Naar de inhoudlogo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Parkeren bij een publieke laadpaal: wat mag wel en wat niet?

Er komen meer elektrische auto’s in Nederland en er verschijnen meer publieke laadpalen in het straatbeeld. Of je altijd je auto bij een laadpaal mag neerzetten kan onduidelijk zijn. Toch gelden hier duidelijke regels en overtredingen kunnen flink in de papieren lopen.

Parkeren met een benzineauto bij een laadpaal

De parkeervakken bij publieke laadpalen zijn meestal voorzien van een verkeersbord of markering waaruit blijkt dat het vak uitsluitend bestemd is voor het opladen van elektrische voertuigen. Dit betekent dat een brandstofauto er niet mag parkeren. Tenzij het een PHEV is waarvan de stekker is aangesloten aan de laadpaal. Doe je dit toch, dan pleeg je een zogenaamde ‘laadpaalklever’-overtreding.

De gedachte hierachter is logisch: laadplekken zijn schaars en bedoeld voor bestuurders die hun elektrische auto daadwerkelijk moeten opladen. Als jij daar met een benzineauto staat, blokkeer je de toegang en kunnen elektrische rijders er niet terecht om hun voertuig van stroom te voorzien. Dit wordt beschouwd als onnodig bezet houden van een gereserveerde parkeerplaats.

Hoe hoog is de boete voor parkeren bij een laadpaal?

Parkeer je een brandstofauto bij een laadpaal, dan riskeer je een boete. De hoogte hiervan bedraagt in 2025 € 120 exclusief administratiekosten. Met administratiekosten komt het bedrag doorgaans uit op € 134.

In sommige gemeenten wordt er extra streng gehandhaafd, omdat de vraag naar laadplekken groot is. Handhavers controleren actief en kunnen direct een boete uitschrijven zodra blijkt dat een voertuig niet voldoet aan de voorwaarden van het bord: elektrisch én aan het opladen.

Wanneer mag je wél bij een laadpaal parkeren?

Een brandstofauto mag in principe nooit in een vak bij een laadpaal staan. Alleen in uitzonderlijke gevallen zou je formeel gezien mogen parkeren. Bijvoorbeeld als er géén verkeersbord of onderbord aanwezig is dat het gebruik expliciet beperkt tot elektrische auto’s. Toch komt dit in de praktijk vrijwel niet meer voor. Gemeenten en beheerders standaard de juiste bebording plaatsen.

Voor elektrische auto’s en stekkerhybrides (PHEV's) geldt dat je alleen bij de laadpaal mag parkeren als je de auto ook daadwerkelijk aansluit. Staat je elektrische auto of PHEV wel bij de paal maar laad je niet, dan kan dit óók een boete opleveren. De gedachte daarachter is dat de plek bedoeld is voor opladen, niet voor gewoon parkeren.

Elektrische auto zonder opladen bij een laadpaal

Het kan verleidelijk zijn om een elektrische auto of PHEV bij een laadpaal te parkeren, ook als je geen laadbeurt nodig hebt. Misschien is het de enige vrije plek in de buurt of staat de auto er handig. Maar dit is niet toegestaan. Gemeenten beschouwen dit als hetzelfde probleem als bij benzineauto’s: de laadplek wordt onnodig bezet gehouden.

Ook hiervoor geldt een boete van € 120 exclusief administratiekosten. Steeds vaker hanteren gemeenten een actief beleid tegen dit zogenaamde ‘laadpaalplakken’. Sommige gemeenten zetten zelfs in op een maximale laadtijd, waarna je alsnog een boete of naheffing kunt krijgen.

Kan je auto worden weggesleept bij een laadpaal?

Naast een boete loop je ook het risico dat je auto wordt weggesleept. Dit gebeurt vooral in situaties waarin de bezetting van laadpalen een groot probleem vormt of wanneer een verkeerd geparkeerde auto een gevaarlijke situatie oplevert.

De kosten van een wegsleepactie verschillen per gemeente, maar liggen vaak tussen de € 200 en € 350, bovenop de boete. Daar komt meestal nog stallingsgeld bij voor iedere dag dat de auto op het depot staat. Hierdoor kan de totale rekening al snel oplopen tot € 400 of meer. Vooral in steden als Amsterdam, Rotterdam en Utrecht wordt regelmatig tot wegslepen overgegaan, juist omdat laadplekken daar erg schaars zijn en de vraag hoog is.

Conclusie: check borden en markeringen

Kortom: zie je een laadpaal, check dan altijd het verkeersbord en de markeringen. Tenzij je elektrisch of met een PHEV rijdt én je auto aansluit, is het verstandiger een andere plek te zoeken. Zo voorkom je een fikse boete en draag je bij aan een beter gebruik van de schaarse laadvoorzieningen.

Pechhulp voor je elektrische auto 

Ga ook met je elektrische auto goed voorbereid de weg op.

Je elektrische auto verzekeren 

Met de autoverzekering van de ANWB is ook je elektrische auto goed verzekerd. Bereken je premie.

Laadpas van ANWB 

De gratis ANWB Laadpas geeft je toegang tot bijna 1.000.000 laadpunten in heel Europa.

Snel vol...en gaan!
Goedkoopste laadpalen in de buurt? 

Vind de goedkoopste laadpalen in jouw buurt met de ANWB Onderweg app. In Nederland en Europa. Zie de laadsnelheid en beschikbaarheid.