De kosten van een elektrische auto op een rij
Duurder in aanschaf, goedkoper in variabele lasten
‘Elektrisch rijden is duur’ is een veelgehoorde opmerking. Maar is dat wel zo? Een elektrische auto heeft inderdaad vaak een hogere aanschafprijs. Maar kijk je naar het totale kostenplaatje, dan blijkt dat een elektrische auto onder aan de streep nauwelijks duurder is. Sterker nog: vanwege de hoge brandstofprijzen is elektrisch rijden zelfs steeds vaker goedkoper.
Kosten van een elektrische auto berekenen
Alle autokosten bij elkaar opgeteld, wordt ook wel de Total Cost of Ownership (TCO) genoemd. Met de ANWB Autokostentool bereken je eenvoudig het complete kostenplaatje voor een specifieke auto per kilometer.
Let op: de tool rekent met de 'fiscale waarde'. Dat is de autoprijs zonder afleveringskosten.
De kostenposten van een elektrische auto uitgesplitst
We zetten de kostenposten van een elektrische auto op een rij, zodat je weet hoe je een goede vergelijking maakt.
1. Aanschafkosten
Elektrische auto's worden steeds betaalbaarder, al blijven ze vaak duurder dan een vergelijkbaar model op benzine. Dat komt vooral vanwege het kostbare accupakket, maar ook doordat ze vaak krachtig en rijk uitgerust zijn. Verder zijn er van goedkope instapmodellen op benzine vaak nog geen tegenhangers op elektriciteit. Daardoor kan het verschil tussen brandstof en elektrisch nóg groter lijken.
Er zijn ook steeds meer tweedehands elektrische auto's op de markt. Van kakelverse demomodellen tot eerste generatie Nissan Leafs en Mitsubishi iMiev's: er is keuze genoeg. Prijzen beginnen bij circa vijfduizend euro, maar voor dat geld zul je wel genoegen moeten nemen met een auto met een kleine actieradius.
2. Laadkosten
Wat het opladen van een elektrische auto kost, hangt af van twee zaken: het verbruik van de auto en het bedrag dat je betaalt voor een kilowattuur stroom.
Wat je betaalt voor een kilowattuur stroom is vervolgens ook weer afhankelijk van meerdere zaken. Zo is laden aan een eigen laadpaal vaak goedkoper dan aan een openbare laadpaal - zeker als je zonnepanelen en een dynamisch energiecontract hebt. Maar ook de keuze voor een laadpas en het wel of juist niet snelladen hebben effect op laadprijzen.
3. Wegenbelasting
Sinds 2025 betaal je ook voor elektrische auto's wegenbelasting. Er geldt op dit moment nog een tariefkorting, maar dit wordt de komende jaren afgebouwd.
Goed om te weten: wegenbelasting wordt berekend over het gewicht van je auto. En een elektrische auto is vaak een stuk zwaarder dan een benzineauto.
4. Onderhoudskosten
Een auto met een verbrandingsmotor heeft al snel meer dan tweehonderd draaiende onderdelen in de aandrijflijn. Bij een elektrische auto zijn dat er minder dan twintig. Zaken als olie verversen, nieuwe bougies, vervanging van koppeling of distributieriem zul je op de garagerekening van je elektrische auto niet tegenkomen. Hierdoor ben je met een elektrische auto over het algemeen veel minder geld kwijt aan onderhoud.
5. Verzekering
Omdat een elektrische auto vaak een hogere aanschafwaarde heeft, is het verzekeren meestal duurder. Daarnaast is het aan te raden om een elektrische auto allrisk te verzekeren.
6. Afschrijving
Afschrijving is een veel vergeten kostenpost. Simpel gezegd is afschrijving het verschil tussen de oorspronkelijke aanschafprijs en de prijs waarvoor je de auto uiteindelijk weer van de hand doet.
Toen de elektrische auto op de markt verscheen, was de afschrijving nog onzeker. Het was onduidelijk hoe goed de accupakketten na jaren van gebruik zijn en of consumenten überhaupt zaten te wachten op een gebruikte elektrische auto.
Nu kunnen we een wat betere inschatting van de afschrijving maken. Met name in de vaste kosten van de elektrische auto speelt de afschrijving door de vaak hogere aanschafprijs een rol. Bij de variabele afschrijving is het verschil tussen de elektrische auto en de auto op benzine al een stuk minder groot. Maar: onder aan de streep is de afschrijving momenteel wel de grootste kostenpost van de elektrische auto.
Fiscale voordelen
Tegenover de kosten staan de fiscale voordelen voor elektrisch rijden. Met behulp van deze regelingen probeert de Nederlandse overheid elektrisch rijden te stimuleren - al worden ze wel steeds verder afgebouwd.
Een elektrische auto private leasen
Het is goed mogelijk dat de totale autokosten voor een elektrische auto niet of nauwelijks hoger zijn of zelfs gunstiger uitvallen dan bij een brandstofauto. Er is wel één grote 'maar': je moet die hogere aanschafprijs in één keer ophoesten.
Een alternatief is private lease, waarbij je voor een vast bedrag per maand in een elektrische auto rijdt. Zo maak je de stap naar elektrisch rijden en houd je grip op je kosten.
Bekijk het private lease aanbod
Of kies voor een elektrische occasion
Op het ANWB Occasionplatform vind je meer dan 165.000 tweedehands auto's van door ANWB geselecteerde autobedrijven. Compleet met een richtprijs volgens de ANWB Koerslijst, een berekening van de autokosten en een uitgebreide autotest - inclusief de bevindingen van de Wegenwacht.