Een schadeauto kopen: is dat verstandig?
Het zijn de addertjes onder het gras binnen het occasionaanbod: recente modellen voor een bodemprijs. Maar wanneer je zo’n advertentie open klikt, blijkt die droomoccasion een schadeauto. Moet je dan toch verder lezen of kun je beter door zoeken?
Online zie je ze geregeld voorbij komen: opvallend goedkope personenwagens met het label ‘schadeauto’. Daadwerkelijke krassen en deuken zijn lang niet altijd te zien. Wat is een schadeauto dan precies? En komen er ongelukken van wanneer je er eentje overweegt?
Wat is een schadeauto?
Een schadeauto is een auto die één of meerdere vormen van schade heeft opgelopen. Dat kan variëren van een kras op de deur tot een volledig scheef chassis. In de autowereld wordt onderscheid gemaakt tussen verschillende soorten schade:
- Cosmetisch: kleine deuken, krassen of gebarsten bumpers. Meestal alleen optisch storend.
- Technisch: defecten aan motor, versnellingsbak, ophanging of elektronica.
- Structureel: schade aan het chassis of subframe. Kostbaar en soms onveilig om te herstellen.
- Water- of brandschade: vaak hardnekkig. Vocht en hitte kunnen blijvende problemen veroorzaken.
De risico’s van een schadeauto
Door hun lage prijs lijken schadeauto’s aantrekkelijk om te kopen. Let er dan wel op dat je niet in een van de volgende valkuilen stinkt:
- Verborgen schade: wat je niet ziet, kan veel duurder zijn dan het zichtbare mankement.
- Waardeverlies: zelfs na reparatie krijg je minder voor je auto terug, omdat schadehistorie geregistreerd staat.
- Veiligheidsrisico’s: slecht herstel is van invloed op de botsveiligheid van je auto.
- Papieren en keuringen: met een WOK-melding (“Wacht Op Keuren”) mag de auto de weg niet op tot de RDW daar toestemming voor heeft gegeven.
Waar moet je op letten wanneer je een schadeauto overweegt?
Wie toch een schadeauto wil kopen, kan de risico’s beperken met een aantal slimme stappen:
- Check de herkomst: Nederlandse of geïmporteerde auto? Bij import is schade vaak lastiger te achterhalen.
- Controleer de historie: raadpleeg de RDW voor schade- en kilometerregistratie.
- Laat een onafhankelijke keuring uitvoeren: een paar tientjes inleg kan je duizenden euro’s besparen.
- Bereken de kosten-batenverhouding: als de reparatiekosten meer dan de helft van de dagwaarde bedragen, is kopen niet rendabel.
- Maak een proefrit: let op rijgedrag en -geluiden. Plus: hoe reageert de auto op stuuracties?
Conclusie: is een schadeauto een slimme koop?
Voor handige doe-het-zelvers - of wie toegang heeft tot goedkope onderdelen - is een schadeauto een slimme koop. De doorsnee koper kan er echter beter met een wijde boog omheen lopen. Verborgen schade, waardeverlies en veiligheidsrisico’s maken dat een schadeauto in de praktijk meer kost dan het aantrekkelijke prijskaartje dat er aan is gehangen.
Toch liever geen schadeauto?
Op het ANWB Occasionplatform vind je meer dan 165.000 tweedehands auto's van door ANWB geselecteerde autobedrijven. Compleet met een richtprijs volgens de ANWB Koerslijst, een berekening van de autokosten en een uitgebreide autotest - inclusief de bevindingen van de Wegenwacht.
Of kies voor private lease
Met ANWB Private Lease rijd je zorgeloos in een gloednieuwe auto voor een vast bedrag per maand. Je hoeft alleen nog maar te tanken of op te laden. En mocht je pech krijgen, dan kun je rekenen op de vertrouwde service van de Wegenwacht!