Met een elektrische auto naar Frankrijk: dit moet je weten

Frankrijk is en blijft één van de populairste vakantiebestemmingen en ook al is alles dit jaar anders dan normaal, we trekken er nog steeds op uit. Ook naar Frankrijk. En tegenwoordig ook met de elektrische auto. Maar helaas kwam er op dat vlak een kink in de laadkabel: de Izivia Group heeft begin dit jaar 189 van de 217 snelladers van het Corri-Door-netwerk buiten werking gesteld. Een fikse domper op de vakantievreugde die enkele opties openlaat: een andere vakantiebestemming, je leent of huurt een brandstofauto of je stippelt heel nauwkeurig je elektrische route uit.

Wat is er precies aan de hand in Frankrijk? Er hebben zich twee incidenten voorgedaan met de laadpalen van het Corri-Door-netwerk en om het zekere voor het onzekere te nemen, zijn alle laadpalen van het merk EVtronic buiten werking gesteld. Heel vervelend, aangezien het Corri-Door-netwerk aan de bekende Franse autoroutes ligt en juist het reizen over grote afstanden met elke elektrische auto comfortabel maakte. Tesla-rijders hoeven zich geen zorgen te maken, zij kunnen terecht bij de vele superchargers van hun eigen merk.

Snelladen bij Ionity

Dan rijst natuurlijk de vraag: kan ik nu nog wel naar het zuiden van Frankrijk reizen met mijn elektrische auto? Ja, dat kan nog steeds, Frankrijk kent een goed vertakt laadnetwerk. Daar komt bij dat andere aanbieders, zoals het netwerk van Ionity, ook langs de Franse snelwegen blijft uitbreiden, dus bij die stations kun je in ieder geval terecht voor een snellading.

Goede laadinfrastructuur, maar ook de Franse ‘laadwoestijn’

Frankrijk heeft inmiddels een behoorlijke AC-laadinfrastructuur in de bewoonde gebieden. Dit betekent dat met name voor Franse auto’s het laadnetwerk erg goed werkt, in elke stad kan AC t/m 22kW geladen worden. Vooral elektrische auto’s die op 11 of 22kW AC-laden ondersteunen hebben daar veel profijt van. Ook in de kleinere dorpjes is bijna altijd wel een laadpaal te vinden.

Er is een gebied in Frankrijk waar ook de normale laadpalen schaars zijn. Dit wordt ook wel de Franse Laadwoestijn genoemd. Vooral de Bourgogne en Auvergne blinken niet uit in het aanbod. Dit kan een probleem vormen voor elektrische auto’s met een klein batterijpakket (<20kWh).

Snelladen langs tolweg niet overal mogelijk

Qua snelladers loopt Frankrijk achter, hoewel er per regio grote verschillen zijn. Zo kun je in Normandië en aan de Côte ‘d Azur elke 20 kilometer snelladen met alle aansluitingen, maar in het binnenland hebben snelladers vaak alleen een AC en ChaDeMo aansluiting. Een CCS (Duitse) aansluiting ontbreekt daar. Langs de Peage (tolweg) is laden met CCS inderdaad een probleem. Aangezien 95% van alle vandaag verkochte elektrische auto’s deze snellaadaansluiting heeft, wordt dit probleem steeds groter.

Welke laadpas voor Frankrijk?

Je kunt met een Nederlandse laadpas met een goede Frankrijk-dekking bij ruim 80% van de laadpalen terecht. Voor sommige specifieke gebieden kan een extra laadpas noodzakelijk zijn, bijvoorbeeld in Nice, waar men met een regionale laadpas werkt. Er zijn ook netwerken die alleen de bekendste Franse KiWhi of Freshmile laadpas accepteren en geen buitenlandse laadpassen toestaan, zoals de snelladers bij supermarktketen Auchan. Dit komt wel steeds minder voor.

Zorg er dus voor dat je een aantal laadpassen van verschillende aanbieders op zak hebt om te voorkomen dat je tijdens je reis misgrijpt.

Laadpas bestellen? Hier moet je op letten

Hoe zit het met 1 of 3-fasen laden in Frankrijk?

Alle AC-laadpalen in Frankrijk ondersteunen 3-fase laden op de hoogst mogelijke snelheden. De auto zélf is dan de beperkende factor en dat geldt overal. Een Jaguar I-Pace bijvoorbeeld kan erg snel laden via de CCS-aansluiting, maar deze aansluiting is in Frankrijk schaars. Voor regulier laden ondersteunt de Jaguar slechts 1-fase laden in plaats van 3-fase. De auto gebruikt dan maar 1/3e van de laadpaalcapaciteit. In de praktijk betekent dit bij een stop van twee uur bij een reguliere publieke laadpaal dat je met een 1-fase ladende auto slechts 70 kilometer kan bijladen in plaats van 210 kilometer.

Kan ik met iedere stekker opladen?

De oudere laadpalen (van vóór 2017) hebben nog een Type3 socket, bijvoorbeeld in Parijs kom je die veel tegen. De meeste modernere laadpalen hebben uitsluitend Type2 (de bekende Mennekes-stekker) die je in Nederland ook overal tegenkomt en soms zie je laadpalen die beide hebben.

Laden bij het vakantiehuis of op de camping zonder oplaadpunt

Voor opladen op een huishoudelijk stopcontact (230V) is in Frankrijk het stroomnetwerk goed geschikt, hetzelfde als in Nederland en de moderne eurostekker van deze laders passen ook op een Frans stopcontact, ook al zit daar soms een aardpin in.

Het laden op de camping of in het vakantiehuisje is vaak lastiger vanwege het feit dat campings niet altijd voldoende vermogen hebben en/of omdat het voltage op campings nogal eens wil schommelen. De kans op succes bij stopcontactladen is het grootst in de parkeergarage van hotels of bij reguliere huis of bedrijfsaansluitingen.

Houd er rekening mee dat je voor stopcontactladen wel veel geduld moet hebben, soms tot wel 35 uur voordat het batterijpakket van je auto volledig gevuld is. Campings met laadpunten zijn helaas nog schaars. Check voor vertrek of er een laadpunt bij de camping of het vakantiehuisje is.

Alternatieve routes naar Franse bestemmingen

Als je geen zin in gepuzzel hebt kun je natuurlijk ook via de Oosterburen Zuid-Frankrijk bereiken. Dit kost je gemiddeld zo’n 60 kilometer extra maar bespaart mogelijk veel laadstress. Alternatieve routes voor onder andere de Côte d'Azur lopen via Duitsland en Zwitserland (Keulen /Basel/ Genève).

Geen paniek bij pech onderweg in Frankrijk

De kans dat je met een elektrische auto strandt is klein, tenzij dat met een lege accu is. De techniek van zo’n auto is verder betrouwbaar en vrijwel onderhoudsvrij. Neemt niet weg dat je nog altijd met een lekke band of een ander probleem kan stranden, dus een ANWB-lidmaatschap met Europa Service is aan te raden. Mocht je toch stil komen te staan, dan kun je gewoon contact opnemen met de ANWB Alarmcentrale. De pechhulp brengt je doorgaans naar een laadpunt of naar een garage met een laadpunt.

Regionale verschillen in laadtarieven

Er zijn grote regionale verschillen maar over het algemeen is laden bij de reguliere AC-laadpalen iets goedkoper dan in Nederland, zo rond de 30 cent per kWh. Snelladen is iets duurder dan in Nederland, zo rond de 70 tot 80 cent per kWh afhankelijk van de aanbieder waar je bent. In sommige regio’s is ook dit volledig gratis.

Opladen tijdens het afdalen!

Door het heuvelachtige landschap kun je veel voordeel behalen. Immers bij het afdalen wordt er energie herwonnen bij elektrische voertuigen. Lunch of dineer je dus bovenop een berg of heuvel en laad je daar je auto bij, dan kan dat je daarna tijdens het afdalen de actieradius verder verhogen.

Dit kan ook een risico zijn als je juist te weinig rekening houdt met het stijgen in hoogte. De oplossing bij dergelijke problemen is dan eenvoudig maar doeltreffend: simpelweg omkeren en je krijgt het grootste gedeelte van je kilometers weer terug en kunt naar het dichtstbijzijnde laadpunt rijden. Maar beter is natuurlijk om zo’n situatie te voorkomen.

Groene milieusticker voor elektrische auto

De milieuzone van Parijs is uitgebreid. Want sinds een jaar valt ook de Boulevard Périphérique - de stadsring - binnen de zone waarvoor je een milieusticker nodig hebt die alleen vooraf online te koop is voor 4,21 euro (inclusief verzending). Voor elektrische voertuigen is er een aparte groene sticker beschikbaar. De milieuzone geldt alleen tijdens weekdagen, van 08.00 tot 20.00 uur. Wie Parijs dus doorkruist tijdens het weekend, hoeft geen vignet aan te schaffen. 

Deze sticker kan je hier aanschaffen.

Maak van de reis ook een vakantie

Frankrijk is een perfect land voor de EV-rijder die van ontspannen reizen houdt. Dus een paar uurtjes rijden over de route nationales, en dan tijdens een Bourgondisch diner jezelf en de auto weer opladen aan een reguliere laadpaal in een dorpscentrum. Of bij een hotel natuurlijk.

Route Nationale: geen tol, wel snelladers!

Op de bekende en vaak fraaie route nationales heb je geen last van uitgeschakelde snelladers en bovendien is 80 tot 90km/h een perfecte kruissnelheid voor elektrische voertuigen. Naast het voordeel van tolvrij reizen (wat op kan lopen tot meer dan honderd euro voor een retour) zie je bovendien nog eens wat van het binnenland en de uitgestrekte velden met zonnebloemen of lavendel.

7 tips voor vakantie met een elektrische auto