Naar de inhoudlogo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Brommobiel: alternatief voor tweede auto?

Voordeliger in de maand, maar minder veilig en comfortabel

De brommobiel heeft zijn suffe imago afgeschud. Maar is zo’n city car daarmee ook iets voor jou?

Een mini-autootje. Zo kun je een brommobiel nog het beste omschrijven. Voorheen was het vooral een vervoermiddel voor wie zijn autorijbewijs niet kon of wilde halen. Of voor ouderen waarvan het autorijbewijs niet werd verlengd. Mede daardoor hadden brommobielen altijd een suf imago. 

Dat ze werden aangedreven door lawaaiige dieselmotoren, die de kunststof carrosserieën lieten schudden als een bang vogeltje, hielp ook niet mee. Daarnaast zijn brommobielen erg kostbaar, omdat ze in bescheiden oplages worden gebouwd. Twintig mille ben je zo kwijt. 

Sinds autoconcern Stellantis brommobielen aanbiedt, is de prijs ervan gehalveerd. Modellen als de Citroën Ami, Opel Rocks-e en Fiat Topolino zien er bovendien vlot uit. Daardoor overwegen meer en meer Nederlanders een brommobiel als alternatief voor een tweede auto. Om die afweging te kunnen maken, moet je wel weten waar je over praat. Daar is dit artikel voor bedoeld.

Wat is een brommobiel?

Zoals hierboven beschreven, is een brommobiel een voertuig dat sterk op een auto lijkt. Voor de wet is het echter een vierwielige bromfiets. In tegenstelling tot een personenwagen passen er maar twee mensen aan boord. Bovendien is een brommobiel kleiner en ligt de snelheid lager dan bij een auto. Er bestaan twee soorten brommobielen.

Maximumsnelheid 45 km/u (L6e)

Een L6e voertuig is een brommobiel zoals we die van vroeger kennen. Dergelijke brommobielen kunnen niet harder dan 45 kilometer per uur. Hoewel je nog steeds voor 45 km voertuigen met een dieselmotor terecht kunt, hebben de meeste nieuwe brommobielen een elektromotor aan boord.

Maximumsnelheid 90 km/u (L7e)

Een L7e voertuig is een brommobiel met meer vermogen. De topsnelheid ligt dan ook hoger, tot wel 90 kilometer per uur. Dit type brommobiel wordt ook wel city car genoemd. In Nederland worden deze vervoersmiddelen uitsluitend met een elektromotor te koop aangeboden.

De voor- en nadelen van een brommobiel

In vergelijking met een brommer zijn de voordelen van zo’n 45 kilometer auto legio: je zit droog, uit de wind én met je favoriete muziek aan. Zet je de brommobiel af tegen een personenwagen, dan valt op hoeveel rijcomfort je inlevert. Vering, demping en meubilair zijn van het spartaanse soort, terwijl je voor de aankoopprijs even goed een mooie tweedehands auto kunt kopen.

Daar staat tegenover dat je voor een brommobiel geen motorrijtuigenbelasting hoeft te betalen. Bovendien ben je niet APK-plichtig en zijn onderhoudsbeurten een stuk schappelijker geprijsd. Daarnaast kom je in aanmerking voor 2 jaar fabrieksgarantie: dezelfde termijn die Mercedes-Benz op haar modellen verstrekt! 

Wrange bijsmaak

De achilleshiel van de guitige autootjes is hun bescheiden veiligheidsuitrusting. Naar de letter van de wet moet een 45 kilometer auto beschikken over een snelheidsmeter, veiligheidsgordels en knipperlichten aan de achterzijde.

Je zoekt vergeefs naar ABS, ESP, dode hoek bescherming of welk ander hulpsysteem ook: het hoeft er niet op en wordt door brommobielfabrikanten dan ook niet geleverd. In situaties waarbij jij je tussen snellere verkeersdeelnemers begeeft, zorgt dat voor een onaangenaam gevoel. Dat brommobielen niet APK-plichtig zijn, helpt ook niet mee aan de veiligheidsbeleving.

Beperkte bewegingsvrijheid 

Met hun brommobielen zorgt Stellantis voor opschudding in dit deel van de markt. De Fiat Topolino kost bijvoorbeeld € 9.980 of € 179 in de maand, wanneer je liever kiest voor private lease. De helft minder dan in de brommobielwereld gebruikelijk is: de prijslijst van de Ligier JS50 start bij € 17.995 of € 499 per maand.

De Fiat is spartaanser uitgevoerd dan de Ligier en is verkrijgbaar met één batterijgrootte. Tegen meerprijs kun je het rijbereik van de JS50 uitbreiden tot 200 kilometer, waar de actieradius van de Topolino slechts 75 kilometer bedraagt. En dat is dan nog op papier. Een batterijpakket beperkt hoe dan ook je bewegingsvrijheid: op diesel kom je in een 45 kilometer auto fluitend 500 kilometer ver en hoef je naderhand geen uren op te laden.

Brommobielrijbewijs

Dat je geen autorijbewijs nodig hebt om met een brommobiel te rijden, betekent niet dat je zomaar achter het stuur kunt stappen. Je moet namelijk wel over een bromfietsrijbewijs (AM rijbewijs) beschikken. Je kunt ook een rijbewijs halen voor alleen de brommobiel. De minimumleeftijd om met een brommobiel de weg op te mogen is 16 jaar.

De bediening van een brommobiel doet aan die van een auto denken. Ook de verkeersregels komen grotendeels overeen. Net als bij een personenwagen mag je niet met een brommobiel op het fiets- of voetpad komen. Daarnaast moet je een veiligheidsgordel dragen en is het strafbaar om onderweg je telefoon vast te houden. We hebben overigens een artikel over de bijzondere regels voor brommobielen en Canta's.

Voor de City Car die maximaal 90 km/u rijdt (de L7e categorie dus), heb je gewoon een autorijbewijs (B rijbewijs) nodig.

C9-verkeersbord

Met een gewone 45km brommobiel mag je niet op autowegen en autosnelwegen rijden. Met de ‘snelle’ brommobiel (L7e) wel Bij het inslaan van een weg waar een uitzondering voor geldt, tref je een C9-bord: een wit verkeersbord met een rode rand en een afbeelding van een tractor, bromfiets en fiets in het midden. Als bestuurder van een 45 km voertuig moet je in zo’n geval op zoek naar een alternatieve route.

Panklare routeplanners voor 45 kilometer voertuigen bestaan er op het moment van schrijven nog niet. Er zijn wel een paar partijen die claimen een dergelijke dienst aan te bieden, maar in de praktijk kom je daarmee alsnog op wegen terecht waar jouw aanwezigheid niet wenselijk is. Van A naar B rijden valt in een brommobiel dan ook niet mee.

Parkeren met een brommobiel

de L6e en L7e moeten net als de standaard personenauto in het parkeervak. Als er betaald parkeren geldt, zal je ook met dit voertuig moeten betalen.

Het (gesloten) gehandicaptenvoertuig (bijv. Canta) mag je in principe op de stoep parkeren zolang je de overige weggebruikers niet hindert. Je mag ook op een reguliere parkeerplaats parkeren (en dan moet je ook eventuele parkeerkosten betalen) of je kunt op een invalide parkeerplaats (als je gehandicaptenparkeerkaart hebt, waarbij je overigens niet altijd gevrijwaard bent van parkeerkosten).

In sommige gemeenten kan je een speciale parkeervergunning krijgen voor emissieloze brommobielen. Bijvoorbeeld Amsterdam biedt een brommobielvergunning aan voor emissieloze 45km brommobielen.

Brommobiel verzekeren

Net als bij een personenwagen ben je verplicht minimaal een WA-verzekering voor je brommobiel af te sluiten. Schade aan je eigen brommobiel wordt in dat geval niet vergoed; wel schade die je bij anderen veroorzaakt. Je kunt er uiteraard ook voor kiezen een uitgebreidere verzekering voor je brommobiel af te sluiten.

De premie van je brommobielverzekering is mede afhankelijk van je leeftijd. Als je jonger bent dan 25, is de premie vaak hoger dan voor oudere bestuurders. Ook gelden er strengere acceptatieregels voor jongeren onder de 25. Leen je jouw brommobiel bijvoorbeeld uit aan iemand onder de 25, dan is de schade die door zo'n jongere bestuurder wordt veroorzaakt niet meeverzekerd. 

Ook bij een brommobielverzekering tellen schadevrije jaren mee voor de premie. Stop je jouw autoverzekering? Dan kun je de opgebouwde schadevrije jaren meenemen naar je brommobielverzekering.

Brommobieltest

Door de jaren heen hebben we bij de ANWB verschillende brommobielen beproefd. 

In vergelijking met een scooter of bromfiets is zo’n 45 kilometer auto een weldaad. Het zijn bovendien de voordeligste elektrische auto’s op de markt. De marktintrede van Stellantis maakt de voertuigen bovendien veel bereikbaarder. 

Toegesnelde klanten komen echter al gauw in aanraking met de keerzijde van deze vervoersvorm. Navigeren blijkt monnikenwerk, opladen duurt een eeuwigheid, rijcomfort is ver te zoeken en de karige veiligheidsuitrusting geeft te denken. 

Stuk voor stuk zaken om mee te nemen in je persoonlijke afweging, want met 45 kilometer per uur heb je anders álle tijd om jouw beslissing te betreuren…

Voor onze meest recente vergelijking reden we met de volgende brommobielen:

Fiat Topolino

Aandrijving: elektrisch
Topsnelheid: 45 km/u
Rijbereik: 75 kilometer
Vanafprijs: € 9.980 of € 179 euro p/mnd

Ligier JS50

Aandrijving: elektrisch
Topsnelheid: 45 km/u
Rijbereik: 123 / 192 kilometer
Vanafprijs: € 17.995 of € 499 euro p/mnd

Microlino LITE

Aandrijving: elektrisch
Topsnelheid: 45 / 90 km/u
Rijbereik: 90 / 230 kilometer
Vanafprijs: € 17.990 of € 250 euro p/mnd (bij minimaal € 2.000 aanbetalen)

De beste pechhulp, altijd dichtbij 

We doen er alles aan je zo snel mogelijk in eigen auto weer op weg te helpen.

Je auto verzekeren 

Met een ANWB Autoverzekering ben je altijd verzekerd van de beste hulp bij een botsing of andere autoschade. Zo kun jij zonder zorgen de weg op.

Private lease 

Steeds meer Nederlanders leasen hun privé-auto. Lees alles over private lease en ontdek of het ook wat voor jou is.

Verkoopservice 

Verkoop je auto gegarandeerd via de ANWB. Snel en zonder te onderhandelen met kopers.