Waterpomp

Eerder verschenen in Kampioen

De naam zegt het al: een waterpomp pompt water rond. Of eigenlijk koelvloeistof. Dat is nodig om je motor te koelen, die opwarmt door verbranding. Uitlaatgassen voeren weliswaar een deel van die warmte af, maar een ander deel wordt door de motor opgenomen. De circulatie van koelvloeistof voorkomt dat hij oververhit raakt.

Hoe werkt ‘ie?

De koelvloeistof wordt in het motorblok opgewarmd en daarna naar de neus van de auto gepompt. Daar komt het in de radiateur, die gekoeld wordt door de rijwind of koelventilator. Het rondpompen van koelvloeistof gebeurt door een op de motor gemonteerde waterpomp. Vergelijk het schoepenwiel in de pomp met een watermolentje dat continu draait, waardoor de vloeistof door het systeem blijft stromen. Een lager en keerring zorgen er samen voor dat de pomp soepel draait en de koelvloeistof niet naar buiten lekt. Het mechanisme wordt via de poelie aangedreven door een multiriem of distributieriem/-ketting.

Waarom slijt ‘ie?

Vaak gaat een verouderde pomp koelvloeistof lekken. Heb je dat niet tijdig in de gaten, dan komt het koelsysteem koelvloeistof tekort waardoor de motor te heet wordt. Deze lekkage kan er ook voor zorgen dat er koelvloeistof binnenkomt in het lager. Gevolg: het lager gaat steeds zwaarder lopen en uiteindelijk loopt de hele pomp vast. Of erger: de motor loopt spaak door een gebroken distributie-aandrijving. Moet je koelvloeistof bijvullen omdat het niveau te laag is? Laat dan de waterpomp controleren.

Meer weten? Stel een vraag aan of zoek een antwoord van onze auto experts