logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Een importauto kopen: denk hier vooraf over na

Importauto’s zijn populairder dan ooit. Begrijpelijk, want ze zijn vaak rijker uitgerust, voordeliger geprijsd en in uitvoeringen leverbaar die in Nederland nooit officieel zijn verkocht. Toch is het slim om voorzichtig te zijn, want aan importauto's zijn ook flink wat risico's verbonden.

Hoe je een auto importeert, hebben we in een eerder artikel al eens uitgelegd. Maar wat nu wanneer een ander dat al gedaan heeft en jij staat op het punt om die auto tweedehands te kopen?

Wat is een importauto?

Simpel gezegd is een importauto een auto die oorspronkelijk in een ander land is verkocht. Vervolgens is -ie naar Nederland gehaald om hier te gebruiken.

Zo herken je een importauto

  • Voertuigcheck: ga naar de RDW-website, vul het kenteken van jouw beoogde occasion in en vergelijk het veld ‘Datum eerste toelating’ (eerste registratie na fabricage) met ‘Datum eerste tenaamstelling in Nederland’. Als die tweede datum later ligt dan de eerste, is de auto geïmporteerd. Je kunt ook via de ANWB Koerslijst checken of een auto wel of geen importauto is.
  • Kentekenpapieren: op het Nederlandse kentekenbewijs staan ook ‘Datum eerste toelating’ en ‘Datum eerste afgifte Nederland’. Een verschil betekent import.
  • Documenten uit het buitenland: bijvoorbeeld een origineel buitenlands kentekenbewijs of een onderhoudsboekje met buitenlandse stempels.
  • Details aan de auto zelf: denk aan een snelheidsmeter in mijlen (mph) of stickers of waarschuwingen in een andere taal.
  • Opties of uitvoeringen die in Nederland nooit officieel geleverd zijn.
  • NAP-status: bij een NAP-check krijg je de tekst ‘Geen oordeel’. Dat komt omdat de kilometerhistorie pas vanaf import in ons land bekend is.
Duitse kentekenplaat

De risico’s van een importauto

Wanneer je een importauto koopt, liggen de risico’s net even anders dan bij een Nederlandse occasion.

Kilometerfraude

In tegenstelling tot Nederland bestaat er in het buitenland bijvoorbeeld geen Nationale Autopas (NAP). Bij importauto’s komt kilometerfraude daardoor vaker voor.

Onbekend schadeverleden

Ook de schadehistorie is in het buitenland niet altijd volledig, waardoor je pas na aankoop kunt ontdekken dat jouw auto ooit betrokken is geweest bij een (zwaar) ongeluk.

Afwijkende technische specificaties

Een auto uit de Verenigde Staten heeft een snelheidsmeter in mijlen, waardoor het lastig is om te bepalen of je hier te hard rijdt of niet. En verlichting van een van oorsprong Engelse auto is niet automatisch geschikt voor gebruik op onze wegen.

Ontbrekend trekgewicht op het kenteken

Bij de ANWB maken we best vaak mee dat mensen een geïmporteerde auto kopen en dat het trekgewicht afwijkt of ontbreekt. Het is verplicht dat dergelijke gewichten geregistreerd staan in het kentekenregister van de RDW. Je kunt hierover contact opnemen met de RDW maar bij de ANWB zijn  - nog - geen gevallen bekend waarbij het iemand is gelukt het trekgewicht van hun auto achteraf te laten aanpassen.

Onjuiste BPM-berekening

Een belangrijk aandachtspunt is de BPM (Belasting van Personenauto’s en Motorrijwielen). Veel importauto’s zijn ingevoerd op basis van een taxatierapport om de BPM te verlagen. Import op basis van taxatie is alleen toegestaan bij schadeauto’s, maar deze schade wordt soms overdreven om het BPM-bedrag kunstmatig laag te houden.

Gevolg: de auto is later moeilijk verkoopbaar. Handelaren gaan er namelijk van uit dat de auto forse schade had bij invoer, waardoor de inruilwaarde flink daalt — of ze willen de auto helemaal niet innemen.

Sinds 1 juli 2025 is bij de RDW onder het tabblad ‘Fiscaal’ zichtbaar welke afschrijvingsmethode is gebruikt en op welke datum de BPM is vastgesteld. Als daar een taxatie wordt vermeld, kun je er vrijwel zeker van zijn dat de auto met (mogelijke) schade is geïmporteerd.

Waar moet je op letten vóór je een importauto aanschaft?

  • Check op de website van de ANWB en RDW of het om een importauto gaat.
  • Check de Afschijvingsmethode BPM op de RDW website en bereken eventueel hoeveel lager de BPM was.
  • Vraag aan de verkoper of de auto in het verleden schade heeft gehad.  
  • Vraag de verkoper om inzage in het taxatierapport dat gebruikt is voor de berekening van de BPM.
  • Vraag de verkoper naar het onderhoudsverleden en check het onderhoudsboekje.
  • Check of de kilometerstand logisch is. Bij geïmporteerde auto’s geeft de RDW bij de kilometerstand blijvend 'geen oordeel’ aan. Je kunt een flink deel van de onzekerheid wegnemen door te kijken naar stempels en kilometerstanden in de onderhoudshistorie.
  • Voer een aankoopkeuring uit. Die geeft meer zekerheid over de technische staat van de auto. Ook kan bij zo'n keuring aan het licht komen dat schade uit het verleden niet goed is hersteld. 
  • Laat in het koopcontract opnemen dat de auto géén schadeverleden heeft en dat de kilometerstand is gegarandeerd. Mocht later aan het licht komen dat er wel schade was, dan heb je het zwart op wit staan dat er is gesjoemeld. Juridisch sta je dan als consument veel sterker. Wil een verkoper een en ander niet opnemen in het koopcontract, dan kun je beter afzien van de koop. 
  • Maak een proefrit. 

Rode vlaggen om direct weg te lopen

  • Vaag of ontbrekend onderhoudsverleden;
  • Onduidelijke schadehistorie;
  • Zeer lage prijs ten opzichte van vergelijkbare modellen;
  • Onverklaarbaar lage BPM;
  • Verkoper zonder vast adres of duidelijke bedrijfsgegevens.

Conclusie: is een importauto een slimme koop?

Met een scherp oog en de juiste vragen kan een importauto een geweldige koop zijn: meer auto voor je geld, soms zelfs in betere staat dan een Nederlandse variant. Maar wie zich laat verblinden door een lage prijs zonder de achtergrond te checken, kan eindigen met een dure teleurstelling. Want onthoud: lijkt een deal te mooi om waar te zijn, dan is dat meestal ook zo.

Onbedoeld een importauto gekocht: kan je van de koop af?

De door jou gekochte auto blijkt een importauto te zijn. Als je dat had geweten, dan had je de auto nooit aangeschaft! In zo’n geval kan er sprake zijn van dwaling, maar dan moet dit tijdens het aankoopproces besproken zijn. Onder bepaalde voorwaarden kan de koper de koopovereenkomst dan vernietigen. 

Je moet wel kunnen bewijzen dat je de koop niet had gesloten als je de juiste informatie had gehad. Ook moet de dwaling verwijtbaar zijn, of je moet kunnen aantonen dat je van verkeerde informatie bent uitgegaan na uitgebreid onderzoek voorafgaand aan de koop.

Kom je er niet uit, dan kan het geschil aan de Geschillencommissie Voertuigen worden voorgelegd, mits de verkoper daarbij is aangesloten. Anders moet je naar de rechter. Ook voor dekking van rechtsbijstandverzekeringen geldt vaak de eis dat het geschil aan de Geschillencommissie moet kunnen worden voorgelegd. Dit kun je nagaan in de polisvoorwaarden van jouw verzekering.

Op zoek naar een tweedehands auto?

Op het ANWB Occasionplatform vind je meer dan 165.000 tweedehands auto's van door ANWB geselecteerde autobedrijven. Compleet met een richtprijs volgens de ANWB Koerslijst, een berekening van de autokosten en een uitgebreide autotest - inclusief de bevindingen van de Wegenwacht. Let op: ook in dit aanbod zijn importauto's terug te vinden. Wees dus altijd alert op de hierboven genoemde punten.

Bekijk alle occasions 

Of private lease een auto

Met ANWB Private Lease rijd je zorgeloos in een gloednieuwe auto voor een vast bedrag per maand. Je hoeft alleen nog maar te tanken of op te laden. En mocht je pech krijgen, dan kun je rekenen op de vertrouwde service van de Wegenwacht!

Bekijk het private lease aanbod 

De beste pechhulp, altijd dichtbij 

We doen er alles aan je zo snel mogelijk in eigen auto weer op weg te helpen.

Je auto verzekeren 

Met een ANWB Autoverzekering ben je altijd verzekerd van de beste hulp bij een botsing of andere autoschade. Zo kun jij zonder zorgen de weg op.

Private lease 

Steeds meer Nederlanders leasen hun privé-auto. Lees alles over private lease en ontdek of het ook wat voor jou is.

Verkoopservice 

Verkoop je auto gegarandeerd via de ANWB. Snel en zonder te onderhandelen met kopers.