Wat is een APK keuring?

Welke eisen worden gesteld voor de APK en hoe bereid ik mijn auto daarop voor?

De Algemene Periodieke Keuring (APK) is een in Europa wettelijk verplichte keuring. Tijdens de keuring beoordeelt een keurmeester je auto op verkeersveiligheid, milieu en registratie. De APK is een momentopname en geeft een beeld van de technische staat van een auto op het moment van de keuring. Een geldige APK is dus geen garantie dat je de rest van het jaar veilig met de auto kunt blijven doorrijden.

 

Waar wordt op gecontroleerd tijdens een APK keuring?

Bij de APK wordt een auto beoordeeld op de volgende onderdelen:

  • de verkeersveiligheid (remmen, wielophanging, schokdempers, banden, stuurinrichting, verlichting en carrosserie)
  • het milieu (uitstoot van uitlaatgassen)
  • de registratie (de kilometerstand, het voertuigbewijs, identificatienummer en de gebruikte brandstof)

Bekijk op de site van de RDW meer over de keuringseisen

Wijzigingen APK wetgeving 20 mei 2018

Per 20 mei 2018 zijn er een aantal wijzigingen in de APK wetgeving doorgevoerd. Er zal gecontroleerd gaan worden op overmatige lekkage van vloeistoffen (uitgezonderd water) en de werking van controlesystemen voor airbags, gordelspanners, bandenspanning (TPMS), elektronische stuurbekrachtiging en –remsystemen en stabiliteit- en antiblokkeersystemen. Bij auto’s met een kentekendatum vanaf 2018 betekent dit dat het voertuig wordt afgekeurd als bijvoorbeeld een controlelampje voor de airbag blijft branden, wat tot extra kosten kan leiden. Bij auto’s met een kentekendatum tot en met 31 december 2017 resulteert dit in een reparatieadviespunt. Dat betekent dat de auto wel goedgekeurd wordt, maar dat er een aantekening op het APK rapport komt.

Roetfilter

Eén wijziging vraagt de uitdrukkelijke aandacht van dieselrijders. In de APK wordt straks gecontroleerd op de aanwezigheid van een roetfilter. Dieselauto’s worden door fabrikanten van een roetfilter voorzien om aan de Europese emissie-eisen te voldoen, maar deze worden regelmatig verwijderd of buiten werking gesteld. Dit wordt soms gedaan bij chip-tuning of om onderhoudskosten uit te sparen. Het roetfilter is sinds 2011 verplicht op nieuwe dieselauto’s. Auto’s van vóór 2011 kunnen ook een roetfilter hebben. Op zich mag deze wel verwijderd worden zonder dat dit gevolgen heeft voor de APK. Wel moet dit bij de RDW gemeld worden, omdat dit een wijziging in de constructie betreft.

Vanaf 2020 komt er een 15 % hoger MRB tarief voor dieselauto’s zonder roetfilter, omdat deze beduidend meer vervuilen dan een dieselauto met een goed werkend roetfilter. In eerste instantie wordt er slechts visueel op de aanwezigheid van het roetfilter gecontroleerd. Een defect filter komt daardoor voorlopig nog door de keuring. Dit probleem is overigens meestal goed te herkennen doordat de motor slecht loopt en er een controlelampje oplicht.

Uitgebreide controle

Op termijn komt er mogelijk een uitgebreidere controle, bijvoorbeeld met een deeltjesteller die de kwaliteit van de uitlaatgassen kan meten. Dan zal ook een auto met een slecht werkend filter afgekeurd worden in de APK. In Duitsland zijn daar al concrete plannen voor, maar in Nederland is het nog niet zo ver.

Aanwezigheid roetfilter in koopcontract

Vanwege de gewijzigde APK-regels is het van belang om een roetfilter te hebben. Voorkom hoge kosten bij een toekomstige APK en let bij de aankoop van een gebruikte auto op de aanwezigheid en de werking ervan. Een gebruikte auto, die met BOVAG garantie wordt gekocht, moet aan de wettelijke eisen voldoen. Veel garagebedrijven beschikken niet over dure meetapparatuur en kunnen ook niet met zekerheid zeggen of er een goed werkend filter onder de auto zit. Daarmee houdt de aankoop van een dieselauto vooralsnog een zeker risico in. De kans op een verwijderd of kapot roetfilter wordt geschat op 5 tot 7 procent.

De ANWB adviseert haar leden die een dieselauto willen aanschaffen om te vragen naar een werkend roetfilter en de bevestiging van de werking hiervan in het koopcontract op te laten nemen. Kan of wil een garagebedrijf dit niet in het koopcontract opnemen, heroverweeg dan of je daar dan wel een auto wilt kopen. Vervanging van het roetfilter is niet goedkoop. Reken op een bedrag van minimaal € 1.000. Als het nog gereinigd kan worden, bedragen de kosten circa € 500.

Wat moet je meenemen naar een APK keuring?

Alleen de auto. Het belangrijkste identificatiemiddel is het chassisnummer in combinatie met de kentekenplaat. Sinds 2010 is het niet meer nodig om deel 1 van het kentekenbewijs mee te brengen wanneer je een auto laat keuren. Ook het keuringsrapport van de vorige keer mag thuisblijven. Je kunt zelfs de buurvrouw met de auto sturen wanneer het even niet uitkomt!

Hoe bereid ik mijn auto voor op een APK keuring?

Een auto kan op verschillende punten worden afgekeurd. Een aantal zaken kun je vooraf zelf nalopen:

  • de banden
    Zijn je banden nog op spanning en zit er voldoende profiel op? De banden op spanning brengen kan voor een habbekrats bij het pompstation. Schaf je voor de keuring nieuwe banden aan, dan kun je zelf bepalen waar je ze koopt (en voor hoeveel).
  • de verlichting
    Werkt alle verlichting naar behoren? Controleer ook de kentekenverlichting. Bij sommige auto’s kun je zelf de lampen vervangen.
  • de ruitenwissers
    Ruitenwissers die strepen trekken, moeten vervangen worden. Weet je dat vooraf, dan kun je zelf nog op zoek naar een goedkoop setje wisserbladen.
  • de vloeistoffen
    Zit er nog genoeg koel- en ruitenwisservloeistof in de auto? Controleer ook meteen het oliepeil. Als de garage dat moet doen, kost dat extra.

APK keuringsrapport kwijt: wat nu?

Ben je het APK-keuringsrapport kwijtgeraakt, dan kun je voor € 16 een kopie aanvragen bij de Dienst Wegverkeer, dat kan bij een RDW-keuringsstation of bij een van de drie RDW-klantenbalies, of bij je garage. Je krijgt de kopie direct mee. Vergeet niet het originele kentekenbewijs mee te brengen!