Hoe kies je een laadpaal voor thuis?

Alles wat je moet weten over vermogen, je meterkast en laadsnelheid

Wanneer je je elektrische auto op eigen terrein kunt parkeren is het aantrekkelijk om thuis een laadpunt te installeren. Er zijn echter een hoop verschillende soorten laadpalen en wallboxen, welke moet je kiezen? We helpen je op weg.

Je elektrische auto thuis aan een laadpaal of wallbox hangen is veelal de goedkoopste manier om te laden. Je betaalt dan het tarief dat je met je elektriciteitsleverancier hebt afgesproken en dat is doorgaans lager dan wat de aanbieders van publieke laadpalen rekenen. Zeker als kiest voor een slim energiecontract met extra lage prijzen in de daluren.

Let wel altijd goed op: stroomprijzen kunnen soms de pan uit rijzen, met name wanneer je een energiecontract moet vernieuwen. Leg daarom altijd je eigen thuistarief tegenover het tarief dat je laadpasprovider rekent. Grootste voordeel van thuisladen is natuurlijk dat je op je eigen oprit altijd verzekerd bent van een plekje.

Bij de keuze voor een laadpaal kun je ook rekening houden met laden door 'derden'. Sommige laadpalen hebben geen beveiliging. Op eigen terrein hoeft dat natuurlijk niet, maar staat de paal dicht bij de openbare weg, dan zou in principe iedereen op jouw stroomrekening kunnen laden. In dat geval kies je voor beveiliging middels een elektronische sleutel, waaronder een laadpas. Dan ben je vrij om anderen, bijvoorbeeld je bezoek, toegang te geven.

Wallbox of laadpaal

Je bent vanzelfsprekend zelf verantwoordelijk voor de aanleg van je eigen laadpaal of wallbox. Wat dat ongeveer kost en waar je op moet letten, lees je hier. Tussen een wallbox en een laadpaal zit overigens nauwelijks verschil: een laadpaal staat op een paal, een wallbox is aan de muur bevestigd. Los daarvan zijn het exact dezelfde installaties. In dit artikel gebruiken we de term laadpaal, maar de informatie geldt onverminderd voor een wallbox.

Wat doet zo'n laadpaal eigenlijk?

Bij een elektrische auto zit de oplader in de auto zelf. De laadpaal is het stopcontact. Dit contact levert wisselstroom. Het accupakket van een elektrische auto werkt echter op gelijkstroom. De oplader in de auto zorgt voor de omwisseling. 

Wat kost een laadpaal?

Stekkers

Let bij de aanschaf van een laadpaal met name op de stekkeraansluiting van de auto. Vrijwel elke moderne auto beschikt over een Type 2-stekker - ook wel Mennekesaansluiting genoemd - om te laden aan een thuislader of publieke lader. Daarnaast wordt het steeds gebruikelijker dat de elektrische auto een snellaadaansluiting van huis uit meekrijgt om onderweg even 'snel' wat kilometers te laden op zogenaamde snellaadstations. Dit vraagt dan om een CCS of een CHAdeMO-stekker. Laatstgenoemde wordt eigenlijk alleen gebruikt door een paar Japanse automerken. Zorgen maken hoeft niet, want de snelladers langs de weg beschikken over meerdere soorten stekkers. Daar hoef je je eigen kabel niet tevoorschijn te halen.

Laadpaal en auto op elkaar afstemmen

Overigens laadt niet elke auto even snel. Als je met een snelle laadpaal een langzaam ladende auto gaat opladen, dan is de auto de beperkende factor. Andersom kan ook. Als je auto heel snel kan laden, maar de laadpaal kan dat laadvermogen niet leveren, dan blijft de laadsnelheid laag.

Het is dus handig om de laadpaal op de auto af te stemmen. Wel kan het soms handig zijn om te kiezen voor een laadpaal met een hoger laadvermogen dan je auto aankan. Op die manier is je laadpaal niet alleen geschikt voor je huidige auto, maar ook voor de volgende, die ongetwijfeld sneller kan laden.

1 fase of 3 fasen, hoe zit dat?

Hoe snel je een elektrische auto thuis kunt opladen, heeft onder andere te maken met hoe je huis is aangesloten op het stroomnet. Dat kan een 1-faseaansluiting zijn of een 3-fasenaansluiting. Met een 3-fasenaansluiting kun je in theorie drie keer sneller laden, maar dan moet je auto dat wel ondersteunen. Als je geen 3-fasenaansluiting hebt, dan kun je vaak voor een beperkt bedrag je aansluiting laten verzwaren. We leggen het je uit in het artikel '1-fase of 3-fasen, hoe zit dat?'

Hulp bij je laadpaal voor thuis

De ANWB verkoopt ook laadpalen en deze worden geleverd in samenwerking met Eneco. Met de online keuzehulp vraag je geheel vrijblijvend een offerte aan.

Bekijk de laadpalen voor thuis of kantoor

Past je energiecontract nog bij thuisladen?

Thuisladen met je elektrische auto is goedkoper dan bij een publieke laadpaal. Het betekent wel dat je thuis flink meer stroom gaat gebruiken. Het loont daarom om te kijken of je kan besparen op je energiecontract. Bijvoorbeeld door je auto alleen te laden tijdens de daluren van je contract. Met een dynamisch energiecontract kun je extra besparen door je auto te laden op die momenten dat de energieprijzen het laagst zijn. Bijvoorbeeld midden in de nacht.

Slim besparen met dynamische tarief voor stroom

Thuis laden zonder laadpaal

Heb je thuis alle tijd om te laden en wil of kun je geen eigen laadpaal (laten) installeren, dan is opladen via een normaal stopcontact ook een optie. Houd dan wel rekening met lange laadtijden: vaak een halve dag of zelfs meer. Het wordt daarom vaak gezien als een noodoplossing, ook al omdat het het thuisnetwerk flink kan belasten. 

Voor 'stopcontactladen' heb je een speciale laadkabel nodig, voorzien van een normale stekker. Zoals gezegd laadt deze langzaam, maar het kan wel een uitkomst zijn wanneer er geen laadpunt voorhanden is. Neem hem daarom zeker mee op reis.

Niet over de stoep

Heb je geen eigen laadpunt, let dan wel op: in de meeste gemeenten is het verboden om een laadkabel vanuit huis naar een op straat geparkeerde auto te leggen. Heb je geen eigen plek, maar wil je een laadpunt in de buurt, vraag er dan een aan bij je gemeente

Andere leden bekeken ook