Een (andere) auto nodig?
Dit zijn je keuzes, van kopen tot delen
Elk jaar kiezen meer dan twee miljoen mensen voor een andere auto. Maar kies je dan nieuw of tweedehands? Betaal je hem in één keer of kies je voor private lease? Of deel je een auto met je buren? Wij rekenen met je mee...
Tweedehands auto kopen
In Nederland rijden negen miljoen auto’s en de gemiddelde leeftijd is ruim tien jaar. Van alle West-Europeanen rijden wij in de oudste auto’s. Elk jaar wisselen er dan ook veel meer gebruikte auto’s (1.777.260* in 2022) van eigenaar dan dat er nieuwe (311.998* in 2022) worden verkocht. Waarom we zo graag een gebruikte auto kopen? Ze zijn goedkoper dan een nieuwe en er is veel aanbod. Nu maar hopen dat de vorige eigenaar een beetje zuinig met ‘jouw’ auto is omgesprongen. Met deze 4 stappen kom je in ieder geval beslagen ten ijs.
Lees ook 'Online een occasion kopen'
Tweedehands auto’s zijn er in alle prijsklassen. Het eerste type Kia Picanto (vanaf 2004) vind je al voor zo'n € 1.500. Voor een nette, vijf jaar oude en handgeschakelde Picanto ben je, afhankelijk van uitvoering en kilometerstand, gemiddeld zo'n € 10.500 kwijt. Ook het aanbod aan Peugeots 308 SW is enorm. Voor een vijf jaar oude handgeschakelde stationwagen op benzine betaal je gemiddeld zo'n € 15.000. Wil je weten wat een auto waard is? Kijk dan in onze koerslijst voor advies- en richtprijzen
Ten opzichte van een nieuwe auto is de afschrijving een kleinere kostenpost en de verzekering goedkoper. Onderhoud is daarentegen weer duurder, omdat slijtagedelen op een gegeven moment aan vervanging toe zijn en je meestal geen aanspraak meer kunt maken op de fabrieksgarantie. Ook het verbruik van een oude auto ligt vaak wat hoger.
+ Goedkoper in aanschaf dan een nieuwe auto
+ Enorm aanbod van occasions
+ Minimaal 12 maanden (wettelijke) garantie
- Onzekerheid over technische staat
Waar koop je een auto?
Je kunt een auto kopen bij een dealer, bij een garage, bij een autohandelaar, bij een online dealer en bij een particulier. Lees hieronder meer over elke mogelijkheid.
Dealer
Garage
Autohandelaar
Particulier
Online
Nieuwe auto kopen
Het kost een paar centen, maar dan krijg je wel een fonkelnieuwe auto. Volledig uitgevoerd naar eigen wens en met nog wekenlang die kenmerkende geur van nieuwigheid. En met een garantie van minimaal twee tot wel zeven jaar. Dat de auto meteen minder waard is - je schrijft erop af - neem je op de koop toe.
Hoe hoog is zo’n afschrijving? Koop je bijvoorbeeld een Kia Picanto ComfortLine op benzine, dan kost je dat zo'n € 16.500. Na vijf jaar en 10.000 kilometer per jaar is je auto nog zo'n € 8.400 waard. Dat betekent dat je elke maand € 133 aan afschrijving kwijt bent. Bij een grotere Peugeot 308 SW Active Pack Business (130 pk) van ruim € 33.600 is de afschrijving zelfs zo'n € 300 per maand. Tel je daar de kosten voor onderhoud, benzine, verzekering, banden en belasting bij op voor 10.000 kilometer per jaar en een gebruiksduur van vijf jaar, dan kost de Picanto € 385 per maand en de Peugeot 308 SW € 649.
+ Een auto naar jouw smaak en wensen
+ Vele jaren garantie, afhankelijk van importeur tussen 3 en 10 jaar.
- Hoge aanschafprijs
- Forse afschrijving
Brandstof of elektrisch?
Je ziet steeds meer elektrische auto’s op straat en dat worden er de komende jaren alleen nog maar meer. Is het dan wel verstandig om nu een auto met een benzine- of dieselmotor te kopen? Op dit moment is het aanbod aan gebruikte elektrische auto’s nog vrij gering als je geen onbeperkt budget hebt. Bovendien zul je bij een elektrische occasion al snel concessies moeten doen wat betreft actieradius ten opzichte van brandstofauto's.
Ondanks de vaak hogere aanschafprijs van een elektrische auto hoef je onderaan de streep niet duurder uit te zijn dan met een brandstofauto. Het kan zelfs voordeliger uitpakken. Elektriciteit 'tanken' is tenslotte goedkoper dan brandstof. Ook op de gebieden onderhoud en reparatie ben je naar verwachting goedkoper uit. Wel slijten banden onder een elektrische auto sneller en ook kunnen deze banden duurder zijn vanwege de speciale bandenmaten en -soorten.
Met een nieuwe personenauto op benzine of diesel hoef je voorlopig niet bang te zijn dat je milieuzones niet meer in mag. Dat ligt anders voor gebruikte auto’s met een dieselmotor. Hierbij is het verstandig om te kijken welke emissieklasse de gewenste occasion heeft. Op dit moment zijn er milieuzones waar dieselauto’s tot en met emissieklasse 3 of 4 geweigerd worden. Vanaf 2025 komt emissieklasse 5 daar bij. Wie veel kilometers maakt en op zoek is naar een occasion kan dan beter uitwijken naar een hybride of een auto op lpg.
Let ook op als je van plan bent om met de auto naar het buitenland te reizen. Veel Belgische en Duitse binnensteden zijn bijvoorbeeld ‘verboden gebied’ voor oudere auto's. En sinds een paar jaar heb je in Frankrijk voor elke auto een zogenaamde Crit’Air nodig. Niet alleen om Parijs binnen te komen, zoals veel mensen denken, maar ook op doorreis is het soms verplicht. Lees daarom hier meer over de Franse milieuzones. Het voert te ver om hier alle milieuzones uit Europa te behandelen. Informatie is te vinden in de ANWB Reiswijzer.
+ Elektrisch: goedkoper in onderhoud, geen schadelijke uitstoot
- Elektrisch: duurder in aanschaf, beperktere actieradius, relatief klein occasionaanbod
+ Brandstof: goedkoper in aanschaf, grotere actieradius, zeer divers en ruim occasionaanbod
- Brandstof: hogere belastingen, vervuilend
Auto private lease
Een nieuwe auto rijden, maar niet tienduizenden euro’s in één keer afrekenen? Bij private lease betaal je een vast bedrag per maand en daarvoor krijg je niet alleen een nieuwe auto, maar is ook onderhoud, verzekering en wegenbelasting inbegrepen. Je betaalt dus alleen nog de benzine (of de stroom als je voor een elektrische auto kiest).
Wie gaat rekenen kan daarom zomaar tot de conclusie komen dat private lease goedkoper is dan een nieuwe of zelfs een jong gebruikte auto. Dat komt door het schaalvoordeel van leasemaatschappijen bij het afsluiten van koop-, onderhouds- en verzekeringscontracten: ze kopen groot in en krijgen hierdoor gunstige tarieven dan een particuliere koper. Bij private lease zit je wel voor langere periode vast aan een flink maandbedrag. Omdat het als krediet wordt gezien, heeft het bovendien invloed op je maximale hypotheeksom wanneer je een huis gaat kopen. Laat je dus goed voorlichten door een financieel expert.
Pakken we de twee auto’s uit ons voorbeeld erbij, de Kia Picanto en Peugeot 308 SW, en rijden we vijf jaar lang 10.000 kilometer per jaar, dan komen we bij de Kia op een maandbedrag van € 309,- en voor de Peugeot 308 SW op € 519,-. Tellen we daar de brandstofkosten bij op (Kia ca. € 100 per maand, Peugeot ca. € 112 per maand), dan is de private lease Kia circa € 25 per maand duurder dan de auto zelf aanschaffen, in het geval van de 308 betaal je echter circa € 18 minder per maand. Iets meer of minder: je hoeft je in elk geval geen zorgen meer te maken over tegenvallend onderhoud en eventuele dure reparaties. Private lease is bovendien gunstig voor mensen die geen spaargeld kunnen of willen investeren in een auto. Een lening of financiering is overigens vrijwel altijd duurder.
+ Nieuwe auto voor een vast maandbedrag
+ Geen zorgen over onderhoud en reparatie
- Je gaat een contract aan voor langere tijd
- BKR-registratie
Auto delen
Heb je zo nu en dan een auto nodig, maar hecht je niet veel waarde aan het bezit van ervan, dan kun je kijken naar een van de vele deelinitiatieven. Zo kun je een abonnement nemen op een deelauto of via een website als SnappCar de auto van iemand in de buurt huren. Vaak betaal je voor je gevoel dan een aanzienlijk bedrag voor een enkel ritje, maar wie gaat rekenen zal snel inzien dat een auto die (het grootste deel van de tijd) stilstaat ook geld kost.
Ons rekenvoorbeeld zou mank gaan als je jaarlijks 10.000 kilometer gaat maken met deel- en huurauto’s. Dan ben je veel duurder uit. Wie weinig kilometers maakt en niet per se een auto voor de deur hoeft te hebben, kan echter behoorlijk besparen. Een stadsauto van GreenWheels betaal je per uur en per kilometer. Ga je er een paar keer mee op pad, bijvoorbeeld 300 kilometer en 5 uur per maand, dan kost je dit - afhankelijk van de gekozen abonnementsvorm – minimaal zo'n € 120 per maand, inclusief brandstof. Bij SnappCar huur je vanaf een paar tientjes per dag een kleine auto met 100 tot 200 vrije kilometers, exclusief brandstof.
+ Geen kosten aanschaf, onderhoud en verzekering
+ Een auto voor elke gelegenheid
- Auto staat niet voor de deur
- Reserveren is noodzakelijk
Auto huren
Bij een huurauto denken we al snel aan een gedeukt autootje dat je ophaalt op een Spaans vliegveld. Natuurlijk, die zijn er nog steeds, maar ook in eigen land staan er duizenden auto’s klaar om verhuurd te worden. Van busjes voor verhuizingen en verbouwingen tot aan ruime personenauto’s voor kinderfeestjes of een autovakantie. Zonder deuken en doorgaans met moderne luxe en veiligheidssystemen. Handig wanneer je zelf geen auto voor de deur hebt staan of je eigen vierwieler te klein, te krap of te gammel is.
Ook via de ANWB kun je eenvoudig een auto huren. We stunten niet met lage prijzen om vervolgens voor elke aanvulling of optie een flinke opslag te rekenen, maar hanteren scherpe all-in prijzen. Je hebt dus een onbeperkt aantal kilometers, geen eigen risico en ook voor een tweede bestuurder hoef je niet bij te betalen. Je mag de auto zelfs op een andere locatie inleveren dan waar je hem hebt opgehaald! Toch pech onderweg? Sturen we gewoon de Wegenwacht op je af, ook als je geen lid bent.
+ Geen vaste autolasten
+ Altijd de juiste auto voor de job
- Minder flexibel dan eigen auto voor de deur
- Tijd kwijt aan ophalen en wegbrengen huurauto
*Kerncijfers Auto en Mobiliteit 2023, BOVAG-Rai Vereniging
Alle in dit artikel genoemde bedragen zijn momentopnames (oktober 2023).
Deel deze pagina