Opladen van je elektrische auto

Net als je mobiele telefoon, moet ook een elektrische auto regelmatig worden opgeladen. Dit doe je aan een laadpaal of snellaadpaal en daarvoor heb je een speciaal pasje nodig. Maar waar staan die palen, hoe kom ik aan zo’n pasje en wat voor laadpaal moet ik kiezen?

Het opladen van een elektrische auto werkt zoals bij vrijwel elk elektrisch apparaat: je sluit de auto met een laadkabel aan op een laadpaal en gedurende een bepaalde tijd wordt de accu in de auto opgeladen. De snelheid waarmee de auto wordt opgeladen kan behoorlijk verschillen en is van veel variabelen afhankelijk. Wel kun je een onderscheid maken tussen ‘gewoon laden’ bij een laadpaal of ‘snelladen’ bij een snellaadpaal.

Gewoon laden

Vrijwel alle laadpalen die bij mensen op de oprit staan, bij kantoren zijn geplaatst of in een woonwijk of bedrijfsterrein langs de straat staan, zijn gewone laadpalen. Je kunt dus onderscheid maken tussen een private laadpaal en een openbare laadpaal. Als je je eigen laadpaal (of wallbox, indien hij niet op een paal staat maar aan de muur is gemonteerd) hebt, dan heb je daarvoor geen abonnement nodig, voor een publieke laadpaal is dit doorgaans wel nodig. Bij zo’n abonnement hoort een laadpas en met dat pasje identificeer je je bij een laadpaal. Zo weet de leverancier wie de elektriciteit heeft afgenomen en vooral aan wie dit gefactureerd moet worden.

Dit laden met normale snelheid doe je vooral op de momenten dat je de auto niet nodig hebt, bijvoorbeeld ’s avonds en ’s nachts thuis of overdag op kantoor. Het volladen van een accu duurt ongeveer 6 tot 10 uur, afhankelijk van het soort paal en de auto.

Snelladen

Wanneer je onderweg bent en je accu leeg dreigt te raken, wil je niet 6 tot 10 uur wachten voor je accu weer vol is. In dat geval kun je gebruik maken van een snellaadpaal. Deze staan doorgaans langs drukke wegen, denk bijvoorbeeld aan de FastNed-stations die je tegenwoordig bij veel grote tankstations aan snelwegen ziet staan. Ook voor snellaadpalen heb je een laadpas nodig.

Deze snellaadpalen kunnen je accu veel sneller laden, in veel gevallen is de accu na een 20 tot 40 minuten weer voor tachtig procent geladen. Een elektrische auto volledig opladen bij een snellaadpaal is vaak niet mogelijk, meestal is tachtig of negentig procent het maximum. Zie het als een glas water dat je onder de kraan vult. Wanneer je de kraan volledig open draait zal het water al over de rand klotsen voor het glas helemaal gevuld is. Een accu laat zich op hoge snelheid evenmin volledig vullen, dat gaat alleen wanneer je op veel lagere snelheid gaat laden. Zelfs op hele lange ritten is het sneller om iets vaker met hoge snelheid te laden dan wanneer je de accu elke keer tot honderd procent zou opladen.

Bekijk oplaadpunten en snelladers

Snellaadpalen zijn complexer en daarmee ook een stuk duurder dan gewone laadpalen. Dit zie je ook terug in het tarief dat leveranciers rekenen per kilowatt. Snelladen is daarom vooral interessant voor die momenten wanneer het laden aan een gewone laadpaal niet toereikend is. Wie zijn auto thuis en op kantoor kan opladen, zal voor dagelijks gebruik zelden tot nooit een snellaadpaal nodig hebben.

Laadpas

Er zijn heel veel aanbieders van laadpassen. Een deel ervan biedt toegang tot alle openbare laadpalen in Nederland, waaronder de laadpas van ANWB. Daarnaast kun je met de ANWB-laadpas ook terecht bij veel snelladers, waaronder de netwerken van onder andere Fastned, Allego en Vattenfall, en bij circa 30.000 laadpunten in heel Europa.

Laadpaal voor thuis

Bij de meeste laadpalen betaal je een iets hoger tarief per kWh dan je eigen stroomleverancier je rekent. De kosten voor aanleg en onderhoud van de laadpaal moeten immers ook betaald. Wanneer je wilt laden tegen je eigen tarief, dan zul je moeten investeren in een eigen laadpaal of wallbox. Je moet dan wel de mogelijkheid hebben om je auto op eigen terrein te parkeren. Bijkomend voordeel is dat je dan altijd een laadpaal ter beschikking hebt, een openbaar laadpunt kan door iedereen worden gebruikt, waardoor je soms zult moeten uitwijken naar een andere laadpaal. ANWB kan je helpen bij het aanvragen van een laadpunt op eigen terrein.

Hoe kies je een laadpaal voor thuis?

Een laadpaal aanvragen bij de gemeente

Als het niet mogelijk is om op eigen terrein een laadpunt te realiseren, dan kun je bij de gemeente een aanvraag voor een openbare laadpaal indienen. Het hangt van de gemeente, en de daar geldende regels, af of dit mogelijk is. Zo ja, dan komt er bij de laadpaal bij de parkeerplaats ook een verkeersbord te staan. Dit bord geeft aan dat de parkeerplek alleen bestemd is voor elektrische auto's. Ook andere mensen met een elektrische kunnen hun auto hier opladen. In uitzonderlijke gevallen is het mogelijk dat de gemeente een parkeerplaats aangrenzend aan je eigen terrein voor je reserveert en dat je daar zelf een laadpaal plaatst.

Wat kost opladen?

Andere leden bekeken ook