Je elektrische auto opladen aan het stopcontact
Stopcontact leidt tot extra laadverlies
Je elektrische auto laden aan het stopcontact wordt vaak afgedaan als een noodoplossing. Dat is niet per se het geval. In sommige situaties voldoet het ouderwetse stopcontact namelijk prima.
Als je huis voorzien is van een eigen oprit of parkeerplaats, dan ben je voor je elektrische auto altijd verzekerd van een laadpunt. Ook laad je meestal tegen lagere tarieven dan bij een openbare laadpaal. Vergelijk om hier zeker van te zijn het tarief dat je thuis betaalt met het tarief van je laadpasprovider.
Wie thuis oplaadt, heeft twee opties: een eigen laadpaal of opladen via het stopcontact. Dat laatste wil overigens niet zeggen dat je je elektrische auto zomaar met een simpel kabeltje aan het eerste de beste stopcontact moet hangen. Zeker niet als er ook andere stroomverbruikers op dezelfde groep zijn aangesloten. Gebruik een aparte en goed afgezekerde groep in de meterkast (aangelegd volgens de NEN1010-norm) om je elektrische auto te laden en gebruik geen verlengsnoeren.
Laadpaal prijzig
Tweede optie is een laadpaal. Deze wordt doorgaans aangeraden als de beste optie, maar het is ook de duurste. Je bent al snel tussen de 1000 en 2500 euro kwijt, afhankelijk van het type laadpunt en de hoeveelheid installatiewerkzaamheden.
Een forse investering, maar eenmaal geïnstalleerd kun je laadsnelheden tot 11 kWh (en in sommige gevallen zelfs hoger) halen. Je huis moet dan wel voorzien zijn van een 3-fasenaansluiting. Ook laadpaal en auto moeten 3-fasenladen ondersteunen. Met een 1-faseaansluiting (of een auto die enkel 1-faseladen ondersteunt) haalt een laadpaal thuis doorgaans een maximaal laadvermogen van 3,7 kW. Dit is hetzelfde maximale laadvermogen als via het stopcontact.
Hogere laadkosten
Let wel op: uit onderzoek van de ANWB blijkt dat laden via het stopcontact tot hogere laadkosten kan leiden. Tot wel dertig procent, onder andere afhankelijk van je auto, de staat van de elektrische bekabeling en temperatuur. Hoe dat zit, lees je op deze pagina.
Geschikte 230v-laadkabels
Het is ook van belang dat je bij laden via een stopcontact een geschikte laadkabel met laadbeveiliger gebruikt. Zo’n kabel wordt ook wel een mode 2-lader genoemd, je herkent ze aan het kastje dat doorgaans vlak bij de standaard stopcontactstekker aan de kabel zit (zie ook onderstaande afbeelding). Deze laadbeveiliger communiceert met de auto, zodat de lader weet wanneer de auto vol is. Daarnaast zijn ze doorgaans voorzien van beveiliging tegen overspanning, onderspanning, lekstroom en oververhitting.
Bij veel elektrische auto’s wordt vanaf de fabriek een 230v-laadkabel meegeleverd. Meestal hebben deze een maximale laadstroom van 10A, waarmee je een maximaal laadvermogen van 2,3 kW kunt halen. Dat is niet geheel toevallig de maximale stroomsterkte die je op een willekeurig stopcontact mag aansluiten. Een hogere laadstroom mag je alleen op een aparte groep aansluiten, wat dus sowieso aan te raden is.
Er zijn ook 230v-laadkabels te koop waarbij je op de laadbeveiliger de maximale laadstroom kunt instellen, bijvoorbeeld tussen 10 en 16A. Zo kun je het maximale laadvermogen van 3,7 kW halen wanneer nodig of overbelasting tijdens het gebruik van andere (zware) elektrische apparatuur voorkomen door langzamer te laden. De luxere modellen zijn daarnaast voorzien van een display waarop je de laadsnelheid, status en soms ook de geladen stroom kunt aflezen.
Rekenvoorbeeld: stopcontact versus laadpaal
Als we uitgaan van 12 uur per dag opladen met 2,3 kW, dan kun je dagelijks 27,6 kWh laden via het stopcontact. Dat is genoeg om met een gemiddelde elektrische auto zo’n 125 tot 150 kilometer te rijden. Als dit voor jouw autogebruik voldoende is, kun je overwegen om in plaats van een laadpaal een buitenstopcontact op een aparte groep te (laten) installeren en goede 230v-lader aan te schaffen. Dat is aanzienlijk goedkoper dan het laten plaatsen van een laadpaal.
Met een eigen laadpaal met een laadvermogen van 11 kW kun je in 12 uur 132 kWh laden. Meer dan genoeg om elke moderne elektrische auto volledig te laden en goed voor honderden kilometers bereik. Deze optie is daarmee ideaal voor wie dagelijks grote afstanden rijdt of simpelweg elke ochtend wil vertrekken met het geruststellende idee dat de accu vol is.
Heb je een dynamisch energiecontract, dan kun je je laadsessies afstemmen op de laagste uurtarieven en extra besparen op je laadkosten. Een laadpaal met een vermogen van 11 kW laadt dan in een goedkoop uur bijna 5 keer zoveel bij dan een normaal stopcontact.