Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Inruilen of doorrijden?

Wanneer en bij welke kilometerstand verkoop ik mijn auto? Of blijf ik tóch doorrijden?

Je twijfelt of het niet eens tijd wordt voor een andere auto. Omdat je meer of juist minder gaat rijden, je wel een grotere auto kunt gebruiken, er flinke reparaties aan zitten te komen voor je huidige auto of je gewoon zin hebt in iets nieuws. Inruilen, of toch doorrijden?


Om maar meteen met de deur in huis te vallen: op die vraag is geen eenduidig antwoord te geven. Er zijn talloze redenen om een andere auto te kopen, maar ook net zoveel redenen om door te blijven rijden met de auto die je nu al hebt. We kijken naar drie veelvoorkomende situaties en geven je tips, zodat jij de beste keuze kan maken.

Ik verwacht minder of juist meer kilometers te maken

Vaker thuiswerken dan voorheen, een nieuwe baan op grotere afstand van huis of misschien ga je wel met pensioen. Redenen waardoor je plots minder of meer kilometers dan voorheen maakt. En dan kan het zomaar zijn dat de auto die je nu voor de deur hebt staan, niet meer de voordeligste is.

Reed je voorheen veel kilometers, dan heb je nu wellicht nog een auto op diesel of LPG. Daarvoor betaal je fors hogere wegenbelasting, maar ben je aan de pomp aanzienlijk goedkoper uit. Ga je veel minder rijden, dan verdwijnt dat voordeel als sneeuw voor de zon en kan het zomaar voordelig zijn om een benzine- of hybride auto te gaan rijden. Of misschien is zelfs elektrisch wel een optie? We hebben alle brandstoffen en hun voor- en nadelen voor je op een rijtje gezet. Zo zie je wanneer het gunstig kan zijn om je auto te verkopen.

Autokosten

Ga je juist meer kilometers maken, dan is een relatief onzuinige auto op benzine juist weer erg kostbaar en is een zuinigere auto, al dan niet op een andere brandstof of met stekker de betere keuze. Met de ANWB Kostentool kun je eenvoudig uitrekenen wat je huidige auto kost bij verschillende kilometrages en of het handig is om over te stappen op een andere auto.

Ik heb een grotere of kleinere auto nodig

Ga je samenwonen of juist scheiden? Is er een kind op komst of verlaten ze juist het ouderlijk huis? Ga je verbouwen en sta je regelmatig met je te kleine auto veel te grote dingen in te laden bij de bouwmarkt of meubelboulevard? Of ga je meer rijden en ben je opzoek naar meer comfort en veiligheid dan je huidige kleine auto je kan bieden?

Bedenk wel dat een grotere auto doorgaans ook duurder in gebruik is. Ze verbruiken meer, hebben een hogere wegenbelasting, de verzekeringspremie is hoger en ook het onderhoud valt vaak wat duurder uit. Heb je die grotere auto echt zo vaak nodig, of kun je wellicht zo nu en dan ook een grotere auto lenen of huren

Tests en specificaties

De ANWB heeft alle belangrijke gegevens over nieuwe en gebruikte auto's verzameld en voor je op een rijtje gezet. Je kunt eenvoudig naar je toekomstige auto zoeken, bijvoorbeeld door te filteren op stationwagens of op een minimale kofferbakinhoud. Ook vind je er gegevens over het verbruik, de te verwachten maandelijkse kosten én vaak ook een test door ANWB's eigen Frank Buma of Gert Wisse. Je kunt natuurlijk ook gelijk een duik nemen in het grote occasion-aanbod.

Er komt groot onderhoud aan, is mijn auto dat nog wel waard?

Een auto heeft regelmatig onderhoud nodig en zeker als ze wat ouder worden, gaat er zo nu en dan wat stuk of moeten onderdelen preventief vervangen worden. En terwijl de dagwaarde van je auto alleen maar daalt, lijken de garagerekeningen alleen maar hoger te worden. Wanneer is een auto een dure reparatie nog waard en wanneer is het beter om uit te kijken naar iets anders?

Pech laat zich maar moeilijk voorspellen. Het kan zomaar gebeuren dat je net voor tweeduizend euro de koppeling en distributie hebt laten vervangen en drie weken later opeens de motor in de soep draait. Een beetje geluk heb je dus altijd nodig, maar sommige reparaties laten zich ook heel behoorlijk voorspellen. Zo weet je bijvoorbeeld wanneer de distributieriem vervangen moet worden. En dan weet je ook bij welke kilomoterstand je jouw auto eventueel moet verkopen. Misschien heeft je garagist of keurmeester je bij de laatste beurt of keuring verteld dat het uitlaatsysteem of de remmen de volgende keer waarschijnlijk vervangen moeten worden. Zitten er veel van dat soort reparaties aan te komen, dan is het wellicht tijd voor iets anders.

Aan de andere kant, ook een volgende auto heeft onderhoud nodig. Zeker wanneer je een tweedehands auto terug koopt, kun je net zo goed binnen no time weer bij de garage staan. Als je een oude, maar betrouwbare auto hebt, dan hoeft een flinke garagerekening geen reden zijn om hem af te danken, zelfs niet als de kosten de dagwaarde van de auto benaderen of zelfs overstijgen. Je weet immers wat je hebt en dat het in de basis een goede auto is. Het is dus eigenlijk ook niet goed te zeggen bij welke kilometerstand je je auto het beste kunt verkopen. Een andere occasion mag dan aantrekkelijk lijken, bedenk dat deze door de vorige eigenaar waarschijnlijk ook om een van bovenstaande redenen verkocht is…

Private Lease

Alleen bij een nieuwe auto ben je de eerste jaren gedekt voor reparaties door de fabrieksgarantie. Toch heeft elke auto uiteindelijk onderhoud nodig en ben je daar dus geld aan kwijt. Wie niet voor onverwachte verrassingen wil komen te staan, kan kijken naar private lease. Je betaalt dan een vast bedrag per maand, alleen de brandstof komt daar nog bij. De kosten voor onderhoud zijn dus al in dit vaste maandbedrag inbegrepen.

De beste pechhulp, altijd dichtbij 

We doen er alles aan je zo snel mogelijk in eigen auto weer op weg te helpen.

Je auto verzekeren 

Met een ANWB Autoverzekering ben je altijd verzekerd van de beste hulp bij een botsing of andere autoschade. Zo kun jij zonder zorgen de weg op.

Andere auto kopen? 

Kies je voor een nieuwe of gebruikte? De ANWB helpt je kiezen en adviseert bij het het kopen.

Private lease 

Steeds meer Nederlanders leasen hun privé-auto. Lees alles over private lease en ontdek of het ook wat voor jou is.