.
  • Kijk of er dicht bij een afrit van de snelweg een snellader staat. Zo heb je minder last van drukte bij laadstations langs de snelweg.
  • De EV Routeplanner van de ANWB houdt nog geen rekening met het trekken van een aanhangwagen. Je moet dus handmatig de afstanden invoeren. Houd voor de zekerheid etappes van de helft van je normale actieradius aan.
  • Rij je met een caravan? Laad de accu dan op tot 100 procent. Je staat weliswaar langer bij de paal, maar het kan je op de complete reis wel een extra stop schelen.

Meer tips tegen laadfiles en laadstress op vakantie

Caravan achter elektrische auto in de praktijk

In het voorjaar van 2022 reisde de redactie van KampeerKampioen met een Volkswagen ID.4 GTX en een 1200 kilo zware Caravelair-caravan naar Gérardmer in de Franse Vogezen. Dat ging vlotter dan verwacht: in de praktijk bleek een rit waar je met een brandstofauto twaalf uur nodig hebt, maar twee uur langer te duren wanneer je deze met een EV-trekauto maakt.

VW ID.4 GTX + Caravelair-caravan (1200 kg)

etappe-omvang
(KM)
etappeduur (min) restactieradius
(KM)
laadlocatie duur stop
(min)
type
laadpunt
bijzonderheid
0 0 342 Hoofddorp   AC  
127 88 116 Hazeldonk-West 59 CCS, FastNed caravan kon aangekoppeld blijven
192 180 30 Wellin** 60 CCS, Ionity midden in dorpje, caravan afgekoppeld
154 150 98 Harconcourt 55 CCS, Ionity grote supermarkt langs de snelweg,
ruim parkeerterrein, caravan afgekoppeld
156 143 45 St. Dié** 70 CCS, EV Box midden in stadje, caravan afgekoppeld
32 45 120 Gérardmer,
eindbestemming
     
661 km 10:06 uur     4:04 uur   totale reisduur: 14 uur en 10 minuten
* inclusief korte chauffeurswissel
** gecombineerd met lunch/diner
VW ID4 elektrische auto met caravan er achter in Frankrijk

Vouwwagen achter elektrische auto

Onlangs reden onze testredacteuren met twee Hyundai’s Ioniq5 naar Frankrijk, eentje met een flinke vouwwagen (er zijn lichtere vouwwagens leverbaar die nauwelijks invloed hebben op het verbruik) en eentje zonder aanhanger. Het verbruik lag ongeveer een kwart hoger bij de trekauto. Het verbruik hangt bovendien enorm af van de gereden snelheid en hoe anticiperend je rijdt. Met een aanhanger mag je in Nederland maximaal 90 km/u, maar in Frankrijk 130 km/u. Toch is – ook voor de veiligheid – 90 of 100 km/u (waar toegestaan) aan te raden omdat dit het verbruik behoorlijk tempert.

Artikel gaat door onder de video.

 

Stroom regenereren

Op vakantie wil je nog weleens een bergje tegenkomen. Dat hoeft niet zo’n probleem te zijn wanneer je van plan bent om de berg ook weer naar beneden te rijden in dezelfde rit. De stroom die je extra verbruikt in de klim, komt vaak dubbel en dwars terug bij het afdalen. Dit heet regenereren en werkt het best wanneer de versnelling in de zwaarste afremstand staat.

Caravan afkoppelen bij een laadpaal?

Bij laadpalen waar je in de lengte staat (net zoals bij een traditioneel tankstation) hoef je de caravan niet af te koppelen. Onder meer bij FastNed is dat het geval. De laders van het Ionity-netwerk en de Tesla-snelladers hebben vaak wel een enkele parkeerplaats. In binnen- en buitenland werken aanbieders van snellaadnetwerken samen met andere bedrijven zoals hotels en grote winkelcentra aan de rand van de stad. Daar is het parkeerterrein groot genoeg om eenvoudig je caravan af te koppelen. Bij laadpalen in dorpen en steden kan het lastiger zijn de caravan weg te zetten.

Tip: Via Google Streetview kun je van tevoren zien of je de caravan moet afkoppelen om te kunnen laden

Een laadpunt vinden is met behulp van de juiste apps, waaronder de ANWB Onderweg app, geen probleem meer. Een goede planning vooraf is met behulp van bijvoorbeeld de – op je eigen auto af te stemmen – ANWB EV-routeplanner eveneens een fluitje van een cent.

computergestuurde reislader voor elektrische auto opladen op de camping

Laden op de camping

Het is handig om een camping met een laadpaal uit te zoeken. Zo kun je ook op de plek van bestemming de accu laden. Houd er wel rekening mee dat de laadsnelheid vaak beperkt is. Gebruik op de camping niet zonder overleg met de eigenaar de standaard 230V-lader die je bij de elektrische auto meekrijgt. Dit kan het stroomnetwerk van de camping overbelasten. Een alternatief is een computergestuurde reislader. Die stelt de laadsnelheid in op het beschikbare stroomsterkte op de camping.

Meer weten?

Wil je je nog beter voorbereiden, werp dan vooral je blik op de artikelen over reizen naar het buitenland met je elektrische auto, inclusief negen specifieke landenpagina’s.