Klachten na onderhoud

De garage zou dat mankement aan de auto wel even verhelpen, maar inmiddels duurt het al een week en dat is het ergste nog niet. De reparatie blijkt ook veel duurder te zijn dan afgesproken. Wat zijn je rechten?

Afspraken met garage

Het is verstandig om goede afspraken te maken met de garage over de reparatie en dit schriftelijk vast te leggen. Spreek een (indicatie) van de prijs en termijn af voor de reparatie en geef duidelijk aan wat de klachten zijn. Bij een 'vaag' probleem kan dit lastig zijn. Een reparatie omdat er onder de auto iets rammelt of tikt, is minder specifiek dan het vervangen van bijvoorbeeld ruitenwissers. 

Een garagist dient bij een complexe reparatie zoals een rammel of tik, zijn uiterste best te doen een juiste diagnose te stellen om vervolgens het gebrek te verhelpen. Hierbij dient de garagist uit te gaan van een logische volgorde van aanpak. Spreek af dat de garage belt en toestemming vraagt voordat zij gaan repareren, vervangen of als de reparatie meer gaat kosten dan afgesproken.

Reparatie duurder

Dreigen de kosten hoger te worden dan is afgesproken, dan moet de garage hiervoor jouw toestemming vragen. Als zij geen toestemming vragen en er komt een hogere rekening dan kun je daar tegen bezwaar maken.

Bij een reparatie door een BOVAG aangesloten garage, zijn de BOVAG-voorwaarden van toepassing. Daar staat in dat de garage contact moet opnemen als de kosten met meer dan 10% de gegeven prijsindicatie overschrijden.

Reparatie duurt te lang

De wet geeft geen termijn voor een "gewone" reparatie of onderhoudsbeurt. Daarom is het belangrijk hier afspraken over te maken. Als je dit niet hebt gedaan, is het lastig te bewijzen dat je schade lijdt door de duur van de reparatie. Heb je wel afspraken gemaakt en lijd je schade, dan heb je recht op bijvoorbeeld een leenauto of een redelijke vergoeding voor een huurauto.

Wanneer er een reparatie wordt uitgevoerd op basis van non-conformiteit ("wettelijke garantie") dan geeft de wet wel aan dat er hersteld moet worden binnen een redelijke termijn. Dit is doorgaans twee weken.

Schade tijdens de reparatie

Bij het ophalen van de auto ontdek je dat deze schade heeft, een deuk die er bij het brengen nog niet zat of een technisch mankement welke bij inleveren niet aanwezig was. Om de schade te kunnen claimen moet je bewijzen dat de garage deze heeft veroorzaakt. Stel de garage aansprakelijk door middel van een brief.

Schade voor de deur van garage

Als de auto is gerepareerd wordt hij door de garage vaak voor de deur of op het terrein van de garage neergezet. Ook daar kan schade ontstaan aan de auto. Je mag verwachten dat je de auto in de zelfde staat terug krijgt als dat je hem hebt achter gelaten. De garage kan aansprakelijk zijn voor eventuele schade, ook als die is toegebracht door derde.

Gebrek nog steeds aanwezig

De garage zei dat het probleem was opgelost, maar na het ophalen blijkt het gebrek nog aanwezig. In principe moet je de reparatiekosten gewoon betalen. Dat is alleen anders als je kunt bewijzen dat de garage een fout heeft gemaakt. Bijvoorbeeld het verkeerde onderdeel heeft vervangen, verkeerd te werk is gegaan of niets heeft gedaan. Bewijs leveren kan lastig zijn, vraag daarom altijd om de oude onderdelen.

Let op

Op een reparatie bij een BOVAG aangesloten garage zit standaard zes maanden garantie.