Je elektrische auto opladen in Europa: dit moet je weten

Het bereik van moderne elektrische auto’s neemt elk jaar toe, waarmee ook verre bestemmingen beter bereikbaar worden. Helaas is het in het buitenland qua laadpalen nog niet zo luxe als hier. Het is niet vanzelfsprekend dat in elke woonwijk of langs elke snelweg laadpalen staan én dat je laadpas daarop werkt. Dit vergt daarom wat meer voorbereiding. We helpen je op weg om je reis door Europa comfortabel te volbrengen.

Als je een lange reis maakt met een elektrische auto dan reis je typisch van snellader naar snellader. Hiervan staan er zo’n 8.000 in Europa. Maar met welke afstand tussen de laadstops moet je rekening houden? De ANWB routeplanner voor elektrische auto's rekent dit voor je uit, op basis van jouw elektrische auto, maar je kunt het ook zelf berekenen op basis van de werkelijke actieradius.

De actieradius van je auto hangt vooral van je eigen rijstijl af. Reis je bijvoorbeeld volgepakt en met een dakkoffer of reis je alleen? Houd je van doorrijden of ben je een wat rustigere rijder?

Reken met 70 á 80 procent actieradius

Een realistische actieradius kan voor jou bijvoorbeeld 300 kilometer zijn. Om zo efficiënt mogelijk te laden kun je het beste rekenen met 70 á 80 procent van die werkelijke actieradius, zo'n 210 tot 240 kilometer. Snelladen gaat ook daadwerkelijk heel snel tot 80 procent, bij een vollere accu neemt de snelheid flink af. Daarnaast ligt het verbruik op lange stukken snelweg doorgaans ook net iets hoger dan tijdens gecombineerd gebruik binnen Nederland.

Maak je langere stops, bijvoorbeeld voor lunch of diner, dan kan je natuurlijk wel tot 100 procent volladen bij een snellader en kun je de volgende laadstop iets langer uitstellen.

Plan je reis met onze EV-routeplanner

Harder rijden geen garantie voor kortere reistijd

Boven de 96 km/h stijgt het energieverbruik exponentieel. Een kruissnelheid van ongeveer 100 km/h is voor veel EV-rijders bij lange reizen daarom een optimaal compromis tussen snelheid en maximaal haalbare actieradius. Wil je toch sneller rijden, houd dan rekening met extra laadmomenten.

Europese snellaadnetwerken

Voor het snelladen langs de Europese snelwegen kun je bij veel aanbieders terecht, waarbij er een paar grote namen zijn die in heel Europa actief zijn. De twee grootste aanbieders zijn Allego en Ionity. Allebei hebben ze een app waarin je alle benodigde informatie vindt. Je ziet de locaties, aangeboden stekkers en beschikbaarheid van de stations. Allego exploiteert honderden snelladers in de Benelux en Duitsland, Ionity bouwt een Europees netwerk wat inmiddels uit ruim 340 stations bestaat.

Het laden bij deze grotere netwerken heeft diverse voordelen. Het zijn vaak stations aan of nabij snelwegen met meerdere fysieke laadpalen, ze zijn dag en nacht geopend en niet zelden nabij eetgelegenheden of ‘shops’ gesitueerd. Een ander belangrijk voordeel is dat vrijwel alle laadpassen er worden geaccepteerd, waaronder ook de laadpas van de ANWB.

Andere aanbieders

Er zijn in het buitenland ook veel snelladers van andere aanbieders. Deze kun je in apps zoals die van Chargemap of Plugsurfing terugvinden door een filter in te stellen op alle laadpunten met een vermogen van 43kW of hoger. De reguliere laadpalen worden dan uit de zoekresultaten gefilterd en zijn niet meer zichtbaar op de kaart. Houd er rekening mee dat niet alle stations alle laadstekkers aanbieden. Gelukkig kan je in alle apps ook daar een filter voor instellen, zodat je de ongeschikte stations niet meer ziet.

Laden op bestemming

De laadpaal op je bestemming vinden vergt doorgaans wat meer voorbereiding. Allereerst de vraag waar deze precies staat. Hier kan het navigatiesysteem van je elektrische auto vaak uitkomst bieden. Ook kun je deze in diverse apps van laadpasaanbieders terugvinden of de ANWB Onderweg app. Om je op weg te helpen hebben we alle oplaadpunten op de kaart én handige apps en overzichten per land voor je op een rij gezet.

Werkt mijn pas?

De vraag of jouw laadpas bij het laadpunt van je bestemming werkt is lastiger te beantwoorden. Je kunt natuurlijk in de app van je eigen laadpasaanbieder kijken. Als het laadpunt daar getoond wordt is het aannemelijk dat jouw laadpas daar ook daadwerkelijk wordt geaccepteerd.

Daarnaast is het verstandig een extra pasje mee te nemen van een internationale aanbieder voor het geval je toch een uitzondering tegenkomt. De pas van bijvoorbeeld Plugsurfing wordt op veel plekken in Europa geaccepteerd en is aan te vragen zonder maandelijks abonnement.

Laadpas bestellen? Hier moet je op letten

Goed om te weten is dat de bekende Nederlandse laadpassen over het algemeen een goede dekking hebben in de Benelux en Duitsland en rondom de Alpen, en een ‘redelijke’ dekking in Frankrijk.

Lokale laadpas

Voor Frankrijk, Italië en Spanje is het verstandig een lokale laadpas aan te vragen. In Frankrijk kan je met de laadpas van Chargemap of Freshmile overal terecht, ga je Duitsland in controleer dan of je laadpas werkt op ‘Ladenetz’, zoals de laadpas van de ANWB. In Spanje is de laadsleutel van Electromaps onmisbaar. Vraag ze op tijd aan, het kan even duren voor je ze in huis hebt!

Zo kom je comfortabel Europa door. Toch kun je nog altijd een uitzondering treffen, er zijn geen garanties. Elektrisch rijden in het buitenland blijft ook in 2021 nog een beetje pionieren, enige stressbestendigheid kan dus van pas komen.

7 tips voor vakantie met een elektrische auto