Met een elektrische auto naar Engeland: dit moet je weten

Alle informatie over laden en elektrisch rijden in Engeland

Grote middeleeuwse kastelen en idyllische dorpjes bezoeken, de route langs de noordkust van Schotland rijden of juist de natuur in: je hoeft je niet te vervelen tijdens een autovakantie in het Verenigd Koninkrijk. De Britten hebben voor elektrische auto’s behoorlijk wat laadpalen en snelladers geplaatst, maar ze pakken het wel anders aan dan op het Europese vasteland.

‘Verborgen’ laadpalen

In Nederland is het zoeken van een laadpaal relatief eenvoudig. Je opent een app als ANWB Onderweg en in één oogopslag zijn alle laadpalen zichtbaar. In Engeland zie je op je Nederlandse laadpas-app een kleine tienduizend laadpalen in Engeland, maar in werkelijkheid zijn dat er drie keer zoveel.

Waarom zie je deze laadpalen niet in apps? Dat heeft te maken met hoe de Britten het netwerk van hun laadpalen hebben ingericht. Twee derde van de laadpalen kan niet geactiveerd worden met een laadpas, maar alleen met een bankpas of creditcard. Deze laadpalen kunnen dus niet ‘roamen’, waardoor hun locatie ook niet automatisch met alle laadpasaanbieders wordt gedeeld. Daarom komen ze niet tevoorschijn in de meeste apps.

Gelukkig is overal een oplossing voor. In dit geval is dat Zap-Map.com. Deze website, waar ook een app van is, vertelt je aan de overkant van de Noordzee exact waar welke laadpalen staan, of ze beschikbaar zijn en wie de exploitant is. Wel zo handig als je onderweg stroom nodig hebt.

Regulier laden niet optimaal voor iedere auto

Alle reguliere laadpunten hebben, net als in Nederland, de bekende type 2-aansluiting en zijn dus te gebruiken met de laadkabel die je normaal ook gebruikt. Ongeveer de helft van alle Engelse laadpunten heeft een vermogen van 7,4 kW (1-fase 32A). Dat is niet heel gunstig voor de meeste moderne elektrische auto’s, die een 3-fase-boordlader hebben. Wil je een auto met een 3-fase 11kW-boordlader opladen bij een 1-fase-laadpunt in Engeland, dan is de maximale laadsnelheid slechts 3,7 kW (1-fase 16 A) en duurt het laden dus aanzienlijk langer dan bij een 3-fase-laadpunt.

Auto’s met alleen een 1-fase-boordlader, zoals de Nissan Leaf en de eerste generaties Hyundai Ioniq en Kona, Kia e-Niro of Jaguar I-Pace, hebben juist voordeel van de Engelse 1-fase-laders. Die auto’s hebben namelijk een 1-fase-boordlader die met hogere stroomsterktes dan 16 A overweg kan bij de Engelse laadpunten. Hierdoor komt het maximale laadvermogen bij deze auto’s tussen de 6,6 en 7,4 kW uit als je bij een regulier laadpunt staat.

Meer informatie over 1-fase en 3-fase laden

Als je laadt tijdens een overnachting, maakt het verschil in deze laadsnelheden weinig uit. Zit er een regulier laadpunt in je reisplanning en heb je een auto met een 3-fase-boordlader, bijvoorbeeld een Tesla, Audi e-tron, Volkswagen ID.3 of een recente Hyundai Kona, dan is het verstandiger om de filters in Zap-Map zo af te stellen dat je een 3-fase-laadpunt opzoekt. Een drie keer zo hoge laadsnelheid is natuurlijk wel zo prettig.

Snelladen en hypercharging

Verdeeld over Engeland staan honderden snelladers met een laadvermogen van 50 kW of hoger om comfortabel elke uithoek te bereiken. Ook heel Schotland staat er vol mee.

Wil je onderweg graag hyperchargen, oftewel ultrasnel laden, dan zijn je mogelijkheden een stuk beperkter in het Verenigd Koninkrijk. In het hele land staan ongeveer 75 hyperchargers waar je met een minimale laadsnelheid van 100 kW kunt laden. Grofweg de helft daarvan is in of nabij Londen geplaatst. Vooral het gebied tussen Leeds en Edinburgh in het noorden komt er bekaaid vanaf. Rondom Edinburgh en Glasgow staan er nog een paar, maar voor alle bestemmingen boven Leeds zijn snelladers met een laadvermogen van boven de 50 kW een zeldzaamheid te noemen.

Instavolt, BP Pulse en andere netwerken

De bekende grote laadnetwerken in Engeland zijn Instavolt, BP Pulse/Polar, Geniepoint en Osprey. Het voormalige Polar-netwerk is het grootste laadnetwerk van Engeland. In 2018 is dit netwerk volledig overgenomen door BP. Sinds die overname zijn er veel klachten van berijders over deze voormalige Polar-laadpunten, die nu dus BP Pulse heten. BP lijkt veel moeite te hebben met het in de lucht houden van dit netwerk en het regent klachten over de beschikbaarheid, het hoge aantal verstoringen en de financiële administratie van het geheel. Voordat je een laadsessie start wordt er namelijk £ 30 van je creditcard afgeschreven (let op, dus niet gereserveerd) en daarna krijg je het verschil teruggestort. Althans, dat is de bedoeling. Het terugstorten gaat nogal eens verkeerd. Gelukkig lijkt het bij alle andere netwerken beter te gaan.

Tarieven

De tarieven variëren voor regulier laden rond de 35 - 40 p per kWh, wat overeenkomt met respectievelijk € 0,42 en € 0,48. Snelladen kost ongeveer 50 - 75 p per kWh (€ 0,59 - € 0,86). Hiermee liggen de tarieven wat hoger dan in Nederland, maar het verschil is niet extreem. De laadprijs wordt doorgaans per kWh gerekend, dus je komt niet voor nare financiële verrassingen zoals betalen per minuut of boetes te staan doordat je te lang bij de laadpaal staat.

Betaalmiddelen

Tot aan de grens van Engeland kun je de laadpas van ANWB nog overal gebruiken, hierna wordt het tijd om over te schakelen op de laadpas van Shell Recharge en je creditcard. Shell biedt via roaming toegang tot ongeveer een derde van alle laadpunten in Engeland. Voor alle overige reguliere laadpunten heb je een creditcard nodig en niet zelden ook een smartphone. Die laatste is sowieso aan te raden om de app van Zap-Map en van Shell Recharge altijd bij je te hebben. Anders wordt de zoektocht naar een laadpunt in het Verenigd Koninkrijk aardig lastig.

Boot of autotrein?

Reis je per ferry naar Harwich vanaf Hoek van Holland, dan is het een peulenschil om met een volle batterij Harwich te bereiken.

Je kunt ook vanaf Duinkerke naar Dover of vanuit Calais met de autotrein door de Kanaaltunnel. Bij Duinkerke staan twaalf Newmotion-laadpunten in de parkeergarage, bij Calais staan er diverse (gratis) snelladers naast een rits Tesla Superchargers op het parkeerterrein van de Eurotunnel Terminal. In Frankrijk zijn de Superchargers ook opengesteld voor andere elektrische auto’s dan Tesla’s. Lees daarvoor ons stappenplan over laden bij Tesla.

Tesla

Over Tesla gesproken: de Tesla-bestuurder heeft in heel Europa de luxe van honderden Superchargers en duizenden destination chargers (zoals de reguliere laadpunten van Tesla genoemd worden). Ook in Engeland zijn er meer dan genoeg Superchargers en destination chargers. Daardoor hoeven Tesla-rijders in Engeland vaak geen tot weinig zorgen hebben, ook doordat de Tesla zelf bij voorkeur navigeert naar die laadstations.

Toch kom je met je Tesla ook op bestemmingen zonder deze laadpunten en is het dus verstandig om je ook als Tesla-rijder goed voor te bereiden op je elektrische reis naar Engeland. Als je bijvoorbeeld de ‘North Coast 500’ gaat rijden langs de kust van Schotland, ben je beperkt tot de destination chargers. Superchargen kan alleen in Inverness, Aberdeen en Aviemore.

Ook bestuurders van andere elektrische auto's kunnen tegenwoordig in Engeland terecht bij de Tesla superchargers. Bij wijze van proef stelde Tesla in een groot deel van de West-Europese landen namelijk zijn eigen snelladers open voor alle elektrische auto's. Dat betekent dus dat je onderweg net wat meer mogelijkheden hebt om te kunnen snelladen of hyperchargen. Check voorafgaand aan je reis wel in de Tesla-app of de superchargers op jouw route ook opengesteld zijn voor niet-Tesla's, want dat is niet altijd het geval. De Tesla-app heb je overigens ook nodig om een laadsessie te starten. Hoe dat in zijn werk gaat, lees je via ons stappenplan voor het laden bij Tesla.

Lees hier hoe je kunt laden bij Tesla zonder Tesla

Laden via het stopcontact

In Engeland is het laden van de auto met de 230V-thuislader via het stopcontact in principe geen probleem. Hou er rekening mee dat je een voldoende zwaar uitgevoerde adapterstekker meeneemt, een Heavy-duty Schuko to UK 3-pin socket adaptor – een hele mond vol. Deze is te koop bij de betere elektronicazaken en bouwmarkten. Een dergelijke adapter is bedoeld voor zwaardere toepassingen die veel stroom vergen. Door de aanduidingen ‘16 A’ of ‘max. 3680 W’ kun je zien dat ze geschikt zijn voor een aanzienlijke belasting. Controleer altijd de kwaliteit van de installatie en overleg met de eigenaar van het stopcontact voordat je gaat laden. Het opladen van een elektrische auto vergt behoorlijk wat vermogen over langere tijd en is daarom af te raden op verouderde of minder robuuste stroominstallaties van woningen of bedrijven. Doe dit bij voorkeur alleen als je echt nergens anders meer kunt laden en acuut stroom nodig hebt.

Wat je verder moet weten

In het Verenigd Koninkrijk kun je over het algemeen goed terecht met je elektrische auto, mits je rekening houdt met de bovenstaande zaken. Neem in ieder geval de geschikte laadpassen en je creditcard mee en installeer de app van Zap-Map. Met milieuzones hoef je geen rekening te houden. Alleen als je de ‘Low Emission Zone’ in Londen in rijdt, moet je je aanmelden. Daar zijn verder geen kosten aan verbonden.

Veiligheidsartikelen voor automobilisten zijn niet verplicht in het Verenigd Koninkrijk, maar wij adviseren wel om enkele zaken als een gevarendriehoek, veiligheidsvest en een verbanddoos en brandblusser bij je te hebben. Denk er verder aan dat je je koplampen in Engeland goed afstelt omdat je links rijdt. Bij moderne (elektrische) auto’s kun je dat meestal regelen via het systeem van de auto. Dan schijnen de koplampen meteen de goede kant op. Kan dat niet, dan kun je via de ANWB-webwinkel koplampstickers bestellen waarmee je je koplampen gedeeltelijk af kunt plakken. Op die manier verblind je geen tegenliggers, wat strafbaar is.

Plan je elektrische reis met onze routeplanner