Type cabrio's
- Compacte cabrio's: Voorbeelden: Mazda MX-5, Alfa Romeo Spider, maar ook Mini Cabrio, Fiat 500C en bijvoorbeeld de Volkswagen Golf Cabrio.
- Cabrio's met stalen klapdak, dit in tegenstelling tot de meeste cabrio's die uitgerust zijn met een stoffen kap. Voorbeelden: BMW 4 Serie, Volkswagen Eos, Volvo C70 (vanaf 2004)
- 4WD cabrio's, terreinwagens met een versie waarvan het dak kan worden verwijderd. Voorbeelden: Jeep Wrangler, Landrover Defender, Ford Bronco, maar ook als occasion bijvoorbeeld de Suzuki Vitara en de Range Rover Evoque.
- Sportieve cabrio's, met sportieve in plaats van comfortabele rijeigenschappen, ook wel roadsters genoemd. Voorbeelden: BMW Z4, MG TF, Porsche Boxster, Honda S2000,
- Elektrische cabrio's, een niche binnen een niche. Voorbeelden: De eerste waren de Tesla Roadster en de Smart Cabrio electric. Gevolgd door modellen als de MG Cyberster, Mini Cabrio Electric, Polestar 6 (verwacht in 2026), maar ook exoten als de Maserati GranCabrio Folgore.
Cabrio's zijn als occasion geliefd. Bekijk bijvoorbeeld eens dit lijstje met betaalbare cabrio's.
De voor- en nadelen van een cabrio
Het unieke van een cabrio is dat je het buitengevoel kunt ervaren terwijl je toch in een auto zit. Wind door je haren op afroep. Cabrio's bieden daarmee een unieke rijervaring die je niet in een gesloten auto kunt ervaren. Daarnaast hebben cabrio's hebben vaak ook een goede restwaarde. Je rijdt met een relatief unieke auto waarmee je jezelf kunt onderscheiden.
Door het open dak moeten er wel extra veiligheidsmaatregelen genomen worden om de stijfheid van de auto te verbeteren en bij een ongeluk te zorgen dat inzittenden toch goed beschermd zijn. Dit zorgt voor extra gewicht. Cabrio's zijn vaak duurder in aanschaf dan vergelijkbare hatchbacks, coupés of sedans. In wegenbelasting en verzekering zijn ze ook duurder door gewicht en risico.
De constructie van een cabriodak bestaat uit elektromotoren en allerlei stangetjes en scharnieren. Dat kan dus gevoelig zijn voor storingen. Verder bestaat de kans dat een cabriodak na verloop van tijd kan gaan lekken bij naden en waar het dak aansluit op rubbers die die niet meer goed zijn. In een cabrio blijf je altijd kwetsbaarder in een ongeluk dan in een gesloten auto.
Er is meer lawaai tijdens het rijden, zeker op snelwegsnelheden. Met open dak, maar ook wanneer het dak gesloten is, omdat het dak vaak minder geluidsisolatie biedt dan een dak van een coupé of hatchback of sedan. ook zijn cabrio's vaak minder praktisch. Ze hebben maar twee deuren (uitzonderingen daargelaten) en de kofferbak is beperkt. Dit laatste omdat er ruimte nodig is om het dak op te bergen wanneer dit opengeklapt is.
Geschiedenis van de cabrio
De oorsprong van de cabriolet gaat terug tot het begin van de 20e eeuw. In de jaren 60 groeide de cabrio uit tot een symbool van vrijheid en jeugdcultuur, met iconische modellen als de Volkswagen Kever Cabriolet en de Ford Mustang Convertible.
De jaren 70 zagen een terugval in populariteit door strengere veiligheidsregels en de oliecrisis, maar in de jaren 80 maakte de cabrio een comeback dankzij verbeterde technologie en hernieuwde belangstelling voor lifestyle-auto’s, zoals de BMW 3-serie Cabrio. In de jaren 90 werd de cabrio steeds verfijnder, met elektrisch bedienbare daken en meer comfort, terwijl in de jaren 2000 de hardtop-cabrio zijn intrede deed, zoals bij de Peugeot 206 CC.
In het afgelopen decennium is de cabrio een nicheproduct geworden. Vooral ook door de nadruk op duurzaamheid en efficientie. Nog steeds geliefd bij liefhebbers, met een focus op luxe en rijbeleving. Er zijn inmiddels ook enkele elektrische varianten.