Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Laadtarieven in het buitenland

In het buitenland kunnen andere tarieven gelden voor elektrisch laden dan in Nederland. Het werkt er soms net even anders dan je gewend bent. Lees meer over deze tarieven en hoe je met behulp van de ANWB Laadpas niet voor verassingen komt te staan.

ANWB Laadpas ideaal voor laden in het buitenland

De ANWB Laadpas werkt bij de meeste publieke (snel)laadpalen in het buitenland. In het algemeen geldt daarbij, hoe verder je van Nederland wegrijdt, hoe minder palen je tegenkomt en hoe slechter de dekking wordt. Je loopt dus het risico dat de laadpas het soms niet doet. Dit geldt voor alle laadpassen, er is dan (nog) geen afspraak met de lokale eigenaar van de laadpaal gemaakt. Lees hier meer over het opladen van je auto in het buitenland.

Hogere tarieven in het buitenland

In buitenland is laden over het algemeen vaak duurder dan in Nederland. En de verschillen zijn er ook groter. Elke laadpaalbeheerder is vrij om een eigen tarief in te stellen, waardoor deze tarieven soms flink kunnen oplopen.

Tijdtarief

Ook kun je laadpalen tegenkomen waar een tijdtarief van toepassing is. Je betaalt dan niet (alleen) voor het aantal geladen kWh, maar (ook) per minuut dat de aan auto aan de lader hangt.

Blokkeertarief

Een variant hierop is het blokkeertarief, dat is een tijdtarief dat pas na een bepaalde periode start. Indien er een tijd of blokkeertarief van toepassing is dan kun je je auto het beste zo snel mogelijk weghalen nadat de gewenste acculading is bereikt.

In met name Duitsland en Oostenrijk is het gebruikelijk dat er een blokkeertarief geldt naast het kWh-tarief. Dit kan leiden tot zeer hoge laadfacturen. Hoe het meestal werkt is dat het tijdtarief start na 4 uur. De eerste 4 uur van de laadsessie geldt er dus nog geen tijdtarief. In de ANWB Laadpas app kun je het tarief vinden dat van toepassing is indien je de ANWB Laadpas gebruikt.

Elektrische rijders melden hoge laadkosten

Veel aanbieders van laadpassen geven de tarieven van de laadpaalbeheerders één op één door en zijn daar niet altijd even transparant over. Als je niet goed oplet, loop je dus het risico op een hoge rekening. Bij de ANWB hebben zich meerdere mensen gemeld die voor zeer kleine laadvolumes hoge prijzen hebben betaald, met name in Duitsland en Oostenrijk. Er bleek in die gevallen een tijd- of blokkeertarief van toepassing.

Bereid je goed voor

In geen enkel land is laden zo (goed) georganiseerd als in Nederland. Maar je hoeft je ook weer geen zorgen te maken. In heel Europa staan inmiddels voldoende laadpunten om redelijk zorgeloos naar je vakantiebestemming te rijden.

Omdat de situatie per land flink verschilt is het in alle gevallen aan te bevelen om je te verdiepen in de lokale situatie. Bijvoorbeeld in Noorwegen en Groot-Brittannië kan de laadpasdekking opeens tegenvallen om bepaalde laadpalen alleen werken met de app van die specifieke laadpaalbeheerder. Hier vind je ladenpagina’s waar de ANWB een zo actueel mogelijk overzicht van de situatie per land probeert te schetsen.

Het verstandig om een extra laadpas mee te nemen, die kan een complementaire dekking bieden of handig zijn als je ANWB laadpas defect of verloren blijkt.