Laadtarieven in het buitenland
In het buitenland kunnen per land andere tarieven gelden voor elektrisch laden dan in Nederland. Lees meer over deze tarieven en welke uitkomst de ANWB Laadpas kan bieden.
ANWB Laadpas ideaal voor laden in het buitenland
De ANWB Laadpas werkt bij meer dan 80% van de publieke (snel)laadpalen in het buitenland. In het algemeen geldt daarbij, hoe verder je van Nederland wegrijdt, hoe slechter de dekking. Je loopt dus het risico dat de laadpas het soms niet doet. Het is daarom verstandig om een extra laadpas mee te nemen, ook voor het geval je je ANWB Laadpas verliest. Lees hier meer over het opladen van je auto in het buitenland.
Hoge laadkosten in het buitenland
In buitenland is laden over het algemeen vaak duurder dan in Nederland. En de verschillen zijn er ook groter. Elke laadpaalbeheerder is vrij om een eigen tarief in te stellen, waardoor deze tarieven soms oplopen tot meer dan € 1,- per kWh. Ook kun je laadpalen tegenkomen waar een tijdtarief van toepassing is. Je betaalt dan niet (alleen) voor het aantal geladen kWh, maar (ook) per minuut dat de aan auto aan de lader hangt.
Veel aanbieders van laadpassen geven de tarieven van de laadpaalbeheerders één op één door. Als je niet goed oplet, loop je dus het risico op een hoge rekening. Bij de ANWB hebben zich meerdere mensen gemeld die voor zeer kleine laadvolumes hoge prijzen hebben betaald, met name in Duitsland en Oostenrijk.
Laden met de ANWB Laadpas
De ANWB kiest ervoor om ook in het buitenland een vast tarief per kWh te hanteren. Hierdoor loop je niet het risico op hoge kosten. Hieronder de tarieven per land:
Land | AC (gewoon laden) (€/kWh) (incl. BTW) | DC (snelladen) (€/kWh) (incl. BTW) | Blokkeertarief*(min) (incl. BTW) | Fastned (€/kWh) |
---|---|---|---|---|
België/Luxemburg | € 0,65 | € 0,87 | n.v.t. | € 0,83 |
Frankrijk | € 0,65 | € 0,87 | n.v.t. | € 0,59 |
Duitsland/Oostenrijk | € 0,65 | € 0,87 | € 0,10* | € 0,83 |
Overige | € 0,65 | € 0,87 | n.v.t. | € 0,87 |
*Blokkeertarief: bekijk de uitleg hieronder over de tijdtarieven.
Let op met tijdtarieven
In Duitsland en Oostenrijk is het gebruikelijk dat er een tijdtarief geldt naast het kWh-tarief. Hoewel de ANWB Laadpas een vast tarief per kWh berekent, loopt het tijdtarief door zolang de kabel met het laadpunt is verbonden. Ook al is de accu volgeladen. Dit kan leiden tot zeer hoge laadfacturen. Daarom hanteert de ANWB een zogenaamd 'blokkeertarief' in Oostenrijk en Duitsland. Bij AC laadpalen (=reguliere laadpalen) gaat dit in na vijf uur, bij DC laadpalen (=snellaadpalen) al na één uur.
Het blokkeertarief van € 0,10 per minuut geldt in beide gevallen voor max drie uur. Dit tarief ligt in veel gevallen significant lager dan de geldende stroomkosten die normaal gesproken doorberekend zouden worden. Drie uur blokkeertarief komt op maximaal € 18,-. Zorg dus dat je je auto zo snel mogelijk van de laadpaal haalt, bij voorkeur in de eerste vijf uur na het starten van de laadtransactie. Zo vermijd je het blokkeertarief. ’s nachts (tussen 20.00 en 08.00 uur) wordt er geen blokkeertarief gerekend.
Meer informatie over de ANWB Laadpas
Hier kun je laden in het buitenland
We hebben een overzicht voor je gemaakt waarbij je een lijst ziet van de aanbieders van laadpunten in Europese landen.
Je kunt in het buitenland voor dezelfde vaste tarieven als in Nederland laden. Daarnaast introduceert de ANWB nieuwe vaste buitenlandtarieven. In deze lijst vind je per land bij welke laadpuntexploitanten je kunt laden.