Naar de inhoudlogo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Top 10 auto's met automaat

Alles over de verschillende soorten automatische versnellingsbakken

Ontdek de verschillen tussen diverse typen automatische versnellingsbakken. En bekijk 10 populaire nieuwe en tweedehands auto's met automaat.

Verschillende automatische versnellingsbakken

Er komen steeds meer auto’s met een automatische versnellingsbak op de markt. Maar de ene automaat is de andere niet. Zo kan de ene heel soepel schakelen en de andere schakelt met een vertraging of met een lichte schok.

Er zijn een hoop verschillende systemen met hun eigen voor- en nadelen. En elk automerk noemt ze bovendien weer anders. Wist je dat een elektrische auto helemaal geen versnellingsbak of automaat heeft?

We zetten vier belangrijke systemen op een rij. We gaan niet te diep in op de precieze werking van de systemen. Maar onderstaand overzicht geeft een goed beeld van de op dit moment beschikbare systemen in nieuwe en tweedehands auto's met automaat.

Conventionele automaat

In een handgeschakelde auto gebruiken we de koppeling om de overgang van de ene naar de andere versnelling soepel te laten verlopen. Een conventionele automaat heeft geen gewone koppeling die je bedient met een pedaal, maar een vloeistofkoppeling, ook wel koppelomvormer genoemd.

Deze koppelomvormer zorgt voor een hele soepele overgang van de ene naar de andere versnelling. Deze automaat heeft vaak een hoger brandstofverbruik dan een handgeschakelde auto, zeker als het gaat om een wat oudere auto of youngtimer. Er zijn tegenwoordig automaten met maar liefst negen versnellingen. Dankzij computeraansturing kunnen deze razendsnel schakelen en juist zuiniger rijden dan een handgeschakelde auto. Deze vallen wel in een hogere prijsklasse.

Kenmerken van de conventionele automaat

  • Zeer soepele schakelmomenten.
  • Onzuinig (bij oudere auto's).
  • Vaak hebben ze ingewikkelde techniek.

Gerobotiseerde handbak

Eigenlijk is een gerobotiseerde handbak niets anders dan een gewone versnellingsbak waar een computer en hydraulica de bediening van de koppeling en de versnellingen op zich nemen.

Omdat de computer zijn schakelmoment slim kan kiezen en misschien veel vroeger opschakelt dan wanneer je dat zelf zou doen, zorgt een gerobotiseerde handbak voor een lager verbruik. Let op: tijdens het schakelen wordt de aandrijving even onderbroken, terwijl de bestuurder op dat moment wel gewoon gas geeft. Dit wordt ervaren als ‘inhouden’. Dit soort automaten schakelt daardoor wel vrij langzaam.

Kenmerken van een gerobotiseerde handbak

  • Ze zijn zuinig en efficiënt.
  • Schakelen vaak vroeg op, minder comfortabel.
  • Langzame en bokkige versnellingswisselingen bij oudere systemen.

Automaat met dubbele koppeling

Dit is een variant op de gerobotiseerde handbak, maar dan ontworpen om het schakelen soepeler en sneller te laten verlopen. Het systeem bestaat feitelijk uit twee versnellingsbakken, één voor de even en één voor de oneven versnellingen, beide met hun eigen koppeling. Wanneer je bijvoorbeeld in de vierde versnelling rijdt, kan de auto in de andere versnellingsbak alvast de derde of vijfde versnelling inschakelen, afhankelijk of je aan het versnellen of juist afremmen bent. 

Zo kan er razendsnel worden op- of teruggeschakeld. Vaak in enkele tienden of zelfs honderden van een seconden. Veel sneller dan je zelf ooit met een handgeschakelde versnellingsbak kunt schakelen. Een bekend voorbeeld is de DSG automaat van de VAG groep. 

Kenmerken van een automaat met dubbele koppeling

  • Ze zijn zuinig en efficiënt.
  • Schakelen razendsnel op.
  • Schakelen vaak vroeg op (bij lage toerentallen).
  • Wegrijden uit stilstand kan bokkerig gaan als je veel gas geeft.

Continu Variabele Transmissie

Zonder te ver in de techniek te duiken is het goed om te weten dat een Continu Variabele Transmissie (CVT) geen vaste versnellingen met tandwielen heeft, maar een oneindig aantal versnellingen tussen de lichtste en zwaarste overbrenging. 

In de praktijk betekent het dat wanneer je gas geeft, de motor meteen veel toeren maakt en zolang je blijft versnellen ook evenveel toeren blijft draaien. Heb je je snelheid bereikt, dan zakt het aantal toeren terug tot het aantal dat nodig is om die snelheid vast te houden. Hybride-auto’s zoals van Toyota, Lexus en de Ford Kuga hebben een CVT, maar die werkt met een planetair tandwielstelsel. Die techniek werkt heel anders.

Kenmerken van een CVT

  • Motor kan altijd op een optimaal (lees zuinig) toerental werken.
  • Motorgeluid niet in overeenstemming met de rijervaring.
  • Gaat loeien bij accelereren. Dit wordt nogal eens als oncomfortabel ervaren. Vooral hybrides  kennen dit fenomeen.

Elektrische auto

Voor een elektromotor maakt het niet uit of hij langzaam of juist snel draait, hij levert altijd evenveel kracht. Daarom heeft een elektrische auto geen versnellingsbak nodig. Je hoeft dus niet te schakelen in een elektrische auto. Feitelijk is er ook geen sprake van een automaat.

Nieuwe technieken

Bij plug-in hybrides worden verschillende aandrijflijnen gebruikt en nieuwe ontwikkeld. Zo biedt Nissan een SUV aan waarbij de verbrandingsmotor helemaal geen mechanische verbinding heeft met de aangedreven wielen. De motor is gekoppeld aan een dynamo/elektromotor én een batterij. De aandrijving van de auto gaat via elektromotoren. De verbrandingsmotor zorgt alleen voor de stroom. Je zou dus kunnen zeggen dat deze auto een ‘elektrische’ automaat heeft. 

Wil je een automaat auto kopen?

Op het occasionplatform van ANWB vind je tienduizenden tweedehands auto's met een automaat. Compleet met een richtprijs volgens de ANWB Koerslijst, een berekening van de autokosten en een uitgebreide autotest - inclusief de bevindingen van de Wegenwacht.

Of private lease een automaat

Liever een automaat private leasen? Met ANWB Private Lease rij je zorgeloos in een gloednieuwe auto voor een vast bedrag per maand. Je hoeft alleen nog maar te tanken of op te laden. En mocht je pech krijgen, dan kun je rekenen op de vertrouwde service van de Wegenwacht!

Bekijk het private lease aanbod 

Top 10 auto’s met automaat

In deze lijst 10 zeer diverse populaire auto’s met automatische transmissie die nieuw en tweedehands worden verkocht op de Nederlandse markt, variërend van compacte stadsauto’s tot ruime SUV’s.

1. Dacia Sandero CVT

De Dacia Sandero is één van de goedkoopste auto’s met automaat in Nederland, beschikbaar vanaf €24.835. Met een 1.0-liter benzinemotor van 90 pk en een CVT-transmissie is het een budgetvriendelijke keuze.

2. Suzuki Swift Hybrid CVT

Deze lichte en wendbare hybride hatchback biedt een 1.2-liter motor met 83 pk en een CVT-transmissie. Met een stadsverbruik van slechts 4,3 l/100 km is de Suzuki Swift een efficiënte optie voor stedelijk rijden.

3. Skoda Fabia DSG

De Skoda Fabia combineert praktische ruimte met een betrouwbare 1.0 TSI-motor van 95 pk en een 7-traps DSG-automaat. Met een gemiddeld opgegeven verbruik van 5,0 l/100 km is het een zuinige keuze voor dagelijks gebruik. De DSG-bak schakelt razendsnel en zonder dat je het merkt.

4. Kia Picanto automaat

De Picanto van Kia is een compacte stadsauto die beschikbaar is met een automatische transmissie, zelfs in de basisuitvoering. Met een prijs vanaf €20.995 is het een betaalbare keuze voor wie gemak zoekt in de stad.

5. Toyota Yaris Hybrid e-CVT

De Toyota Yaris Hybrid is uitgerust met een 1.5-liter hybride aandrijflijn en een e-CVT-automaat, wat zorgt voor een soepel rijgedrag en een door de fabriek opgegeven gemiddeld brandstofverbruik van 4,5 l/100 km.

6. Volvo XC60 Geartronic

Voor wie op zoek is naar luxe en veiligheid, biedt de Volvo XC60 met Geartronic-automaat een verfijnde rijervaring. Met vermogens variërend van 197 tot 310 pk is er voor ieder wat wils.

7. BMW X3 Steptronic

De nieuwe BMW X3 combineert kracht met comfort. Met een motor van(af) 208 pk en een acceleratie van 0 naar 100 km/u in 7,8 seconden is het een dynamische - en behoorlijk prijzige - SUV met een luxe uitstraling.

8. Ford Puma – PowerShift

De Ford Puma, een compacte SUV, is uitgerust met een 1.0 EcoBoost-motor van 125 pk en een PowerShift-automaat. Dat is een automaat met een dubbele koppeling. Met een door de fabriek opgegeven brandstofverbruik van 4,9–5,0 l/100 km en een ruime bagageruimte is het een slimme, praktische keuze.

9. Toyota Prius

Alom bekend om zijn betrouwbaarheid en zuinigheid door de hybride aandrijflijn is deze laatste generatie van de Toyota Prius. De nieuwste generatie ziet er fraai uit en biedt naast een modern design ook een verbeterde e-CVT-transmissie.

10. Honda Civic Full Hybrid

De Honda Civic staat bekend als een zeer betrouwbare auto, vindt ook de Wegenwacht. De hybride versie heeft een innovatieve aandrijflijn zonder traditionele versnellingsbak maar met een automaat. Dit zorgt voor een comfortabele en soepele rijervaring.

Speciaal voor jou geselecteerd

Vanaf249,-p.m.
Private lease van ANWB 

Zorgeloos autorijden voor een vast bedrag per maand.

Je auto verzekeren 

Met een ANWB Autoverzekering ben je altijd verzekerd van de beste hulp bij een botsing of andere autoschade. Zo kun jij zonder zorgen de weg op.

Huur je auto bij de ANWB 

Huur een auto bij de ANWB in binnen- en buitenland. Tegen aantrekkelijke all-in tarieven. Goed verzekerd en zonder eigen risico!

De beste pechhulp, altijd dichtbij 

We doen er alles aan je zo snel mogelijk in eigen auto weer op weg te helpen.