Benzine, diesel, LPG of toch elektrisch?

Tankstations bieden een flink aantal verschillende brandstoffen aan en dan zijn daar nu ook nog laadpalen voor elektrische auto’s bijgekomen. Elke brandstof heeft zijn eigen specifieke eigenschappen en daarbij horende voor- en nadelen, al wil je onderaan de streep vooral weten welke brandstof voor jou het goedkoopst is.

Verreweg de meeste auto’s rijden op benzine of diesel. Een kleiner deel van het wagenpark rijdt op LPG, elektriciteit of een andere alternatieve brandstof. Hoewel elektriciteit strikt genomen geen brandstof is, maar een energiedrager, zullen we voor de leesbaarheid het woord brandstof gebruiken om zowel benzine, diesel, LPG als ook elektriciteit aan te duiden. Elke brandstof heeft zijn eigen specifieke voor- en nadelen. Er is dan ook niet één brandstof aan te wijzen die in alle gevallen als beste uit de bus komt. Wat voor jou de meest geschikte brandstof is, hangt dan ook af van factoren als het aantal kilometers dat je per jaar rijdt en je budget. In onderstaande tabel nemen we alvast kort de belangrijkste voor en nadelen per brandstof met je door. 

  Voordelen Nadelen

Benzine

  • Lagere MRB (wegenbelasting)
  • Relatief voordelig in aanschaf
  • Duurste brandstof
  • Verbruik hoger dan bij diesel
  • Hoogste CO2-uitstoot

Diesel

  • Zuiniger dan benzine
  • Diesel aan de pomp goedkoper
  • Lagere CO2-uitstoot dan benzine
  • Goedkopere occasions
  • Hogere MRB (wegenbelasting)
  • Lagere restwaarde
  • Dreiging van millieuzones
  • (Bij oudere diesels) hogere uitstoot giftige uitlaatgassen

LPG

  • Fors goedkoper aan de pomp dan diesel en benzine
  • Lagere CO2-uitstoot dan benzine
  • Hogere MRB (wegenbelasting)
  • LPG niet bij alle pompen verkrijgbaar
  • Aanschafprijs LPG-installatie
  • Hogere NOx-uitstoot
  • Meerverbruik ten opzichte van benzine

Elektrisch

  • Geen schadelijke uitlaatgassen
  • Laden goedkoper dan tanken
  • Goedkoper in onderhoud
  • Tot 2025 geen MRB (wegenbelasting)
  • Duurder in aanschaf
  • Actieradius  niet voor iedereen toereikend
  • Langere reizen vergen meer planning door (buitenlands) laadnetwerk

Plug-in hybride

  • Kan tot ca. 60km per rit volledig elektrisch rijden
  • Lager brandstofverbruik
  • Actieradius bij lange ritten geen probleem
  • Duurder in aanschaf
  • Laden én tanken

 

Bereken je autokosten

Benieuwd wat je eigen auto je per kilometer kost of wil je graag een elektrische occasion vergelijken met eentje met diesel- of benzinemotor? Het kan met de ANWB Autokostentool. Je kunt eenvoudig op basis van kenteken of merk en type berekeken wat een auto je ongeveer per maand en per kilometer kost. Zo kun je snel uitrekenen welke nieuwe of gebruikte auto in jouw geval het voordeligst is.

Bereken je autokosten

Nieuwe labels aan de pomp

Voorheen was het in het buitenland opletten geblazen. Wat wij diesel noemen, heet in Frankrijk vaak 'gazole' en in Tsjechië 'mazot'. In Denemarken is benzine 'blyfri', terwijl men in Spanje spreekt over 'gasolina'. Om dit soort verwarring aan de pomp te verkopen vind je tegenwoordig overal binnen de Europese Unie dezelfde labels op de pomp. Per brandstof gaan we dieper in op de verschillende soorten -klik daarvoor op de links hierboven of beneden- maar belangrijk is dat ronde labels benzine aanduiden, vierkante labels diesel en ruitvormige labels gas.  

Meer weten over benzine, diesel, LPG of elektrisch rijden?

Benzine (E10 en E5)

Hoewel benzine de duurste brandstof is, rijden verreweg de meeste auto's in ons land op deze brandstof. Wie weinig kilometers maakt, is waarschijnlijk onder aan de streep het voordeligste uit met een benzineauto. En hoe zit het ook al weer met E10- en E5-benzine? Je vind hier alles wat je moet weten over benzine.

Diesel (B7)

Wie voorheen veel kilometers maakte koos al snel voor een dieselauto. Tegenwoordig is dat door milieuzones en dieselschandalen al lang niet meer zo vanzelfsprekend. Is het nog verstandig een dieselauto te kopen en waarom staat er tegenwoordig B7 op de vulpistolen? 

LPG

Nu diesel flik aan populariteit moet inleveren zou je verwachten dat autogas weer meer in trek komt. Het tegendeel blijkt waar, het aantal auto's op LPG neemt al lange tijd fink af. Terecht, of heeft deze schonere en bovenal fors goedkopere brandstof nog toekomst?

Elektriciteit

Elektrisch rijden verschilt op zoveel manieren van rijden met een auto op benzine of diesel, dat de ANWB een heel platform heeft ingericht om antwoord te geven op alle vragen die er zijn. Van het opladen tot de milieu-impact en van de kosten tot de vraag of je een caravan kunt trekken met een elektrische auto. Je vindt het allemaal in het speciale elektrisch rijden-portaal van de ANWB.

Plug-in hybride

Een plug-in hybride is een combinatie van een elektrische aandrijflijn en een verbrandingsmotor. Er zijn zowel plug-in hybrides met een benzine- als met een dieselmotor. Je kunt tot circa 60 kilometer volledig elektrisch afleggen, waarna de auto overschakelt op de verbrandingsmotor. Wie zijn plug-in hybride consequent oplaadt, zal flink zuiniger rijden dan met een vergelijkbare conventionele auto. Een interessante overweging voor wie zuiniger wil rijden, maar de overstap naar volledig elektrisch nog niet kan of wil maken.

Alternatieve brandstoffen

Een heel klein gedeelte van het Nederlandse wagenpark maakt gebruik van een andere energiedrager dan benzine, diesel, lpg of elektriciteit. Zo zijn er enkele duizenden auto’s op aardas, vaak als CNG aangeduid, en worden er sinds kort ook mondjesmaat waterstofauto’s verkocht. Is waterstof de 'brandstof' van de toekomst?