Hoe werkt Dynamic Load Balancing?

Voorkom een stroomstoring door opladen

Een elektrische auto via een privélaadpaal opladen, is heel prettig. Het is goedkoper dan aanleggen bij een publieke laadpaal én je bent verzekerd van een laadplek. Of je altijd stroom hebt, is weer een ander verhaal. Met Dynamic Load Balancing voorkom je een stroomstoring.

Wanneer je elektrische auto thuis aan de stroom hangt, zie je de cijfertjes op de elektriciteitsmeter als een dolle tekeergaan. Het opladen vraagt namelijk al snel ruim meer dan de helft van de gemiddelde elektriciteitscapaciteit van je woning. Heb je meer energievreters in huis, zoals een boiler, elektrische oven of inductiekookplaat, dan ligt overbelasting op de loer. Niet dat je de aardappels opzet en alles op zwart gaat.

Stroomuitval voorkomen

Om stroomuitval te voorkomen is Dynamic Load Balancing (DLB) uitgevonden. Beschikt je (slimme) laadpaal over deze functie, dan ben je verzekerd tegen overbelasting van je energienetwerk. Het systeem meet elke seconde hoeveel stroom er wordt afgenomen en grijpt in wanneer een kritische grens nadert.

Dit ingrijpen gebeurt bijvoorbeeld door tijdelijk minder stroom naar de veelvraat te sturen, de auto dus. Diens accu laadt hierdoor iets minder snel op. Wordt het te bont gemaakt, dan wordt de stroom naar de auto of andere apparaten volledig gepauzeerd om stroomproblemen te voorkomen. Andersom geldt: merkt het systeem dat er in huis amper stroom wordt gebruikt, dan krijgt de auto meer ampères en laadt de accu sneller. Bovendien: laden er meerdere elektrische auto’s tegelijkertijd? Dan kun je met DLB een prioriteit instellen. De auto die als eerste weg moet wordt dan het snelst opgeladen.

Kostenbesparend

Dynamic Load Balancing voorkomt dus een stroomstoring. Sneller laden op rustige uren is bovendien mooi meegenomen. En er is meer: kies je voor een laadpaal met DLB, dan kun je veelal afzien van een verzwaring van je meterkast. Dit betekent een besparing van honderden euro’s op jaarbasis. Voor een verzwaring wordt namelijk een hoger vastrecht gerekend, tot wel drie of vier keer het standaardtarief. Nog afgezien van de eenmalige aansluitkosten (afhankelijk van je leverancier gemiddeld zo’n € 275), de eventuele kosten voor een nieuwe meterkast en de rekening van de elektricien. En een laadpaal met DLB kost gemiddeld slechts zo’n € 150 tot € 200 meer dan een DLB-loze paal.

Wat kost een laadpaal voor thuis?

Zonnepanelen

Het mooie van DLB is dat zonnepanelen het opladen van je auto kunnen overnemen. Duurzamer kun je het vrijwel niet krijgen. Ook hier kijkt DLB naar de beschikbare stroom van zonnepanelen en pakt eventueel wat netstroom bij, mocht er een wolkje voor de zon schuiven en de auto op een bepaald moment ‘vol’ moet zijn.

Mocht je willen weten wat de installatie van een laadpaal op jouw eigen terrein kost, inclusief Dynamic Load Balancing? Met onze online keuzehulp vraag je geheel vrijblijvend een offerte aan. 

Bekijk ANWB laadpalen voor thuis of kantoor