Je elektrische auto opladen in Europa: dit moet je weten
Het bereik van moderne elektrische auto’s neemt elk jaar toe, waarmee verre bestemmingen beter bereikbaar worden. Helaas is het in het buitenland qua laadpalen nog niet zo luxe als hier. Het is niet vanzelfsprekend dat in elke woonwijk of langs elke snelweg laadpalen staan én dat je laadpas daar werkt. Dit vergt wat meer voorbereiding. We helpen je op weg om je reis door Europa comfortabel te volbrengen.
Reken met 80 procent actieradius
Een lange reis met een elektrische auto is een reis van snellader naar snellader. Maar met welke afstand tussen de laadstops moet je rekening houden? De ANWB routeplanner voor elektrische auto’s rekent dit voor je uit, op basis van de standaardgegevens van jouw eigen elektrische auto.
Je kunt de route ook zelf berekenen op basis van de werkelijke actieradius. Deze hangt vooral van je rijstijl af. Reis je bijvoorbeeld volgepakt en met een dakkoffer of reis je alleen? Houd je van doorrijden of ben je een wat rustigere rijder?
Om zo efficiënt mogelijk te laden, kun je het best rekenen met 80 procent van die werkelijke actieradius. Deels om een reserve in te bouwen, mocht een geplande laadstop niet mogelijk zijn vanwege drukte of defecte laadpunten. En deels omdat snelladen daadwerkelijk snel is tot maximaal 80 procent. Daarboven neemt de laadsnelheid behoorlijk af. Maak je langere stops, bijvoorbeeld om te eten, dan heb je mogelijk tijd genoeg om tot 100 procent te laden bij een snellader en kun je de volgende laadstop iets langer uitstellen.
Plan je reis met onze EV-routeplanner
Harder rijden geen garantie voor kortere reistijd
Boven de 96 km/u stijgt het energieverbruik exponentieel. Een kruissnelheid van ongeveer 100 km/u is voor veel EV-rijders bij lange reizen daarom een optimaal compromis tussen snelheid en maximaal haalbare actieradius. Wil je toch sneller rijden, houd dan rekening met extra laadmomenten.
Europees snellaadnetwerk
Voor het snelladen langs de Europese snelwegen kun je bij veel aanbieders terecht, waaronder grote namen die in heel Europa actief zijn, zoals Allego, Fastned en Ionity. De meeste aanbieders hebben een eigen app waarin je alle benodigde informatie vindt, zoals locaties, aangeboden stekkers en beschikbaarheid van de stations. Een belangrijk voordeel is dat bij de grotere stations vrijwel alle Europese laadpassen worden geaccepteerd. Zo ook de laadpas van de ANWB.
Ondertussen opent Tesla steeds vaker Supercharger-stations voor niet-Tesla’s. Wetende dat het merk ondertussen zo’n tienduizend laadpunten in Europa heeft, is dit goed nieuws. Volgens eigen zeggen is bijna de helft van die laadpunten beschikbaar voor gastladers. Wil je weten welke Tesla-locaties openstaan voor vreemde merken? Download de app of bekijk de kaart op de Tesla-website.
Een goed overzicht van deze grotere stations langs de Europese snelwegen vind je op www.schnellladepark.app of in apps zoals die van Chargemap of Plugsurfing. Daar staan vrijwel alle laadpunten in, dus ook de langzame laders.
Laden op bestemming
De laadpaal op je bestemming vinden, vergt soms wat meer voorbereiding. Soms biedt het navigatiesysteem van je elektrische auto uitkomst, maar mocht dat niet zo zijn dan zijn er diverse apps beschikbaar van laadpasaanbieders, waaronder de ANWB Onderweg app. Om je alvast op weg te helpen, hebben we de oplaadpunten in Nederland en Europa voor je op een rij gezet.
Kosten van laden in het buitenland
In het buitenland is opladen vaak duurder dan in Nederland en zijn de verschillen groter. Iedere laadpaalbeheerder is vrij om een eigen tarief in te stellen. Ook zijn er laadpalen met een tijdtarief. Je betaalt dan niet (alleen) voor het aantal geladen kWh, maar (ook) per minuut. Veel aanbieders van laadpassen rekenen de tarieven van de laadpaalbeheerders één op één door. Als je niet goed oplet, loop je dus het risico op een hoge rekening. Bij de ANWB hebben zich meerdere mensen gemeld die, met name in Duitsland en Oostenrijk, voor zeer kleine volumes hoge prijzen hebben betaald.
Laadtarieven in het buitenland
Werkt mijn pas?
De vraag of jouw laadpas bij het laadpunt van je bestemming werkt, is lastiger te beantwoorden. Je kunt natuurlijk in de app van je eigen laadpasaanbieder kijken. Als het laadpunt daar te zien is, is het aannemelijk dat jouw laadpas daar ook daadwerkelijk wordt geaccepteerd.
Daarnaast is het verstandig een extra pasje mee te nemen van een internationale aanbieder voor het geval je toch een uitzondering tegenkomt. De pas van bijvoorbeeld Plugsurfing wordt op veel plekken in Europa geaccepteerd en is aan te vragen zonder maandelijks abonnement.
Laadpas bestellen? Hier moet je op letten
Goed om te weten is dat Nederlandse laadpassen over het algemeen de beste Europese dekking bieden.
Lokale laadpas op tijd aanvragen
Voor Duitsland, Frankrijk, Italië, Oostenrijk en Spanje is het verstandig een lokale laadpas aan te vragen. Ga je Duitsland in, controleer dan of je laadpas werkt op Ladenetz, zoals de laadpas van de ANWB. In Frankrijk kun je met de laadpassen van Chargemap of Freshmile vrijwel overal terecht en in Italië met die van Enel-X en NextCharge. In Oostenrijk biedt de pas van Maingau een goede dekking. In Spanje is de laadsleutel van Electromaps een must. Vraag zo’n pas op tijd aan, het kan even duren voor je ’m in huis hebt.
Een geruststellende gedachte is dat bijna elke publieke laadpaal in Europa inmiddels een QR-code heeft of met andere betaalmethodes gebruikt kan worden. Bijvoorbeeld met een app waarmee je met creditcard/paypal alsnog je laadsessie kunt starten. Dit wordt ‘ad-hocladen' genoemd. Ook accepteren snellaadstations steeds vaker je bankpas of creditcard. Maar er zijn geen garanties: een goede voorbereiding en enige stressbestendigheid kunnen dus van pas komen.