Laadpaal voor thuis?

Laadpaal voor thuis?

  • Altijd beschikbaar
  • Voordelig laden
  • Ook voor zakelijk gebruik
Laadpaal aanvragen

Oplaadpaal voor thuis of op kantoor

Wanneer je elektrisch gaat rijden dan is het het voordeligst om een eigen laadpaal aan te schaffen. De ANWB verkoopt geen eigen laadpalen. We werken samen met EVBox, een betrouwbare partner met kwalitatief goede laadpalen. Met de keuzehulp van EVBox vraag je op basis van jouw wensen een vrijblijvende offerte aan. Ze helpen je bij de keuze van de paal en regelen de volledige installatie.

Waarom een laadpaal?

Wanneer je elektrisch gaat rijden zal je de auto moeten opladen. Dit kun je op veel publieke plekken doen. Maar een eigen paal heeft wel wat voordelen. Zo weet je zeker dat er plek is en hoef je je auto ook niet steeds te verplaatsen. In veel gevallen is een eigen laadpaal ook de voordeligste optie. Je betaalt dan alleen het huidige stroomtarief van rond de 0,23 euro per kWh. Je weet dus waar je aan toe bent en op termijn kun je je eigen paal terugverdienen. Heb je zonnepanelen dan kun je eigen stroom gebruiken om je auto te laden: duurzaam en vaak ook lucratief.

Rijd je de auto zakelijk, dan wil je de laadkosten ook verrekenen met je werkgever. De laadstations van EVBox kunnen alle laadkosten inzichtelijk maken en automatisch verrekenen met eigen bedrijf of werkgever. Zowel bij het laden aan huis als openbaar laden.

Privé of zakelijk laden

Elektrische rijders zijn relatief vaak ondernemer of leaserijder, maar ook het particuliere bezit van elektrische auto’s neemt toe. Zakelijke of privé rijders hebben andere behoeften voor hun laadpunt. Bedrijven kunnen juist hun gastvrijheid tonen met voldoende laadpalen. EVBox biedt voor elke toepassing een geschikte laadpaal.

De Homeline van EVBox is speciaal ontworpen voor de privé-oprit en garage. Hij laadt tot acht keer sneller dan een regulier stopcontact en als je wilt, verrekent de Homeline automatisch jouw laadkosten met je werkgever.

  • Vanaf €595,- exclusief plaatsing (€676,75,- incl. btw)
  • Verkrijgbaar met laadvermogen van 3,7kW tot 22kW
  • Keuze uit een wandmontage of laadpaal (op een RVS-paal)

Laadpalen kunnen interessant zijn voor bedrijven. Het is gastvrij voor personeel en bezoek maar elektriciteit is ook goedkoper dan benzine of diesel. Wanneer werknemers elektrisch gaan rijden kan het bedrijf dus geld besparen. EVBox biedt daarom ook zakelijke laadpalen.

  • Vanaf €695, exclusief plaatsing
  • Beschikbaar met twee connectoren
  • Automatische facturen van de laadkosten
  • Eigenaar kan tarief verbinden aan gebruik van laadstation door derden
  • Smart charging opties
  • Aan te passen in huisstijl met kleuren en labels naar eigen voorkeur

Laadpaal aanvragen

Een aanvraag is gratis en vrijblijvend. Je ontvangt eerst een offerte.

Top 5 veelgestelde vragen

Publiek laden

Voor een benzine- of dieselauto kun je de brandstofkosten vrij eenvoudig uitrekenen, bij de kosten voor het opladen van een elektrische auto ligt dit ingewikkelder. Omdat elke laadpaal-provider en/of - beheerder (zoals een parkeerfaciliteit of een winkel) verschillende laadprijzen kan hanteren, adviseren wij je altijd de website van de locatie/instantie te raadplegen voor de laadtarieven. De kosten per kilometer variëren bij publieke palen tussen de €0,07 en €0,10.

Thuis laden

Thuis opladen is voordeliger dan publiek laden, je betaalt de kilowattuurprijs direct aan je eigen energieleverancier. Op dit moment ligt de prijs per kilowattuur (kWh) op ongeveer € 0,23. Gaan we uit van een efficiënte middenklasse elektrische auto met een verbruik van 17 kWh per 100 kilometer, dan geeft dat een kilometerprijs van € 0,04. Ter vergelijking, een redelijk zuinige benzineauto die 6 liter per 100 kilometer verbruikt (1 op 16,7) kost bij een literprijs van € 1,67 ongeveer € 0,10 per kilometer. Bekijk een rekenvoorbeeld.

Je plugt de laadkabel in jouw auto, scant je laadpas en je auto begint te laden. Zo simpel is het dus. Maar waar kun je allemaal laden en hoe zit het met de laadkosten? Dat leggen we je uit in deze video.

In een laadpaal zit elektronica. Dat kan af en toe een storing veroorzaken. Ook kan het zijn dat je kabel vast blijft zitten. In dat geval moet er een specialist op locatie komen. In veel gevallen is dat een monteur van de Wegenwacht. Een particulier abonnement bij EVBox kost €4,00 per maand.

Nee. Een laadkabel is een speciale kabel met een communicatiedraad. In de stekkers van het snoer zit een weerstand die communiceert met de laadpaal. Als je laadkabel te kort is, dien je een langere kabel aan te schaffen. Bedenk daarbij wel dat je een (te) lang snoer elke keer weer netjes moet uitleggen en oprollen. De beste oplossing is daarom de auto altijd zo dicht mogelijk bij de laadpaal te parkeren

DC - Gelijkstroom (snel laden)

Om een auto met gelijkstroom (DC) te kunnen laden, is een transformatorstation nodig om de wisselstroom (AC) uit het lichtnet om te zetten naar gelijkstroom. Dit is een kostbare installatie, die om een behoorlijk vermogen uit het netwerk (ca. 125A) vraagt. Bij gelijkstroom laden wordt de lader die altijd in de auto zit, niet gebruikt. Een accu is altijd gelijkstroom (DC), dus de stroom wordt rechtstreeks op de accu aangesloten. Deze manier van laden moet zorgvuldig gebeuren. Als een accu-cel te warm wordt, is er kans op onherstelbare schade.

AC - Wisselstroom (regulier laden)

In Europa gebruiken we wisselstroom (AC) voor gebruikersaansluitingen en hebben we een 3-fase netwerk tot onze beschikking. Dit is prima te gebruiken voor het laden van elektrische voertuigen. Op de meeste locaties kunnen we hieruit 32A (22kW) en soms zelfs 63A (43kW) gebruiken om te laden. Zolang je auto en laadstation het aankan, is een 20kW accu (gemiddelde auto) binnen 25 minuten voor 80% opgeladen.

Welke manier van laden is beter?

Beide manieren zijn goed voor specifieke situaties. DC laden is aangeraden tijdens het afleggen van lange afstanden zonder lange tussenstop. Denk hierbij aan het laden langs de snelweg. AC laden wordt vrijwel altijd aangeraden voor parkeerplekken waar automobilisten langer dan 20 minuten geparkeerd staan. Door de hoge kosten voor de productie en installatie van DC laders, gaat de voorkeur vrijwel altijd uit naar AC (wisselstroom) laden. Ook voor in de toekomst zal dit de meest gekozen manier van laden blijven.

Bekijk alle veelgestelde vragen of bel 088 269 2522.