Je elektrische auto opladen in Europa: dit moet je weten

Het bereik van moderne elektrische auto’s neemt elk jaar toe, waarmee ook verre bestemmingen beter bereikbaar worden. Helaas is het in het buitenland qua laadpalen nog niet zo luxe als hier. Het is niet vanzelfsprekend dat in elke woonwijk of langs elke snelweg laadpalen staan én dat je laadpas daarop werkt. Dit vergt daarom wat meer voorbereiding. We helpen je op weg om je reis door Europa comfortabel te volbrengen.

Als je een lange reis maakt met een elektrische auto dan reis je typisch van snellader naar snellader. Hiervan staan er zo’n 9.000 in Europa. Maar met welke afstand tussen de laadstops moet je rekening houden? De ANWB routeplanner voor elektrische auto's rekent dit voor je uit, op basis van jouw elektrische auto, maar je kunt het ook zelf berekenen op basis van de werkelijke actieradius.

De actieradius van je auto hangt vooral van je eigen rijstijl af. Reis je bijvoorbeeld volgepakt en met een dakkoffer of reis je alleen? Houd je van doorrijden of ben je een wat rustigere rijder?

Reken met 80 procent actieradius

Een realistische actieradius kan voor jou bijvoorbeeld 300 kilometer zijn. Om zo efficiënt mogelijk te laden, kun je het beste rekenen met 80 procent van die werkelijke actieradius: circa 240 kilometer. Snelladen gaat daadwerkelijk snel tot 80 procent, daarboven neemt de laadsnelheid af. Daarnaast ligt het verbruik op lange stukken snelweg doorgaans net iets hoger dan tijdens gecombineerd gebruik binnen Nederland.

Maak je langere stops, bijvoorbeeld voor lunch of diner, dan heb je mogelijk tijd genoeg om tot 100 procent te laden bij een snellader en kun je de volgende laadstop iets langer uitstellen.

Plan je reis met onze EV-routeplanner

Harder rijden geen garantie voor kortere reistijd

Boven de 96 km/h stijgt het energieverbruik exponentieel. Een kruissnelheid van ongeveer 100 km/h is voor veel EV-rijders bij lange reizen daarom een optimaal compromis tussen snelheid en maximaal haalbare actieradius. Wil je toch sneller rijden, houd dan rekening met extra laadmomenten.

Europese snellaadnetwerken

Voor het snelladen langs de Europese snelwegen kun je bij veel aanbieders terecht, waaronder grote namen die in heel Europa actief zijn. De twee grootste aanbieders zijn Allego en Ionity. Allebei hebben ze een app waarin je alle benodigde informatie vindt. Je ziet de locaties, aangeboden stekkers en beschikbaarheid van de stations. Allego exploiteert honderden snelladers in de Benelux en Duitsland, Ionity bouwt een Europees netwerk dat inmiddels uit ruim 400 stations bestaat. Ook Fastned opent steeds meer laadstations, o.a. in Duitsland, Zwitserland en Frankrijk.

Het laden bij deze grotere netwerken heeft diverse voordelen. Het zijn vaak stations aan of nabij snelwegen met meerdere fysieke laadpalen, ze zijn dag en nacht geopend en vaak nabij eetgelegenheden, ‘shops’ en toiletten gesitueerd. Een ander belangrijk voordeel is dat bij de grotere stations vrijwel alle Europese laadpassen worden geaccepteerd. Waaronder de laadpas van de ANWB.

Andere aanbieders

Er zijn in het buitenland veel snelladers van andere aanbieders, bijvoorbeeld Aral, EnBW, Total en E.On. Daarnaast opent Tesla steeds meer Supercharger stations voor elektrische auto’s van andere merken. Een goed overzicht van deze grotere stations langs de Europese snelwegen vind je op www.schnellladepark.app. Of in apps zoals die van Chargemap of Plugsurfing. Herin vind je ze door het filter in te stellen op alle laadpunten met een vermogen van 43kW of hoger. De reguliere laadpalen zijn bij dit filter niet meer zichtbaar op de kaart. Houd er rekening mee dat sommige stations niet alle laadstekkers aanbieden. Gelukkig kun je jouw laadstekkervoorkeur opgeven en worden alleen hiervoor geschikte laadpalen opgelepeld.

Laden op bestemming

De laadpaal op je bestemming vinden, vergt soms wat meer voorbereiding. Vaak biedt het navigatiesysteem van je elektrische auto uitkomst, maar mocht dat niet zo zijn, dan zijn er diverse apps beschikbaar. Zoals apps van laadpasaanbieders of de ANWB Onderweg app. Om je alvast op weg te helpen, hebben we de oplaadpunten in Nederland en Europa voor je op een rij gezet. 

Werkt mijn pas?

De vraag of jouw laadpas bij het laadpunt van je bestemming werkt, is lastiger te beantwoorden. Je kunt natuurlijk in de app van je eigen laadpasaanbieder kijken. Als het laadpunt daar getoond wordt, dan is het aannemelijk dat jouw laadpas daar ook daadwerkelijk wordt geaccepteerd.

Daarnaast is het verstandig een extra pasje mee te nemen van een internationale aanbieder voor het geval je toch een uitzondering tegenkomt. De pas van bijvoorbeeld Plugsurfing wordt op veel plekken in Europa geaccepteerd en is aan te vragen zonder maandelijks abonnement.

Laadpas bestellen? Hier moet je op letten

Goed om te weten is dat Nederlandse laadpassen over het algemeen de beste Euopese dekking bieden.

Kosten van laden in het buitenland

In buitenland is opladen vaak duurder dan in Nederland. En de verschillen zijn er ook groter. Iedere laadpaalbeheerder is vrij om een eigen tarief in te stellen en deze lopen soms op tot meer dan € 1,- per kWh. Ook kun je laadpalen tegenkomen waar een tijdtarief van toepassing is. Je betaalt dan niet (alleen) voor het aantal geladen kWh, maar (ook) per minuut.

Veel aanbieders van laadpassen rekenen de tarieven van de laadpaalbeheerders één op één door. Als je niet goed oplet, loop je dus het risico op een hoge rekening. Bij de ANWB hebben zich meerdere mensen gemeld die - met name in Duitsland en Oostenrijk - voor zeer kleine volumes hoge prijzen hebben betaad.

Laadtarieven in het buitenland

Lokale laadpas op tijd aanvragen

Voor Duitsland, Frankrijk, Italië, Oostenrijk en Spanje is het verstandig een lokale laadpas aan te vragen. Ga je Duitsland in, controleer dan of je laadpas werkt op ‘Ladenetz’, zoals de laadpas van de ANWB. In Frankrijk kun je met de laadpassen van Chargemap of Freshmile vrijwel overal terecht en in Italië met die van Enel-X en NextCharge. In Oostenrijk biedt de pas van Maingau een goede dekking. In Spanje is de laadsleutel van Electromaps een must. Vraag ze op tijd aan, het kan even duren voor je ze in huis hebt.

Zo kom je comfortabel Europa door. Een geruststellende gedachte is dat bijna elke publieke laadpaal in Europa inmiddels QR codes heeft of met andere betaalmethodes gebruikt kan worden. Bijvoorbeeld met een app waarmee je met creditcard/paypal alsnog je laadsessie kunt starten. Dit wordt ‘ad-hoc laden genoemd’. Ook accepteren snellaadstations steeds vaker je bankpas of creditcard. Toch kun je helaas nog altijd een uitzondering treffen. Er zijn geen garanties. Elektrisch rijden in het buitenland blijft ook in 2022 nog een beetje pionieren. Een goede voorbereiding en enige stressbestendigheid kunnen dus van pas komen.

Elektrische voorzieningen per vakantieland