Wat kost een laadpaal?
Thuis of op kantoor: eigen laadpaal blijkt slimme investering
Heb je een elektrische auto en beschik je over parkeergelegenheid ? Dan is een eigen laadpunt het overwegen waard. Thuis én op kantoor!
Om maar meteen met de deur in huis te vallen: je auto opladen aan een eigen laadpaal is voordeliger dan bij een publiek laadpunt. Zo'n eigen laadpaal is natuurlijk niet gratis: hoeveel je betaalt, is van een aantal factoren afhankelijk.
Laadpaal thuis
Een laadpunt op eigen terrein kost al snel zo'n € 2.000. Daarbij maakt het verschil of je naast de meterkast een gat naar buiten boort, of dat de laadpaal aan de andere kant van je perceel moet verrijzen. Wanneer er gegraven moet worden, loopt de teller immers snel op. Reken op zo’n € 45 per meter graven. Het type ondergrond waardoor de kabel moet worden getrokken – aarde, beton of steen – is ook prijsbepalend.
Verzwaring meterkast
Een andere kostenpost is het aanpassen van de meterkast. Met een 1-faseaansluiting van 230 volt kost laden veel tijd. De 3,7 kW die uit een standaard stopcontact komt, betekent dat je per uur circa 20 kilometer bijlaadt. Rij je per dag maar een paar kilometer, dan is dit natuurlijk geen probleem en stop je gewoon de stekker in het stopcontact.
Wil je sneller laden, dan levert verzwaren naar een 3 fase groepenkast (11 kW) meer laadkracht op; je kunt dan per uur al snel zo’n 60 kilometer actieradius toevoegen. Hieraan hangt wel een prijskaartje; de elektricien moet langskomen voor aanpassingen in je meterkast.
Hoeveel dat kost, is afhankelijk van de leeftijd en het type meterkast. Soms is het een kwestie van een extra aansluiting ‘bijprikken’. Maar het kan ook zijn dat je een totaal nieuwe meterkast nodig hebt. Als jouw meterkast geschikt is (te maken), komt de netwerkbeheerder langs voor het activeren van de 3-fase aansluiting. Bij de drie grootste netwerkbeheerders liggen de prijzen tussen de € 250 en € 300.
22 kW
Wil je nog een stapje verder en jouw auto op maximale snelheid laden (22- in plaats van 11 kW), dan moet de standaard 3 x 25 A (ampère)-aansluiting worden opgehoogd naar 3 x 32 A of 3 x 35 A. Jouw jaarlijkse energiekosten stijgen dan al snel van circa € 250 euro per jaar naar zo’n € 950 per jaar. Bovendien zijn lang niet alle elektrische auto’s op zulke wattages ingericht. Controleer daarom vooraf of het bij jouw type EV überhaupt mogelijk is.
Laadpaal op kantoor
Bij de aanschaf van een laadpaal voor kantoor is het goed om te kijken naar het aantal elektrische auto’s dat opgeladen moeten worden. Is dat er maar eentje, of zijn er meerdere medewerkers die hun EV willen opladen? Aan de hand van die informatie kun je kijken hoeveel laadpunten je nodig hebt.
Laadvermogen
Laadpalen zijn verkrijgbaar in verschillende vermogens. Om optimaal te kunnen laden is het belangrijk om deze goed af te stemmen met het laadvermogen van de elektrische auto’s. Daarnaast is het goed om te kijken naar het type laadstation. Een laadpaal moet in de grond worden bevestigd, maar een wallbox kan aan de muur. Bekijk van tevoren wat voor jouw bedrijf de beste oplossing is.
Net als thuis is niet elke elektriciteitsaansluiting geschikt om met veel vermogen auto’s op te laden. Stem daarom ook op kantoor jouw aansluiting goed af met de laadpaal.
Wat kost opladen?
Bij een publieke laadpaal betaal je al snel het dubbele tarief ten opzichte van een eigen laadpaal. Respectievelijk circa 9 en 5 cent per kilometer. Wanneer je het verbruik van je auto kent en ongeveer weet hoeveel kilometers je jaarlijks rijdt, kun je op basis van die gegevens berekenen wanneer je jouw investering hebt terugverdiend.
Energiekosten
Met thuisladen verdubbel je ongeveer de kosten van het energieverbruik van een gemiddeld huishouden. ANWB Energie levert energie tegen de inkoopprijs via een dynamisch energiecontract wat inhoudt dat het tarief per uur anders is. Stem je het opladen af op de laagste uurtarieven, dan bespaar je geld ten opzichte van het laden bij een publiek laadpunt.
Dynamic Load Balancing
Buiten de genoemde kostenposten kun je nog kiezen voor een bijzonder extraatje: Dynamic Load Balancing. Dit kost al snel tussen de € 150 en € 200, maar is het overwegen waard. Kort gezegd zorgt dit systeem ervoor dat jouw huisstroomnet niet overbelast raakt. Het opladen van een auto vraagt namelijk veel energie. Je wilt voorkomen dat de stroom uitvalt op het moment dat je dan ook de magnetron of inductiekookplaat inschakelt. Dynamic Load Balancing verdeelt de stroom over alle aanwezige apparaten en 'knijpt' de laadstroom van de auto, mocht dat nodig zijn om stroomstoringen te voorkomen.
Laadpaalkeuze
Tot slot de laadpaal zelf. De kosten hiervan lopen zeer uiteen. Wil je een oplader met één aansluitpunt, of twee? Wat is de maximale laadcapaciteit van je aansluiting? En van je auto? Wil je een wand- of paalmodel? En natuurlijk de vraag: wil je een basic lader of een slimme variant? Die laatste is duurder, maar houdt rekening met je daltarief en kan in veel gevallen ook gecombineerd worden met aanwezige zonnepanelen. Dat kan het kostenplaatje nog verder naar beneden brengen. In de toekomst kunnen ze mogelijk zelfs stroom van je auto naar je huis leiden, waardoor de auto als energieopslag dienstdoet.
Kortom: de kosten voor de installatie van een laadpaal op eigen grond zijn van veel factoren afhankelijk. Dat maakt het moeilijk om een algemene indicatie te geven. Wil je exact weten wat het in jouw situatie kost? Met onze online keuzehulp vraag je geheel vrijblijvend een offerte aan.
Deel deze pagina