Van oudsher wel. Maar tegenwoordig zijn er ook veel coupé versies van sedans en zelfs SUV's die 4 of 5 deuren hebben. Denk aan de BMW 8 Serie, de 4 Serie, maar ook auto's als de Mercedes CLS en de Passat CC bijvoorbeeld. Dus tegenwoordig zijn er veel vierdeurs coupé varianten op de markt te verkrijgen.
Vooral de schuin aflopende daklijn is een kenmerk van een coupé, zowel bij een twee- als bij een vierdeurscoupé. Bijna alle sedans hebben sowieso vier deuren en een achterruit die steiler is dan bij coupés. Daarnaast is de uitstraling van een coupé vaak sportiever dan die van een sedan. Vergelijk de BMW 3 Serie sedan en de BMW 4 Gran Coupe.
Nee, dat kan je niet zo zeggen. Vaak is de coupé wel de sportieve versie van een auto die ook in een andere uitvoering te koop is. Het is dan niet ongewoon dat de coupé met de sterkste motorisering wordt uitgevoerd. Maar dit is zeker geen regel.
Tweedeurs-coupés hebben vaak een langere deur voor bestuurder en passagier dan sedanversies van hetzelfde model. Dit betekent dat je een grotere opening hebt om plaats te nemen. Een coupé is niet altijd gemakkelijker met uitstappen wanneer je langs een andere auto strak geparkeerd staat. Dan zijn kortere deuren soms handiger. Het hangt dus voornamelijk af van de situatie en de plaatsing van de stoel en lengte van de bestuurder.