Hoe kies je een laadpaal voor thuis?

Alles wat je moet weten over vermogen, je meterkast en laadsnelheid

Wanneer je je elektrische auto op eigen terrein kunt parkeren is het aantrekkelijk om een eigen laadpunt te installeren. Er zijn echter een hoop verschillende soorten laadpalen en wallboxen, welke moet je kiezen? We helpen je op weg.

Je elektrische auto thuis aan een laadpaal of wallbox hangen is de goedkoopste manier om te laden. Je betaalt dan het tarief dat je met je elektriciteitsleverancier hebt afgesproken en dat is doorgaans lager dan wat de aanbieders van publieke laadpalen je rekenen. Daarnaast ben je op je eigen oprit altijd verzekerd van een plekje, terwijl een publieke laadpaal bezet kan zijn. Je bent zelf verantwoordelijk voor de aanleg van je eigen laadpaal of wallbox, maar wat kost dat ongeveer en waar moet je op letten?

Wallbox of laadpaal

Als het om een privaat laadpunt gaat wordt de term wallbox nogal eens gebruikt. Tussen een wallbox en een laadpaal zit nauwelijks verschil: een laadpaal staat op een paal, een wallbox is aan de muur bevestigd. Los daarvan zijn het exact dezelfde installaties. In dit artikel gebruiken we de term laadpaal, maar geldt de informatie onverminderd voor een wallbox.

Wat doet zo'n laadpaal eigenlijk?

Een elektrische auto kun je vergelijken met je smartphone, ook die moet je regelmatig opladen. Toch kun je de laadpaal voor een elektrische auto niet vergelijken met het snoertje en oplader van je telefoon. Bij een elektrische auto zit die oplader namelijk in de auto en moet je de laadpaal zien als het stopcontact. Het accupakket van een elektrische auto werkt op gelijkstroom en de oplader in de auto zet de wisselstroom van de laadpaal om, zoals ook de oplader van je telefoon wisselstroom omzet in gelijkstroom. 

Om de juiste laadpaal te kiezen is het belangrijk om te weten wat het maximale laadvermogen van de onboard lader van de auto is. Hier kun je dan het vermogen dat je laadpaal maximaal kan leveren op afstemmen. Daarnaast is het belangrijk om te weten of de lader in de auto 1 of 3 fase laden ondersteunt en in dat laatste geval of je meterkast thuis is voorzien van een 3 fase-aansluiting of daarvan kan worden voorzien.

1 fase of 3 fase

Bij een 1 fase-aansluiting is je meterkast middels één aansluiting van 230 volt op het elektriciteitsnet aangesloten, terwijl je meterkast bij een 3-fase aansluiting middels drie zogenaamde fasedraden van elk 230 volt op het elektriciteitsnetwerk is aangesloten. Door die drie fasedraden kan een 3-fase-aansluiting een hoger vermogen leveren. Niet alleen de laadpaal moet geschikt zijn voor 3-faseladen, de auto moet er ook mee overweg kunnen. Sommige elektrische auto's zijn geschikt voor 3-faseladen, zoals Tesla's en de Renault Zoe, terwijl andere er niet mee overweg kunnen. Zo zijn bijvoorbeeld de Nissan Leaf, Kia e-Niro en Jaguar i-Pace niet geschikt voor 3-faseladen. Deze auto's kun je dus met een lager vermogen opladen en het duurt dus langer voor het accupakket weer vol is.

Of je een 1- of 3-fase-aansluiting hebt kun je op twee manieren controleren. Bij een 1-fase-aansluiting staat er 220v of 230v op je elektriciteitsmeter, bij een 3-fase-aansluiting 3x220v/230v of 380/400v. Je vindt het ook op de factuur van je energieleverancier, daar staat bij een 1-fase-aansluiting 1x25A of 1x30A. Bij een 3-fase-aansluiting zal 3x25A op de factuur vermeld staan. Tegenwoordig worden alle nieuwe huizen met een 3-fase-aansluiting opgeleverd, maar ook huizen met een 1-fase-aansluiting kunnen in veel gevallen achteraf van een 3-faseaansluiting worden voorzien. Neem hierover contact op met je netbeheerder. De kosten voor zo'n verzwaring van de aansluiting verschillen per netbeheerder, deze liggen bij de drie grootste partijen tussen de 250 en 300 euro. Als je auto 3-faseladen ondersteunt is een verzwaring eigenlijk altijd de moeite waard.

Maximaal vermogen

Niet alleen de mogelijkheid om 1- of 3-fase te laden is belangrijk, ook het maximale laadvermogen van de onboard lader van je auto bepaalt hoe snel je kunt laden. Bij een auto met een 1-faselader ligt het maximale laadvermogen op 3,6 kW of (op of net onder) 7,4 kW, bij een 3-faselader op 11 of 22 kW. Auto's met een laadvermogen van 3,6 kW zijn doorgaans kleine en wat oudere elektrische auto's, gezien het doorgaans geringe prijsverschil met een laadpaal die 7,4 kW kan leveren is het aan te raden hier voor te kiezen. De kans dat een eventuele volgende elektrische auto maar 3,6 kW laadvermogen heeft is niet zo groot.

Om een auto met 3-faselader en maximaal laadvermogen van 22 kW op maximale snelheid te kunnen laden is een meterkastaansluiting van ten minste 3x32A nodig. Dit is vrijwel nooit standaard aanwezig in je meterkast en moet dus aangelegd worden. Buiten de eenmalige kosten die hiervoor in rekening worden gebracht, betaal je ook fors hogere periodieke netwerkkosten aan je energieleverancier. Waar een standaard 3x25A-aansluiting zo'n 250 euro op jaarbasis kost, rekent men voor een 3x32A- of 3x35A-aansluiting al snel 950 euro per jaar. Een 22 kW-laadpaal is dus vooral interessant wanneer je thuis niet lang genoeg kunt laden om met een 11 kW-lader je accu vol te krijgen.

Hulp bij je eigen laadpaal

ANWB werkt al enige jaren samen met EVBox, een betrouwbare partner met kwalitatief goede laadpalen. Met de keuzehulp van EVBox vraag je op basis van jouw wensen direct en geheel vrijblijvend een offerte aan. Ze helpen je bij de keuze van de paal en regelen de volledige installatie.

Bekijk de laadpalen voor thuis of kantoor

Andere leden bekeken ook