Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Alles wat je wil weten over snelladen

Elektrisch rijden wordt steeds populairder, maar naast het bereik, blijft de vaak lange oplaadtijd van de batterij een heet hangijzer. Snelladen kan dat probleem oplossen. Hoe werkt dit? Is het wel goed voor je batterij? En hoe lang duurt het nog voordat laden net zo snel gaat als tanken?

Hoe werkt een snellader?

Snelladen draait om het aantal kilowatt dat een lader produceert. Dus: hoe meer kilowatt een laadpaal levert, hoe sneller je kunt laden. Bij een normale laadpaal laad je vaak met een vermogen van 11 kW of 22 kW. Bij een snellader is dit minimaal 50 kW en bij moderne snelladers laad je vaak met 150 kW tot – bij de krachtigste snellader - wel 350 kW. Maar: dit kan niet elke elektrische auto aan.

Ook de accu is bij snelladen van belang. Die heeft namelijk een maximumcapaciteit, afhankelijk van onder andere de grootte, chemische samenstelling en batterijtemperatuur. Moderne, elektrische auto's hebben speciale batterijen en technologie die hoge stroom aankunnen. Hoe hoger het vermogen, des te sneller de auto weer opgeladen is. Van 10 tot 80% laden duurt, afhankelijk van de auto, ongeveer 18 tot 45 minuten.

Tip: Laad bij een snellaadstation niet meer dan 80% vol, na 50 tot 80% daalt het laadvermogen. Een snellader is niet echt bedoeld om de auto helemaal op te laden, maar om snel door te kunnen naar je bestemming. Je elektrische auto laadt het snelst als ‘ie helemaal leeg is.

Laadsnelheidindicator

De laadsnelheid geeft in je voertuigapp aan met hoeveel kilometer de accu per uur wordt bijgeladen. Dit is een goede indicator om te zien hoe lang je moet wachten voordat je een bepaalde afstand kunt afleggen. De laadsnelheid hangt, naast het laadvermogen, ook af van het energieverbruik van een auto. Een zuinige EV geeft, naast een laag energieverbruik (en daarmee lage kosten), ook nog eens meer actieradius per tijdseenheid bij het laden.

Is snelladen slecht voor de batterij?

Nee, niet echt. Als de accutemperatuur binnen de vastgestelde normen blijft, is er niet veel aan de hand. En tijdens het snelladen wordt die temperatuur in de gaten gehouden. Wordt die te hoog, dan gaat het snelladen een tikje minder snel.

Langdurig en vaak snelladen kan wel leiden tot overbelasting van de accu. En dat verkort dan weer de levensduur van je accu en leidt tot prestatieverlies. Het is dus het beste als je snelladen alleen gebruikt als je onderweg bent en weer snel door moet. Zo heb je langer plezier van je elektrische auto.

Wat kost het?

Snelheid heeft zijn prijs, en dat geldt ook voor snel opladen. Het is duurder dan conventioneel laden en de tarieven verschillen tussen aanbieder en locatie. Zorg daarom dat je een laadpas hebt waarmee je bij alle snelladers terecht kunt. Heb je een ANWB Laadpas, download dan ook de laadpasapp. Hier zie je gelijk alle laadpunten onderweg en in de buurt en weet je precies waar je het voordeligst kunt snelladen.

Kan elke elektrische auto snel opladen?

Ja, je kunt vrijwel elke elektrische auto snel opladen met een CCS (Combined Charging System)-stekker (en de Aziatische auto’s met een CHAdeMo-stekker). Maar er is een uitzondering: de meeste plug-in hybrides kunnen niet snelladen. Check dus van tevoren de specificaties van jouw auto.

De Porsche Taycan GTS/Turbo en de Audi e-tron GT hebben het grootste laadvermogen met 270 kW. Gevolgd door de Tesla-modellen met 250 kW. Maar veel (oudere) elektrische auto’s laden veel langzamer, bijvoorbeeld met 50KW. 

Waar vind je snelladers?

Nederland heeft veel snellaadstations en het worden er alleen maar meer. Je vindt ze vooral bij tankstations langs de snelweg. In de Onderweg app check je eenvoudig waar de snelladers zijn en welke nog vrij zijn. Filteren op laadstations van specifieke aanbieders kan ook in de app.

Vanaf 2025 moeten langs de Europese wegen om de 60 kilometer snellaadstations voor elektrische auto’s staan.

De toekomst van snelladen

De techniek achter snelladen wordt snel beter, dat bleek wel tijdens de uitreiking van de Automotive Innovation Awards. Dit is een wedstrijd voor de beste innovaties op het gebied van mobiliteit. Er waren meerdere inzendingen van bedrijven die zich richten op kortere laadtijden voor elektrische auto’s. Winnaar in de categorie duurzaamheid was Leydenjar.

Dit bedrijf ontwikkelde een silicium anode – de minpool van een batterij. Hiermee kan een 70% hogere energiedichtheid worden gehaald. In vergelijking met een traditionele batterij met dezelfde grootte betekent dat: hoge capaciteit, razendsnelle laadmogelijkheden, verlaagde milieu-impact, verlaagde CO2-uitstoot en lagere productiekosten met veel kleinere batterijen. Dit helpt om elektrisch rijden betaalbaarder en toegankelijker te maken. Het duurt nog wel even voordat de gewone autorijder zo’n batterij in zijn nieuwe auto aantreft. Maar ooit zal het gaan lukken: opladen met de snelheid van tanken.

De beste pechhulp, altijd dichtbij 

We doen er alles aan je zo snel mogelijk in eigen auto weer op weg te helpen.

Je auto verzekeren 

Met een ANWB Autoverzekering ben je altijd verzekerd van de beste hulp bij een botsing of andere autoschade. Zo kun jij zonder zorgen de weg op.

Shop alles voor je auto 

Van veiligheidshesje tot fietsendrager en nog veel meer! Shop hier alles voor in en op je auto!

Downloadgratis
ANWB Onderweg app 

Alles voor onderweg in 1 app: brandstofprijzen en laadpalen zoeken, files vermijden, parkeren en pech melden.